ملاک خوردن و آشامیدنی که مبطل روزه است چیست؟

ملاک خوردن و آشامیدنی که مبطل روزه است چیست؟

پاسخ

  • امام، خویی و نوری: ملاک در خوردن و آشامیدن این است که عرفاً به آن خوردن و آشامیدن صدق کند اگر چه به نحو غیر متعارف باشد. بنابراین مجرد رسیدن چیزی به شکم ضرری به روزه نمی رساند مادامی که خوردن و آشامیدن به آن صدق نکند و لکن اگر آب را از راه بینی به درون شکم برساند، آشامیدن صدق می کند، اگر چه به نحو غیر متعارف باشد.[1]
  • فاضل و مکارم: ملاک در خوردن و آشامیدن این است که عرفاً به آن خوردن و آشامیدن صدق کند اگر چه به نحو غیر متعارف باشد و هر چیزی که برای بدن اثر غذایی داشته باشد مانند آمپولها و سرمهای غذایی، در حکم خوردن و آشامیدن است..[2]
  • بهجت: ملاک در خوردن و آشامیدن این است که عرفاً به آن خوردن و آشامیدن صدق کند اگر چه به نحو غیر متعارف باشد، بلکه هر خوردنی و آشامیدنی که از طریق حلق وارد بدن شود اگر چه عرفاً به آن خوردن و آشامیدن گفته نشود، مبطل روزه می باشد..[3]
  • سیستانی: ملاک در خوردن و آشامیدن این است که عرفاً به آن خوردن و آشامیدن صدق کند اگر چه به نحو غیر متعارف باشد، بلکه در صورتی که خوردن و آشامیدن به آن صدق نکند ولی از طریق غیر حلق وارد دستگاه گوارشی شود، بنابر احتیاط باید آن را ترک کرد. اما اگر خوردن و آشامیدن به آن صدق کند مانند اینکه برای رساندن غذا به شکم از غیر حلق سوراخی به شکم ایجاد شود، باعث بطلان روزه می شود.[4]
  • صافی: ملاک در خوردن و آشامیدن این است که عرفاً به آن خوردن و آشامیدن صدق کند اگر چه به نحو غیر متعارف باشد، و اگر آب را از راه بینی به درون شکم برساند، آشامیدن صدق می کند. [5]

منابع:

  1. امام: تحریرالوسیلة، ج 1، کتاب الصوم، القول فیما یجب الامساک عنه، م 2؛ خویی و نوری: العروة الوثقی، کتاب الصوم، فصل فیما یجب الامساک عنه، م 4.
  2. فاضل و مکارم: العروة الوثقی، کتاب الصوم، فصل فیما یجب الامساک عنه، م 4.
  3. بهجت: وسیلة النجاة، م 1085.
  4. سیستانی: العروة الوثقی، کتاب الصوم، فصل فیما یجب الامساک عنه، م 4.
  5. صافی: هدایة العباد، ج 1، کتاب الصوم، م 1275.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS