شرایط شیردادنی که علت محرم شدن است (آیت الله محمد تقی بهجت (ره))

شرایط شیردادنی که علت محرم شدن است (آیت الله محمد تقی بهجت (ره))

شرايط شير دادني که علت محرم شدن است

مسأله 2624 :

شير دادني که علت محرم شدن است نُه شرط دارد:

اول: بچه شير زن زنده را بخورد، پس اگر از پستان زني که مرده است شير بخورد فايده ندارد.

دوّم: شير آن زن از حرام نباشد، پس اگر شير بچه اي را که از زنا به دنيا آمده به بچه ديگر بدهند، بواسطه آن شير، بچه به کسي محرم نمي شود.

سوّم: شير از ولادت باشد، بنابر اين اگر پستان بدون تولّد فرزندي شير پيدا کند و بچه از آن شير بخورد سبب محرميّت نمي شود.

چهارم: بچه شير را از پستان بمکد، پس اگر شير را در گلوي او بريزند نتيجه ندارد.

پنجم: شير، خالص و با چيز ديگر مخلوط نباشد.

ششم: شير از يک شوهر باشد. پس اگر زن شير دهي را طلاق دهند، بعد شوهر ديگري کند و از او آبستن شود و تا موقع زائيدن، شيري که از شوهر اول داشته باقي باشد و مثلا هشت دفعه پيش از زاييدن از شير شوهر اول و هفت دفعه بعد از زاييدن از شير شوهر دوّم به بچه اي بدهد، آن بچه به کسي محرم نمي شود.

هفتم: بچه بواسطه مرض شير را قي نکند و اگر قي کند، بنابر احتياط واجب کساني که بواسطه شير خوردن به آن بچه محرم مي شوند، بايد با او ازدوج نکنند، و نگاه محرمانه هم به او ننمايند.

هشتم: پانزده مرتبه، يا يک شبانه روز بطوري که در مسأله بعد گفته مي شود شير سير بخورد يا مقداري شير به او بدهند که بگويند از آن شير استخوانش محکم شده و گوشت در بدنش روييده است، بلکه اگر ده مرتبه هم به او شير بدهند در صورتي که بين آن ده مرتبه هيچ فاصله اي نباشد يعني کودک شير فرد ديگر يا طعام نخورده باشد، احتياط واجب آن است که کساني که بواسطه شير خوردن او به او محرم مي شوند، با او ازدواج نکنند و نگاه محرمانه هم به او ننمايند.

نهم: دو سال بچه تمام نشده باشد و اگر بعد از تمام شدن دو سال، او را شير دهند به کسي محرم نمي شود، بلکه اگر مثلا پيش از تمام شدن دو سال، هشت مرتبه و بعد از آن، هفت مرتبه شير بخورد، به کسي محرم نمي شود، ولي چنانچه از موقع زاييدن زن شير ده بيشتر از دو سال گذشته باشد و شير او باقي باشد و بچه اي را شير دهد احتياط واجب در ترک ازدواج و ترک معامله محرميّت است.

مسأله 2625 :

بايد بچه در بين يک شبانه روز غذا يا شير کس ديگر را نخورد ولي اگر کمي غذا بخورد که نگويند در بين شيردادن، غذا خورده اشکال ندارد، و نيز بايد پانزده مرتبه را از شير يک زن بخورد و در بين پانزده مرتبه شير کس ديگر را نخورد و در هر دفعه بدون فاصله شير بخورد، ولي اگر در بين شير خوردن نفس تازه کند، يا کمي صبر کند، که از زمان اولي که پستان در دهان مي گيرد تا وقتي سير مي شود، يک دفعه حساب شود اشکال ندارد. و در صورتيکه ده بار شير بخورد بنابر احتياط واجب شرائط بايد رعايت شود.

مسأله 2626 :

اگر زن از شير شوهر خود بچه اي را شير دهد، بعد شوهر ديگر کند و از شير آن شوهر هم بچه ديگر را شير دهد آن دو بچه به يکديگر محرم نمي شوند، اگر چه بهتر است با هم ازدواج نکنند و نگاه محرمانه به يکديگر ننمايند.

مسأله 2627 :

اگر زن از شير يک شوهر چندين بچه را شير دهد، همه آنان به يکديگر و به شوهر و به زني که آنان را شير داده محرم مي شوند.

مسأله 2628 :

اگر کسي چند زن داشته باشد و هر کدام آنان با شرايطي که گفتيم، بچه اي را شير دهد، همه آن بچه ها به يکديگر و به آن مرد و به همه آن زنها محرم مي شوند.

مسأله 2629 :

اگر کسي دو زن شير ده داشته باشد و يکي از آنان بچه اي را مثلا هشت مرتبه و ديگري هفت مرتبه شير بدهد آن بچه به کسي محرم نمي شود.

مسأله 2630 :

اگر زني از شير يک شوهر پسر و دختري را شير کامل بدهد آنها با هم محرم مي شوند ولي خواهر و برادر آن دختر به خواهر و برادر آن پسر محرم نمي شوند.

مسأله 2631 :

انسان نمي تواند بدون اذن زن خود، با زنهايي که بواسطه شير خوردن، خواهر زاده يا برادر زاده زن او شده اند ازدواج کند. و نيز اگر با پسري لواط کند، بنابر احتياط واجب نميتواند با دختر و خواهر و مادر و مادر بزرگ آن پسر که رضاعي هستند يعني بواسطه شير خوردن، دختر و خواهر و مادر او شده اند ازدواج نمايد.

مسأله 2632 :

زني که برادر انسان را شير داده به انسان محرم نمي شود، اگر چه احتياط مستحب آن است که با او ازدواج نکند.

مسأله 2633 :

انسان نمي تواند با دو خواهر، اگر چه رضاعي باشند يعني بواسطه شير خوردن، خواهر يکديگر شده باشند ازدواج کند، و چنانچه دو زن را عقد کند و بعد بفهمد خواهر بوده اند، در صورتي که عقد آنان در يک وقت بوده هر دو باطل است و اگر در يک وقت نبوده عقد اولي صحيح و عقد دومي باطل است.

مسأله 2634 :

اگر زن از شير شوهر خود کساني را که بعداً گفته مي شود شير دهد، شوهرش بر او حرام نمي شود، اگر چه بهتر آن است که اين کار را نکند: اول: برادر و خواهر خود را. دوّم: عمو و عمه و دايي و خاله خود را. سوّم: اولاد عمو و اولاد دايي خود را. چهارم: برادر زاده خود را. پنجم: برادر شوهر، يا خواهر شوهر خود را. ششم: خواهر زاده خود، يا خواهر زاده شوهرش را. هفتم: عمو و عمه و دايي و خاله شوهرش را. هشتم: نوه زن ديگر شوهر خود را.

مسأله 2635 :

اگر کسي دختر عمه يا دختر خاله انسان را شير دهد به انسان محرم نمي شود ولي احتياط مستحب آن است که از ازدواج با او خود داري نمايد.

مسأله 2636 :

مردي که دو زن دارد، اگر يکي از آن دو زن، فرزند عموي زن ديگر را شير دهد، زني که فرزند عموي او شير خورده، به شوهر خود حرام نمي شود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS