احرام

احرام

1 ـ احرام

(مسأله 1) کسانيکه ميخواهند حج کنند وقتى بميقات رسيدند ، بايد محرم شوند وميقاتها پنج است :

اول : جحفه وآن ميقات کسانى است که از راه شام بمکه ميروند .

دوم : مسجد شجره وآن ميقات کسانى است که از راه مدينه منوره بمکه ميروند ، واگر در آنجا ممکن نشود ، مى توانند در جحفه محرم شوند .

سوم : وادى عقيق وآن ميقات کسانى است که از راه نجد وعراق بمکه ميروند وقسمت اوَّل اين وادى را مسلخ ميگويند ، وقسمت دوّم آنرا عمره وقسمت سوّمش را ذات عرق مى نامند، وچنانچه يقين کند که بوادى عقيق رسيده ، بهتر است در قسمت اول آن - يعنى در مسلخ - محرم شود واگر يقين نکند بنابر احتياط واجب ، بايد احرام را تأخير بيندازد تايقين کند که بوادى عقيق رسيده ، وبعد از آنکه يقين کرد پيش از رسيدن به قسمت سوم وادى محرم شود .

چهارم : قرن المنازل وآن ميقات کسانى است که راه آنها از طائف است .

پنجم : يلملم وآن ميقات کسانى است که از راه يمن به مکه ميروند .

(مسأله 2) اگر منزل کسى که از بعض ميقاتهائى که در مسأله پيش گفته شد به مکه نزديکتر باشد ، ميقاتش منزل او است .

(مسأله 3) اگر از راهى برود که از هيچ يک از پنج ميقات نگذرد ، وقتى مقابل يکى از آنها رسيد ، بايد محرم شود ، پس کسانيکه از راه مدينه منوره بمکه ميروند واز مسجد شجره نمى گذرند ، اگر ممکن است مقابل مسجد محرم شوند .

(مسأله 4) کسى که نمى تواند يقين کند که مقابل يکى از پنج ميقات رسيده، اگر از گفته کسانيکه اطلاع دارند، اطمينان پيدا کند که مقابل يکى از آنها رسيده ميتواند محرم شود .

(مسأله 5) اگر نذر کند که پيش از رسيدن به ميقات در محل معيّنى محرم شود وبراى عمل کردن به نذر در همانجا محرم شود کافى است .

(مسأله 6) کسى که باهواپيما به مکه ميرود ودر جده فرود ميآيد ونخواهد به مدينه رود ميتواند از جده قديم محرم شود، ولى احتياطاً احرام بستن از جده را هم نذر کند که چنانچه نذر نمايد ديگر در وقت رسيدن به مقابل جدّه وجائيکه عَلَم هاى حرم نمايان مى شود حاجت به تجديد احرام نداشته باشد .

(مسأله 7) جنب و زنيکه در حال حيض يانفاس است ميتواند محرم شود ، اما اگر بخواهد از مسجد شجره يامسجد جُحفه محرم شود بايد بيرون مسجد طورى بايستد که شانه اش مقابل مسجد باشد، سپس محرم شود .

(مسأله 8) اگر بواسطه فراموشى يا عذر ديگرى در ميقات محرم نشود بعداز آنکه يادش آمد ياعذرش برطرف شد، بايد بميقات برگردد ومحرم شود، واگر نتواند برگردد چنانچه داخل حرم شده بايستى از حرم خارج شود واحرام ببندد ودر خصوص شخص جاهلى که متوجه به جهل خود بوده ومع ذلک در ميقات احرام نبسته وداخل حرم شده وممکن نيست که بميقات برگردد احوط وجوبى آنستکه به هر مقدارى که ميتواند از حرم دور شود واحرام بندد ، ولى چنانچه داخل حرم نشده باشد يانتواند از حرم خارج شود در هرجا که يادش آمد ياعذر او برطرف شد مى تواند محرم شود .

(مسأله 9) اگر از روى فراموشى ياندانستن مسأله محرم نشود وبعد از تمام شدن اعمال عمره يادش بيايد ، عمره او صحيح است .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

احرام

No image

احرام

No image

احرام

No image

احرام

No image

احرام

No image

احرام

No image

احـــرام

No image

احـــرام

No image

احرام

جدیدترین ها در این موضوع

No image

حلق وتقصیر

No image

مستحبات تقصیر

No image

ماندن در منى

No image

رمى سه جمره

پر بازدیدترین ها

No image

ماندن در منى

No image

واجبات احرام

No image

طواف

No image

قربانى

No image

احرام

Powered by TayaCMS