مبطلات روزه
سوال 543 :
اگر در روزه واجب يا مستحب سهواً مبطلى بجا آورده شود، روزه چه صورت دارد؟ و آيا فرقى بين روزه ماه رمضان و غير آن هست يا نه؟ و آيا فرقى در روزه اى که وقتش موسّع است با غير آن وجود دارد؟
جواب :
مفطر سهوى در هيچ روزه اى مبطل نيست و روزه صحيح است.
سوال 544 :
آيا مسواک کردن در روز ماه رمضان، اشکال دارد؟
جواب :
اشکال ندارد، ولى بايد پس از مسواک، کاملا آب دهان را جمع کرده بيرون بريزد که آب مسواک فرو نرود.
سوال 545 :
آيا فرو بردن خلط گلو باعث بطلان روزه مى شود؟
جواب :
اگر خلط وارد فضاى دهان نشود، فرو بردن آن موجب بطلان نيست.
(صفحه147)
سوال 546 :
شخصى در ماه رمضان يک ربع به اذان صبح بيدار شده و جنب است و اين مدت براى خوردن سحرى و غسل کفايت نمى کند، وظيفه او چيست؟
جواب :
اگر مى تواند بدون سحرى روزه بگيرد، غسل کند. ولى اگر بدون سحرى نمى تواند روزه بگيرد و خوف ضرر دارد، سحرى بخورد و قبل از اذان تيمم کند.
سوال 547 :
در روزه استيجارى شخص بيدار شد و معلوم شد پيش از طلوع فجر محتلم بوده، آيا روزه او صحيح است؟
جواب :
بلى صحيح است.
سوال 548 :
آيا غلط خواندن قرآن، در ماه مبارک رمضان روزه را باطل مى کند يا خير؟
جواب :
خير، روزه باطل نمى شود. ولى سعى کند قرآن را صحيح بخواند.
سوال 549 :
روضه که بعنوان زبان حال خوانده مى شود، يا اشعار که معمولا زبان حال است، آيا مبطل روزه است؟
جواب :
اگر مناسبت داشته باشد و به امام (عليه السلام) نسبت ندهند مبطل نيست و اگر اطمينان به صحت آنها ندارند، نام کتابى که آنها را نقل کرده ببرند و از آن کتاب نقل کنند.
سوال 550 :
شخصى مبتلا به «آسم» و نفس تنگى شديد است و نوعى داروى طبّى استعمال مى کند و آن دارو به صورت پودر گاز از راه دهان به ريه ها مى رسد و باعث تسکين مى گردد، و گاهى روزانه چندين بار، از آن استفاده مى کند، و بدون آن نمى تواند براحتى تنفس کند، آيا روزه اش باطل مى شود؟
جواب :
داروى نامبرده در فرض سوال، که بر استعمال آن اکل و شُرب صدق نمى کند مبطل روزه نيست.
سوال 551 :
مقصود از بخار غليظ که در رساله فرموده ايد مبطل روزه است، چه بخارى است؟
(صفحه148)
جواب :
مقصود بخارى است که مانند دود است و از نزديک ديده مى شود و مشتمل بر ذرّات آب است، مانند بخار سماور در حال جوش و امثال آن، و امّا بخار داخل حمام معمولى مانعى ندارد.
سوال 552 :
اينجانب مى توانم روزه بگيرم، ولى براى تنفس از وسيله اى استفاده مى کنم که بصورت بخار به حلقم مى رسد، آيا روزه ام صحيح است؟
جواب :
بلى، در فرض سوال که ناچار از استعمال آن هستيد، روزه صحيح است.
سوال 553 :
آيا وارد کردن دستگاه آندوسکوپى در معده براى عکسبردارى ـ بدون اين که چيزى که مبطل روزه است همراه آن داخل معده شود ـ روزه را باطل مى کند؟
جواب :
مبطل نيست. بلى اگر وارد کردن دستگاه آندوسکوپى مستلزم ارتکاب يکى از مبطلات روزه باشد روزه را باطل مى کند مثلاً به لوله آن آب دهان و خلق بچسبد و بعد از خروج از دهان مجدداً با همان رطوبت وارد حلق شود.
سوال 554 :
اخلاط سر و سينه وقتى وارد محوطه دهان مى شود، اگر قهراً فرو داده شود، روزه را باطل مى کند؟
جواب :
اگر بى اختيار فرو داده شود، روزه را باطل نمى کند.
سوال 555 :
آيا موزيک زدن در ماه مبارک رمضان با کيفيتى که در پايين مى آيد روزه را باطل مى کند و قضا و کفاره دارد؟
الف ـ تعدادى از سازها زير زبان رفته و درآورده مى شود و مجدّداً به داخل دهان مى رود و فرصتى براى پاک کردن رطوبت يا بيرون ريختن آب دهان نيست.
ب ـ دسته ديگر سازها روى لب گذاشته و مدام بايد زبان زد و بعد از برداشتن از لب و گذاشتن مجدد بر لب آب داخل لوله آنها در نتيجه دم و بازدم به داخل دهان آمده و فرو بردن آن اجتناب ناپذير است و امکان دور انداختن نيست.
جواب :
بطور کلى اگر ساز با آب دهان تر شود و پس از درآوردن، مجدّداً داخل دهان برده شود و رطوبت آن را فرو برند، روزه باطل مى شود و در صورتى
(صفحه149)
که از روى عمد و با اختيار اين کار را انجام دهند قضا و کفاره دارد. ولى اگر اجبار باشد کفاره ندارد، فقط قضا دارد. بلى اگر رطوبت بطورى با آب دهان مخلوط و در آب دهان از بين برود که رطوبت خارج به آن گفته نشود مبطل نيست و روزه صحيح است و قضا و کفاره ندارد.
سوال 556 :
در صورت اجبار فرماندهان ارتش به زدن موزيک، تکليف دانش آموزان و پرسنل موزيک چه مى باشد؟
جواب :
در فرض سوال، سعى کنند آب دهان را که مجدّداً به دهان برمى گردد در آب دهان مستهلک و مخلوط کنند که رطوبت خارجى به آن گفته نشود، در اين صورت روزه صحيح است و در غير اين صورت قضا دارد، هرچند که کفاره ندارد.