عدالت امام جماعت
سوال 402 :
شخص غريبى در شهرى وارد شد و براى اداى نماز به مسجد رفت و ديد جماعت برپا شده ولى اين شخص، امام جماعت را نمى شناسد، آيا مى تواند به آن امام جماعت اقتدا کند؟
جواب :
تا احراز عدالت امام جماعت را نکند اقتدا جايز نيست. ولى اگر از اقتداى جمعى از مؤمنين ظاهرالصلاح اطمينان به عدالت امام پيدا کرد جايز است؟
سوال 403 :
يک نفر از اهل علم وارد شهر يا قريه اى مى شود، اهالى که او را نمى شناسند آيا مى توانند به او اقتدا کنند؟
جواب :
در صحت اقتدا، وثوق و اطمينان به عدالت لازم است و ممکن است با همان معاشرت با او اطمينان حاصل شود و يا تحقيق کنند.
سوال 404 :
آيا صاحب دفتر ازدواج بودن به عدالت امام جماعت ضرر وارد مى کند؟
جواب :
در جمهورى اسلامى ايران مضرّ نيست.
سوال 405 :
مسافرى که وارد شهرهاى زيارتى، مانند مشهد مقدس و قم مى شود و ائمه جماعت را نمى شناسد و افراد موثقى را پيدا نمى کند که از آنها اطلاع بگيرد، آيا مى تواند در جماعت شرکت کند؟
جواب :
اگر از طريق مأمومين کمّاً و کيفاً اطمينان به عدالت امام حاصل شود اقتدا جايز و در غير اين صورت جايز نيست.
(صفحه115)
سوال 406 :
امامت زن در نماز آيا صحيح است؟
جواب :
امامت زن براى مأمومين مرد جايز نيست و براى زنها خلاف احتياط وجوبى است.
سوال 407 :
شخصى استحقاق حد شرعى پيدا کرده ولى قبل از اجراى حد توبه کرده است يا تعزير شده يا زندان و يا تبعيد شده ولى فعلا توبه کرده است، آيا مى تواند امام جماعت شود و ما مى توانيم به او اقتدا کنيم؟
جواب :
بلى، در فرض سوال مانعى ندارد. ولى کسى که حد شرعى خورده است بنابر احتياط واجب نبايد امام جماعت شود.
سوال 408 :
آيا در مواردى که انسان امام جماعت را نمى شناسد و از عدالت يا فسق او اطلاعى ندارد اقتدا صحيح است؟ و آنچه براى اثبات عدالت کفايت مى کند چيست؟
جواب :
با عدم احراز عدالت اقتدا صحيح نيست. ولى در اسلام حسن ظاهر اماره شرعى براى عدالت است. يعنى با فردى معاشرت متعدد داشته باشد و خلاف شرعى از او نديده باشد.
سوال 409 :
آيا اقتداى ظهر به نماز عصر امام جمعه در روز جمعه صحيح است يا خير؟
جواب :
صحيح است.