ح - مسايل گوناگون ميقات
مسأله 226) کسى که راه رفتن او به مکّه به گونهاى است که عبورش به هيچ يک از ميقاتها نمىافتد بايد از محاذات ميقات احرام ببندد و اگر نتواند محاذات را پيدا کند بايد پيش از رسيدن به جايى که احتمال مىدهد از محاذات گذشته با نذر محرم شود، بلکه اگر پيش از رسيدن به محاذات از محلّ معيّنى با نذر محرم شود احوط است.
مسأله 227) کسى که رفتن به ميقات برايش ممکن نيست و راه ورود او به مکّه به گونهاى است که محاذات با دو ميقات پيدا مىکند، بنابر احتياط واجب بايد از جايى که اوّل محاذات پيدا مىکند احرام ببندد و در محاذات ميقات بعد نيّت احرام را تجديد کند.
مسأله 228) کسى که از غير از محاذات مسجد شجره عبور مىکند احتياط مستحبّ است که پيش از رسيدن به محاذات با نذر محرم شود و بهتر است که در محاذات، احرام را تجديد نمايد.
مسأله 229) کسانى که با هواپيما به حجّ مىروند و مىخواهند پس از حجّ به مدينه مشرّف شوند، چون پى بردن به اين که آيا "جدّه" يا "حدّه" محاذى با يکى از ميقاتهاست مشکل است، احتياط آن است که به جحفه يا يکى ديگر از ميقاتها بروند و از آنجا محرم شوند و اگر رفتن به جحفه يا ميقات ديگرى ممکن نباشد با نذر از جدّه محرم شوند و بهتر است که در "حدّه" نيز احرام را تجديد نمايند، اگرچه لازم نيست.
مسأله 230) کسى که در غير از ماههاى حجّ به مکّه رفته و عمره مفرده بجا آورده و تا فرا رسيدن ماههاى حجّ در مکّه مانده اگر بخواهد عمره تمتّع انجام دهد نمىتواند از "تنعيم" محرم شود؛ بلکه بايد به يکى از ميقاتهاى پنجگانه برود و از آنجا محرم شود.
مسأله 231) کسى که در مکّه است و مىخواهد عمره تمتّع بجا آورد اگر از رفتن به ميقات عمره تمتّع معذور باشد، لازم است به بيرون از حرم برود و بنابر احتياط واجب هر اندازه مىتواند به سمت ميقات برگردد و از آنجا محرم شود.
مسأله 232) ميقات براى کسانى که در جدّه مشغول به کارند چه در عمره تمتّع و چه در عمره مفرده همان ميقاتهاى پنجگانه است و نمىتوانند از جدّه يا ادنىالحلّ محرم شوند. چنين کسانى اگر از روى ناآگاهى به مسأله يا عمداً و آگاهانه در جاى ديگرى محرم شوند، احرام آنها صحيح نيست، ولى در صورت ندانستن مسأله اگر پس از پايان اعمال، حکم مسأله را بفهمند، عملشان صحيح است.
مسأله 233) کسانى که در مکّه به طور موقّت اقامت مىکنند پس از گذشت دو سال، وظيفه آنان از حجّ تمتّع به حج قران يا افراد تبديل مىشود و مىتوانند از مکّه محرم شوند.
مسأله 234) خدمه کاروانها که مىخواهند به مکّه بروند و پس از آن بايد از مکّه خارج شوند بنابر احتياط نبايد عمره تمتّع انجام دهند؛ بلکه براى ورود به مکّه بايد از يکى از ميقاتهاى پنجگانه براى عمره مفرده مُحرم شوند و ادنىالحلّ ميقات اينگونه افراد نيست. اينان پس از انجام اعمال عمره مفرده مىتوانند از مکّه خارج شوند و به جدّه يا مدينه بروند و اگر در همان ماهى که عمره مفرده انجام دادهاند بخواهند به مکّه بازگردند احرام مجدّد لازم نيست. ولى اگر بخواهند در غير از ماهى که عمره مفرده انجام دادهاند به مکّه برگردند بايد از يکى از ميقاتهاى پنجگانه محرم شوند.
مسأله 235) اگر کسى پس از احرام بستن از ميقات و گذشتن از آن متوجّه شود که احرامش به علّتى باطل بوده و بازگشت به ميقات جز با آمدن به مکّه برايش ممکن نباشد، بايد براى ورود به مکّه از ادنىالحلّ به نيّت عمره مفرده محرم شود و پس از انجام اعمال عمره مفرده به يکى از ميقاتهاى پنجگانه بازگردد و براى عمره تمتّع احرام ببندد.