قران
سوال 1934 :
اينکه گرفتن قرآن از کافر واجب است .
آيا با پول يا به نحوديگر بايد از کافر گرفت ؟
جواب :
به هر نحوى ممکن است که گرفتن آن هم وهن به مذهب نشودمانعى ندارد , واللّه العالم .
سوال 1935 :
در صورتى که قرآن يا صفحه اى از آن در اثر آفتاب و ياباران , خطوط آن از بين رفته و قابل خواندن نباشد و فقطسياهى خطوط مقدارى معلوم باشد , آيا لمس آن جايزاست ؟
جواب :
اگـر حـروف قـرآن مـحو شده باشد و به صورت مرکب پخش شده در آمده باشد , مس آن مانعى ندارد , واللّه العالم .
سوال 1936 :
آيا همراه جنب مى شود قرآن باشد ؟
جواب :
همراه داشتن قرآن براى جنب جايز است , واللّه العالم .
سوال 1937 :
در قـرآن آمـده : (( و زوجناهم بحور عين .. .
)) و مى گويند :فعل (( زوج )) با باء به معنى ازدواج نيست , در اين صورت به چه معنى است ؟
جواب :
بـاء زايـده است که از آن براى زينت کلام استفاده مى کنند .
و به معناى همان به ازدواج درآوردن اسـت , و انـچـه کـه گـفـتـه شـده است که (( زوج )) در اينجا به معناى قرن است با اين گفته مـنـافـاتـى نـدارد زيـرا قرن خود نوعى از ازدواج بر حساب مى ايد و تزويج در لغت به معناى جفت گرداندن است , واللّه العالم .
سوال 1938 :
اگر کسى بگويد : قرآن به صورت معانى بر قلب مبارک رسول خدا ( ص ) فرود آمد .
سپس حضرت معانى را به شکل کلمات کنونى آن بيان فرمود , و اين ها کلمات خداوند نيست ,آيا وى مرتد است ؟
جواب :
چنين اعتقادى اگر چه باطل است , و لکن موجب ارتداد نيست ,واللّه العالم .
سوال 1939 :
قـرآن آموزانى که وضوى درستى ندارند , و قرآن را لمس مى کنند , آيا اشکال دارد و مربى تکليفى دارد ؟
جواب :
مس قرآن براى افراد نابالغ ـ و لو وضوى آنان باطل باشدمانعى ندارد , و مربى قرآن به آنها ياد بدهد که با وضوى صحيح قرآن را لمس کنند , واللّه العالم .
سوال 1940 :
خال کوبى آيات قرآن بر روى بدن و مس آن , چگونه است ؟
جواب :
اگـر مـاده اى که با آن خال کوبى شده زير پوست باشد , مس آن قسمت بدن وضو مانعى ندارد .
و بعد از جنابت و حدث لازم نيست فورا غسل کنند يا وضو بگيرند , واللّه العالم .
سوال 1941 :
گرفتن دست مزد تعليم قرآن جايز است يا نه ؟
جواب :
اجرت گرفتن براى تعليم قرآن محل اشکال است , لکن قبول هديه و اجرت گرفتن براى مقدمات ـ در صورتى که مقدمات , ماليت عرفى داشته باشند ـ مانعى ندارد , واللّه العالم .
سوال 1942 :
آيا شنيدن صداى خواندن قرآن زن نامحرم , براى بالغ ونابالغ فرقى هست ؟
جواب :
گوش دادن به صداى زن نامحرم چنانچه به قصد التذاذ جنسى نباشد مانعى ندارد .
و در اين حکم بين بلوغ نامحرم و عدم بلوغ او فرقى نيست , واللّه العالم .
سوال 1943 :
آيـا خـادم مسجد مى توان به بهانه مزاحمت کلاسهاى قرآن براى او , از تشکيل اين کلاسها جلوگيرى نمايد ؟
جواب :
چـنـانـچـه خـادم در ضمن عقد اجاره با متولى شرط نکرده باشدکه در اوقات خاصه ـ که اوقات استراحت او است ـ جلسه درمسجد تشکيل نشود , نمى تواند جلوگيرى کند , واللّه العالم .
سوال 1944 :
آيا گرفتن هديه چون قرآن از حکام و سلاطين جائر جايزاست ؟
جواب :
فى نفسه مانعى ندارد , واللّه العالم .
سوال 1945 :
جلد کردن قرآن با چيزهاى گران قيمت که دوامش را زيادمى کند , چه حکمى دارد ؟
جواب :
مانعى ندارد , واللّه العالم .
سوال 1946 :
قـرآن هـايى که به گونه زيبايى در جاکليدى يا زير آينه خودروها جاسازى مى کنند , جايز است ؟
جواب :
در صورتى که شؤون قرآنى حفظ شود , براى حرز قرار دادن وتبرک مانعى ندارد , واللّه العالم .
سوال 1947 :
به همراه داشتن قرآن در توالت و جز آن , چگونه است ؟
جواب :
همراه داشتن قرآن مانعى ندارد , لکن اولى آن است که همراه خود نداشته باشد , واللّه العالم .
سوال 1948 :
تفسير و تاءويل آيات قرآن بدون اين که مستندى از آيات وروايات معصومين داشته باشد , آيا تفسير به راءى محسوب مى گردد ؟
جواب :
در فرضى که خلاف ظاهر نباشد , تفسير به راءى نيست , واللّه العالم .
سوال 1949 :
براى بازسازى , از بين بردن بناهايى که آيه قرآن بر آنهانوشته شده , چه حکمى دارد ؟
و با خاک آن ساختمان ها چه گونه بايد عمل کرد ؟
جواب :
تـخريب چنين ابنيه اى مانعى ندارد .
و خاک و باقيمانده آن رابايد در ابى بريزند که حل شود , واللّه العالم .
سوال 1950 :
شـخـصى نذر کرده مقدارى قرآن تلاوت نمايد , آياخواندن با نگاه , و گذراندن معانى در قلب بدون تلفظ به زبان مجزى است ؟
جواب :
بايد به نحوى که صداى آن را خودش بشنود و نگاه کردن به قرآن و خطور الفاظ آن به ذهن تلاوت نيست , واللّه العالم .
سوال 1951 :
وظيفه ما در برابر کسى که علنا به قرآن بى ادبى مى کند ,چيست ؟
جواب :
چـنـانچه از روى عصبانيتى باشد که فاقد قصد بوده , بايد توبه کند , ولى محکوم به کفر نيست .
و اگـر از روى اختيار باشد و به انکار رسالت برگردد , مرتد است و احکام مرتد بر او جارى مى شود , واللّه العالم .
سوال 1952 :
تلاوت قرآن با صداى بلند , که موجب آزار ديگران شود ,چه طور است ؟
جواب :
هنگامى که مردم نياز به استراحت دارند , ايجاد مزاحمت براى مردم اشکال دارد , واللّه العالم .
سوال 1953 :
اگر مسلمانى معتقد به تحريف قرآن باشد , آيا اين انکارضرورى دين است ؟
جواب :
اعتقاد به تحريف قرآن باطل است , و لکن انکار ضرورى دين حساب نمى شود , واللّه العالم .
سوال 1954 :
اگر کسى دست مزد تلاوت قرآن براى مرده اى را بگيرد , وبه آن پاى بند نباشد , آيا ضامن است ؟
جواب :
ضامن است , واللّه العالم .
سوال 1955 :
کـسـى اجـير شده تا قرآن را براى مرده اى بخواند , ولى مبلغ آن روشن نشده بود .
اکنون موجر مبلغ پيشنهادى وى رانمى پذيرد , تکليف اجر چيست ؟
جواب :
اجـرة الـمـثـل را مستحق است .
و با فرض اختلاف در اجرة المثل ,اقل آن را مستحق است , واللّه العالم .
سوال 1956 :
آيا قرآن خواندن در مجلس ترحيم تارک الصلاة و يا منکرآن جايز است ؟
جواب :
مانعى ندارد , واللّه العالم .
سوال 1957 :
زن ناشزه اگر قرآن بخواند تلاوت او چگونه است ؟
جواب :
قرائت قرآنش حکم خاصى ندارد , واللّه العالم .
سوال 1958 :
زنى که با آمپول از حيض جلوگيرى کرده , آيا مى تواندقرآن بخواند ؟
جواب :
مانعى ندارد , واللّه العالم .
سوال 1959 :
آيا اصلاح غلطهاى چاپى کلمات , حرکات يا رسم الخطقرآنى جايز است ؟
جواب :
اگر قرآن ملک غير يا وقف باشد , اصلاح غلطهاى چاپى يااستنساخى آن جايز نيست , مگر با رضاى مالک يا اذن متولى ,واللّه العالم .
سوال 1960 :
وصيت ميتى سه ختم قرآن , حج و مبلغى در کمک به مسجد است , آيا ورثه مى توانند ختم قرآن را مقدم بدارند ؟
جواب :
اگر ثلث مال ميت براى انجام هر سه کار کافى باشد يا در فرض عدم کفايت , ساير ورثه اجازه دهند , وصـيـت نافذ است و به آن عمل مى شود و اگر پاسخگو نباشد , چنانچه حج بر ميت واجب بوده , لازم اسـت کـه مـصـارف حـج را از ثلث مال بدهند .
و اگرچيزى زياد آمد , بر دو کار ديگر توزيع گـردد .
و اگـر ثـلـث مـال به حج هم کفايت ندهد , بايد اجرت اصل حج را ـ در فرضى که حج به استطاعت واجب شده است ـ از اصل ترکه بپردازند , واللّه العالم .
سوال 1961 :
قرائت قرآن با تظاهر و ريا را , چگونه مى بينيد ؟
جواب :
اگـر مـراد از خـودنـمايى در تلاوت قرآن اين باشد که ديگران بفهمند که قرائت قرآن بلد است يا صداى خوبى دارد رياى محرم نيست , و مانعى ندارد , واللّه العالم .
سوال 1962 :
آيا نماز خواندن بر سجاده يا قالى چه هايى که در آن آيات قرآن نوشته شده است و گاهى نيز پايين پا قرار مى گيرد , جايزاست ؟
جواب :
قـرار دادن آيـات در زير پا مصداق هتک قرآن است و حرام مى باشد .
و اگر اين هتک هنگام سجود واقع شود نماز وى باهتک قرآن است و اشکال دارد , واللّه العالم .
سوال 1963 :
آيـا فـروش قـرآن به اهل کتاب و کفار در صورتى که بدانيم آنان قصد توهين ندارند و تنها براى خواندن آن است ـ جايزاست ؟
جواب :
بـنـابـر احـتياط فروش قرآن به غير مسلمان جايز نيست , ومعامله آن باطل است , البته قراردادن قـرآن در دسترس کافر به قصد هدايت و ارشاد وى , با اطمينان به اين جهت که کتاب مجيدمورد هتک قرار نمى گيرد , مانعى ندارد , واللّه العالم .
سوال 1964 :
از رو خواندن قرآن در نمازهاى واجب , چگونه است ؟
جواب :
خواندن حمد و سوره ـ در نماز ـ از روى نوشته مانعى ندارد ,ولکن مکروه است , واللّه العالم .
سوال 1965 :
کسى که قرآن را غلط مى خواند , آيا اين جا امر به معروف واجب است ؟
جواب :
در صورتى که احتمال بدهد قصد قرآنيت را در مورد صحيح قرائت نموده است , مورد مزبور از امر به معروف يا نهى از منکرنيست , واللّه العالم .
سوال 1966 :
قرآنى به رسم امانت گرفته شد , اينک صاحب آن مرده ,تکليف چيست ؟
جواب :
قرآن مزبور جزء ما ترک ميت است , واللّه العالم .
سوال 1967 :
اقـائى نذر کرد , در صورت تشرف به مکه يک ختم قرآن ,زير ناودان طلا انجام دهد .
اگر به هر دليلى نتوانست نذر خودرا در آن جا ادا کند , چه کند ؟
جواب :
قرآن را در نزديکى همان مکان بخواند , واللّه العالم .
سوال 1968 :
نمازگزار در نمازش آيات سجده را مى شنود , وظيفه اوچيست ؟
جواب :
بنابر احتياط , وظيفه او سجود به اشاره است .
و بعد از اتمام نماز , سجده را انجام دهد , واللّه العالم .
سوال 1969 :
اگـر نـمـاز خود را به سبب گوش دادن به صداى قرآن طولانى نمايد , آيا به نماز او ضرر مى رساند ؟
جواب :
گوش دادن به قرائت قرآن ـ در اثناى اشتغال به نماز ـ مانعى ندارد , ولى سزاوار است که نماز را تا حد امکان با حضور قلب به جا آورد , و منافى آن را ترک کند , واللّه العالم .
سوال 1970 :
اگر ناگهان قرآن به زمين بيفتد , آيا کفاره دارد ؟
جواب :
در فرض مزبور کفاره اى لازم نيست , واللّه العالم .
سوال 1971 :
اگـر کـسـى قرآنى ره کسى قرض دهد , به اين شرط که فرزندان وى را قرآن بياموزد , آيا اداى آن واجب است ؟
جواب :
واجب نيست , واللّه العالم .
سوال 1972 :
آيا سوزاندن قرآن هاى ورق ورق شده که استفاده ونگه دارى آن ممکن نيست , جايز است ؟
جواب :
جايز نيست , واللّه العالم .
سوال 1973 :
اگر کسى ورق هاى قرآن را سوزاند سپس دفن کند ,تکليفش چيست ؟
جواب :
سـوزانـدن ورقـهـاى قرآن جايز نيست بايد خود ورقها را دفن کرديا در آب جارى انداخت .
و اگر شخصى اين کار ـ سوزاندن ورقهاى قرآن ـ را انجام داده , بايد استغفار کند , واللّه العالم .
سوال 1974 :
در صـورتى که پدر به فرزند بگويد : راضى نيستم قرآن بخوانى و يا در جلسه قرآن شرکت کنى , آيا فرزند بايد از وى پيروى کند ؟
جواب :
اطاعت او در فرض مذکور واجب نيست , واللّه العالم .
سوال 1975 :
آيـا بـا پـولـى که در ماه محرم و رمضان براى خرج مسجد وعزادارى جمع آورى مى شود , مى توان در جهت خريد قرآن ,رحل و تخته سياه و.. .
جلسه قرآن مصرف نمود ؟
جواب :
اگـر بـراى خـصوص عزادارى و خرج مسجد جمع آورى شده , بايددر مصارف مسجد و عزادارى صرف شود , واللّه العالم .
سوال 1976 :
مسجدى که خراب شده است , آيا مى شود قرآن ها ومفاتيح در آن را در مسجد ديگرى ـ در شهر يا روستا آگذاشت ؟
جواب :
مانعى ندارد , واللّه العالم .
سوال 1977 :
قـرآن هاى مسجدى مخروبه که بودن قرآنها در آن مکان هتک حساب شود , آيا افراد اجازه دارند جهت حفظ آنها به منازل خود ببرند ؟
جواب :
اگـر مـحـرز بـاشد که وقف است , بايد به مسجد ديگر ببرند , بلکه اگر وقف بودن آنها هم محرز نباشد , بنابر احتياط به مسجدديگر برده شود , واللّه العالم .
سوال 1978 :
اگر حيوان حلال گوشتى , صفحاتى از قرآن را ببلعد ,وظيفه صاحب حيوان چيست ؟
جواب :
اگـر بـعـد از هضم صفحات قرآن بفهمد , وظيفه اى ندارد .
و اگر قبل از آن بفهمد , سزاوار است حيوان را ذبح کند و صفحات قرآن رابيرون آورد , واللّه العالم .
سوال 1979 :
آيا پدر مى تواند فرزندش را به خاطر سرپيچى در يادگيرى قرآن تاءديب نمايد ؟
جواب :
سزاوار است پدر کارى کند که فرزند رغبت به يادگيرى قرآن پيدا کند , واللّه العالم .
سوال 1980 :
آيـا پـدر مـى تواند به فرزند بگويد : من راضى نيستم دريادگيرى قرآن کوتاهى نمايى , بر فرزند واجب است آن را به جاى آورد ؟
جواب :
بر فرزند واجب نيست اطاعت کند , لکن سزاوار است که رضايت پدر را جلب نمايد , واللّه العالم .
سوال 1981 :
اگر کسى به قرآن سوگند به دروغ ياد کند , سپس پشيمان شود , چه وظيفه اى دارد ؟
جواب :
بايد استغفار کند , واللّه العالم .
سوال 1982 :
آيا شنيدن صداى قرآن زن نامحرمى که مرد او رانمى شناسد و قصد ريبه ندارد , جايز است ؟
جواب :
گوش دادن صداى زن نامحرم چنانچه به قصد التذاذ جنسى نباشد , مانعى ندارد , واللّه العالم .
سوال 1983 :
کـسـى که چشم درد دارد و مطالعه براى چشم او ضرردارد , ولى به جهت علاقه به قرآن هر روز مقدارى قرآن تلاوت مى کند , آيا تلاوت براى او جايز است ؟
جواب :
مانعى ندارد , واللّه العالم .
سوال 1984 :
آيا گرفتن اجرت در برابر تلاوت قرآن جايز است ؟
جواب :
اجير شدن بر قرائت قرآن مانعى ندارد , واللّه العالم .
سوال 1985 :
تلاوت آيات قرآن به صورت سرود همراه با آهنگ جايزاست يا نه ؟
جواب :
ايـن عـمـل وهـن به قرآن حساب مى شود و چيزى که وهن به قرآن حساب شود جايز نيست .
واللّه العالم .
سوال 1986 :
کـسى که علاقه فراوانى به خواندن قرآن دارد , ولى هر چه تلاش مى کند , ياد نمى گيرد , آيا ترک کند يا هم چنان نادرست بخواند ؟
جواب :
خواندن قرآن بهتر است .
و لازم است قصدش اين باشد : آن مقداررا که صحيح مى خواند , از قرآن است , واللّه العالم .
سوال 1987 :
آيا ياد دادن قرآن به فرزند غير مميز جايز است ؟
جواب :
جايز بلکه اولى است , واللّه العالم .
سوال 1988 :
آيا با شنيدن آيه سجده دار از بچه ها , سجده واجب مى شود ؟
جواب :
واجب است , واللّه العالم .
سوال 1989 :
تشکيل جلسات قرآن در مکان غصبى چه صورتى دارد ؟
جواب :
غصب حرام است , چه در مکان غصبى قرآن بخواند يا کارديگرى انجام دهد , واللّه العالم .
سوال 1990 :
اگـر هيئت امناء مسجد يا حسينيه بگويند که ما راضى نيستيم کلاس قرآن را در مسجد يا حسينيه برگزار نمائيد آيارعايت نظر آنها لازم است يا نه ؟
جواب :
چـنـانـچـه کلاس قرآن با نماز در مسجد يا عزادارى در حسينيه مزاحمت ندارد لازم است هيئت امـنـايـى کـه توليت شرعى دارندممانعت نکند .
و در صورت مزاحمت آن مى توانند ممانعت کنند ,واللّه العالم .
سوال 1991 :
آيـا پـدر مـى تـوانـد يادگيرى قرآن را براى فرزندش واجب کند به اين ترتيب که اگر پدر گفت : چنانچه در فراگيرى قرآن کوتاهى نمايى من راضى نيستم ؟
وظيفه فرزند چيست ؟
جواب :
بر فرزند واجب نيست اطاعت کند , لکن سزاوار است که رضايت پدر را جلب نمايد , واللّه العالم .
سوال 1992 :
اگـر کـسـى حافظ کل و يا قسمتى از قرآن باشد دچار رفتارى شود که موجب حد شود آيا حفظ قرآن او وسيله تخفيف و ياگذشت از حدش مى شود يا خير ؟
جواب :
حـفـظ قـرآن مـسقط حد نيست , ولى اگر موجب حد به اقرار ثابت شد , حاکم مى تواند با رعايت مصلحت عفو کند , واللّه العالم .
سوال 1993 :
آيا مرد مى تواند مهريه همسر خود را فقط يک جلد کلام اللّه قرار دهد ؟
جواب :
مـانـعـى ندارد , و لکن بايد اوصاف آن تعيين شود , و يا قرآن معين خارجى را مهر قرار دهد , واللّه العالم .
سوال 1994 :
آيا مرد مى تواند مهريه همسر خود را آموزش تلاوت قرآن قرار دهد در صورت مثبت بودن ـ اگر مرد تلاش خود را انجام داد , ولى زن به جهت کند ذهنى يا کمبود استعداد نتوانست ياد بگيرد , وظيفه شوهر چيست ؟
جواب :
مهر قرار دادن آموزش قرآن مانعى ندارد .
و اگر زن به جهت بى استعدادى نتوانست ياد بگيرد , به همان مقدار که ياد گرفته , ولو چند سوره کوچک باشد , کافى است , واللّه العالم .
سوال 1995 :
شـخـصـى قسم خورده تا مدت يک سال هر روز قبر پدرش رفته و يک جزء قرآن را تلاوت نـمـايـد , ولـى بـعدها به سبب پاره اى سختى هاى سرما و گرما نتوانست بر سر قبر حاضرشود , آيا مـى تـواند در منزل آن مقدار را قرائت نمايد , وهمچنين آيا مى تواند تنها شبهاى تابستان به بالاى قبر رفته وتلاوت نمايد يا خير ؟
جواب :
آن مـقـدار که بر او حرجى نيست , بايد در روز نزد قبر پدر يک جزء قرآن بخواند , و در مواردى که حرجى است , خواندن قرآن در منزل لازم نيست , واللّه العالم .
سوال 1996 :
اگر شوهر از زنش ـ که در حال تلاوت قرآن است ـ تقاضاى نزديکى کند , بر زن لازم است که تلاوت را ترک کرده وتقاضاى همسر را اجابت نمايد يا خير ؟
جواب :
تـمـکين کردن براى شوهر از سوى زن واجب است .
و اشتغال به عمل مستحب , عذر براى ترک او نيست , واللّه العالم .
سوال 1997 :
کـسـانـى که دندانشان افتاده به همين دليل نمى توانند قوانين قرائت را به درستى رعايت کنند , آيا معالجه و ساختن دندان مصنوعى واجب است ؟
جواب :
لازم نيست , واللّه العالم .
سوال 1998 :
آب انـبـارهـايـى که پيشتر مورد استفاده اهالى بوده و اکنون نيازى به آن نيست , آيا اجازه مى فرماييد آن مکان را دار القرآن جهت جوانان ساخت ؟
جواب :
مانعى ندارد , واللّه العالم .
سوال 1999 :
در بـعـضـى از شهرستانها رسم است هنگام تلاوت قرآن توسط قارى , شرکت کنندگان با صـداى بلند به بازماندگان تسليت مى گويند و آنها نيز پاسخ بازماندگان را مى دهند آيا اين عمل جايز است يا خير لطفا حکم آن را بيان فرماييد ؟
جواب :
عمل مزبور مانعى ندارد , واللّه العالم .
سوال 2000 :
اگـر کـسى قرآنى را بدون رضايت صاحب آن غصب نمايد , در صورت تلاوت آن آيا براى او ثوابى هست ؟
جواب :
غصب قرآن موجب از بين رفتن ثواب قرائت آن نمى شود , واللّه العالم .
سوال 2001 :
الفاظ قرآن بر روى اوراق نوشته مى شود پس از رفع نيازاگر آنها را خط بزنيم , آيا تکليف ما ساقط است ؟
جواب :
در صورتى که نگهدارى آنها مشکل باشد , آنها را در جايى دفن نماييد يا در آب روان مثل رودخانه بيندازيد , واللّه العالم .
سوال 2002 :
نحوه صحيح استخاره با قرآن , چگونه است ؟
جواب :
با توکل به خدا و به قصد مشاوره با او ـ عز و جل ـ و با توسل به معصومين ـ عليهم السلام ـ قرآن را باز مى کنيد .
اولين آيه ازصفحه اول را ملاحظه مى نماييد , واللّه العالم .
سوال 2003 :
اگر به قصد خواندن قرآن با آب مسجدى وضو بسازد آيامى تواند نماز هم با ان وضو بخواند , گرچه در مسجد نمازنخواند ؟
جواب :
در صـورتـى کـه عـمـوم وقف احراز نشود , قرائت قرآن يا انجام عبادت ديگرى در مسجد با همان طهارت , در صحت وضو کافى است , واللّه العالم .
سوال 2004 :
بى احترامى به اسماء جلاله چه حکمى دارد , وظيفه مانسبت به آنها چيست ؟
جواب :
جايز نيست , در صورت وجود شرايط بايد نهى از منکر نماييد ,واللّه العالم .
سوال 2005 :
آيـا کلمات (( بسمه تعالى )) , (( ضمير راجع به نام خدا )) و(( ا.. .
)) که با نقطه مى آيد , آيا جزء اسماء جلاله هستند ؟
جواب :
احوط در بسمه تعالى و ضمير عائد به اسم جلاله آن است که بدون وضو مس نشود , واللّه العالم .
سوال 2006 :
آيـا نـام ائمـه ـ عليهم السلام ـ وقتى روى کسى گذاشته شود , جزء اسماء جلاله محسوب مى گردند ؟
جواب :
منظور از اسماء جلاله , اسماء خداوند تبارک و تعالى است .
واسامى ائمه معصومين ـ عليهم السلام ـ هم بنابر احتياطبى وضو مس نشود , و چنانچه اسامى ائمه معصومين ـ عليهم السلام ـ علم براى شخص ديگر شود حکم اسامى ائمه ( ع ) راندارد , واللّه العالم .
سوال 2007 :
آيا صفات خداوند جزو اسماء است , و حکم کلماتى چون خدا و رب چيست ؟
جواب :
صـفات مختص خداوند حکم اسماء جلاله را دارد , و بنابر احتياطخدا و رب هم حکم آن را دارند , واللّه العالم .
سوال 2008 :
آيا جائز است که روى اسماء جلاله را با جوهر سياه کرد تااز بين برود يا آن را ريز ريز کرد ؟
جواب :
چـنـانـچه جوهر ريخته شده با خط اسم جلاله مخلوط شود و آن را از بين ببرد ـ مثل اين که اسم جلاله با مرکب معمولى نوشته شده باشد و روى آن مرکب معمولى بريزد ـ حکم اسم جلاله راندارد , ولـى اگـر اسـم جلاله چاپ شده باشد و مرکب روى آن بريزند حکم اسم جلاله از بين نمى رود , بـلـى اگـر مـرکب حائل بين اسم جلاله و دست شود مس آن بدون وضو مانعى ندارد .
و باريز ريز کردن , حکم اسم جلاله از بين نمى رود , واللّه العالم .
سوال 2009 :
بـى تـوجهى به مجلات و روزنامه ها , بى آن که اسماء جلاله موجود در آنها در نظر باشد , آيا جايز است ؟
جواب :
اسم جلاله حکم اسم جلاله را دارد در روزنامه و مجله باشد يا درغير آن , واللّه العالم .
سوال 2010 :
آيا احاديث ائمه ـ عليهم السلام ـ که اسماء جلاله ندارندجزء اسماء جلاله هستند ؟
جواب :
هـتـک و بـى احترامى به احاديث ائمه معصومين ـ عليهم السلام آجايز نيست .
چنانچه مشتمل بر اسماء جلاله يا اسامى ائمه معصومين ( ع ) باشد حکم آن بيان شد , واللّه العالم .
سوال 2011 :
آيـا جـلـد کردن قرآن و يا قرار دادن چيزى روى قران اگر به قصد بى احترامى نباشد جايز است ؟
جواب :
جـلـد درست کردن براى قرآن مانعى ندارد و گذاشتن چيزى روى قرآن که وهن به قرآن حساب شود جايز نيست , چه قصد هتک داشته باشد يا نداشته باشد , واللّه العالم .
سوال 2012 :
دادن قرآن به کافر که حرام است شامل فروش هم مى شودکه قرآن را به کافر مى فروشد , و يا کسى قرآن به او تحفه مى دهد يا در مقابل چيزى مصالحه مى کند ؟
جواب :
فرقى نيست , واللّه العالم .
سوال 2013 :
آيـات قرآن که براى آموزش روى تخته سياه نوشته مى شوند با تخته پاک کن پاک مى کنند که ريزه هاى آن پايين مى افتد آيا احترام و تقديس آن ريزه ها الزامى است ؟
جواب :
آنچه از اسماء اللّه تعالى و اسماء معصومين ـ عليهم السلام ـ وقرآن که به همان قصد نوشته مى شود احترام آنها واجب است ولى ريزهاى پاک شده از تخته احترام آن لازم نيست , واللّه العالم .