اگر معتكف جهت استحباب استفاده از عطر، در نماز خود را معطر كند (نه براى لذت بردن از بوى آن)، آيا مرتكب عمل حرامى شده است؟

اگر معتكف جهت استحباب استفاده از عطر، در نماز خود را معطر كند (نه براى لذت بردن از بوى آن)، آيا مرتكب عمل حرامى شده است؟

پاسخ

  • امام، خامنه ای، خویی، بهجت، وحید و صافی: بوئیدن با قصد لذت حرام است و بدون قصد لذت حرام نیست.[1]
  • سیستانی، مکارم ، شبیری و نوری: حرام است.[2]
  • تبریزی و فاضل: بوئیدن با قصد لذت حرام و بدون قصد لذت بنابر احتیاط واجب حرام است.[3]

منابع:

  1. امام و خویی: العروة الوثقی، کتاب الاعتکاف، فصل فی احکام الاعتکاف، با استفاده از قبل از م 1؛ ؛ خامنه ای؛ سایت، احکام اعتکاف، با استفاده از مبطلات و محرمات اعتکاف؛ بهجت: وسیلة النجاة، با استفاده از م 1208؛ و استفتائات، ج 2، س 3153؛ وحید: منهاج الصالحین، کتاب الصوم، با استفاد از م 1078؛ صافی: هدایة العباد، ج 1، کتاب الصوم، با استفاده از م 1419.
  2. سیستانی، مکارم و نوری: العروة الوثقی، کتاب الاعتکاف، فصل فی احکام الاعتکاف، با استفاده از قبل از م 1؛ شبیری: استفائات، اعتکاف، محرّمات اعتکاف.
  3. تبریزی: منهاج الصالحین، کتاب الصوم، الخاتمة فی الاعتکاف، فصل فی احکام الاعتکاف، با استفاده از م 1078؛ فاضل: العروة الوثقی، کتاب الاعتکاف، فصل فی احکام الاعتکاف، با استفاده از قبل از م 1.
Powered by TayaCMS