صیغه عقد نکاح

صیغه عقد نکاح

صيغه عقد نکاح

سوال 1427 :

اگر بين زن و مردى بدون اجراى صيغه، به قصد علقه زوجيّت، عمل زناشويى صورت گيرد، حکم فرزندان و نکاح چگونه است؟

جواب :

نکاح صحيحى واقع نشده. و در صورت جهل ولد عنوان ولد شبهه را دارد.

سوال 1428 :

آيا مى توان مانند ساير عقود در نکاح نيز قائل به معاطات شد؟ علّت را بيان فرماييد.

جواب :

جايز نيست. و بيان علّت مربوط به فقه استدلالى است.

سوال 1429 :

آيا انشاء عملى در نکاح متصور است؟

جواب :

انشاء فعلى همان معاطات است که جايز نيست.

سوال 1430 :

من شيعه ام و در کشورى هستم که عالم شيعه نيست، آيا عقد را اهل تسنّن بخوانند يا اينکه رضايت طرفين کافى است؟

جواب :

لازم است عقد خوانده شود. و رضايت طرفين کفايت نمى کند و حتماً لازم نيست عاقد شيعه باشد.

(صفحه381)

سوال 1431 :

در صورت جواز متعه، اهل کتاب در کشورهاى غربى، آيا صيغه عقد بايد به زبان عربى خوانده شود، يا همان توافق بين دو نفر بر زمان و مهريه معلوم (در قالب هديّه) کفايت مى کند؟

جواب :

متعه اهل کتاب مانعى ندارد و صيغه عقد بايد به عربى صحيح خوانده شود و اگر خود مرد و زن نتوانند صيغه را به عربى بخوانند، چنانچه ممکن باشد احتياط واجب آن است که کسى را که مى تواند به عربى صحيح بخواند وکيل کنند. و اگر ممکن نباشد، خودشان مى توانند به غير عربى بخوانند. اما بايد لفظى بگويند که معنى زوَّجتُ و قَبِلتُ را بفهماند و هديه هم به عنوان مهريه کفايت نمى کند.

سوال 1432 :

اگر فردى به علت ندانستن حکم، ازدواج معاطاتى کرده باشد، وظيفه اش چيست؟

جواب :

بايد بلافاصله از هم جدا شوند و در صورت تمايل مى توانند صيغه ازدواج بخواند.

سوال 1433 :

اگر عاقد از شرايط نکاح و معناى صيغه، آگاهى نداشته باشد، آيا عقد نکاح صحيح است؟

جواب :

در صورتى که معناى صيغه نکاح و قصد انشا را نداند، نکاح باطل است.

سوال 1434 :

اگر کسى سواد خواندن و نوشتن داشته باشد و هنگام عقد خواندن، قصد انشاء کند، آيا مى تواند صيغه را جارى کند؟

جواب :

لازم است از خصوصيّات و شرايط عقد، اطّلاع داشته باشد.

سوال 1435 :

در بعضى از محلاّت ايران، مشاهده مى شود که اهالى، پايبند به عقايد مذهبى نيستند و مسائل دينى را بلد نيستند. مثلا در امر ازدواج و موضوع عقد به تراضى بين زن و مرد، اکتفا مى کنند و قباله اى درست مى کنند و در محضر در دفترى ثبت مى کنند و پس از عروسى و امر زناشويى اگر به اهل علم و عالمى رسيدند، صيغه عقد را جارى مى کنند و اين

(صفحه382)

سيره مستمرّه ايشان است. آيا اين تراضى بين زن و مرد، ايجاد علقه زوجيّت مى کند يا نه، و نظير عقد معاطاتى مى شود يا نه؟

جواب :

مجرّد تراضى و معاطات، در نکاح کافى نيست. بنابراين اگر زوجين، جاهل به حکم بوده اند و خيال کرده اند که مجرّد تراضى، کافى در زوجيّت و جواز وطى است، اولاد آنها حکم اولاد حلال زاده را دارند. و اگر مى دانستند که ازدواج، موقوف به اجراى صيغه عقد است، هرچند به لفظ فارسى باشد و بدون عقد، عمل زناشويى انجام داده اند، اولاد آنها حکم اولاد زنا را دارند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

استفاءسایر مراجع

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

پر بازدیدترین ها

No image

اولیاى عقد

No image

مهریه

No image

عیوب موجب فسخ

No image

ازدواج موقت

Powered by TayaCMS