احکام وقت نماز
مسأله 748 :
موقعى انسان مى تواند مشغول نماز شود ، که يقين کند وقت داخل شده است ، يا يک مرد عادل بلکه شخص مورد اطمينان ووقت شناس به داخل شدن وقت خبر دهد
مسأله 749 :
اگر به واسطه ابر يا غبار يا نابينايى ويا بودن در زندان ، نتواند در اول وقت نماز ، به داخل شدن وقت يقين کند چنانچه گمان داشته باشد که وقت داخل شده ومى تواند صبر کند اکتفاء به گمان نکند ، واگر نمى تواند صبر کند ، مى تواند مشغول نماز شود
مسأله 750 :
اگر انسان يقين کند که وقت نماز شده يا از راه ديگر ثابت شود دخول وقت ومشغول نماز شود ودر بين نماز بفهمد که هنوز وقت داخل نشده ، نماز او باطل است
وهمچنين است اگر بعد از نماز بفهمد که تمام نماز را پيش از وقت خوانده
ولى اگر در بين نماز بفهمد وقت داخل شده ، يا بعد از نماز بفهمد / صفحة 135 / که در بين نماز وقت داخل شده ، نماز او صحيح است
مسأله 751 :
اگر انسان ملتفت نباشد که بايد با يقين به داخل شدن وقت ، مشغول نماز شود ، چنانچه بعد از نماز بفهمد که تمام نماز را در وقت خوانده نماز او صحيح است
واگر بفهمد تمام نماز را پيش از وقت خوانده ، يا نفهمد که در وقت خوانده يا پيش از وقت ، نمازش باطل است
بلکه اگر بعد از نماز بفهمد که در بين نماز وقت داخل شده است ، بايد دوباره آن نماز را بخواند
مسأله 752 :
اگر يقين کند وقت داخل شده ومشغول نماز شود ودر بين نماز شک کند که وقت داخل شده يا نه ، نماز او باطل است
ولى اگر در بين نماز يقين داشته باشد که وقت شده ، وشک کند که آنچه از نماز خوانده در وقت بوده يا نه نمازش صحيح است
مسأله 753 :
اگر وقت نماز بقدرى تنگ است ، که به واسطه بجا آوردن بعضى از کارهاى مستحب نماز ، مقدارى از آن بعد از وقت خوانده مى شود ، بايد آن مستحب را بجا نياورد ، مثلا اگر به واسطه خوانده قنوت ، مقدارى از نماز بعد از وقت خوانده مى شود ، بايد قنوت نخواند
مسأله 754 :
کسى که به اندازه خواندن يک رکعت نماز وقت دارد ، بايد نماز را به نيت اداء بخواند ، ولى نبايد عمدا نماز را تا اين وقت تأخير بيندازد
مسأله 755 :
کسى که مسافر نيست ، اگر تا مغرب به اندازه خواندن پنج رکعت نماز وقت دارد ، بايد نماز ظهر وعصر هر دو را بخواند واگر کمتر وقت دارد ، بايد فقط نماز عصر را بخواند وبعدا نماز ظهر را قضاء کند
وهمچنين اگر تا نصف شب به اندازه خواندن چهار رکعت نماز وقت دارد ، بايد نماز مغرب وعشاء را بخواند واگر کمتر وقت دارد ، بايد فقط عشاء را بخواند وبعدا مغرب را قضاء نمايد
مسأله 756 :
کسى که مسافر است اگر تا مغرب به اندازه خواندن سه رکعت نماز وقت دارد ، بايد ظهر وعصر را بخواند واگر کمتر وقت دارد ، بايد فقط عصر / صفحة 136 / را بخواند وبعدا نماز ظهر را قضاء کند ، واگر تا نصف شب به اندازه خواندن چهار رکعت وقت دارد ، بايد نماز مغرب وعشا را بخواند واگر کمتر وقت دارد ، بايد فقط عشاء را بخواند وبعدا مغرب را قضاء نمايد وچنانچه بعد از خواندن عشاء معلوم شود که به مقدار يک رکعت يا بيشتر وقت به نصف شب مانده است ، بايد فورا نماز مغرب را به نيت اداء بجا آورد
مسأله 757 :
مستحب است انسان نماز را در اول وقت آن بخواند وراجع به آن خيلى سفارش شده است وهر چه به اول وقت نزديکتر باشد بهتر است ، مگر آنکه تأخير آن از جهتى باشد ، مثلا صبر کند که نماز را به جماعت بخواند
مسأله 758 :
هرگاه انسان عذرى دارد که اگر بخواهد در اول وقت ، نماز بخواند ناچار است با تيمم بخواند ، چنانچه بداند عذر او تا آخر وقت باقى است ، مى تواند در اول وقت ، نماز بخواند ، واگر احتمال دهد که عذر او از بين مى رود ، بايد صبر کند تا عذرش برطرف شود وچنانچه عذر او برطرف نشد ، در آخر وقت نماز بخواند ، ولازم نيست به قدرى صبر کند که فقط بتواند کارهاى واجب نماز را انجام دهد ، بلکه اگر براى مستحبات نماز مانند اذان واقامه وقنوت هم وقت دارد ، مى تواند تيمم کند ونماز را با آن مستحبات بجا آورد
مسأله 759 :
کسى که مسائل نماز وشکيات وسهويات را نمى داند واحتمال مى دهد که يکى از اينها در نماز پيش آيد ، بايد براى ياد گرفتن اينها نماز را از اول وقت تأخير بيندازد ، ولى اگر اطمينان دارد که نماز را بطور صحيح تمام مى کند ، مى تواند در اول وقت مشغول نماز شود ، پس اگر در نماز مسألهاى که حکم آن را نمى داند پيش نيايد نماز او صحيح است واگر مسألهاى که حکم آن را نمى داند پيش آيد جايز است به يکى از دو طرفى که احتمال مى دهد عمل نمايد ونماز را تمام کند
ولى بعد از نماز بايد مسأله را بپرسد که اگر نمازش باطل بوده ، دوباره بخواند واگر صحيح بوده ، دوباره خواندن لازم نيست
مسأله 760 :
اگر وقت نماز وسعت دارد وطلبکار هم طلب خود را مطالبه / صفحة 137 / مى کند در صورتى که ممکن است ، بايد اول قرض خود را بدهد ، بعد نماز بخواند وهمچنين است اگر کار واجب ديگرى که بايد فورا آن را بجا آورد پيش آمد کند ، مثلا ببيند مسجد نجس است که بايد اول مسجد را تطهير کند ، بعد نماز بخواند
وچنانچه اول نماز بخواند ، معصيت کرده ولى نماز او صحيح است