قرآن

قرآن

قران

سوال 1934 :

اينکه گرفتن قرآن از کافر واجب است .

آيا با پول يا به نحوديگر بايد از کافر گرفت ؟

جواب :

به هر نحوى ممکن است که گرفتن آن هم وهن به مذهب نشودمانعى ندارد , واللّه العالم .

سوال 1935 :

در صورتى که قرآن يا صفحه اى از آن در اثر آفتاب و ياباران , خطوط آن از بين رفته و قابل خواندن نباشد و فقطسياهى خطوط مقدارى معلوم باشد , آيا لمس آن جايزاست ؟

جواب :

اگـر حـروف قـرآن مـحو شده باشد و به صورت مرکب پخش شده در آمده باشد , مس آن مانعى ندارد , واللّه العالم .

سوال 1936 :

آيا همراه جنب مى شود قرآن باشد ؟

جواب :

همراه داشتن قرآن براى جنب جايز است , واللّه العالم .

سوال 1937 :

در قـرآن آمـده : (( و زوجناهم بحور عين .. .

)) و مى گويند :فعل (( زوج )) با باء به معنى ازدواج نيست , در اين صورت به چه معنى است ؟

جواب :

بـاء زايـده است که از آن براى زينت کلام استفاده مى کنند .

و به معناى همان به ازدواج درآوردن اسـت , و انـچـه کـه گـفـتـه شـده است که (( زوج )) در اينجا به معناى قرن است با اين گفته مـنـافـاتـى نـدارد زيـرا قرن خود نوعى از ازدواج بر حساب مى ايد و تزويج در لغت به معناى جفت گرداندن است , واللّه العالم .

سوال 1938 :

اگر کسى بگويد : قرآن به صورت معانى بر قلب مبارک رسول خدا ( ص ) فرود آمد .

سپس حضرت معانى را به شکل کلمات کنونى آن بيان فرمود , و اين ها کلمات خداوند نيست ,آيا وى مرتد است ؟

جواب :

چنين اعتقادى اگر چه باطل است , و لکن موجب ارتداد نيست ,واللّه العالم .

سوال 1939 :

قـرآن آموزانى که وضوى درستى ندارند , و قرآن را لمس مى کنند , آيا اشکال دارد و مربى تکليفى دارد ؟

جواب :

مس قرآن براى افراد نابالغ ـ و لو وضوى آنان باطل باشدمانعى ندارد , و مربى قرآن به آنها ياد بدهد که با وضوى صحيح قرآن را لمس کنند , واللّه العالم .

سوال 1940 :

خال کوبى آيات قرآن بر روى بدن و مس آن , چگونه است ؟

جواب :

اگـر مـاده اى که با آن خال کوبى شده زير پوست باشد , مس آن قسمت بدن وضو مانعى ندارد .

و بعد از جنابت و حدث لازم نيست فورا غسل کنند يا وضو بگيرند , واللّه العالم .

سوال 1941 :

گرفتن دست مزد تعليم قرآن جايز است يا نه ؟

جواب :

اجرت گرفتن براى تعليم قرآن محل اشکال است , لکن قبول هديه و اجرت گرفتن براى مقدمات ـ در صورتى که مقدمات , ماليت عرفى داشته باشند ـ مانعى ندارد , واللّه العالم .

سوال 1942 :

آيا شنيدن صداى خواندن قرآن زن نامحرم , براى بالغ ونابالغ فرقى هست ؟

جواب :

گوش دادن به صداى زن نامحرم چنانچه به قصد التذاذ جنسى نباشد مانعى ندارد .

و در اين حکم بين بلوغ نامحرم و عدم بلوغ او فرقى نيست , واللّه العالم .

سوال 1943 :

آيـا خـادم مسجد مى توان به بهانه مزاحمت کلاسهاى قرآن براى او , از تشکيل اين کلاسها جلوگيرى نمايد ؟

جواب :

چـنـانـچـه خـادم در ضمن عقد اجاره با متولى شرط نکرده باشدکه در اوقات خاصه ـ که اوقات استراحت او است ـ جلسه درمسجد تشکيل نشود , نمى تواند جلوگيرى کند , واللّه العالم .

سوال 1944 :

آيا گرفتن هديه چون قرآن از حکام و سلاطين جائر جايزاست ؟

جواب :

فى نفسه مانعى ندارد , واللّه العالم .

سوال 1945 :

جلد کردن قرآن با چيزهاى گران قيمت که دوامش را زيادمى کند , چه حکمى دارد ؟

جواب :

مانعى ندارد , واللّه العالم .

سوال 1946 :

قـرآن هـايى که به گونه زيبايى در جاکليدى يا زير آينه خودروها جاسازى مى کنند , جايز است ؟

جواب :

در صورتى که شؤون قرآنى حفظ شود , براى حرز قرار دادن وتبرک مانعى ندارد , واللّه العالم .

سوال 1947 :

به همراه داشتن قرآن در توالت و جز آن , چگونه است ؟

جواب :

همراه داشتن قرآن مانعى ندارد , لکن اولى آن است که همراه خود نداشته باشد , واللّه العالم .

سوال 1948 :

تفسير و تاءويل آيات قرآن بدون اين که مستندى از آيات وروايات معصومين داشته باشد , آيا تفسير به راءى محسوب مى گردد ؟

جواب :

در فرضى که خلاف ظاهر نباشد , تفسير به راءى نيست , واللّه العالم .

سوال 1949 :

براى بازسازى , از بين بردن بناهايى که آيه قرآن بر آنهانوشته شده , چه حکمى دارد ؟

و با خاک آن ساختمان ها چه گونه بايد عمل کرد ؟

جواب :

تـخريب چنين ابنيه اى مانعى ندارد .

و خاک و باقيمانده آن رابايد در ابى بريزند که حل شود , واللّه العالم .

سوال 1950 :

شـخـصى نذر کرده مقدارى قرآن تلاوت نمايد , آياخواندن با نگاه , و گذراندن معانى در قلب بدون تلفظ به زبان مجزى است ؟

جواب :

بايد به نحوى که صداى آن را خودش بشنود و نگاه کردن به قرآن و خطور الفاظ آن به ذهن تلاوت نيست , واللّه العالم .

سوال 1951 :

وظيفه ما در برابر کسى که علنا به قرآن بى ادبى مى کند ,چيست ؟

جواب :

چـنـانچه از روى عصبانيتى باشد که فاقد قصد بوده , بايد توبه کند , ولى محکوم به کفر نيست .

و اگـر از روى اختيار باشد و به انکار رسالت برگردد , مرتد است و احکام مرتد بر او جارى مى شود , واللّه العالم .

سوال 1952 :

تلاوت قرآن با صداى بلند , که موجب آزار ديگران شود ,چه طور است ؟

جواب :

هنگامى که مردم نياز به استراحت دارند , ايجاد مزاحمت براى مردم اشکال دارد , واللّه العالم .

سوال 1953 :

اگر مسلمانى معتقد به تحريف قرآن باشد , آيا اين انکارضرورى دين است ؟

جواب :

اعتقاد به تحريف قرآن باطل است , و لکن انکار ضرورى دين حساب نمى شود , واللّه العالم .

سوال 1954 :

اگر کسى دست مزد تلاوت قرآن براى مرده اى را بگيرد , وبه آن پاى بند نباشد , آيا ضامن است ؟

جواب :

ضامن است , واللّه العالم .

سوال 1955 :

کـسـى اجـير شده تا قرآن را براى مرده اى بخواند , ولى مبلغ ‌آن روشن نشده بود .

اکنون موجر مبلغ پيشنهادى وى رانمى پذيرد , تکليف اجر چيست ؟

جواب :

اجـرة الـمـثـل را مستحق است .

و با فرض اختلاف در اجرة المثل ,اقل آن را مستحق است , واللّه العالم .

سوال 1956 :

آيا قرآن خواندن در مجلس ترحيم تارک الصلاة و يا منکرآن جايز است ؟

جواب :

مانعى ندارد , واللّه العالم .

سوال 1957 :

زن ناشزه اگر قرآن بخواند تلاوت او چگونه است ؟

جواب :

قرائت قرآنش حکم خاصى ندارد , واللّه العالم .

سوال 1958 :

زنى که با آمپول از حيض جلوگيرى کرده , آيا مى تواندقرآن بخواند ؟

جواب :

مانعى ندارد , واللّه العالم .

سوال 1959 :

آيا اصلاح غلطهاى چاپى کلمات , حرکات يا رسم الخطقرآنى جايز است ؟

جواب :

اگر قرآن ملک غير يا وقف باشد , اصلاح غلطهاى چاپى يااستنساخى آن جايز نيست , مگر با رضاى مالک يا اذن متولى ,واللّه العالم .

سوال 1960 :

وصيت ميتى سه ختم قرآن , حج و مبلغى در کمک به مسجد است , آيا ورثه مى توانند ختم قرآن را مقدم بدارند ؟

جواب :

اگر ثلث مال ميت براى انجام هر سه کار کافى باشد يا در فرض عدم کفايت , ساير ورثه اجازه دهند , وصـيـت نافذ است و به آن عمل مى شود و اگر پاسخگو نباشد , چنانچه حج بر ميت واجب بوده , لازم اسـت کـه مـصـارف حـج را از ثلث مال بدهند .

و اگرچيزى زياد آمد , بر دو کار ديگر توزيع گـردد .

و اگـر ثـلـث مـال به حج هم کفايت ندهد , بايد اجرت اصل حج را ـ در فرضى که حج به استطاعت واجب شده است ـ از اصل ترکه بپردازند , واللّه العالم .

سوال 1961 :

قرائت قرآن با تظاهر و ريا را , چگونه مى بينيد ؟

جواب :

اگـر مـراد از خـودنـمايى در تلاوت قرآن اين باشد که ديگران بفهمند که قرائت قرآن بلد است يا صداى خوبى دارد رياى محرم نيست , و مانعى ندارد , واللّه العالم .

سوال 1962 :

آيا نماز خواندن بر سجاده يا قالى چه هايى که در آن آيات قرآن نوشته شده است و گاهى نيز پايين پا قرار مى گيرد , جايزاست ؟

جواب :

قـرار دادن آيـات در زير پا مصداق هتک قرآن است و حرام مى باشد .

و اگر اين هتک هنگام سجود واقع شود نماز وى باهتک قرآن است و اشکال دارد , واللّه العالم .

سوال 1963 :

آيـا فـروش قـرآن به اهل کتاب و کفار در صورتى که بدانيم آنان قصد توهين ندارند و تنها براى خواندن آن است ـ جايزاست ؟

جواب :

بـنـابـر احـتياط فروش قرآن به غير مسلمان جايز نيست , ومعامله آن باطل است , البته قراردادن قـرآن در دسترس کافر به قصد هدايت و ارشاد وى , با اطمينان به اين جهت که کتاب مجيدمورد هتک قرار نمى گيرد , مانعى ندارد , واللّه العالم .

سوال 1964 :

از رو خواندن قرآن در نمازهاى واجب , چگونه است ؟

جواب :

خواندن حمد و سوره ـ در نماز ـ از روى نوشته مانعى ندارد ,ولکن مکروه است , واللّه العالم .

سوال 1965 :

کسى که قرآن را غلط مى خواند , آيا اين جا امر به معروف واجب است ؟

جواب :

در صورتى که احتمال بدهد قصد قرآنيت را در مورد صحيح قرائت نموده است , مورد مزبور از امر به معروف يا نهى از منکرنيست , واللّه العالم .

سوال 1966 :

قرآنى به رسم امانت گرفته شد , اينک صاحب آن مرده ,تکليف چيست ؟

جواب :

قرآن مزبور جزء ما ترک ميت است , واللّه العالم .

سوال 1967 :

اقـائى نذر کرد , در صورت تشرف به مکه يک ختم قرآن ,زير ناودان طلا انجام دهد .

اگر به هر دليلى نتوانست نذر خودرا در آن جا ادا کند , چه کند ؟

جواب :

قرآن را در نزديکى همان مکان بخواند , واللّه العالم .

سوال 1968 :

نمازگزار در نمازش آيات سجده را مى شنود , وظيفه اوچيست ؟

جواب :

بنابر احتياط , وظيفه او سجود به اشاره است .

و بعد از اتمام نماز , سجده را انجام دهد , واللّه العالم .

سوال 1969 :

اگـر نـمـاز خود را به سبب گوش دادن به صداى قرآن طولانى نمايد , آيا به نماز او ضرر مى رساند ؟

جواب :

گوش دادن به قرائت قرآن ـ در اثناى اشتغال به نماز ـ مانعى ندارد , ولى سزاوار است که نماز را تا حد امکان با حضور قلب به جا آورد , و منافى آن را ترک کند , واللّه العالم .

سوال 1970 :

اگر ناگهان قرآن به زمين بيفتد , آيا کفاره دارد ؟

جواب :

در فرض مزبور کفاره اى لازم نيست , واللّه العالم .

سوال 1971 :

اگـر کـسـى قرآنى ره کسى قرض دهد , به اين شرط که فرزندان وى را قرآن بياموزد , آيا اداى آن واجب است ؟

جواب :

واجب نيست , واللّه العالم .

سوال 1972 :

آيا سوزاندن قرآن هاى ورق ورق شده که استفاده ونگه دارى آن ممکن نيست , جايز است ؟

جواب :

جايز نيست , واللّه العالم .

سوال 1973 :

اگر کسى ورق هاى قرآن را سوزاند سپس دفن کند ,تکليفش چيست ؟

جواب :

سـوزانـدن ورقـهـاى قرآن جايز نيست بايد خود ورقها را دفن کرديا در آب جارى انداخت .

و اگر شخصى اين کار ـ سوزاندن ورقهاى قرآن ـ را انجام داده , بايد استغفار کند , واللّه العالم .

سوال 1974 :

در صـورتى که پدر به فرزند بگويد : راضى نيستم قرآن بخوانى و يا در جلسه قرآن شرکت کنى , آيا فرزند بايد از وى پيروى کند ؟

جواب :

اطاعت او در فرض مذکور واجب نيست , واللّه العالم .

سوال 1975 :

آيـا بـا پـولـى که در ماه محرم و رمضان براى خرج مسجد وعزادارى جمع آورى مى شود , مى توان در جهت خريد قرآن ,رحل و تخته سياه و.. .

جلسه قرآن مصرف نمود ؟

جواب :

اگـر بـراى خـصوص عزادارى و خرج مسجد جمع آورى شده , بايددر مصارف مسجد و عزادارى صرف شود , واللّه العالم .

سوال 1976 :

مسجدى که خراب شده است , آيا مى شود قرآن ها ومفاتيح در آن را در مسجد ديگرى ـ در شهر يا روستا آگذاشت ؟

جواب :

مانعى ندارد , واللّه العالم .

سوال 1977 :

قـرآن هاى مسجدى مخروبه که بودن قرآنها در آن مکان هتک حساب شود , آيا افراد اجازه دارند جهت حفظ آنها به منازل خود ببرند ؟

جواب :

اگـر مـحـرز بـاشد که وقف است , بايد به مسجد ديگر ببرند , بلکه اگر وقف بودن آنها هم محرز نباشد , بنابر احتياط به مسجدديگر برده شود , واللّه العالم .

سوال 1978 :

اگر حيوان حلال گوشتى , صفحاتى از قرآن را ببلعد ,وظيفه صاحب حيوان چيست ؟

جواب :

اگـر بـعـد از هضم صفحات قرآن بفهمد , وظيفه اى ندارد .

و اگر قبل از آن بفهمد , سزاوار است حيوان را ذبح کند و صفحات قرآن رابيرون آورد , واللّه العالم .

سوال 1979 :

آيا پدر مى تواند فرزندش را به خاطر سرپيچى در يادگيرى قرآن تاءديب نمايد ؟

جواب :

سزاوار است پدر کارى کند که فرزند رغبت به يادگيرى قرآن پيدا کند , واللّه العالم .

سوال 1980 :

آيـا پـدر مـى تواند به فرزند بگويد : من راضى نيستم دريادگيرى قرآن کوتاهى نمايى , بر فرزند واجب است آن را به جاى آورد ؟

جواب :

بر فرزند واجب نيست اطاعت کند , لکن سزاوار است که رضايت پدر را جلب نمايد , واللّه العالم .

سوال 1981 :

اگر کسى به قرآن سوگند به دروغ ياد کند , سپس پشيمان شود , چه وظيفه اى دارد ؟

جواب :

بايد استغفار کند , واللّه العالم .

سوال 1982 :

آيا شنيدن صداى قرآن زن نامحرمى که مرد او رانمى شناسد و قصد ريبه ندارد , جايز است ؟

جواب :

گوش دادن صداى زن نامحرم چنانچه به قصد التذاذ جنسى نباشد , مانعى ندارد , واللّه العالم .

سوال 1983 :

کـسـى که چشم درد دارد و مطالعه براى چشم او ضرردارد , ولى به جهت علاقه به قرآن هر روز مقدارى قرآن تلاوت مى کند , آيا تلاوت براى او جايز است ؟

جواب :

مانعى ندارد , واللّه العالم .

سوال 1984 :

آيا گرفتن اجرت در برابر تلاوت قرآن جايز است ؟

جواب :

اجير شدن بر قرائت قرآن مانعى ندارد , واللّه العالم .

سوال 1985 :

تلاوت آيات قرآن به صورت سرود همراه با آهنگ جايزاست يا نه ؟

جواب :

ايـن عـمـل وهـن به قرآن حساب مى شود و چيزى که وهن به قرآن حساب شود جايز نيست .

واللّه العالم .

سوال 1986 :

کـسى که علاقه فراوانى به خواندن قرآن دارد , ولى هر چه تلاش مى کند , ياد نمى گيرد , آيا ترک کند يا هم چنان نادرست بخواند ؟

جواب :

خواندن قرآن بهتر است .

و لازم است قصدش اين باشد : آن مقداررا که صحيح مى خواند , از قرآن است , واللّه العالم .

سوال 1987 :

آيا ياد دادن قرآن به فرزند غير مميز جايز است ؟

جواب :

جايز بلکه اولى است , واللّه العالم .

سوال 1988 :

آيا با شنيدن آيه سجده دار از بچه ها , سجده واجب مى شود ؟

جواب :

واجب است , واللّه العالم .

سوال 1989 :

تشکيل جلسات قرآن در مکان غصبى چه صورتى دارد ؟

جواب :

غصب حرام است , چه در مکان غصبى قرآن بخواند يا کارديگرى انجام دهد , واللّه العالم .

سوال 1990 :

اگـر هيئت امناء مسجد يا حسينيه بگويند که ما راضى نيستيم کلاس قرآن را در مسجد يا حسينيه برگزار نمائيد آيارعايت نظر آنها لازم است يا نه ؟

جواب :

چـنـانـچـه کلاس قرآن با نماز در مسجد يا عزادارى در حسينيه مزاحمت ندارد لازم است هيئت امـنـايـى کـه توليت شرعى دارندممانعت نکند .

و در صورت مزاحمت آن مى توانند ممانعت کنند ,واللّه العالم .

سوال 1991 :

آيـا پـدر مـى تـوانـد يادگيرى قرآن را براى فرزندش واجب کند به اين ترتيب که اگر پدر گفت : چنانچه در فراگيرى قرآن کوتاهى نمايى من راضى نيستم ؟

وظيفه فرزند چيست ؟

جواب :

بر فرزند واجب نيست اطاعت کند , لکن سزاوار است که رضايت پدر را جلب نمايد , واللّه العالم .

سوال 1992 :

اگـر کـسـى حافظ کل و يا قسمتى از قرآن باشد دچار رفتارى شود که موجب حد شود آيا حفظ قرآن او وسيله تخفيف و ياگذشت از حدش مى شود يا خير ؟

جواب :

حـفـظ قـرآن مـسقط حد نيست , ولى اگر موجب حد به اقرار ثابت شد , حاکم مى تواند با رعايت مصلحت عفو کند , واللّه العالم .

سوال 1993 :

آيا مرد مى تواند مهريه همسر خود را فقط يک جلد کلام اللّه قرار دهد ؟

جواب :

مـانـعـى ندارد , و لکن بايد اوصاف آن تعيين شود , و يا قرآن معين خارجى را مهر قرار دهد , واللّه العالم .

سوال 1994 :

آيا مرد مى تواند مهريه همسر خود را آموزش تلاوت قرآن قرار دهد در صورت مثبت بودن ـ اگر مرد تلاش خود را انجام داد , ولى زن به جهت کند ذهنى يا کمبود استعداد نتوانست ياد بگيرد , وظيفه شوهر چيست ؟

جواب :

مهر قرار دادن آموزش قرآن مانعى ندارد .

و اگر زن به جهت بى استعدادى نتوانست ياد بگيرد , به همان مقدار که ياد گرفته , ولو چند سوره کوچک باشد , کافى است , واللّه العالم .

سوال 1995 :

شـخـصـى قسم خورده تا مدت يک سال هر روز قبر پدرش رفته و يک جزء قرآن را تلاوت نـمـايـد , ولـى بـعدها به سبب پاره اى سختى هاى سرما و گرما نتوانست بر سر قبر حاضرشود , آيا مـى تـواند در منزل آن مقدار را قرائت نمايد , وهمچنين آيا مى تواند تنها شبهاى تابستان به بالاى قبر رفته وتلاوت نمايد يا خير ؟

جواب :

آن مـقـدار که بر او حرجى نيست , بايد در روز نزد قبر پدر يک جزء قرآن بخواند , و در مواردى که حرجى است , خواندن قرآن در منزل لازم نيست , واللّه العالم .

سوال 1996 :

اگر شوهر از زنش ـ که در حال تلاوت قرآن است ـ تقاضاى نزديکى کند , بر زن لازم است که تلاوت را ترک کرده وتقاضاى همسر را اجابت نمايد يا خير ؟

جواب :

تـمـکين کردن براى شوهر از سوى زن واجب است .

و اشتغال به عمل مستحب , عذر براى ترک او نيست , واللّه العالم .

سوال 1997 :

کـسـانـى که دندانشان افتاده به همين دليل نمى توانند قوانين قرائت را به درستى رعايت کنند , آيا معالجه و ساختن دندان مصنوعى واجب است ؟

جواب :

لازم نيست , واللّه العالم .

سوال 1998 :

آب انـبـارهـايـى که پيشتر مورد استفاده اهالى بوده و اکنون نيازى به آن نيست , آيا اجازه مى فرماييد آن مکان را دار القرآن جهت جوانان ساخت ؟

جواب :

مانعى ندارد , واللّه العالم .

سوال 1999 :

در بـعـضـى از شهرستانها رسم است هنگام تلاوت قرآن توسط قارى , شرکت کنندگان با صـداى بلند به بازماندگان تسليت مى گويند و آنها نيز پاسخ بازماندگان را مى دهند آيا اين عمل جايز است يا خير لطفا حکم آن را بيان فرماييد ؟

جواب :

عمل مزبور مانعى ندارد , واللّه العالم .

سوال 2000 :

اگـر کـسى قرآنى را بدون رضايت صاحب آن غصب نمايد , در صورت تلاوت آن آيا براى او ثوابى هست ؟

جواب :

غصب قرآن موجب از بين رفتن ثواب قرائت آن نمى شود , واللّه العالم .

سوال 2001 :

الفاظ قرآن بر روى اوراق نوشته مى شود پس از رفع نيازاگر آنها را خط بزنيم , آيا تکليف ما ساقط است ؟

جواب :

در صورتى که نگهدارى آنها مشکل باشد , آنها را در جايى دفن نماييد يا در آب روان مثل رودخانه بيندازيد , واللّه العالم .

سوال 2002 :

نحوه صحيح استخاره با قرآن , چگونه است ؟

جواب :

با توکل به خدا و به قصد مشاوره با او ـ عز و جل ـ و با توسل به معصومين ـ عليهم السلام ـ قرآن را باز مى کنيد .

اولين آيه ازصفحه اول را ملاحظه مى نماييد , واللّه العالم .

سوال 2003 :

اگر به قصد خواندن قرآن با آب مسجدى وضو بسازد آيامى تواند نماز هم با ان وضو بخواند , گرچه در مسجد نمازنخواند ؟

جواب :

در صـورتـى کـه عـمـوم وقف احراز نشود , قرائت قرآن يا انجام عبادت ديگرى در مسجد با همان طهارت , در صحت وضو کافى است , واللّه العالم .

سوال 2004 :

بى احترامى به اسماء جلاله چه حکمى دارد , وظيفه مانسبت به آنها چيست ؟

جواب :

جايز نيست , در صورت وجود شرايط بايد نهى از منکر نماييد ,واللّه العالم .

سوال 2005 :

آيـا کلمات (( بسمه تعالى )) , (( ضمير راجع به نام خدا )) و(( ا.. .

)) که با نقطه مى آيد , آيا جزء اسماء جلاله هستند ؟

جواب :

احوط در بسمه تعالى و ضمير عائد به اسم جلاله آن است که بدون وضو مس نشود , واللّه العالم .

سوال 2006 :

آيـا نـام ائمـه ـ عليهم السلام ـ وقتى روى کسى گذاشته شود , جزء اسماء جلاله محسوب مى گردند ؟

جواب :

منظور از اسماء جلاله , اسماء خداوند تبارک و تعالى است .

واسامى ائمه معصومين ـ عليهم السلام ـ هم بنابر احتياطبى وضو مس نشود , و چنانچه اسامى ائمه معصومين ـ عليهم السلام ـ علم براى شخص ديگر شود حکم اسامى ائمه ( ع ) راندارد , واللّه العالم .

سوال 2007 :

آيا صفات خداوند جزو اسماء است , و حکم کلماتى چون خدا و رب چيست ؟

جواب :

صـفات مختص خداوند حکم اسماء جلاله را دارد , و بنابر احتياطخدا و رب هم حکم آن را دارند , واللّه العالم .

سوال 2008 :

آيا جائز است که روى اسماء جلاله را با جوهر سياه کرد تااز بين برود يا آن را ريز ريز کرد ؟

جواب :

چـنـانـچه جوهر ريخته شده با خط اسم جلاله مخلوط شود و آن را از بين ببرد ـ مثل اين که اسم جلاله با مرکب معمولى نوشته شده باشد و روى آن مرکب معمولى بريزد ـ حکم اسم جلاله راندارد , ولـى اگـر اسـم جلاله چاپ شده باشد و مرکب روى آن بريزند حکم اسم جلاله از بين نمى رود , بـلـى اگـر مـرکب حائل بين اسم جلاله و دست شود مس آن بدون وضو مانعى ندارد .

و باريز ريز کردن , حکم اسم جلاله از بين نمى رود , واللّه العالم .

سوال 2009 :

بـى تـوجهى به مجلات و روزنامه ها , بى آن که اسماء جلاله موجود در آنها در نظر باشد , آيا جايز است ؟

جواب :

اسم جلاله حکم اسم جلاله را دارد در روزنامه و مجله باشد يا درغير آن , واللّه العالم .

سوال 2010 :

آيا احاديث ائمه ـ عليهم السلام ـ که اسماء جلاله ندارندجزء اسماء جلاله هستند ؟

جواب :

هـتـک و بـى احترامى به احاديث ائمه معصومين ـ عليهم السلام آجايز نيست .

چنانچه مشتمل بر اسماء جلاله يا اسامى ائمه معصومين ( ع ) باشد حکم آن بيان شد , واللّه العالم .

سوال 2011 :

آيـا جـلـد کردن قرآن و يا قرار دادن چيزى روى قران اگر به قصد بى احترامى نباشد جايز است ؟

جواب :

جـلـد درست کردن براى قرآن مانعى ندارد و گذاشتن چيزى روى قرآن که وهن به قرآن حساب شود جايز نيست , چه قصد هتک داشته باشد يا نداشته باشد , واللّه العالم .

سوال 2012 :

دادن قرآن به کافر که حرام است شامل فروش هم مى شودکه قرآن را به کافر مى فروشد , و يا کسى قرآن به او تحفه مى دهد يا در مقابل چيزى مصالحه مى کند ؟

جواب :

فرقى نيست , واللّه العالم .

سوال 2013 :

آيـات قرآن که براى آموزش روى تخته سياه نوشته مى شوند با تخته پاک کن پاک مى کنند که ريزه هاى آن پايين مى افتد آيا احترام و تقديس آن ريزه ها الزامى است ؟

جواب :

آنچه از اسماء اللّه تعالى و اسماء معصومين ـ عليهم السلام ـ وقرآن که به همان قصد نوشته مى شود احترام آنها واجب است ولى ريزهاى پاک شده از تخته احترام آن لازم نيست , واللّه العالم .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

قرآن

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

پر بازدیدترین ها

No image

غسل(جنابت)

No image

مطهرات

No image

نبش قبر

No image

نوافل یومیه

No image

زکات

Powered by TayaCMS