6- ناسیه (آیت الله حسین وحید خراسانی)

6- ناسیه (آیت الله حسین وحید خراسانی)

6 - ناسيه

مسأله 505 :

ناسيه بر سه قسم است : 1

- آن که فقط عادت عدديه داشته و فراموش کرده ، که در اين صورت اگر خونى ببيند داراى صفات حيض و از سه روز کمتر و از ده روز بيشتر نباشد تمام آن حيض است ، و اگر از ده روز بيشتر باشد تا مقدارى که احتمال عادت مى دهد بايد حيض قرار دهد ، و اگر آن مقدار کمتر از شش يا بيشتر از هفت روز باشد بنابر احتياط واجب در تفاوت آن مقدار و شش يا هفت روز - که اختيار مى کند - جمع کند بين تروک حائض و افعال مستحاضه .

2 - آن که فقط عادت وقتيه داشته و فراموش کرده ، که در اين صورت اگر خونى ببيند داراى صفات حيض و از سه روز کمتر و از ده روز بيشتر نباشد تمام آن حيض است ، و اگر از ده روز بيشتر باشد اگر بداند بعض آن خون مصادف با عادت است بايد در تمام آن خون جمع کند بين تروک حائض و اعمال مستحاضه ، هر چند تمام يا بعض آن خون به صفات حيض نباشد ، و همچنين در فرضى که نداند ولى احتمال تصادف آن را با ايام عادت بدهد ، و اگر احتمال تصادف ندهد در صورتى که بعض آن خون داراى صفات حيض و بعضى داراى صفات استحاضه باشد ، آنچه داراى صفات حيض است اگر کمتر از سه روز و بيشتر از ده روز نباشد حيض و باقى استحاضه است ، و در صورتى که تمام آن خون داراى صفات حيض باشد يا آنچه صفات حيض دارد بيشتر از ده روز باشد ، شش يا هفت روز آن را حيض قرار داده و باقى استحاضه است .

3 - آن که عادت وقتيه و عدديه هر دو را داشته ، و اين سه صورت دارد :

1 - آن که فقط وقت را فراموش کرده ، و وظيفهء او همان است که در قسم دوم گذشت ، مگر اين که خون داراى صفات بوده و بداند مصادف با عادت نيست و از ده روز بيشتر باشد ، که در اين صورت اگر عادت او شش يا هفت روز است همان را حيض قرار داده ، و اگر کمتر يا بيشتر از آن است بنابر احتياط واجب در تفاوت آن مقدار و شش يا هفت روز - که اختيار مى کند - جمع کند بين تروک حائض و اعمال مستحاضه ، و بقيه را استحاضه قرار دهد .

2 - آن که فقط عدد را فراموش کرده ، در اين صورت آنچه در وقت ديده تا مقدارى که يقين دارد از عادت کمتر نيست حيض است هر چند نشانه هاى حيض را نداشته باشد ، و در زائد از آن اگر با نشانه هاى حيض بوده و با خون قبل بيشتر از ده روز نباشد همه حيض است ، و اگر بيشتر از ده روز باشد ، چنانچه مقدارى که احتمال مى دهد عادت به آن مقدار باشد کمتر از شش روز است ، آن مقدار را حيض و تا روز شش يا هفت - که اختيار مى کند - جمع کند بين تروک حائض و اعمال مستحاضه ، و اگر بيشتر از هفت روز است ، تا روز ششم يا هفتم - که اختيار کند - حيض ، و از آنچه اختيار کرده تا آن مقدار که از ده روز نگذرد ، همان احتياط مراعات شود .

3 - آن که وقت و عدد هر دو را فراموش کرده ، در اين صورت اگر خونى که ديده با صفات بوده و از سه روز کمتر و از ده روز بيشتر نبوده تمام آن حيض است ، و اگر بيشتر باشد و بداند که با ايام عادت مصادف نيست چنانچه مقدارى که احتمال عادت مى دهد شش يا هفت روز باشد آن را حيض و بقيه را استحاضه قرار دهد ، و اگر کمتر از شش روز باشد آن مقدار را حيض و تا روز ششم يا هفتم - که اختيار مى کند - احتياط واجب مراعات وظايف حائض و مستحاضه است ، و اگر بيشتر از هفت روز باشد تا روز ششم يا هفتم - که اختيار مى کند - حيض ، و از آنچه اختيار کرده تا آن مقدار که از ده روز نگذرد ، همان احتياط مراعات شود . و اگر صفات خون مختلف باشد - يعنى بعضى به صفت حيض و بعضى به صفت استحاضه باشد - خونى را که به صفت حيض ديده و از سه روز کمتر و از ده روز بيشتر نبوده حيض ، و خونى را که به صفت استحاضه ديده اگر بداند مصادف با عادت نبود ، استحاضه است ، و اگر احتمال تصادف آن را بدهد بايد احتياط کند به ترتيب آثار حيض و استحاضه .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS