سخنى با خواننده

سخنى با خواننده

سخنى با خواننده

دانش هاى حوزوى در فضاى تعاملى سازنده ميان پژوهش و آموزش سربرآورده اند. سرچشمه هاى مطالعات حوزه را در تلاش هايى بايد جست وجو نمود که به شکل گيرى سنّت ديرين ولى سرزنده پژوهش و آموزش در حوزه انجاميده است.

اکنون که هم, مجال پژوهش فراخ تر و گسترده تر, و هم انديشه هاى مکتب هاى رقيب فربه تر و پرتراکم تر شده است جاى دارد که حوزه هاى پرافتخار علميّه با بهره گيرى از اين دو مزيّتِ ديرينه ـ که بيش از هزار سال در کنار هم زيسته اند ـ پيش آهنگى تاريخى خود را در مطالعات علمى امتداد بخشند.

البته درکنار ارج نهادن بر اين تاريخ پرجذبه, بازخوانى وضعيت گذشته و ارزيابى وضعيت کنونى پژوهش و آموزش, يک ضرورتِ اجتناب ناپذير است. نکته مهمى که از اين بازخوانى و ارزيابى به دست مى آيد اين که پژوهش اگر چه همواره در کنار آموزش زيسته و هرگز از حرکت باز نايستاده است اما بيش از آن که پيشگام باشد به تابعى براى آموزش بدل شده است.

دنباله رو کردن پژوهش براى آموزش ـ به ويژه درسده اخير ـ از توانايى هاى آن, جهت نوآورى, کاسته است و در نتيجه, پژوهش بيش از آن که به نيازهاى زمان پاسخ گويد, انبوهى از شروح و تعليقه ها را ـ که از زواياى گوناگون به متون آموزشى نگريسته اند ـ گرد آورده است.

اگر پژوهش را اصل و پيشگام سازيم, علاوه براين که آموزش از فرتوتى وکهولت رهيده و به فرايندى جذاب و پاسخ گو به نيازهاى فزاينده بدل مى شود, پژوهش نيز آزادانه پاى در عرصه انديشه سازى مى نهد و در عين حال بهره هاى روشن و انگيزه بخش خود را در عرصه تلاش هاى آموزشى به محک مى گذارد.

اکنون که فقه پنجه در پنجه موضوعات پيچيده زمان افکنده است برقرار نبودن تعامل مناسب ميان پژوهش و آموزش, به داستانى دردآورتر و شکننده تر بدل شده است.

بدينسان فلسفه شکل گيرى (پژوهشکده فقه و حقوق) آشکار مى گردد. اين پژوهشکده در راستاى اهميت دهى و اصالت بخشى به پژوهش, اهداف زير را پى مى گيرد:

1. تعريف و تنظيم جايگاه پژوهش, و تلاش در جهت پيش گام سازى آن, به ويژه در موضوعات جديد;

2. روشمندسازى تحقيق و مجهّز نمودن آن به ابزارهاى کارآمد و سازوکارهاى پاسخ گو;

3. ايجاد تسهيلات علمى و عملى براى پژوهش و پژوهشگران.

کتاب حاضر بررسى يکى از موضوعات حساس يعنى مرگ مغزى و پيوند اعضا را وجهه همت خود قرار داده و به تحليل دقيق موضوع و نقل ديدگاه هاى متخصصان و نظريات انديشه وران و فقيهان و مستندات فقهى پرداخته است. ويژگى اين بررسى از آن جهت است که بار پژوهش را با نهادن بر شانه هاى دو علم فقه و طب به پيش مى برد.

پژوهشکده فقه و حقوق ضمن تشکر از زحمات نويسنده محترم جناب آقاى حسين حبيبى از دانش آموختگان حوزه و دانشگاه, اميد دارد اين کتاب گامى فرا روى تحقيقات عميق و گسترده در اين موضوع به حساب آيد و از اين ره گذر, فقه اسلامى هر چه دقيق تر, موضوعات و مسائل جديد حوزه درمان را پاسخ گو باشد.

پژوهشکده فقه و حقوق

مرکز مطالعات و تحقيقات اسلامى (پژوهشگاه)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

سخنى با خواننده

No image

سخنى با خواننده

 

جدیدترین ها در این موضوع

No image

مصرف خمس (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

مال خمسی، به شش سهم تقسیم می شود: سه سهم (نصف خمس آن، برای خدا و پیامبر و امام تلاافته است که به امام می رسد، و در دوران غیبت باید آن را به فقیه جامع شرایط فتوا پرداخت کنند....
No image

احکام خرید و فروش (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

بر هر بالغ و عاقل، لازم است احکام معاملات را برابر فتوای فقيهان جامع شرایط یاد بگیرد تا به حرام آلوده نشود و معامله باطلی انجام ندهد....
No image

شرایط فروشنده و خریدار (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

فروشنده و خریدار باید دارای اوصاف زیر باشند: ۱. بالغ باشند. ۲- عاقل باشند، نه دیوانه. ۳. رشید باشند، نه سفيه. ۴. قصد جدی نسبت به معامله داشته باشند، نه شوخی. ۵. مجبور دیگری نباشند، بلکه مختار باشند.....

پر بازدیدترین ها

No image

مصرف خمس (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

مال خمسی، به شش سهم تقسیم می شود: سه سهم (نصف خمس آن، برای خدا و پیامبر و امام تلاافته است که به امام می رسد، و در دوران غیبت باید آن را به فقیه جامع شرایط فتوا پرداخت کنند....
No image

احکام خرید و فروش (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

بر هر بالغ و عاقل، لازم است احکام معاملات را برابر فتوای فقيهان جامع شرایط یاد بگیرد تا به حرام آلوده نشود و معامله باطلی انجام ندهد....
Powered by TayaCMS