احکام غسل میت (امام خمینی (ره))

احکام غسل میت (امام خمینی (ره))

احکام غسل ميت

مساله 550 :

واجب است ميت را سه غسل بدهند: اول: به آبى که با سدر مخلوط باشد.دوم: به آبى که با کافور مخلوط باشد. سوم: با آب خالص.

مساله 551 :

سدر و کافور بايد به اندازه‌اى زياد نباشد که آب را مضاف کند و به‌اندازه‌اى هم کم نباشد که نگويند سدر و کافور با آب مخلوط شده است.

مساله 552 :

اگر سدر و کافور به اندازه‌اى که لازم است پيدا نشود، بنابر احتياط واجب بايد مقدارى که به آن دسترسى دارند، در آب بريزند.

مساله 553 :

کسى که براى حج احرام بسته است، اگر پيش از تمام کردن سعى بين صفا و مروه بميرد، نبايد او را با آب کافور غسل دهند و به جاى آن بايد با آب خالص غسلش بدهند، و همچنين اگر در احرام عمره پيش از کوتاه کردن مو،بميرد.

مساله 554 :

اگر سدر و کافور يا يکى از اينها پيدا نشود يا استعمال آن جايز نباشد،مثل آن که غصبى باشد، بايد بجاى هر کدام که ممکن نيست، ميت را با آب خالص غسل بدهند.

مساله 555 :

کسى که ميت را غسل مى‌دهد بايد مسلمان دوازده امامى و عاقل باشد و مسايل غسل را هم بداند، و بنابر احتياط واجب بالغ باشد.

مساله 556 :

کسى که ميت را غسل مى‌دهد، بايد قصد قربت داشته باشد، يعنى غسل را براى انجام فرمان خداوند عالم بجا آورد. و اگر به همين نيت تا آخر غسل سوم باقى باشد، کافى است و تجديد لازم نيست.

مساله 557 :

غسل بچه مسلمان اگر چه از زنا باشد، واجب است. و غسل و کفن و دفن کافر و اولاد او جايز نيست. و کسى که از بچگى ديوانه بوده و به حال ديوانگى بالغ شده چنانچه پدر و مادر او يا يکى از آنان مسلمان باشند، بايد اورا غسل داد و اگر هيچ کدام آنان مسلمان نباشند، غسل دادن او جايز نيست.

مساله 558 :

بچه سقط شده را اگر چهار ماه يا بيشتر دارد، بايد غسل بدهند، و اگر چهار ماه ندارد، بايد در پارچه‌اى بپيچند و بدون غسل دفن کنند.

مساله 559 :

اگر مرد زن را، و زن مرد را غسل بدهد، باطل است. ولى زن مى‌تواند شوهر خود را غسل دهد و شوهر هم مى‌تواند زن خود را غسل دهد، اگر چه احتياط مستحب آن است که زن شوهر خود، و شوهر زن خود را غسل ندهد.

مساله 560 :

مرد مى‌تواند دختر بچه‌اى را که سن او از سه سال بيشتر نيست، غسل دهد. زن هم مى‌تواند پسر بچه‌اى را که سه سال بيشتر ندارد، غسل دهد.

مساله 561 :

اگر براى غسل دادن ميتى که مرد است مرد پيدا نشود، زنانى که با او نسبت دارند و محرمند مثل مادر و خواهر و عمه و خاله، يا به واسطه شير خوردن با او محرم شده‌اند، مى‌توانند غسلش بدهند. و نيز اگر براى غسل ميت زن، زن ديگرى نباشد، مردهايى که با او نسبت دارند و محرمند، يا به واسطه شير خوردن با او محرم شده‌اند، مى‌توانند از زير لباس او را غسل دهند.

مساله 562 :

اگر ميت و کسى که او را غسل مى‌دهد، هر دو مرد يا هر دو زن باشند، جايز است که غير از عورت، جاهاى ديگر ميت برهنه باشد، و همين طور اگر محرم باشند.

مساله 563 :

نگاه کردن به عورت ميت‌حرام است، و کسى که او را غسل مى‌دهد اگر نگاه کند معصيت کرده، ولى غسل باطل نمى‌شود.

مساله 564 :

اگر جايى از بدن ميت نجس باشد، بايد پيش از آنکه آنجا را غسل بدهند، آب بکشند. و احتياط مستحب آن است که تمام بدن ميت، پيش از شروع به غسل پاک باشد.

مساله 565 :

غسل ميت مثل غسل جنابت است و احتياط واجب آن است که تا غسل ترتيبى ممکن است، ميت را غسل ارتماسى ندهند. و احتياط مستحب آن است که در غسل ترتيبى هر يک از سه قسمت بدن را در آب فرو نبرند بلکه آب را روى آن بريزند.

مساله 566 :

کسى را که در حال حيض يا در حال جنابت مرده، لازم نيست غسل حيض يا غسل جنابت بدهند، بلکه همان غسل ميت براى او کافى است.

مساله 567 :

جايز نيست که براى غسل دادن ميت مزد بگيرند، ولى مزد گرفتن براى کارهاى مقدماتى غسل حرام نيست.

مساله 568 :

اگر آب پيدا نشود، يا استعمال آن مانعى داشته باشد، بايد عوض هر غسل، ميت را يک تيمم بدهند.

مساله 569 :

کسى که ميت را تيمم مى‌دهد، مى‌تواند در صورت امکان دست ميت را به زمين بزند و به صورت و پشت دستهايش بکشد. و اگر به اين صورت ممکن باشد، لازم نيست به دست زنده هم او را تيمم داد، اگر چه احتياط استحبابى جمع است

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS