شرط پنجم:
«از اجزاى مردار نباشد»
لباس نمازگزار بايد از اجزاى حيوان مردهاى که خون جهنده دارد -يعنى حيوانى که اگر رگش را ببرند، خون از آن جستن مىکند نباشد، بلکه اگر از حيوان مردهاى که مانند ماهى و مار، خون جهنده ندارد، لباس تهيه کنند، احتياط واجب آن است که با آن نماز نخواند و نه تنها اگر لباس نمازگزارى از مردار باشد، نمازش باطل است، بلکه حتى اگر چيزى از مردار، که داراى روح بوده، مانند: گوشت و پوست -ولو از مردار حلال گوشت همراه نماز گزار باشد، اگر چه لباس او هم نباشد، بنابر احتياط واجب با آن نماز نخواند و اما چيزهايى از مردار حيوان حلال گوشت که داراى روح نيستند، مانند:پشم و مو -اگر چه به صورت لباس باشد نماز با آنها صحيح است.
توضيح المسائل، مسأله 821، 822، 823.
يادآورى
1- گوشت و پيه و چرمى که در بازار مسلمانان فروخته مىشود، پاکاست و همچنين است اگر يکى از اينها در دست مسلمان باشد، ولىاگر بداند آن مسلمان از کافر گرفته -و رسيدگى نکرده که از حيوانى است که به دستور شرع کشته شده يا نهنجس مىباشد و اما اگر مسلمانى است که احتمال تفحص کردن را مىدهيم که هر چند از کافر خريده، ولىتفحص کرده که در آنجا شرايط تذکيه رعايتشده و آن مسلمان هم براى اين خريده که در موارد تذکيه شده استفاده کند، در اين صورت پاک است و مىشود با آن نماز خواند.
تحرير الوسيله، ج1، ص144 (الثالث) و توضيح المسائل، مسأله 95.
2- اگر در چيزى نماز بخواند و بعد بفهمد که از مردار بوده، نمازش صحيح است و اما اگر مىدانسته که مردار است و با آن به خاطر فراموشى، نماز خوانده، در اين صورت اگر از مردارى است که خون جهنده داشته، بايد اگر در وقت است،نماز را اعاده، و اگر وقت گذشته آن را قضا نمايد و اما اگر از مردارى است که خون جهنده نداشته،اعاده و قضا لازم نيست.
عروةالوثقى، شرائط لباس المصلى، مسأله 12.