" احکام آبها "
مسأله 47 :
آب مضاف که معنى آن گفته شد ، چيز نجس را پاک نمى کند ، وضوء وغسل هم با آن باطل است
مسأله 48 :
آب مضاف هر قدر زياد باشد ، اگر ذره اى نجاست به آن برسد نجس مى شود ، ولى چنانچه از بالا با فشار روى چيز نجس بريزد ، مقدارى که به چيز نجس رسيده نجس ومقدارى که بالاتر از آن است پاک مى باشد
مثلا اگر گلاب را از گلابدان روى دست نجس بريزند ، آنچه بدست رسيده نجس ، وآنچه بدست نرسيده پاک است
مسأله 49 :
اگر آب مضاف نجس ، طورى با آب کر يا جارى مخلوط شود ، که ديگر آب مضاف به آن نگويند پاک مى شود
/ صفحة 12 /
مسأله 50 :
آبى که مطلق بوده ومعلوم نيست مضاف شده يا نه مثل آب مطلق است ، يعنى چيز نجس را پاک مى کند ، وضوء وغسل هم با آن صحيح است
وآبى که مضاف بوده ومعلوم نيست مطلق شده يا نه مثل آب مضاف است ، يعنى چيز نجس را پاک نمى کند ، وضوء وغسل هم با آن باطل است
مسأله 51 :
آبى که معلوم نيست مطلق است يا مضاف ومعلوم نيست که
قبلا مطلق يا مضاف بوده نجاست را پاک نمى کند وضوء وغسل هم با آن باطل است واگر نجاست به آن برسد حکم به نجس بودن آن مى شود ولو به اندازه کر يا بيشتر باشد
مسأله 52 :
آبى که عين نجاست مثل خون وبول به آن برسد وبو يا رنگ يا مزه آن را تغيير دهد ، اگر چه کر يا جارى باشد نجس مى شود
ولى اگر بو يا رنگ يا مزه آن ، به واسطه نجاستى که بيرون آب است عوض شود ، مثلا مردارى که پهلوى آب است بوى آن را تغيير دهد نجس نمى شود
مسأله 53 :
آبى که عين نجاست مثل خون وبول در آن ريخته وبو يا رنگ يا مزه آن را تغيير داده ، چنانچه به کر يا جارى متصل شود ، يا بارن بر آن ببارد ، يا باد باران را در آن بريزد ، يا آب باران از ناودان در آن جارى شود ، وتغير آن از بين برود پاک مى شود
ولى بابنر احتياط واجب بايد آب باران يا کر يا جارى با آن مخلوط گردد
مسأله 54 :
اگر چيز نجسى را در کر يا جارى آب بکشند ، آبى که بعد از بيرون آوردن ، از آن مى ريزد پاک است
مسأله 55 :
آبى که پاک بوده ومعلوم نيست نجس شده يا نه پاک است
وآبى که نجس بوده ومعلوم نيست پاک شده يا نه نجس است
مسأله 56 :
نيمخورده سگ وخوک ، نجس وخوردن آن حرام است ونيمخورده حيوانات حرام گوشت ، پاک وخوردن آن مکروه مى باشد
/ صفحة 13 / "