مسائل متفرقه قرض و دین

مسائل متفرقه قرض و دین

مسائل متفرقه قرض و دين

سوال 1191 :

آيا قرض کردن در مواقع احتياج واجب است؟

جواب :

در بعضى احتياجات واجب است. و موارد فرق مى کند.

سوال 1192 :

الف ـ آيا معاملات حقيقى غير معوّض که مديون غير محجور نسبت به اموالش به قصد فرار از دين انجام مى دهد، نافذ است؟

ب ـ معاملات حقيقى معوّض که اين مديون به قصد پنهان کردن اموال و فرار از دين انجام مى گيرد، چگونه است؟

جواب :

تحت چه شرايطى معاملات مديون غير محجور را نافذ نمى دانيد؟

جواب :

بطور کلى مديون مادامى که از طرف حاکم شرع محجور و ممنوع از تصرفات در اموالش نشده، کليه تصرفات و نقل و انتقالاتش نافذ است. هرچند که ديونش بيش از اموالش باشد. بلى اگر صلح يا هبه و مانند آن به منظور فرار از اداى دين باشد، حکم به صحّت مشکل است. خصوصاً اگر اميد نباشد که بعداً بتواند از راه کسب و غيره پولى بدست آورد و ديونش را بدهد.

سوال 1193 :

اگر شخصى به علت بدهکارى و عدم قدرت بر پرداخت، پول نزولى بگيرد، آيا اشکالى دارد؟

جواب :

نزول و ربا گرفتن و دادن حرام است و با عدم قدرت بر اداى دين، بر طلبکار است که صبر کند و شرعاً حق مطالبه ندارد.

سوال 1194 :

اگر شخصى مثلا پنج هزار تومان بابت سهم مبارک امام (عليه السلام) مقروض باشد، و

(صفحه309)

همين مقدار هم به ديگرى، ولى قدرت بر اداى يکى از اينها را داشته باشد، کدام مقدّم است؟

جواب :

هر دو دين است، اگر يکى داراى رجحان باشد، ترجيح دهد والاّ مخيّر است و چنانچه بتواند ـ در فرض مسأله ـ به حاکم شرع مراجعه و اجازه بگيرد که صرف در دين غير از سهم مبارک کند.

سوال 1195 :

ملاک اعسار، در نظر حضرتعالى چيست؟ و منظور از اقربا، را چه کسانى مى دانيد؟

جواب :

ملاک اعسار، عدم تمکن مالى و نداشتن قدرت بر کسب مناسب شأن و لايق خود بدون حرج مى باشد و مراد از اقربا و ارحام منسوبين عرفى شخص هستند. يعنى کسانى هستند که به نظر عرف از فاميل و خويشان انسان محسوب مى شوند و آنان را به وى نسبت مى دهند و در اين جهت فرقى بين محرم و غير محرم و وارث و غير وارث نمى باشد. البته اين مسأله غير از مسأله عاقله در باب ديات است.

(صفحه310)

Powered by TayaCMS