حــج

حــج

:: کنسرو ماهى هاى داخلى وخارجى ::

سوال :

چگونه مى توان مطمئن شد که ماهى پولک دار است يا بى پولک به خصوص در مورد ماهيانى که کنسرو شده اند؟

جواب :

ماهى هايى که در کشورهاى اسلامى يا شرکت اسلامى ويا به دست مسلمان – که پيشى گرفتن غيرمسلمان بر آن معلوم نمى باشد- کنسروشده است حلال مى باشند ولى ماهيانى که از کشور غيراسلامى يا دست غيرمسلمان ويا شرکت غيرمسلمان گرفته شده است محکوم به حرمت مى باشد مگر اينکه يقين داشته باشيم ماهيان پولک دار هستند وزنده از آب گرفته شده وبيرون از آب مرده اند.

:: نحوه احتساب ماه، هلالى است يا عددى؟ ::

سوال :

چگونه مدت ماه ـ براى احرام ـ محاسبه مى شود؟ آيا به داخل شدن ماه قمرى است يا احتساب مدت عددى؟

جواب :

ماه در فرض سوال با شمارش 30 روز محاسبه مى شود.

:: لمس مقام حضرت ابراهيم عليه السلام ::

سوال :

آيا لمس مقام ابراهيم هر طرف آن که باشد جايز است؟

جواب :

بله جايز است.

:: تبعيض در مسأله سايه بان ::

سوال :

زير سايه بان رفتن در حال قطع مسافت بيرون شهرى براى محرم جايز نيست. اين مسأله بنابر رأى حضرت آيت الله العظمى سيد صادق شيرازى است. ومن از موقعى که مقلّد ايشان شدم در اين مسأله به فتواى ديگرى عمل کردم آيا جايز است؟

جواب :

بر مقلد واجب است به تمام فتواهاى مرجعش عمل کند وزير سايه بان رفتن در حال حرکت وقطع مسافت بيرون شهرى در احرام براى مردان حرام است ودر حال توقف وهمچنين حرکت داخل شهرى اشکالى ندارد از سايه بان استفاده کند. وبر مقلد جايز نيست در اين مسأله که ايشان فتوا دادند ـ ونه احتياط وجوبى ـ به ديگرى رجوع کند.

:: مقام حضرت ابراهيم عليه السلام ::

سوال :

طواف خارج مقام ابراهيم در حال اختيار جايز است؟

جواب :

جايز نيست، مگر آنکه در اثر فشار جمعيت مشکل باشد.

:: نذر براى احرام ::

سوال :

آيا احرام با نذر مطلقاً در حج وعمره جايز است؟ مثلاً نذر کنم مُحرِم شوم از شهر خودم يا در جايى قبل از ميقات؟

جواب :

بله، نذر براى احرام مطلقاً جايز است واز هرجايى که باشد شهر خود ويا قبل از ميقات، در عمره حج تمتع وعمره مفرده.

:: حج نيابى ::

سوال :

کسى که حج نيابى از طرف مرده اى به جا مى آورد که آن مرده هنگام زنده بودن حج به ذمه او نبوده است، نيت او چگونه است؟ آيا نيت حِجت الاسلام کند يا نيت حج مستحبى؟

جواب :

نيت حج مستحبى کند ونيز مى تواند نيت کند آنچه در ذمه ميت بوده است.

:: دودلى در انجام برخى از مناسک حج ::

سوال :

دختر جوانى هستم که از يک بيمارى روانى رنج مى برم وبر زندگيم اثر منفى گذاشته است. به عنوان نمونه در مراسم حج سال گذشته وقتى براى سنگ زدن به شيطان رفتم ناگاه دچار دودلى درونى شدم واصرار داشتم که سنگ پرتاب نکنم يا هفت سنگ نزنم ودر مورد بقيه کارهايم هم همين طور است. به عنوان مثال وقتى کار نيکى انجام مى دهم بعد همان دودلى به سراغم مى آيد واصرار دارد که تو آن کار نيک را براى مردم انجام داده اى واين کارت باعث حسرت وپشيمانى تو در روز قيامت خواهد شد ومن هميشه مى ترسم که کار خوبم مورد قبول خدا قرار نگيرد. احساس تنهايى وافسردگى شديد وکم خوابى مى کنم ومتأسفانه کسى در محيط خانوادگى ام وضعيت مرا درک نمى کند. مرا راهنمايى کنيد؟

جواب :

شما نبايد به اين فکر وخيالات توجه کنيد وهرزمان اين خيالات به سراغتان آمد به طور مداوم سوره هاى کافرون، اخلاص، فلق وناس را تلاوت کنيد اين چهار سوره در ازبين بردن اين امور خيلى مفيدند وهمچنين مداومت روزانه بر تلاوت آيه 54 تا 56 سوره اعراف نيز بسيار مفيد است. از اميرالمؤمنين- که درود خدا بر او باد- روايت شده که حضرت فرمود :"هرگاه شيطان يکى از شما را وسوسه نمود به خدا پناه ببرد وبگويد :" اعوذ بالله من الشيطان الرجيم " سپس بگويد:" آمنت بالله وبرسوله مخلصاً له الدّين. به خدا ورسولش ودين او مخلصانه ايمان آوردم " اين ذکر به اذن خدا آن وسوسه ها را از او دور مى کند. خدا ان شاء الله به شما سلامتى وعافيت ارزانى فرمايد.

:: وضو براى طواف مستحب ::

سوال :

حکم وضو براى طواف مستحب چيست؟

جواب :

مستحب است.

:: غسل وميقات ::

سوال :

هنگام رفتن به حج يا عمره غُسل در ميقات واجب است، کيفيت آن چگونه مى باشد؟

جواب :

قبل از احرام غسل ووضو مستحب است، البته کيفيت غسل براى احرام مانند غسل جنابت وديگر غُسل ها است.

:: زينت زنان در حج ::

سوال :

زنان در حج از طرف کاروان داران کلاه هايى با رنگ روشن بر سر مى گذارند تا از بقيه کاروان ها مشخص باشند، آيا اين براى آنان زينت شمرده مى شود؟

جواب :

اگر تنها براى تشخيص باشد وعُرف آن را زينت نشناسد وتحريک کننده نباشد جايز است.

:: خون آمدن در حج ::

سوال :

بيرون آمدن خون در اثناى حج، روز عرفه وبدون اختيار مثل خون آمدن هنگام مسواک زدن حج را باطل مى کند؟

جواب :

در سوال يادشده حج صحيح است وچيزى بر آن نيست.

:: تقديم اعمال حج در اضطرار ::

سوال :

من مدير کاروان حج هستم، در سال هاى اخير به علت زيادشدن حاجيان موانع فراوانى در انجام صحيح اعمال حج در موقف هاى متعددى ايجاد شده که از جمله اعمال مکه پس از اعمال مِنى يا پيش از آن است، براى تأمين سلامتى حاجيان ونيز اطمينان از صحيح بودن اعمال آنان آيا جايز است پس از رمى جمره عقبه وقبل از قربانى وحلق يا تقصير اعمال مکه را انجام داد؟ چه براى تمام حاجيان وچه براى افراد آتيه: الف: کسى که مى ترسد. ب: زنى که ممکن است حائض شود. ج: کسى که مسئول امور حجاج است از قبيل مسکن، خوراک وغيره. د: پيرمردان وپيرزنان، زنان، بيماران، کودکان، ضعيفان وکسى که سرپرستى آنان را عهده دار است مثل پزشک وپرستار؟

جواب :

تقديم اعمال اختياراً جايز نيست وبراى کسانى که عذر دارند جايز است که از جمله افراد يادشده در سوال مى باشند.

:: حجر اسماعيل ::

سوال :

آيا نماز داخل حجر اسماعيل مستحب است با اينکه ـ بنابر روايات ـ ايشان وبسيارى از پيامبران ديگر در آنجا دفن شده اند؟

جواب :

مستحب است در حجر زيارت حضرت اسماعيل وبقيه پيامبران خوانده شود وسپس دو رکعت نماز زيارت خوانده شود.

:: آيا با حج واجبات ساقط مى شود؟ ::

سوال :

روزه هاى قضا، کفارات، نذرهاى مختلف، نمازهاى قضا، آيا با حاجى شدن اين قضاها از انسان ساقط مى شود؟

جواب :

حج سبب بخشش گناهان وقبول توبه مى شود ان شاءالله ولى سبب ساقط شدن واجباتى که به عهده انسان بوده از قبيل نماز قضا، روزه قضا، کفارات ونذرها نمى شود، لذا بر انسان است که آن ها را کم کم به جا بياورد گرچه به حج برود.

:: جاى مستجار ::

سوال :

جاى مستجار در کعبه کجاست؟

جواب :

مستجار قبل از رکن يمانى است (ورکن يمانى قبل از رکنى است که حجرالأسود در آن قرار گرفته است)، ملتزم ومتعوّذ نيز نام دارد وآن جايگاهى است که براى فاطمه بنت اسد مادر اميرالمؤمنين عليه السلام که به آن حضرت حامله بود شکافته شد وايشان از آنجا وارد کعبه شدند وحضرت على عليه السلام در جَوف خانه خدا به دنيا آمد.

:: زير سايه بان رفتن ::

سوال :

شخصى از مرجعى متوفّا تقليد مى کند که زير سايه بان رفتن در شب را جايز نمى داند، آيا مى تواند از مرجع زنده اى در اين مسأله تقليد کند که آن را جايز مى داند؟

جواب :

در صورتى جايز است که جايز ندانستن مرجع متوفّا احتياطى باشد، اما اگر فتوايش اين بوده، جايز نيست.

:: شک در نجس بودن احرام ::

سوال :

شخصى براى وضو به دستشويى مى رود، بر زمين آن مکان آب وضوى مردم ريخته بود، که کمى به لباسش ترشح مى کند، وى از نجس يا پاک بودن آن آب خبر ندارد. او وضو مى گيرد واعمال عمره را به جا مى آورد بدون اينکه پاهايش را آب بکشد، آيا اعمال عمره ونماز او درست است؟

جواب :

در فرض سوال، اعمال عمره ونماز او صحيح مى باشد.

:: تصحيح نماز در حج ::

سوال :

بعضى از مسئولين کاروان هاى حج، قرائت صحيح حجاج را امتحان مى کنند، آيا اين واجب است؟

جواب :

چنانچه ممکن باشد، بر نمازگزار واجب است قرائت نماز را صحيح فراگيرد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

پر بازدیدترین ها

No image

روزه

No image

طهارت

No image

خمس

No image

ازدواج

No image

هبه

Powered by TayaCMS