حضانت

حضانت

حضانت

حضانت مادر و شرايط آن

حضانت ـ که حق حافظيت ولد است ـ براى مادر ثابت است و او احق است به حضانت ولد در مدت رضاع که دو سال است، چه پسر باشد و چه دختر، در صورتى که مادر ارضاع کند ولد را؛ و در غير اين صورت خلاف است.

و معتبر است در احقيت مادر به حضانت ولد، اينکه حرّه و مسلمه و عاقله و غير متزوّجه به غير والد طفل باشد.

و فرقى بين اقسام مملوکه نيست. و در مبعّضه، مانعى از ثبوت حق حضانت در نوبت مهايات مادر نيست. و اگر مادر مملوکه است، حضانت حق پدر حرّ است. و اگر ولد مبعّض بود، حضانت او در نصف مثلاً با مولى و در نصف ديگر با مادر و آنکه در صورت حريت حق حضانت داشت مى شود.

اختلاف در مهايات يا استيجار متصدى حضانت

و اگر در مهايات يا استيجار متصدىِ حضانت، اختلاف شد بين دو صاحب حق، حاکم مداخله مى نمايد و استيجار مى نمايد متصدى را به نظر خودش، و مؤونه را بر هر که ثابت است از سيّد و آنکه واجب است بر او با اداى مال ايجاب مى نمايد اگر چه نظرش به تنصيف اجرت تعلق بگيرد.

موارد سقوط حضانت اُم

اگر ولد محکوم به اسلام باشد و مادر کافره باشد، حق حضانت ولد را ندارد. و اگر محکوم به کفر باشد، تا فطام مانعى از حضانت کافره نيست؛ و پس از آن اگر امر مربوط به حاکم مسلمين بود، مى تواند ولدى را که توصيف اسلام خود مى نمايد از کفار بگيرد و به مسلم حضانت او را احاله نمايد تا از خوف منحرف نمودن کفار مأمون باشد.

و مجنونه اى که مخوف است حضانت او ولد را، اهليت حضانت ندارد؛ و مجنونه ادوارى که منظم است اوقات او، مانعى در حضانت او در وقت افاقه نيست.

و مريض غير متمکن از حضانت به مباشرت و استنابت، ساقط است حضانت او مثل مجنونه. و هم چنين مريضه به مرض متعدى به طفل، به نظر طبيب ماهر، در صورت عدم امکان استنابه، حضانت ندارد. و عدالت معتبر نيست در حضانت مادر، بلکه ظهور خيانت در حفظ که خيلى نادر است، مانع است.

مسقطيّت ازدواج جديد

و هم چنين ازدواج جديد، مسقط حضانت مزوّجه است.و اقرب عود حضانت است به مجرد طلاق زوج ثانى، اگر چه رجعى باشد مادام [که] رجوع نکرده است.

ميزان انتهاى حضانت

و اعتبار در حضانت مادر به فطام خارجى [است] يا مدت آن که دو سال است؟ اظهر دوّم است؛ و عدم فطام بعد از دو سال اثرى ندارد. و بعد از فطام و مدت آن که دو سال است، منتهاى حضانت پدر و مادر هفت سال است، و احوط اختصاص حضانت پسر در مدت مذکوره به پدر و حضانت دختر به مادر است. و بعد از هفت سال، حق حضانت مربوط به پدر است؛ و هم چنين در صورت ازدواج زن به غير والد، حضانت او ساقط و مربوط به پدر است.و در حال حضانت هر يک از والدين، از زيارت ديگرى و مواصلت و اجتماع با ديگرى براى صله و دفع يا رفع عُسر و ضرر، مانع نمى شود، به فرستادن طفل يا آوردن ديگرى براى او، اگر چه در غير حال مرض و موت باشد.و در خنثاى مشکل، ولايت در حولين براى امّ، مستصحب است تا هفت سال، و احوط رعايت رضاى والد است.

حق حضانت در صورت فوت والدين

و هر کدام از پدر و مادر اگر وفات کردند اگر چه پدر قبل از وصول نوبت به او وفات کند، حضانت مخصوص ديگرى مى شود، نه سايرين از وصى ديگرى يا اقارب متوفّى؛ و در صورت ازدواج مادر در مفروض از وفات پدر، تأمل است، و احوط رعايت رضاى صاحب حق که متأخر است از اب و ام مى باشد.اگر ابْ مملوک يا کافر بود، مادر حرّه مسلمه، احق به حضانت ولد است، چه ذکر باشد چه انثى، حتى با ازدواج به غير والد.

شرايط حضانت اب

و معتبر است در حضانت اب، آنچه معتبر است در حضانت ام، غير از ازدواج، چنانچه اشاره شد. و در هر کدام از ابوين بعض شروط حضانت منتفى باشد، متعين مى شود حضانت براى ديگرى که واجد شروط است.و اگر اب مملوک، معتَق شد، حکم حر را در حضانت دارد؛ و هم چنين ساير شروط مفقوده اگر متجدد شد، مقتضىِ ولايت حضانت ثابت و ملاحظه معارض او بايد نمود.

مفقودن شدن ابوين

اگر ابوين مفقود شدند، حضانت بين اب و ام از طريق پدر و مادر ـ به نحوى که براى ابوين در صورت وجود ايشان بود ـ ثابت است بنابر اظهر، و احتياط، در رعايت رضايت جدّ ابى است.

و اگر مفقود شد ابوين در بالا به نحو مذکور، حضانت براى اقرب به ولد است ؛ و تعيين آن به اقرب در مراتب ارث، خالى از وجه نيست.

و اگر وارث خاص نباشد، استحقاق و وجوب کفايى براى مسلمين است، و حاکم از بيت المال متصدى، يا عدول مؤمنين مى شوند.

و استثناى مخصوص از قاعده اقربيت در ارث، منتفى است در اين مقام، و ذکَر و انثى در يک درجه فرقى ندارد. و با تعدّد صاحب حق، با قرعه يا تراضى، تعيين مى شود.

عدم حضانت بعد از بلوغ

و بعد از بلوغ ولد، حضانت او براى کسى ثابت نيست.

وجوب و عدم وجوب حق حضانت، بر غير والدين

و حضانت، حق صاحب آن است؛ و در وجوب بر آن اگر چه غير اب باشد درصورتى که تضييع نباشد، تأمل است؛ و در خصوص کسى که انفاق بر او واجب است، وجوب و اجبار اقرب است، و اللّه العالم.

عود حضانت بعد از طلاق

اگر طلاق داد و بينونت حاصل شد، پس از آن به عقد جديد برگشت به زوج اوّل، عود مى کند حضانت، چنانچه واضح است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

حضانت

No image

حضانت

No image

حضانت

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

پر بازدیدترین ها

No image

احکام شیر دادن

No image

حضانت

Powered by TayaCMS