فصل دوّم :شرایط شکارکننده

فصل دوّم :شرایط شکارکننده

فصل دوّم :شرايط شکارکننده

اعتبار اسلام و عقل و تميز

1. معتبر است در تذکيه به ارسال کلب و رمى به مذکورات، اينکه مُرسِل و رامى مسلمان باشد يا به حکم او، مثل طفل مميّز . و ارسال محکوم به کفر ـ مثل مجوسى و وثنى و مرتدّ از مسلمين و ناصبى و غالى ـ موجب پاک و حلال بودن نمى شود ، و در يهودى و نصرانى خلاف است و خواهد إن شاء اللّه مذکور شد ؛ و هم چنين ارسال مجنون و غير مميّز موجب تذکيه نمى شود .

اعتبار ارسال کلب براى اصطياد نه براى غير آن

2. معتبر است که ارسال کلب براى اصطياد باشد ، و هم چنين بايد هدف در رمى، صيد باشد ، نه غير صيد که مصادف به وقوع بر صيد شده باشد ، يا آنکه بدون اختيار از دست او خارج شد و به صيدى اصابت کرد .و اگر کلب معلّم را بعد از استرسال ، با زجر نگاهداشت پس از آن ارسال کرد با تسميه ، پاک و حلال است مقتول آن ، نه آنکه اول خودش برود و در اثناى تحريص نمايد پس اصابت نمايد صيد را بدون زجر در اثنا و بدون زيادتى عَدْو و سرعت ؛ و اگر زيادتى به سبب اغراء بعد از رفتن حاصل شد، اظهر عدم تذکيه است ، به سبب استناد به مجموع نه به خصوص محلِّل .و هم چنين اگر در اثنا، زجر کرد و منزجر نشد و بر عدو و سرعت در رفتن به سوى صيد افزود که زجر مثل عدم آن شد .

پس اگر مجوسى ارسال کرد و مسلمان اغراء کرد و زيادتى عدو حاصل شد، موجب حلّيت نمى شود ؛ و هم چنين اگر مسلم ارسال کرد و مجوسى در اثناى اغراء و تحريص نمود، حليت حاصل نمى شود ، مادام [ که ] اصطياد به مجموع دو سبب ـ اگر چه به حسب احتمال باشد ـ مستند باشد بنا بر اظهر . و فرق بين اين دو صورت به حليت در دومى فقط ، غير مقبول است .و اگر ارسال متعقب به اغراء غير شد يا به عکس ، و کلب، مملوکِ مُرسل يا مُغرى يا هر دو بود ، اظهر ـ با اجتماع شروط در هر دو ـ مالکيّت هر دو است صيد را به شراکت ، به جهت اشتراک در سبب مملّک ؛ مگر از امارات، استظهار بشود عدم تأثير لاحق در چيزى و اماره تأثير به زيادتى عدو هم نباشد ، که مختصّ به اوّلى است ، اگر چه غاصبِ کلب باشد ، اگر چه مغصوب منه، دومى باشد . و اللّه العالم .و اگر مرسل براى غير اصطياد ارسال نمود پس کلب اصطياد نمود ، تأثيرى در حليت و پاک بودن نمى نمايد .

اعتبار تسميه، قبل از اصابت

3. و معتبر است در هر يک از ارسال کلب و رمى به سهم مثلاً و ذبح و نحر ، تسميه ؛ پس اگر عمدا ترک کرد حلال نمى شود مقتول در اين موارد ؛ و اگر از روى نسيان ترک تسميه نمود، ضرر نمى رساند به تذکيه حيوان مقتول در صورتى که معتقد وجوب يا معتاد به فعل آن با اعتقاد عدم وجوب بوده باشد .

آيا معتبر است در حلّيت با تسميه ، وقوع آن در حين ارسال کلب و رمى با سهم مثلاً، يا کافى است اگر قبل از اصابت تسميه نمايد ؟ احوط اوّل است در حال عمد و اظهر دوم است ؛ و مستفاد از نصوص، اعتبار عدم تقديم بر ارسال و رمى است ، نه عدم تأخير تا زمان متّصل به زمان اصابت .

و تدارک آن اگر ترک کرد از روى نسيان، وقت ارسال و رمى در ماقبل اصابت ، لازم و مجزى است .

شک در تسميه

اگر شک کرد در تسميه ، با قطع به اراده صحيح در حين ارسال کلب يا رمى به سهم ، محمول بر صحّت و لوازم [ آن [است، مثل شک در تسميه بعد از ذبح مذبوح، و تدارک تسميه قبل از اصابت با شک در ابتدا به تسميه و نسيان آن، کافى است چنانکه گذشت ؛ و با شک در تسميه اگر در حال اصابت روى داد ، دور نيست حلّيت آن .

حکم جاهل به حکم تسميه يا منکر آن

جاهل به وجوب تسميه يا معتقد عدم وجوب اگر تسميه کرد ، تذکيه حاصل مى شود ؛ و اگر نکرد، اظهر عدم حليت است . و اگر شک در اتيان به واسطه شک در اعتقاد مذکّى به وجوب کرديم اظهر حکم به صحّت در واقع و به تذکيه است .بايد مُرسِل که قاصد صيد است تسميه نمايد ؛ پس اگر غير مرسل تسميه کرد در حال ارسال ديگرى ، موجب پاکى و حليت نمى شود ؛ و هم چنين اگر يکى ارسال و ديگرى قصد اصطياد و سومى تسميه کرد .

لزوم واجديّت شرائط همه اسباب صيد

با تعدّد سبب بايد هر دو واجد شرط باشند ، پس اگر دو نفر ارسال دو کلب کردند و هر دو اشتراک در قتل صيد کردند و تسميه را فقط يکى از آن دو انجام داد حکم به حليت نمى شود ؛ و هم چنين اگر معلوم نشد که به نحو اشتراک، قتل را انجام دادند يا خصوص يکى از آن دو که مذکور شد ؛ و هم چنين در اجتماع کلب معلَّم با غير معلَّم و اجتماع کلب مرسَل با کلب غير مرسَل ، با علم به اشتراک در قتل يا احتمال آن .

اعتبار علم به استناد زهاق روح به سبب محلّل

4. و معتبر است در تذکيه ، علم به استناد زهاق روح حيوان به سبب محلِّل که جامع شروط است ، چه واحد باشد چه متعدّد، مثل جماعتى از راميها که تسميه کرده باشند ، پس اگر احتمال استناد به سبب ديگرى غير محلِّل ( به استقلال يا انضمام ) به سبب غيبت با حيات مستقره يا غير آن باشد پاک و حلال نمى شود . و اطمينان به استناد به محلِّل به منزله علم است .

عدم حليّت حيوان مقتول بدون مشخص بودن رامى

واگر حيوانى پيدا شد مقتول به سهمى که در آن بود و رامى معلوم نبود پاک وحلال نيست.

غيبت بعد از رمى

و اگر غيبت کرد بعد از رمى با حيات غير مستقره و اطمينان به استقلال سبب محلِل حاصل نبود و احتمال تأثير سبب ديگرى در تعجيل زهاق روح او داد مشکل است حکم به تذکيه آن ؛ و هم چنين اگر بعد از سبب محلّل و قبل از زهاق روح ، اخراج نمود آنچه در داخل حيوان است و محتمل بود تعجيل به زهاق روح به اين سبب که به تنهايى محلِل نيست .

نگهدارى حيوان وحشى و ذبح آن

و داخل کردن حيوان وحشى در تحت يد ، به هرآلتى از غير حيوان و حيوان ، مانعى ندارد، لکن حلال نمى شود مگر آنکه او را تذکيه نمايد ، يعنى ذبح با شروط که از آن جمله حيات مستقره است به قدر معتدّ به در مقابل حرکت مذبوح .

حکم عضو قطع شده از حيوان به سبب صيد

اگر شبکه اصطياد يعنى اخذ صيد قطع کرد عضوى از حيوان را ، مقطوع ميته است ؛ و اگر ادراک کرد تذکيه آن بعضى را که در آن سر حيوان است با حيات مستقره و ذبح کرد با شروط حلال مى شود ؛ و اگر تنصيف شده بوده ، نصفى که در آن سر هست و تذکيه شد با حيات مستقره ، حلال است و نصف ديگر حرام است .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

No image

مصرف خمس (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

مال خمسی، به شش سهم تقسیم می شود: سه سهم (نصف خمس آن، برای خدا و پیامبر و امام تلاافته است که به امام می رسد، و در دوران غیبت باید آن را به فقیه جامع شرایط فتوا پرداخت کنند....
No image

احکام خرید و فروش (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

بر هر بالغ و عاقل، لازم است احکام معاملات را برابر فتوای فقيهان جامع شرایط یاد بگیرد تا به حرام آلوده نشود و معامله باطلی انجام ندهد....
No image

شرایط فروشنده و خریدار (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

فروشنده و خریدار باید دارای اوصاف زیر باشند: ۱. بالغ باشند. ۲- عاقل باشند، نه دیوانه. ۳. رشید باشند، نه سفيه. ۴. قصد جدی نسبت به معامله داشته باشند، نه شوخی. ۵. مجبور دیگری نباشند، بلکه مختار باشند.....

پر بازدیدترین ها

No image

احکام خرید و فروش (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

بر هر بالغ و عاقل، لازم است احکام معاملات را برابر فتوای فقيهان جامع شرایط یاد بگیرد تا به حرام آلوده نشود و معامله باطلی انجام ندهد....
No image

مصرف خمس (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

مال خمسی، به شش سهم تقسیم می شود: سه سهم (نصف خمس آن، برای خدا و پیامبر و امام تلاافته است که به امام می رسد، و در دوران غیبت باید آن را به فقیه جامع شرایط فتوا پرداخت کنند....
No image

شرایط فروشنده و خریدار (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

فروشنده و خریدار باید دارای اوصاف زیر باشند: ۱. بالغ باشند. ۲- عاقل باشند، نه دیوانه. ۳. رشید باشند، نه سفيه. ۴. قصد جدی نسبت به معامله داشته باشند، نه شوخی. ۵. مجبور دیگری نباشند، بلکه مختار باشند.....
Powered by TayaCMS