محارم
سوال 933 :
همسر حقير هفت سال پيش فوت نمود. پس از سر و سامان دادن فرزندانم و سپرى شدن هفت سال از فقدان وى، در مشهد مقدّس تجديد فراش کردم و با خانم مؤمنه و صالحه اى ازدواج نمودم. مستدعى است بفرماييد آيا بنده نسبت به دختران و عروسى که دارند محرم هستم؟ و فرزندان من نسبت به ايشان چطور؟
جواب :
شما نسبت به دختران همسرتان محرم هستيد (البتّه بعد از عروسى و دخول با همسرتان) و امّا نسبت به عروسهاى او محرم نيستيد، فرزندان شما نيز نسبت به همسر جديدتان محرم هستند.
سوال 934 :
اگر از نظر طبّى اين امکان فراهم گردد که همانند ساير اعضا بتوان تخمدان يک زن را به زن ديگر پيوند نمود، در اين صورت اگر زن دوّم (دريافت کننده پيوند) در اثر ازدواج صاحب فرزند شود، با توجّه به اين که نطفه، حاصلِ لقاح سلولهاى زاياى مرد (اسپرم) با سلولهاى زاياى موجود در تخمدان (تخمک) زن اوّل است و طبيعتاً از نظر وراثت و خصوصيّات فردى و ژنتيکى، پنجاه درصد متعلّق به زن اوّل است. حال از نظر شرعى، مسأله محارم شوهر و زن اوّل و دوّم و محارم فرزند چگونه است؟ آيا رابطه محارم در مورد وابستگان به زن اوّل برقرار است، يا زن دوّم، يا هردو؟ لطفاً نظر شرعى خود را بيان فرماييد.
جواب :
در صورتى که تخمدان زنى را به ديگرى پيوند بزنند و جزء بدن او شود، يعنى پيوند کاملاً بگيرد، در اين صورت هرچه از آن متولّد شود متعلّق به زن دوّم است، و رابطه اى با زن اوّل ندارد.
سوال 935 :
آيا زن پدر نسبت به فرزندان دختر و پسر شوهر خود که از زن ديگرى مى باشند محرم است؟
جواب :
همه با هم محرمند.
سوال 936 :
زن و شوهرى صاحب اولاد نمى شوند، اگر بخواهند بچّه اى از شيرخوارگاه اختيار کنند براى محرم شدن با مرد و زن چه راه شرعى وجود دارد؟
جواب :
اگر دختر باشد و پدر آن مرد در حيات باشد مى تواند عقد موقّت آن دختر را با اجازه حاکم شرع، براى پدر خويش بخواند تا حکم زن پدر را پيدا کند و محرم شود. و اگر خواهر آن مرد شير داشته باشد و آن بچّه شيرخوار باشد و از شير آن خواهر بخورد (با شرايط لازم) حکم خواهرزاده اش را پيدا مى کند و محرم مى شود. و در صورتى که پسر باشد راه محرميت همان است که از شير خواهر يا مادر آن زن فاقد فرزند بخورد تا آن زن، خاله يا خواهر رضايى آن پسر شود و محرم گردد و اگر دوران شيرخوارگى پسر بچّه گذشته باشد راهى براى محرميّت او نيست.
سوال 937 :
چون قرار است در آينده نزديک فرزندى را از طريق اداره بهزيستى به عنوان فرزند خوانده (پسر يا دختر) جهت سرپرستى قبول نمايم، لذا خواهشمند است نظرات خود را پيرامون سوالات ذيل مرقوم فرماييد.
الف) با توجّه به آيه 5 سوره احزاب، نامگذارى فرزند به نام شخصى که فرزند را جهت سرپرستى قبول مى نمايد چه حکمى دارد؟
جواب :
نبايد چيزى بر خلاف واقع بگويد و او را فرزند خود بنامد; مگر اين که ضرورتى ايجاب کند.
ب) از نظر شرعى رابطه مادر و پدر با فرزند خوانده (پسر يا دختر) با توجّه به قضيّه محرميّت چگونه مى باشد؟ آيا خواندن صيغه محرميّت کفايت مى کند؟
جواب :
صيغه محرميّت در اين جا معنا ندارد; مگر آن فرزند مثلاً دختر باشد و او را با اجازه حاکم شرع به عقد موقّت پدر آن مرد درآورند تا نسبت به آن مرد به عنوان زن پدر محرم شود، يا در صورت پسر بودن آن فرزند، شير خواهر يا مادر زن را بخورد.
جواب :
اگر در آينده به خواست خداوند فرزندى از پدر و مادر متولّد گرديد (پسر يا دختر)، رابطه آنها از نظر محرميّت با فرزند خوانده چگونه خواهد بود؟
جواب :
اگر طبق مسأله قبل عمل کنند و زن پدر او شود به همه فرزندان او محرم مى شود.
سوال 938 :
از نظر مشروع و نامشروع بودن فرزند، آيا گفته نماينده بهزيستى کفايت مى نمايد؟
جواب :
آرى; براى مشروعيّت کافى است.
سوال 939 :
کسى که زن برادرش را به خاطر دين، ايمان، تقوا، حيا، حجاب و عفّتش دوست دارد و نگاهش به او مانند خواهرش باشد و او را مانند خواهرش دوست داشته باشد لطفاً بفرماييد:
الف) آيا راهى براى محرم شدن با او وجود دارد؟ حکمش چيست؟
جواب :
با حسن نيّتى که آن شخص دارد بايد توجّه داشته باشد که اين گونه مسائل دام شيطان است و گرفتارى دنيا و آخرت دارد و در انتظار محرم شدن نباشد، و رابطه اش در حدود عادى باشد.
ب) دست دادن (مصافحه) با زن برادر مذکور چه حکمى دارد؟
جواب :
حرام است، و اين نخستين گام به سوى افتادن در دام شيطان است.
سوال 940 :
زنى دو شوهر کرده و از هرکدام يک دختر دارد، آيا پدرِ پدر (جدّ پدرى) هر يک از اين دخترها به دختر ديگر محرم است؟ به عبارت ديگر، آيا مرد با ربيبه فرزندش محرم است؟
جواب :
محرم نيست.