امر به معروف و نهی از منکر، با چه شرائطی واجب می گردد؟

امر به معروف و نهی از منکر، با چه شرائطی واجب می گردد؟

پاسخ

  • خویی، تبریزی، فاضل، سیستانی، وحید و صافی: امر به معروف و نهی از منکر، با پنج شرط واجب می گردد:

    اول: آن که امر کننده و نهی کننده معروف و منکر را بشناسد. پس امر و نهی بر جاهل واجب نیست.

    دوم: آن که احتمال دهد که امر و نهی او تأثیر داشته باشد.

    سوم: آن که کسی که واجب را ترک کرده و یا فعل حرام را بجا آورد، اصرار به آن داشته باشد.

    چهارم: آن که واجب بودن معروف و حرام بودن منکر در حق انجام دهنده منکر یا ترک کننده معروف، ثابت باشد. و در ترک واجب و فعل حرام عذری نداشته باشد.

    پنجم: آن که در امر و نهی او مفسده و ضرری برای خود او یا مسلمان دیگری نباشد.[1]
  • امام، بهجت و نوری: امر به معروف و نهی از منکر، با چهار شرط واجب می گردد

    اول: امر کننده و نهی کننده بداند که آنچه را که شخص مکلّف ترک کرده یا انجام داده معروف یا منکر است.

    دوم: آن که احتمال دهد که امر و نهی او تأثیر داشته باشد.

    سوم: آن که بداند شخص معصیت کار بنا دارد که معصیت خود را تکرار کند.

    چهارم: آن که در امر و نهی مفسده ای نباشد. [2]
  • خامنه ای: امر به معروف و نهی از منکر، با چهار شرط واجب می گردد:

    اول: آمر به معروف و ناهی از منکر، باید عالم به معروف و منکر باشد.

    دوم: آن که واجب بودن معروف و حرام بودن منکر نزد فاعل، ثابت باشد.

    سوم: آن که احتمال تأثیر امر به معروف و نهی از منکر در مورد آن شخص داده شود.

    چهارم: آن که ضرری و مفسده ای نداشته باشد. [3]
  • مکارم: امر به معروف و نهی از منکر، با شرائط ذیل واجب است:
    1. . کسی که می خواهد امر و نهی کند، باید یقین داشته باشد که طرف مقابل مشغول انجام حرام یا ترک واجبی است.
    2. احتمال دهد که امر و نهی او اثر دارد.
    3. در امر و نهی او مفسده و ضرری نداشته باشد.[4]

    منابع:

    1. خویی، تبریزی و وحید: منهاج الصالحین، ج 1، کتاب الامر بالمعروف و النهی عن المنکر، شرائط الوجوب؛ فاضل: جامع المسائل، ج 1، کتاب امر به معروف و نهی از منکر، س 929؛ سیستانی: المسائل المنتخبة، س 632؛صافی: رساله، م 2862.
    2. امام: تحریرالوسیلة، ج 1، کتاب الامر بالمعروف و النهی عن المنکر، شرائط وجوبهما؛ بهجت: رساله، م 1608؛نوری: رساله، م 2789.
    3. خامنه ای: اجوبة الاستفتائات، با استفاده از س 1057.
    4. مکارم: رساله، م 2414.

    این موضوعات را نیز بررسی کنید:

    Powered by TayaCMS