کيفيت غسل ميت
مسأله 556 :
واجب است ميت را سه غسل بدهند :
( اول ) با آبى که با سدر مخلوط باشد .
( دوم ) با آبى که با کافور مخلوط باشد .
( سوم ) با آب خالص .
مسأله 557 :
سدر و کافور بايد به اندازه اى زياد نباشد که آب را مضاف کند ، و به اندازه اى هم کم نباشد که نگويند سدر و کافور با آب مخلوط شده است .
مسأله 558 :
اگر سدر و کافور به اندازه اى که لازم است پيدا نشود ، بنابر احتياط مستحب مقدارى که به آن دسترسى دارند در آب بريزند .
مسأله 559 :
اگر کسى در حال احرام حج يا عمره بميرد نبايد او را با آب کافور غسل دهند ، و به جاى آن بايد با آب خالص غسلش بدهند ، مگر اين که در احرام حج بوده و سعى را تمام نموده باشد که در اين صورت بايد با آب کافور غسلش دهند .
مسأله 560 :
اگر سدر و کافور يا يکى از اينها پيدا نشود ، يا استعمال آن جايز نباشد - مثل آن که غصبى باشد - بايد به جاى هر کدام که ممکن نيست - بنابر احتياط واجب - ميت را با آب خالص به قصد بدليت از آنچه که ممکن نيست غسل داده و تيمم نيز به همين قصد بدهند .
مسأله 561 :
کسى که ميت را غسل مى دهد بايد مسلمان دوازده امامى و عاقل و بالغ باشد ، و مسائل غسل را هر چند به تعليم ديگرى در اثناى غسل بداند .
مسأله 562 :
کسى که ميت را غسل مى دهد بايد قصد قربت - چنان که در وضو گذشت - و اخلاص داشته باشد ، و استمرار همين داعى تا آخر غسل سوم کفايت مى کند .
مسأله 563 :
غسل دادن بچهء مسلمان اگر چه از زنا باشد واجب است ، و غسل و حنوط و کفن و دفن کافر و اولاد او جايز نيست ، و کسى که از بچگى ديوانه بوده و به حال ديوانگى بالغ شده ، چنانچه پدر و مادر او يا يکى از آنان مسلمان باشد ، يا از جهت ديگرى محکوم به اسلام باشد ، بايد او را غسل داد ، و اگر نه غسل دادن او جايز نمى باشد .
مسأله 564 :
بچهء سقط شده اگر چهار ماه يا بيشتر داشته باشد ، بايد او را غسل بدهند ، و اگر چهار ماه ندارد و روح در او دميده نشده است - بنابر احتياط واجب - در پارچه اى بپيچند و بدون غسل دفن کنند .
مسأله 565 :
غسل دادن مرد زن را و زن مرد را جايز نيست و باطل است ، ولى زن مى تواند شوهر خود را غسل بدهد و شوهر هم مى تواند زن خود را غسل بدهد ، اگر چه احتياط مستحب آن است که زن شوهر خود و شوهر زن خود را غسل ندهد .
مسأله 566 :
مرد مى تواند دختر بچه اى را که مميزه نشده غسل دهد و زن هم مى تواند پسر بچه اى را که مميز نشده غسل دهد ، هر چند احتياط مؤکد آن است که پسر بچه و دختر بچه اى که بيش از سه سال دارند ، اولى را مرد و دومى را زن غسل بدهد .
مسأله 567 :
اگر براى غسل دادن ميتى که مرد است مرد پيدا نشود ، زنانى که با او نسبت دارند و محرمند - مثل مادر و خواهر و عمه و خاله - يا به واسطهء ازدواج يا شير خوردن با او محرم شده اند ، مى توانند او را غسل بدهند ، و نيز اگر براى غسل ميت زن ، زن ديگرى نباشد ، مردهايى که با او نسبت دارند و محرمند يا به واسطهء ازدواج يا شير خوردن با او محرم شده اند ، مى توانند او را غسل دهند ، و بنابر احتياط واجب در صورت وجود مماثل نوبت به محرم نمى رسد ، و غسل دادن از زير لباس واجب نيست ، هر چند احوط است ، ولى بايد به عورت نظر نکند ، و بنابر احتياط عورت را بپوشاند .
مسأله 568 :
اگر ميت و کسى که او را غسل مى دهد هر دو مرد يا هر دو زن باشند ، جايز است که غير از عورت جاهاى ديگر ميت برهنه باشد .
مسأله 569 :
نگاه کردن به عورت ميت در غير زن و شوهر حرام است ، و کسى که او را غسل مى دهد ، اگر نگاه کند معصيت کرده ولى غسل باطل نمى شود .
مسأله 570 :
اگر جايى از بدن ميت نجس باشد بايد به کيفيتى که در مسألهء " 378 " گذشت تطهير شود ، و بهتر آن است که هر عضوى قبل از غسل آن عضو بلکه تمام بدن ميت پيش از شروع به غسل ، از نجاسات ديگر تطهير شود .
مسأله 571 :
غسل ميت مثل غسل جنابت است ، و احتياط واجب آن است که تا غسل ترتيبى ممکن است ميت را غسل ارتماسى ندهند ، و در غسل ترتيبى هم بايد طرف راست را بر طرف چپ مقدم بدارند و مخيرند بين اين که آب را روى بدن بريزند ، يا بدن را در آب فرو برند .
مسأله 572 :
کسى را که در حال حيض يا در حال جنابت مرده لازم نيست غسل حيض يا غسل جنابت بدهند ، بلکه همان غسل ميت براى او کافيست .
مسأله 573 :
مزد گرفتن براى غسل دادن ميت جايز نيست ، و اگر کسى براى گرفتن مزد ميت را غسل دهد ، آن غسل باطل است ، ولى مزد گرفتن براى مقدمات غير لازمه جايز است .
مسأله 574 :
اگر آب پيدا نشود يا استعمال آن مانعى داشته باشد ، بايد عوض هر غسل ميت را يک تيمم بدهند ، و بنابر احتياط واجب يک تيمم ديگر هم ، عوض هر سه غسل بدهند ، و اگر کسى که تيمم مى دهد ، در يکى از سه تيمم قصد ما في الذمه نمايد - يعنى نيت کند که اين تيمم براى آنچه به آن واقعا مکلف هستم انجام مى دهم - تيمم چهارم لازم نيست .
مسأله 575 :
کسى که ميت را تيمم مى دهد ، بايد دست خود را بر زمين بزند و به صورت و پشت دستهاى ميت بکشد ، و اگر ممکن باشد - بنابر احتياط واجب - با دست ميت هم او را تيمم بدهد .