فصل دهم : نماز جمعه

فصل دهم : نماز جمعه

فصل دهم : نماز جمعه

چنانکه گذشت، «نماز جمعه»، واجب تخييرى است، و با وجود امام وقت ـ عليه السلام ـ يا منصوب او براى جمعه يا اعمّ از آن، عينى مى شود با شروط ديگر، و همچنين بنا بر اظهر با وجود فقيه عادل مبسوط اليد.و نماز «عيدين» (فطر و اضحى) واجب است، به شروط [ نماز ] جمعه، و واجب نيست با فقد يکى از آن شروط به تفصيل آينده.

نحوه اشتراط نماز جمعه به وجود امام ـ عليه السلام ـ

فايده: معلوم باشد که اجماع بر شرطيّت امامـ عليه السلام ـ يا منصوبِ او در وجوب عقد جمعه، قائم و محقّق است، و روايات دالّه بر اطلاقِ وجوب، بعضى دالّ بر وجوب سعى و حضور است و آن موقوف بر صحّت جمعه و واجديّت شرط است، و بعضى دالّ بر وجوب عقد است مطلقا، و اين طايفه مقيّدند به آنچه تقييد به عدم خوف مى نمايد، و بعد از اين تقييد و تسلّم ظهور در وجوب عقد نه عدم حرمت، رفع يد از ظهور آنها مى شود به آنچه دلالت دارد بر استحباب در نفس فرض مذکور از روايت «زراره» و برادرش، بلکه اجماع قولى و عملى، قرينه صارفه از ظهور در وجوب است، خصوصاً به ملاحظه اين که روايت ظاهره در وجوب و در عدم وجوب از مستمرِّ بر ترک، [ از [مثل «زراره» بوده است. و امّا اطلاق دليلِ وجوبِ سعى ـ مثل آيه و نحو آن ـ پس محکوم به مقيّد است در وجوب عقد و سعى، و به آن اطلاق، در وجوبِ سعى تمسّک نمى شود، مثل وجوب عقد، بلکه لابدّ است از امام عادل در عقد و سعى وجوباً. و اگر امامت نبود و عدالت بود، ثابت، جوازِ عقد و سعى است نه وجوب، پس اظهر وجوب تخييرى است، چنانچه مشهور است در عصر غيبت.

عدم شرطيّت فقاهت

و فقاهتِ امام، شرط نيست اگر چه احوط است با امکان، بلى اگر فقيه [ عادل ]، صاحب قدرت و بسط يد بود، اظهر، وجوب تعيينى است در عقد و سعى، وگرنه وجوب، تخييرى است در هر دو، بر فقيه و غير آن بنا بر اظهر.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

پر بازدیدترین ها

No image

مقدمه

No image

احکام جماعت

No image

فصل دوّم : احکام قبله

No image

فصل دوازدهم : نماز قضا

Powered by TayaCMS