شرط اول لباس نمازگزار (آیت الله محمد تقی بهجت (ره))

شرط اول لباس نمازگزار (آیت الله محمد تقی بهجت (ره))

شرط اوّل:

مسأله 810 :

لباس نمازگزار بايد پاک باشد و اگر کسي عمداً با بدن يا لباس نجس نماز بخواند نمازش باطل است.

مسأله 811 :

کسي که نمي داند نماز با بدن و لباس نجس باطل است، اگر با بدن يا لباس نجس نماز بخواند نمازش باطل مي باشد.

[142]

مسأله 812 :

اگر به واسطه ندانستن مسأله، نداند يک چيز نجس است مثلاً نداند عرق شتر نجاستخوار يا عرق مشرک نجس است و با آن نماز بخواند نمازش باطل مي باشد.

مسأله 813 :

اگر نداند که بدن يا لباسش نجس است و بعد از نماز بفهمد نجس بوده نماز او صحيح است، ولي احتياط مستحب آن است که اگر وقت دارد دوباره آن نماز را بخواند.

مسأله 814 :

اگر فراموش کند که بدن يا لباسش نجس است و در بين نماز يا بعد از آن يادش بيايد، بايد نماز را دوباره بخواند و اگر وقت گذشته قضا نمايد.

مسأله 815 :

کسي که در وسعت وقت مشغول نماز است اگر در بين نماز بدن يا لباس او نجس شود و پيش از آنکه چيزي از نماز را با لباس نجس بخواند متوجه شود که بدن يا لباس نجس است و شک کند که همان وقت نجس شده يا از پيش نجس بوده، در صورتي که آب کشيدن بدن يا لباس يا عوض کردن لباس يا بيرون آوردن آن نماز را بهم نمي زند بايد در بين نماز بدن يا لباس را آب بکشد يا لباس را عوض کند يا اگر چيز ديگري عورت او را پوشانده لباس را بيرون آورد و نماز را ادامه دهد. ولي چنانچه طوري باشد که اگر بدن يا لباس را آب بکشد يا بخواهد لباس را عوض کند يا بيرون آورد نماز بهم مي خورد و يا اگر لباس را بيرون آورد برهنه مي ماند، بايد نماز را بشکند و با بدن و لباس پاک نماز بخواند.

مسأله 816 :

کسي که در تنگي وقت مشغول نماز است اگر در بين نماز لباس او نجس شود و پيش از آنکه چيزي از نماز را با لباس نجس بخواند بفهمد که لباس او نجس است و شک کند که همان وقت نجس شده يا از پيش نجس بوده، در صورتي که آب کشيدن يا عوض کردن يا بيرون آوردن لباس نماز را بهم نمي زند و مي تواند لباس را بيرون آورد، بايد لباس را آب بکشد يا عوض کند يا اگر چيز ديگري عورت او را پوشانده، لباس را بيرون آورد و نماز را تمام کند. امّا اگر چيز ديگري عورت او را نپوشانده و لباس را هم نمي تواند آب بکشد يا عوض کند بايد لباس را بيرون آورد و به دستوري که براي برهنگان گفته شد نماز را تمام کند. ولي چنانچه طوري است که اگر لباس را آب بکشد يا عوض کند نماز بهم مي خورد يا به واسطه سرما و مانند آن نمي تواند لباس را بيرون آورد بايد با همان حال نماز را تمام کند و نمازش صحيح است.

[143]

مسأله 817 :

کسي که در تنگي وقت مشغول نماز است اگر در بين نماز بدن او نجس شود و پيش از آنکه چيزي از نماز را با بدن نجس بخواند بفهمد که بدن او نجس است و شک کند که همان وقت نجس شده يا از پيش نجس بوده در صورتي که آب کشيدن بدن نماز را بهم نمي زند بايد آب بکشد و اگر نماز را بهم مي زند بايد با همان حال نماز را تمام کند و نماز او صحيح است.

مسأله 818 :

کسي که در پاک بودن بدن يا لباس خود شک دارد چنانچه نماز بخواند و بعد از نماز بفهمد پاک نبوده است، بنابر احتياط واجب اگر وقت نماز باقي است بايد دوباره بخواند و اگر وقت گذشته بايد نمازش را قضا کند.

مسأله 819 :

اگر لباس را آب بکشد و يقين کند که پاک شده است و با آن نماز بخواند و بعد از نماز بفهمد پاک نشده بنابر احتياط واجب اگر وقت نماز باقي است بايد دوباره بخواند و اگر وقت گذشته بايد نمازش را قضا کند.

مسأله 820 :

اگر خوني در بدن يا لباس خود ببيند و يقين کند که از خونهاي نجس نيست مثلاً يقين کند که خون پشه است، چنانچه بعد از نماز بفهمد از خونهائي بوده که نمي شود با آن نماز خواند، نماز او صحيح است.

مسأله 821 :

هرگاه يقين کند خوني که در بدن يا لباس اوست خون نجسي است که نماز با آن صحيح است مثلاً يقين کند خون زخم و دُمل است چنانچه بعد از نماز بفهمد خوني بوده که نماز با آن باطل مي باشد نمازش صحيح است.

مسأله 822 :

اگر نجس بودن چيزي را فراموش کند و بدن يا لباسش با رطوبت به آن برسد و در حال فراموشي نماز بخواند و بعد از نماز يادش بيايد نماز او صحيح است. ولي اگر بدنش با رطوبت به چيزي که نجس بودن آن را فراموش کرده برسد و بدون اينکه خود را آب بکشد غسل کند و نماز بخواند غسل و نمازش باطل است. و نيز اگر جائي از اعضاء وضو با رطوبت به چيزي که نجس بودن آن را فراموش کرده برسد و پيش از آنکه آنجا را آب بکشد وضو بگيرد و نماز بخواند وضو و نمازش باطل مي باشد.

مسأله 823 :

کسي که يک لباس دارد، اگر بدن و لباسش نجس شود و آب به اندازه آب کشيدن يکي از آنها داشته باشد، چنانچه بتواند لباسش را بيرون آورد بايد بدن را آب بکشد و نماز را به دستوري که براي برهنگان گفته شد بجا آورد. و اگر به واسطه سرما يا عذر ديگر نتواند لباس را بيرون آورد، در صورتي که نجاست هردو مساوي باشد، مثلاً هردو بول يا خون باشد يا نجاست بدن شديدتر يا بيشتر باشد مثلاً

[144]

نجاست بدن بول باشد که بايد دو مرتبه آن را با آب قليل آب بکشد، احتياط واجب آن است که بدن را آب بکشد. و اگر نجاست لباس بيشتر يا شديدتر باشد مختار است هرکدام از بدن يا لباس را بخواهد مي تواند آب بکشد.

مسأله 824 :

کسي که غير از لباس نجس لباس ديگري ندارد و وقت تنگ است يا احتمال نمي دهد که لباس پاک پيدا کند بايد نماز را به دستوري که براي برهنگان گفته شد به جا آورد ولي همين شخص اگر به واسطه سرما يا عذر ديگر نمي تواند لباس را بيرون آورد در همان لباس نماز بخواند و نمازش صحيح است.

مسأله 825 :

کسي که دو لباس دارد اگر بداند يکي از آنها نجس است و نتواند آنها را آب بکشد و نداند کداميک از آنهاست. چنانچه وقت دارد بايد با هر دو لباس نماز بخواند، مثلاً اگر مي خواهد نماز ظهر و عصر بخواند بايد با هرکدام يک نماز ظهر و يک نماز عصر بخواند و اگر وقت تنگ است بنابر احتياط واجب نماز را به دستوري که براي برهنگان گفته شد بجا آورد و بنابر احتياط واجب آن نماز را با لباس پاک قضا نمايد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS