نماز آيات(آیت الله محمد تقی بهجت (ره))

نماز آيات(آیت الله محمد تقی بهجت (ره))

دستور نماز آيات

مسأله 1532 :

نماز آيات دو رکعت است و در هر رکعت پنج رکوع دارد و دستور آن اين است که انسان بعد از نيّت، تکبير بگويد و يک حمد و يک سوره تمام بخواند، و به رکوع رود و سر از رکوع بردارد دوباره يک حمد و يک سوره بخواند باز به رکوع رود تا پنج مرتبه و بعد از بلندشدن از رکوع پنجم دو سجده نمايد و برخيزد و رکعت دوم را هم مثل رکعت اوّل بجا آورد و تشهّد بخواند و سلام دهد.

مسأله 1533 :

در نماز آيات ممکن است انسان بعد از نيّت و تکبير و خواندن حمد، آيه هاي يک سوره را پنج قسمت کند و يک آيه يا بيشتر از آن را بخواند و به رکوع رود و سر بردارد و بدون اينکه حمد بخواند، قسمت دوّم از همان سوره را بخواند

[249]

و به رکوع رود و همينطور تا پيش از رکوع پنجم سوره را تمام نمايد، مثلاً به قصد سوره قُل هوالله احد، بِسم الله الرحمن الرّحيم بگويد و به رکوع رود، بعد بايستد و بگويد: قُل هُوَالله اَحَد دوباره به رکوع رود و بعد از رکوع بايستد و بگويد: اَللهُ الصَّمَد باز به رکوع رود و بايستد و بگويد: لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يوُلَد و به رکوع رود، باز هم سر بردارد و بگويد: وَلَمْ يَکنْ لَهُ کفُواً اَحد، و بعد از آن به رکوع پنجم رود و بعد از سر برداشتن، دو سجده کند و رکعت دوّم را هم مثل رکعت اوّل بجا آورد و بعد از سجده دوّم تشهد بخواند و نماز را سلام دهد.

مسأله 1534 :

اگر در يک رکعت از نماز آيات، پنج مرتبه حمد و سوره بخواند و در رکعت ديگر يک حمد بخواند و سوره را پنج قسمت کند مانعي ندارد.

مسأله 1535 :

چيزهائي که در نماز يوميه واجب و مستحب است در نماز آيات هم واجب و مستحب مي باشد ولي در نماز آيات مستحب است به جاي اذان و اقامه سه مرتبه به قصد اميد ثواب بگويند: اَلصَّلاة.

مسأله 1536 :

مستحب است بعد از رکوع پنجم و دهم بگويد: سَمِعَ اللهُ لِمَنْ حَمِدَه و نيز پيش از هر رکوع و بعد از آن تکبير بگويد، ولي بعد از رکوع پنجم و دهم گفتن تکبير به عنوان بعد از رکوع مستحب نيست. ولي مستحب است به قصد قبل از سجده تکبير بگويد.

مسأله 1537 :

مستحب است پيش از رکوع دوّم و چهارم و ششم و هشتم و دهم قنوت بخواند و اگر فقط يک قنوت پيش از رکوع دهم بخواند کافي است.

مسأله 1538 :

اگر در نماز آيات شک کند که چند رکعت خوانده و فکرش به جائي نرسد نماز باطل است.

مسأله 1539 :

اگر شک کند که در رکوع آخرِ رکعتِ اوّل است يا در رکوعِ اوّلِ رکعتِ دوّم و فکرش به جائي نرسد، نماز باطل است. ولي اگر مثلاً شک کند که چهار رکوع کرده يا پنج رکوع، چنانچه براي رفتن به سجده خم نشده، بايد رکوعي را که شک دارد بجا آورده يا نه، بجا آورد. و اگر براي رفتن به سجده خم شده، به شک خود اعتنا نکند.

مسأله 1540 :

هريک از رکوع هاي نماز آيات رکن است که اگر عمداً يا اشتباهاً کم يا زياد شود نماز باطل است.

[250]

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS