استفتائات طواف (2)

استفتائات طواف (2)

«700» س - کسى که وظيفه او وضوى جبيره‌اى و تيمم است اما از روى جهل بدون تيمم اعمال عمره را انجام داده است وظيفه او چيست ؟

ج - طواف و نماز آن بايد اعاده شود و اعمال بعد از آن اگر التفاتش بعد از سعى و تقصير بوده .

«701» س - شخصى شوط اول طواف را خارج از مطاف و بقصد طواف انجام داده بعد متوجه شده است که طواف بايد در محدوده معينى باشد لذا مجددا طواف را در مطاف آغاز نموده و بعد از طواف اعمال ديگر را انجام داده است آيا اشکال دارد ؟

ج - مانع ندارد .

«702» س - کسى که اشتباها طواف را از رکن يمانى شروع و به همانجا ختم کرده و نماز طواف را خوانده و پس از آن متوجه شده حکمش چيست؟ و چنانچه در اثناء طواف متوجه شد و طوافش را به حجرالاسود ختم کرد مقدار زيادى مضر به طوافش مى باشد يا خير ؟

ج - طواف و نماز را بايد اعاده کند و فرقى بين دو صورت نيست .

«703» س - کسى که مى داند يا احتمال مى دهد که مقدارى از طوافش را بدون اختيار انجام مى دهد يعنى جمعيت او را مى برند آيا مى تواند از اول نسبت به آن مقدارى که جمعيت او را مى برند نيز قصد طواف کند و آن مقدار را مثل طواف سواره حساب کند؟

ج - بايد طواف را شروع کند و اگر در اثناء بدون اختيار او را بردند همان مقدار را جبران کند و طواف را ادامه دهد .

«704» س - مواردى که بايد احتياطا طواف را تمام کند و نماز طواف بخواند و طواف را با نمازش اعاده کند آيا اگر يک طواف بقصد اعم از تمام و اتمام )يعنى چنانچه آن مقدار انجام شده باطل بوده تمام هفت شوط را قصد طواف داشته باشد و چنانچه صحيح بوده به متمم آن قصد طواف داشته باشد( انجام دهد و دو رکعت نماز بخواند کافى است يا خير ؟

ج - کفايت مى کند وعمل صحيح است .

«705» س - شخصى در عمره تمتع بعد از تقصير فهميد طواف و سعيش باطل بوده مجددا طواف و سعى را با لباس دوخته انجام داد آيا مجزى و صحيح است يا نه؟ و در فرض مذکور آيابايد تقصير را هم تکرار کند يا نه ؟

ج -طواف و سعى او صحيح است و اعاده تقصير لازم است .

«706» س - شخصى چند مترى از يک شوط ر اخراب کرده است و چون دقيقا اول و آخر آن معلوم نيست يک شوط کامل از حجرالاسود شروع و به آنجا ختم مى کند به قصد اينکه آنچه خراب شده به نحو صحيح انجام شود و زيادى قبلى و بعدى مقذمه علميه باشد آيا اين طواف صحيح است ؟

ج - صحيح است مگر بعد از خراب شدن آن قسمت طواف را ادامه داده باشد که در اين صورت طواف اشکال دارد .

«707» س - کسى که به حدود مطاف آگاهى ندارد بعد از فراغ از طواف شک مى کند که در مطاف بوده است يا نه آيا طوافش صحيح است يا نه ؟

ج - اگر از اول در مطاف بود و شک در خارج شدن دارد طوافش صحيح است و اگر از اول شک دارد با جهل مذکور در سوال نمى‌تواند به طواف مزبور اکتفا کند .

«708» س - شخصى در شوط اول طواف بود که نماز جماعت شروع شد طواف را قطع مى کند و مشغول نماز مى شود و پس از نماز طواف ر ااز سر مى گيرد و هفت شوط کامل بجا مى آورد آيا طواف او صحيح است ؟

ج - اشکال ندارد اگر چه احوط اعاده است .

«709» س - شخصى با علم به حرمت تماس با بدن زن در حين طواف از روى شهوت با بدن زنى تماس مى نمايد و از اين تماس متلذذ مى گردد آيا طواف او اشکال پيدا مى کند يا نه، تکليف او چيست ؟

ج - مضر به طواف نيست و اگر کارى که موجب کفاره است انجام داده بايد کفاره بدهد .

«710» س - اگر کسى طواف را فراموش کند يا باطل انجام دهد آيا مى تواند در ماههاى غير حج انجام دهد ؟

ج - مانع ندارد. اگر متذکر شدنش در ماههاى غير حج باشد و الا بايد در ماه ذى حجه باشد و تاخير نياندازد گرچه در صورت تاخير گناه کرده ولى کفايت مى کند .

«711» س - شخصى شوط اول طواف را در حالى که ناقص بوده رها مى کند و پس از آن شش شوط ديگر بجا مى آورد و بعد از آن نقيصه شوط اول را بجا مى آورد آيا طواف او صحيح است ؟

ج - صحيح نيست .

«712» س - اگر کسى در عدد اشواط طواف و سعى و عدد سنگهاى رمى به ديگرى اعتماد کند کافى است ؟

ج - اگر اطمينان به عدد پيدا کند مانع ندارد .

«713» س - شخصى به علت مريضى يا مسن بودن در دور اول طواف خسته شده و از مطاف بيرون آمد و بعد از کمى استراحت از همانجا که طواف را قطع نموده بود شروع مى کند آيا چون به دور چهارم نرسيده است طوافش چه حکمى دارد ؟

ج - اگر موالات بهم نخورده صحيح است .

«714» س - آيا واجب است براى درک خلوتى مطاف و طواف در محدوده بيت و مقام طواف را تاخير بيندازد يا مستحب است يا رجحان دارد خصوصا اگر پس از ايام تشريق مطاف خلوت نشود ؟

ج - د صورت امکان طواف در حد ولو در وقت خلوت بايد در حد طواف کند ولو با تاخير .

«715» س - آيا محرم قبل از انجام طواف واجب خود چه طواف عمره يا حج و چه طواف نساء مى تواند همين طوافها ر ابراى معذور نيابت کند ؟

ج - در صورت عدم ضرورت احتياط آن است که بعد از اداء مناسک خود باشد .

«716» س - شخصى در طواف عمره تمتع در اثر فشار احساس مى کند که لنگ احرامش‌تر و نجس شده ولى اعتنا نمى‌کند و با همان حال طواف ر اتمام مى کند و نماز طواف وسعى و تقصير را انجام مى دهد و به منزل مى رود بعد از بررسى مى بيند مقدارى نجاست خارج شده و احرامش را آلوده کرده است يقيقن پيدا مى کند که در همان حال طواف چنين شده است بعد از اعمال حج و مراجعت به وطن به او مى گويند باطل است مستدعى است حکم الله ر ابا توجه به اينکه نماز و سعى را هم با همان حال انجام داده درباره اين شخص بفرماييد و اگر اعمالش باطل باشد آيا هنوز در حال احرام است يا خير ؟

ج - اگر در حال طواف شبهه داشته و يقين نداشته که نجس شده و وضوى او باطل شده از احرام خارج شده است و فقط بايد طواف و نماز را اعاده کند بلکه سعى و تقصير را.

اگر در عمره بوده ولى اگر گمان يا يقين به نجاست داشته و اعتنا نکرده خروج او از احرام در اين صورت خالى از اشکال نيست و اعمالش باطل بوده اگر مى تواند بايد خود اعمال را دوباره انجام دهد و گرنه نايب بگيرد که طواف و نماز و سعى و تقصير را دوباره انجام دهد و او را از احرام خارج سازد پس اگر با همان حال محرم به احرام حج شده حج تمتع واقع نمى‌شود بلکه حجش مبدل به افراد شده و بايد يک عمره مفرده بعد از حج انجام دهد و سال ديگر احتياطا حج تمتع بجا آورد بهر حال در وطن به حال احرام نيست .

«717» س - آيا يقين به هل خوردن در حين طواف مصداق عدم امکان طواف در محدوده معين و مجوز براى تجاوز به غير اين محدوده مى شود يا خير ؟

ج - شامل نيست .

«718» س - در صورتى که يقين دارد در حال طواف در محدوده معين با اجنبى يا اجنبيه بر خود مى کند باز هم واجب است در محدوده معين طواف کند ؟

ج - آنچه ذکر شده عذر نيست .

«719» س - اگر صاحب عادت وقتيه و عدديه که عددش مثلا هفت روز است روز هفتم پاک شد و غسل کرد و اعمال حج را بجا آورد ولى بعدا لک ديد اعمالش چگونه است ؟

ج - اگر خون ديده و از روز دهم تجاوز نکرده محکوم به حيض است که در وسعت وقت بايد طواف و نماز را اعاده کند و در ضيق وقت محل اشکال است که مراعات احتياط بايد بشود .

«720» س - بعضى از زنان به جهت خوردن قرص نظم عادت ماهانه شان برهم مى خورد به طورى که گاهى در مدت طولانى مرتب خون و لک مى بيند آيا وظيفه اين گونه زنان در حج چيست ؟

ج - اگر خون سه روز استمرار داشته باشد ولو به اين نحو که پس از خروج تا سه روز باطن فرج آلوده باشد حکم حيض دارد و گرنه بايد به وظايف مستحاضه عمل کند .

«721» س - اگر زن در عمره تمتع بعد از سه شوط و نيم و قبل از چهار شوط حائض شد و تا قبل از رفتن به عرفات پاک نمى‌شود وظيفه او چيست ؟

ج - مورد عدول به افراد است .

«722» س - اگر زنى بعد از شوط چهارم در طواف عمره تمتع حائض شد و تا وقت وقوف به عرفه پاک نشد وظيفه‌اش چيست ؟

ج - بايد سعى و تقصير عمره تمتع را انجام دهد و محرم شود براى حج تمتع و قبل از انجام طواف حج قضاى طواف عمره تمتع و نماز آن را هم بجا آورد .

«723» س - زنى عمره تمتع را انجام داد بعد متوجه شده که طواف او باطل بوده است پس از اينکه متوجه شد ملاحظه نمود ديد عذر زنانه دارد تکليف او چيست ؟

ج - هر وقت عذر او مرتفع شد طواف و نماز و سعى و تقصير را اعاده کند و اگر قبل از وقوف پاک نمى‌شود براى حج محرم شود و پس از آمدن به مکه و رفع عذر به تفصيلى که در جواب سوال قبل گفته شد عمل نمايد .

«724» س - زنى مسأله را نمى‌دانست بعد از پاک شدن از حيض خيال مى کرده جنب است ولذا عسل جنابت ر انيت مى کرد و با همين حال حج انجام داد بفرماييد حج او چگونه است ؟

ج - اگر منظور او غسل براى حدثى که از خون داشته است باشد و اسم آن را جنابت گذاشته عملش صحيح است .

«725» س - آيا مستحاضه کثيره بايد براى طواف يک غسل و براى نماز طواف غسل ديگر بکند يا يک غسل براى هر دو کافى است ؟

ج - براى هر يک غسل لازم است مگر آنک از وقت غسل براى طواف تا آخر نماز خون قطع باشد.

«726» س - زنى به حساب شناسنامه بيش از پنجاه سال شمسى دارد و يک سال نيم خون نديده است ولى در عرفات خون مى بيند بنابراين آيا در يائسگى او مى توان ترديد داشت يا نه و وظيفه او چيست ؟

ج - اگر اطمينان دارد که پنجاه سال قمرى او تمام شده و سيده نيست حکم مستحاضه را دارد.

«727» س - آيا نماز و طواف براى زن مستحاضه يک حکم دارند يا هر کدام از طواف و نماز جدا و مستقل هستند ؟

ج - مستقل هستند .

«728» س - زنى بعد از وقوفين حيض مى شود با مصرف قرص خون قطع مى گردد و اعمال را انجام مى دهد ولى بعد از آن لک مى بيند وظيفه او چيست ؟

ج - اگر خون سه روز مستمر نبوده و حتى د باطن فرج هم قطع شده حيض نبوده است و با انجام وظيفه مستحاضه عمل او صحيح است .

«729» س - زنى در حال طواف مستحاضه قليله مى شود وظيفه او چيست ؟

ج - اگر بعد از تمام شدن دور چهارم بوده پس از تجديد وضو و تطهير بدن و لباس طواف را تمام کند و اگر قبلا بوده مى تواند بقيه را تمام کند و احتياطا يک طواف کامل به قصد وظيفه فعليه از تمام يا اتمام انجام دهد.

«730» س - زن مستحاضه بعد از غسل و وضو مشغول طواف مى شود در اثناء طواف لک مى بيند وظيفه او چيست ؟

ج - اگر خون او مستمر است و به وظيفه عمل کرده با تحفظ از خروجى خون چيزى بر او نيست و در غير اين صورت حکم حدث جديد را دار د.

«731» س - زنى به تصور اينکه پاک شده است طواف انجام مى دهد و در اثناء سعى متوجه مى شود که هنوز پاک نشده است آيا سعى او نيز باطل است و اگر بعد از سعى متوجه شود چگونه است ؟

ج - در فرض اول سعى را قطع کند و پس از پاک شدن از حيض طواف و نماز را اعاده کند و احتياط آن است که پس از اعاده طواف و نماز سعى رااتمام و اعاده نمايد و در فرض دوم نيز اعاده طواف و نماز و سعى لازم است .

«732» س - زن مستحاضه که بايد غسل کند و وضو بگيرد و با اين کار فاصله‌اى بين اعمال پيش مى ايد که شايد طولانى هم باشد مثلا برود منزل غسل کند و برگردد آيا اين فاصله اشکال ندارد ؟

ج - اگر خون قطع نمى‌شود براى هر يک از طواف و نماز بايد غسل کند و وضو بگيرد و بايد طورى باشد که بعد از غسل و وضو مبادرت به عمل نمايد بنابراين اگر با رفتن به منزل نتواند مبادرت کند نزديک مسجد الحرام غسل کند و وضو بگيرد .اگر باز هم مشکل است و نمى‌تواند احتياطا در موقع ورود به مسجد الحرام تيمم بدل از غسل نمايد و وضو بگيرد اگر وضو هم ميسور نيست دو تيمم نمايد يکى بدل از غسل و ديگرى بدل از وضو.

«733» س - زن مستحاضه که بايد براى هر نماز و طواف غسل کند طبق وظيفه‌اش غسل کرد و يا وضو گرفت و طواف ر اشروع کرد بين طواف نماز ظهر شروع شد نماز را خواند و با همان طهارت اول بعد از نماز طواف را ادامه داد آيا طوافش صحيح است ؟

ج - اگر از هنگام غسل تا آخر طواف خون قطع بوده طواف صحيح است و در غير اين صورت احوط آن است که اين طواف ر اتمام کند و پس از غسل اعاده نمايد با نيت انجام وظيفه از تمام يا اتمام خصوصا اگر اين حادثه در شوظهاى قبل از چهارم بوده و براى نماز ظهر غسل ديگر لازم است و بايد اعاده شود .

«734» س - زنى که حيض نمى‌شود ولى هر دو ماه يکبار دو سه روزى لک و ترشحات مى بيند وظيفه‌اش چيست ؟

ج - اگر خون استمرار تا سه روز ندارد ولو به اين نحو که پس از خارج شدن تا اين مدت باطن فرج آلوده باشد حکم استحاضه دارد .

«735» س - هر گاه زن قرشيه پس از شصت سال و غير قرشيه پس از پنجاه سال چند روز متوالى خون ببيند که همه به اوصاف حيض باشد در طوافها و نماز چه کند ؟

ج - حکم مستحاضه را دار دو حکم حيض بر خون مزبور مترتب نيست حتى در صورت توالى يا داشتن صفات .

«736» س - زنهايى که براى جلوگيرى از قاعدگى از قرص استفاده کنند که موقع طواف گرفتار حيض نباشند و ايام عادت ممکن است يک يا دو لکه کم رنگ ببيند آيا اين خون استحاضه حساب است يا خون قروح وجروح و در هر صورت به طواف ضرر مى زند يا خير ؟

ج - حکم استحاضه را دارد و بايد به وظيفه مستحاضه عمل کنند و اگر در اثناء طواف لک ديده تفصيلى بين ماقبل از تمام شدن دور چهارم و مابعد آن هست که در مناسک ذکر شده است .

«737» س - شخصى غسل مس ميت به گردنش بوده ولى بعد از اعمال حج متذکر مى شود وظيفه او چيست ؟

ج - اگر بعد از مس ميت غسل جنابت کرد باسد چون جنب هم بوده يا بعدا جنب شده غسل جنابت و ساير اغسال واجبه کفايت مى کند و عملش صحيح است و الا بايد طواف و نماز آن را اعاده کند .

«738» س - محرمى است که مبتلابه خروج ريح است يعنى مرتب ريح از او جدا مى شود و در عرض سال شايد يکى دو ماه فى الجمله تخفيف پيدا مى کند ولى نوعا به فاصله يکى دو دقيقه وضويش باطل مى شود تکليف چنين شخصى در طواف و نماز چيست؟ چند وضو بايد بگيرد ؟

ج - حکم مبطون را دارد و على اى حال چنانچه نتواند در اثنا طواف وضو بگيرد يا حرجى باشد اکتفا به يک وضو براى طواف کافى است ولى اگر بتواند ولو به حمل آب در اثناء طواف وضو بگيرد واجب است تجديد وضو کند و احتياطا نايب بگيرد و همچنين است حکم در نماز طواف .

«739» س - مدتى است که به علت ابتلابه بيمارى و در اثر عمل جراحى هنگام خروج مدفوع احساس نمى‌کنم و از کيسه مخصوص استفاده مى کنم البته براى وضو و نماز غمل مى کنم. مستدعى است در رابطه با انجام مراسم حج تکليف شرعى بنده را مرقوم فرماييد ؟

ج - اگر در طواف و نماز آن رعايت وظيفه‌اى که براى وضو و نماز داريد بنماييد و نايب هم احتياطا بگيريد عمل حج شما صحيح است .

«740» س - شخصى عمل جراحى انجام داده است و فعلا کيسه‌اى بسته است که بول او قطره قطره در ان کيسه مى ريزد لکن نه از مجراى بول بلکه از موضع جراحى که در پهلو قرار داده‌اند ايا اين شخص حکم مسلوس را دار د؟

ج - حکم مسلوس را دارد .

«741» س - کسى نيت طواف را دل گذرانده و بقصد طواف حرکت مى کند مقدارى که مى آيد گمان مى کند نيت طواف را بايد به زبان بگويد لذا برمى گردد و نيت را با زبان مى گويد و طواف را از نو شروع مى کند آيا طوافش صحيح است يا خير ؟

ج - احتياطا طواف را اعاده نمايد به نيت تمام يا اتمام که قبلا اشاره شد گرچه صحت طواف از سر گرفته شده خالى از وجه نيست .

«742» س - به خاطر اهميت زيادى که در اعمال حج داده مى شود و بخصوص در طوافها و نماز آن غالبا يک عملى را به عنوان احتياط و رجاء چندين بار بجا مى آورند ولو اينکه عمل نزد خودشان نقصى ندارد البته به حد وسواس هم نمى‌رسد آيا اين گونه تکرار در اعمال اشکالى دارد ؟

ج - وسواس همين است ونبايد به وسوسه اعتناءشود بلى انجام عمل احتياطى بدون وسوسه مانع ندارد.

«743» س - کسى به جهتى طواف يا سعيش قطع مى شود وبه جلو مى رود مى خواهد از همان جا که قطع شده شروع کند ولى در اثر ازدحام نمى‌تواند خود را به آنجا برساند و در محاذى آنجا به طرف چپ يا راست قرار مى گيرد آيا مى تواند از محاذى جايى که قطع شده شروع کند يا بايد همان نقطه باشد ؟

ج - لازم نيست همان نقطه باشد بلکه محاذات کافى است و بايد طواف تکميل شود .

«744» س - قران که درطواف حرام است آيا طواف را باطل مى کند يا خير ؟

ج - اگر از اول يا در اثناء طواف اول قصد قران داشته احتياط در اعاده طواف است و اگر بعد از اتمام طواف اول قصد قران کرده اظهر بطلان طواف است اگر در طواف واجب باشد نه مستحب .

«745» س - آيا يک شوط و دو شوط طواف هم استحباب دار ديا بايد طواف هفت شوط باشد و اگر کسى گمان داشت که مستحب است و بعد از هفت شوط طواف واجب يکى دو شوط طواف مستحبى بجا آورد و بعد نماز طواف را خواند آيا طوافش اشکالى دار د؟

ج - استحباب آن ثابت نيست ولى طواف مزبور صحيح است .

«746» س - معيار در کثير الشک بودن در طواف چيست ؟

ج - عرفى است .

«747» س - طواف کردن در محدوده 26/5 ذراع و نماز خواندن پشت مقام هر چه نزديکتر به مقام آن طورى که در مناسک بيان شده است گويى نزد آنان بدعت است آيا بايد همان گونه که آنان در خارج از حد طواف مى کنند و دور از مقام نماز مى خوانند انجام شود ؟

ج - چنين چيزى نيست و بايد به وظيفه عمل شود .

«748» س - اينکه فرموده‌ايد در بعضى موارد بايد طواف و سعى را اتمام و اعاده کند بفرماييد که ترتيب هم لازم است يا نه ؟

ج - بلى احتياط به اين است که قبلا اتمام کند طواف را و نماز بخواند و سپس اعاده نمايد .

«749» س - کسى که در سعى ياطواف عمره تمتع يا عمره مفرده نياز به نايب پيدا کرده است آيا نايب بايد در حالى که محرم است نيابت کند يا خير؟ بر فرض عدم لزوم احرام آيا بايد با لباس احرام طواف کند يا در لباس مخيط هم جايز است ؟

ج - هيچيک از احرام يا لباس احرام در نايب لزوم ندارد .

«750» س - شخصى مسلوس است براى طواف و نماز آن وظيفه او چيست ؟

ج - اگر وقت دارد که بتواند طواف را با وضو و نماز رابا وضو انجام بدهد بايد آن وقت را انتخاب کند و طواف و نماز را با وضو و بدن پاک بجا آورد و بقيه اعمال را بعد از آن اتيان نمايد و اگر چنين وقتى ندارد در صورتى که مشقت نداشته باشد براى هر بار که حدث از او صادر شود يک وضو بگيرد و اگر مشقت دارد براى طواف يک وضو و براى نماز هم يک وضو بگيرد .

«751» س - آيا در مواردى که طواف و نماز بايد اعاده شود لازم است با لباس احرام باشد ؟

ج - لازم نيست .

«752» س - هر گاه محرم لباس احرام را کنار بگذارد و بالباس دوخته اعمال عمره را از طواف و سعى انجام دهد جهلا يا عمدا آيا طواف و سعى او صحيح است؟ و عمره او مجزى است يا نه ؟

ج - طواف و سعى مزبور صحيح و عمره مذکور مجزى است ولى مرتکب گناه شده بايد يک گوسفند کفاره بدهد.

«753» س - هر گاه محرم با احرام عمره تمتع جنب باشد و آب براى او ضرر دارد يا آب ندارد و يا وقت عمره مى گذرد آيا طواف و نماز يا تيمم کافى و مجزى است؟ يا بايد نايب هم بگيرد ؟

ج - نايب گرفتن لازم نيست گرچه احتياط د رگرفتن نايب است .

«754» س - آيا حجاب زن در طواف مثل حجاب او در نماز است يا فرق مى کند ؟

ج - فرق مى کند الا اينکه در طواف بايد رعايت شود نقاب صورت را نپوشاند .

«755» س - اگر مقدارى از موهاى سر زن يا جاهاى ديگر بدن او که بايد در حال طواف بپوشاند ظاهرباشد آيا به طواف او ضرر مى رساند يا نه؟ و اگر با ظاهر بودن موى سر طواف را انجام داده طواف او باطل است يا نه ؟

ج - اگر عمدى باشد طواف صحيح نيست ودر غير عمد صحيح است و هم چنين است حکم جاهل مقصر .

«756» س - شخصى در عمره تمتع طواف را تمام کرده است ولى مى گويد دلچسب نشد لذا يک طواف ديگر بدون خواندن نماز طواف اول بجا مى آورد و نماز و سعى بجا مى آورد و تقصير مى کند آيا عملش صحيح است يا نه ؟

ج - اگر صدق قران بکند صحت عمل مشکل است مگر آنکه صدق قران نکند .

«757» س - اکل و شرب در حال طواف جايز است يا نه ؟

ج - مانع ندارد .

«758» س - کسى که در حال طواف شخصى را از روى زمين بلند مى کند و ممکن است د راين حال گامى به طرف جلو بردارد و دراين حال توجه به طواف ندارد در نتيجه نمى‌داند که آيا مقدارى از مسافت ر ابدون قصد طواف آمده است يا نه تکليف او چيست ؟

ج - بايد آن مقدار را احتياطا تدارک کند .

«759» س - کودک نابالغى با اذن پدر محرم شد و طواف را نيمه کاره به تصور اينکه همين مقدار کافى است رها کرده و سعى را نيز از طبقه دوم انجام داده است تکليف چيست ؟

ج - اگر از اول قصد هفت شوط نداشته طواف او باطل است و بايد طواف و نماز و سعى را اعاده کند و بعد تقصير نمايد .

«760» س - کسى که در شوط ششم طواف خود را رها کرد و نتوانست که ادامه دهد و ديگرى بجاى او بقيه را بجا آورد وليکن نماز طواف را خودش خوانده و بعدا متوجه شده است که استراحت در خلال طواف به طواف ضرر نمى‌رساند و او با استراحت مى توانست خودش طواف خود را تمام نمايد اکنون تکليف او چيست ؟

ج -بقيه طواف ر اتمام کند و نماز را اعاده نمايد .

«761» س - شخصى طواف خود را بهم مى زند و طواف دوم را شروع مى کند آن را نيز به هم مى زند و طواف سوم را آغاز کرده به اتمام مى رساند وظيفه او چيست ؟

ج - بعيد نيست اشکال نداشته باشد ولى احتياطا طواف و نماز را اعاده نمايد واين احتياط ترک نشود .

«762» س - اگر شخصى رکن مستجار )رکن يمانى( را يقين کرد که رکن حجر الاسود است لذا طوف را از مستجار به عنوان حجرالاسود شروع کرد و هفت شوط کامل بجا آورد بعدا فهميد که يقين او خطا بوده است تکليف او چيست ؟

ج - طواف مزبور باطل است و بايد تدارک شود .

«763» س - گاهى انسان شک مى کند که اين شوط طوافم بهم خورد يا نه آيا مى شود بعد ا طواف يک شوط هم به عنوان احتياط اضافه بر هفت شوط آورد و بعد نماز بخواند يا خير ؟

ج - به وسوسه نبايد اعتنا کرد و اگر قسمتى از طواف اشکال پيدا کند همان قسمت بايد تصحيح شود و ادامه بعد از آن بقصد طواف بدون تصحيح آن قسمت موجب اشکال در طواف مى شود و با آوردن يک شوط بعد از طواف احتياطا اشکال رفع نمى‌شود .

«764» س - شخص در حالى که مشغول طواف است در شوط پنجم يقين کرد که 5 متر در شوط اول و 5 متر در شوط سوم بى اختيار طواف کرده است تکليف او چيست ؟

ج - شايد اينگونه بى اختيار بودن که از جهت ازدحام است موجب بطلان نباشد به هر تقدير اعاده نمايد اوفق به احتياط است .

«765» س - شرايطى که در طواف واجب لازم الرعايه است آيادر طواف مستحبى نيز معتبر است يا نه ؟

ج - ظاهر آن است که آنچه در مناسک استثناء نکرده معتبر است .

«766» س - در طواف مستحبى زنان مى دانند که به بدن مردان نگاه مى کنند و احيانا هم در بين فشار مردان قرار مى گيرند از نظر شرع اشکال ندارد ؟

ج - اگر اختيارا نگاه به نامحرم نکنند اشکال ندارد ولى در ازدحام بهتر است مراعات کنند و در هر صورت طواف صحيح است .

«767» س - آيا در طوافهاى مستحبى هم ختنه شرط است يا نه ؟

ج - بلى شرط است .

«768» س - محرم وارد مکه شد آيا مى تواند قبل از اعمال عمره تمتع يا قبل از اعمال عمره مفرده و همچنين پس از محرم شدن به احرام حج تمتع و قبل از رفتن به عرفات طواف مستحبى بجا آورد يا خير؟ و اگر بجا آورد به عمره و حجش ضرر مى زند يا نه ؟

ج - احوط ترک طواف مستحبى است در فرض سوال ولى به عمره و حج ضرر نمى‌زند و چنانچه طواف نمود بنابر احتياط بعد از طواف تلبيه را تجديد کند .

«769» س - آيا مى شود هر شوط از طواف مستحب ر ابه نيت يکى از مومنين بجا آورد يا بايد مجموع هفت شوط را براى يک نفر بجا آورد؟

ج - نيابت در يک شوط صحيح نيست ولى مى تواند مجموع ر ابه نيت چند نفر انجام دهد .

«770» س - آيا جايز است طواف مستحبى را خارج از حد طواف واجب بجا آورد يا نه ؟

ج - جايز نيست مگر در مورد ضرورت .

«771» س - اگر حاجى از منى برگشته و هنوز طواف واجب را بجانياورده است آيا مى تواند طواف مستحبى بجا آورد يا نه ؟

ج - احوط آن است که تا اعمال واجب را انجام نداده طواف مستحبى نکند .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

25 چیز بر محرم حرام است

No image

اعمال مدینه منوره

No image

حج بذلى

No image

کیفیّت حجّ (قران)

No image

تروک احرام

Powered by TayaCMS