احکام غسل کردن‌‌ (آیت الله میرزا جواد تبریزی (ره))

احکام غسل کردن‌‌ (آیت الله میرزا جواد تبریزی (ره))

احکام غسل کردن

مسأله 378 :

در غسل ارتماسى يا ترتيبى پاک بودن تمام بدن پيش از غسل لازم نيست بلکه اگر به فرو رفتن در آب يا ريختن آب به قصدغسل , بدن پاک شود غسل محقق مى شود.

مسأله 379 :

کـسى که از حرام جنب شده و بخواهد با آب گرم غسل کند عرق مى کند, مانعى ندارد.

مسأله 380 :

اگر در غسل به اندازه سرموئى از بدن نشسته بماند, غسل باطل است ولى شستن مثل توى گوش و بينى و هرچه از باطن شمرده مى شود, واجب نيست .

مسأله 381 :

جائى را که شک دارد از ظاهر بدن است يا از باطن آن , چنانچه قبلا از ظاهر بوده بايد بشويد و الا واجب نيست .

مسأله 382 :

اگر سوراخ جاى گوشواره و مانند آن به قدرى گشاد باشد که داخل آن از ظاهر شمرده شود, بايد آن را شست و گرنه شستن آن لازم نيست .

مسأله 383 :

چـيزى را که مانع رسيدن آب به بدن است بايد برطرف کند, و اگر پيش از آنکه يقين کند برطرف شده غسل نمايد غسل او باطل است .

مسأله 384 :

اگر موقع غسل شک کند, چيزى که مانع از رسيدن آب باشد در بدن او هست يا نه , بايد وارسى کند تا مطمئن شود که مانعى نيست .

مسأله 385 :

در غسل بايد موهاى کوتاهى را که جزء بدن حساب مى شود بشويد, و شستن موهاى بلند واجب نيست , بلکه اگر آب راطورى به پوست برساند که آنها تر نشود, غسل صحيح است ولى اگر رساندن آب به پوست , بدون شستن آنها ممکن نباشد, بايد آنها را بشويدکه آب به بدن برسد.

مسأله 386 :

تمام شرطهائى که براى صحيح بودن وضو گفته شد: مثل پاک بودن آب و غصبى نـبـودن آن , در صحيح بودن غسل هم شرطاست , ولى در غسل لازم نيست بدن را از بالا به پائين بـشـويد, و نيز در غسل ترتيبى لازم نيست بعد از شستن سر و گردن فورا بدن را بشويدپس اگر بعد از شستن سر و گردن صبر کند و بعد از مدتى طرف راست و چپ را بشويد اشکال ندارد, بلکه لازم نـيـست تمام سر و گردن يا بدن را يک مرتبه بشويد پس جايز است مثلا سر را شسته و بعد از مـدتى گردن را بشويد ولى کسى که نمى تواند از بيرون آمدن بول و غائطخوددارى کند, اگر به انـدازه اى که غسل کند و نماز بخواند, بول و غائط از او بيرون نمى آيد, بايد فورا غسل کند و بعد از غسل هم فورا نمازبخواند.

مسأله 387 :

کسى که پول حمامى را بدون اينکه بداند حمامى راضى است بخواهد نسيه بگذارد, اگرچه بعد حمامى را راضى کند, غسل اوباطل است .

مسأله 388 :

اگـر حـمـامى راضى باشد که پول حمام نسيه بماند ولى کسى که غسل مى کند قصدش اين باشد که طلب او را ندهد, يا از مال حرام بدهد غسل او باطل است .

مسأله 389 :

اگر پولى را که خمس آن را نداده به حمامى بدهد, اگرچه مرتکب حرام شده ولى ظاهر اين است که غسل او صحيح باشد وذمه اش به مستحقين خمس مشغول مى شود.

مسأله 390 :

اگر مخرج غائط را در آب خزينه تطهير کند و پيش از غسل شک کند که چون در خزينه تطهير کرده حمامى به غسل کردن اوراضى است يا نه , غسل او باطل است , مگر اينکه پيش از غسل حمامى را راضى کند.

مسأله 391 :

اگر شک کند که غسل کرده يا نه , بايد غسل کند, ولى اگر بعد از غسل شک کند که غـسـل او درسـت بوده يا نه , در صورتى که احتمال بدهد که وقت غسل ملتفت بوده و صحيح بجا آورده لازم نيست دوباره غسل نمايد.

مسأله 392 :

اگر در بين غسل , حدث اصغر از او سر زند مثلا بول کند, بايد غسل را تمام کرده و وضو هم بگيرد.

مسأله 393 :

اگر از جهت ضيق وقت وظيفه مکلف تيمم بوده ولى به خيال اينکه به اندازه غسل و نماز وقت دارد غسل کند, غسل او صحيح است .

مسأله 394 :

کسى که جنب شده اگر شک کند غسل کرده يا نه , نمازهائى که خوانده چنانچه احـتـمال بدهد که وقت شروع به نماز ملتفت بوده صحيح است , ولى براى نمازهاى بعد بايد غسل کند.

و در صورتى که بعد از نماز, حدث اصغر از او صادر شده باشد لازم است وضو هم بگيرد,واگر وقت باقى است نمازى را که خوانده اعاده نمايد.

مسأله 395 :

کسى که چند غسل بر او واجب است مى تواند به نيت همه آنها يک غسل بجا آورد, و اظهر اين است که اگر يکى معين از آنها راقصد کند از بقيه کفايت مى کند.

مسأله 396 :

اگر بر جائى از بدن , آيه قرآن يا اسم خداوند متعال نوشته شده باشد, چنانچه بخواهد وضو يا غسل را ترتيبى بجا آورد, بايدآب را طورى به بدن برساند که دست او به نوشته نرسد.

مسأله 397 :

کسى که غسل جنابت کرده نبايد براى نماز وضو بگيرد بلکه با غسلهاى ديگر واجب غير از غسل استحاضه متوسطه وغسلهاى مستحب که در مسأله ( 651 ) مى آيد نيز مى تواند بدون وضو نماز بخواند, اگرچه احتياط مستحب آن است که وضو هم بگيرد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS