احکام حائض (آیت الله حسین وحید خراسانی)

احکام حائض (آیت الله حسین وحید خراسانی)

احکام حائض

مسأله 456 :

چند چيز بر حائض حرام است :

( اول ) عبادتهايى که مانند نماز بايد با وضو يا غسل يا تيمم به جا آورده شود - مراد از حرمت در مورد اين عبادات اين است که جائز نيست آنها را به قصد أمر و مطلوبيت شرعى به جا آورد - ولى به جا آوردن عبادتهايى که وضو و غسل و تيمم براى آنها لازم نيست - مانند نماز ميت - مانعى ندارد .

( دوم ) تمام چيزهايى که بر جنب حرام است و در احکام جنابت گذشت .

( سوم ) جماع کردن در فرج ، که هم براى مرد حرام است و هم براى زن ، اگر چه کمتر از مقدار ختنه گاه داخل شود و منى هم بيرون نيايد ، و بنابر احتياط واجب از وطى در دبر زن حائض اجتناب شود ، و غير از نزديکى کردن با زن حائض ساير استمتاعات - مانند بوسيدن و ملاعبه نمودن - مانعى ندارد .

مسأله 457 :

جماع کردن در روزهايى هم که حيض زن قطعى نيست ولى شرعا بايد براى خود حيض قرار دهد حرام است ، بنابراين زنى که بيشتر از ده روز خون مى بيند و بايد به دستورى که بعد مى آيد روزهاى عادت خويشان خود را حيض قرار دهد ، شوهرش نمى تواند در آن روزها با او نزديکى کند .

مسأله 458 :

اگر مرد با زن خود در حال حيض نزديکى کند - بنابر احتياط مستحب - در قسمت اول آن ، هيجده نخود طلاى مسکوک و در قسمت دوم ، نه نخود و در قسمت سوم ، چهار نخود و نيم کفاره بدهد ، مثلا زنى که شش روز خون حيض مى بيند ، اگر شوهرش در شب يا روز اول و دوم با او جماع کند ، هيجده نخود طلا و در شب و يا روز سوم و چهارم ، نه نخود و در شب يا روز پنجم و ششم ، چهار نخود و نيم بدهد ، و کفاره بر زن نيست .

مسأله 459 :

بنابر احتياط مستحب ، براى وطى در دبر زن حائض ، بر طبق مسألهء قبل کفاره بدهد

مسأله 460 :

اگر طلاى سکه دار ممکن نباشد قيمت آن را بدهد ، و اگر قيمت آن در وقتى که جماع کرده با وقتى که مى خواهد به فقير بدهد فرق کرده باشد ، قيمت وقتى را که مى خواهد به فقير بدهد حساب کند .

مسأله 461 :

اگر کسى هم در قسمت اول و هم در قسمت دوم و هم در قسمت سوم حيض ، با زن خود جماع کند - بنابر احتياط مستحب - هر سه کفاره را که روى هم سى و يک نخود و نيم مى شود بدهد .

مسأله 462 :

اگر با زن حائض چند مرتبه جماع کند احتياط مستحب آن است که براى هر جماع يک کفاره بدهد .

مسأله 463 :

اگر مرد در حال جماع بفهمد زن حائض شده بايد فورا از او جدا شود ، و اگر جدا نشود بنابر احتياط مستحب کفاره بدهد .

مسأله 464 :

اگر مرد با زن حائض زنا کند ، يا با زن حائض نامحرمى به گمان اين که عيال خودش است جماع نمايد ، احتياط مستحب آن است که کفاره بدهد .

مسأله 465 :

کسى که نمى تواند کفاره بدهد ، احتياط مستحب آن است که به يک فقير صدقه بدهد و اگر نتوانست استغفار کند .

مسأله 466 :

کسى که از روى نادانى - در صورتى که جاهل قاصر باشد - يا فراموشى با زن در حال حيض نزديکى کند کفاره ندارد ، ولى در جاهل مقصر محل اشکال است .

مسأله 467 :

اگر به اعتقاد اين که زن حائض است با او نزديکى کند و بعد معلوم شود که حائض نبوده است ، کفاره ندارد .

مسأله 468 :

طلاق دادن زن در حال حيض ، به طورى که در احکام طلاق خواهد آمد باطل است

مسأله 469 :

اگر زن بگويد حائضم يا از حيض پاک شده ام ، بايد حرف او را قبول کرد .

مسأله 470 :

اگر زن در بين نماز حائض شود ، نماز او باطل است .

مسأله 471 :

اگر زن در بين نماز شک کند که حائض شده يا نه ، نماز او صحيح است ، ولى اگر بعد از نماز بفهمد که در بين نماز حائض شده ، نمازى که خوانده باطل است .

مسأله 472 :

بعد از آن که زن از خون حيض پاک شد ، واجب است براى نماز و عبادتهاى ديگرى که بايد با وضو يا غسل يا تيمم به جا آورده شود غسل کند ، و دستور آن مثل غسل جنابت است ، و احتياط مستحب آن است که پيش از غسل وضو هم بگيرد .

مسأله 473 :

بعد از آن که زن از خون حيض پاک شد ، اگر چه غسل نکرده باشد طلاق او صحيح است ، و شوهرش هم مى تواند با او جماع کند ، ولى احتياط واجب اين است که جماع بعد از شستن فرج باشد ، و احتياط مستحب آن است که پيش از غسل - خصوصا در جايى که شدت ميل نباشد - از جماع با او خوددارى نمايد ، اما کارهاى ديگرى که در وقت حيض بر زن حرام بوده - مانند توقف در مسجد و مس خط قرآن - تا غسل نکند بر او حلال نمى شود .

مسأله 474 :

اگر آب براى وضو و غسل کافى نباشد و به اندازه اى باشد که بتواند غسل کند ، بايد غسل کند ، و احتياط مستحب آن است که بدل از وضو تيمم نمايد ، و اگر فقط براى وضو کافى باشد و به اندازه غسل نباشد ، بايد وضو بگيرد و عوض غسل تيمم نمايد ، و اگر براى هيچ يک از آنها آب ندارد ، بايد دو تيمم کند يکى بدل از غسل و ديگرى بدل از وضو .

مسأله 475 :

نمازهايى که زن در حال حيض نخوانده قضا ندارد و حکم نماز آيات در مسألهء " 1514 " خواهد آمد و روزه ء ماه رمضان را بايد قضا نمايد ، ولى در روزه ء واجب به نذر معين يعنى نذر کرده باشد که روز معينى روزه بگيرد و مصادف با ايام حيض شود بنابر احتياط واجب قضا نمايد .

مسأله 476 :

هرگاه وقت نماز داخل شود و بداند که اگر نماز را تأخير بيندازد حائض مى شود ، بايد فورا نماز را بخواند ، و همچنين بنابر احتياط واجب اگر احتمال دهد .

مسأله 477 :

اگر زن نماز را از اول وقت تأخير بيندازد و به اندازه ء خواندن يک نماز واجد شرايط و فاقد موانع صحت به حسب حال خودش بگذرد و حائض شود ، قضاى آن نماز بر او واجب است ، و همچنين است - بنابر احتياط واجب - اگر به مقدار نماز با طهارت از حدث هر چند با تيمم وقت داشته باشد ، اگر چه متمکن از داشتن بعضى از شرايط ، مانند ساتر و طهارت از خبث نباشد .

مسأله 478 :

اگر زن در آخر وقت نماز از خون پاک شود ، و به اندازه ء غسل و خواندن يک رکعت نماز يا بيشتر از يک رکعت وقت داشته باشد ، بايد نماز را بخواند ، و اگر نخواند بايد قضاى آن را به جا آورد .

مسأله 479 :

اگر زن حائض بعد از پاکى به اندازه ء غسل وقت ندارد ولى مى تواند با تيمم نماز را در وقت بخواند ، احتياط واجب آن است که آن نماز را با تيمم بخواند ، و در صورتى که نخواند قضا بر او واجب نيست ، اما اگر از جهت ديگر تکليفش تيمم است - مثل آن که آب برايش ضرر دارد - واجب است تيمم کند و آن نماز را بخواند ، و در صورتى که نخواند واجب است قضا نمايد .

مسأله 480 :

اگر زن بعد از پاک شدن از حيض شک کند که براى نماز وقت دارد يا نه ، بايد نمازش را بخواند .

مسأله 481 :

اگر به خيال اين که به اندازه ء تهيهء مقدمات نماز و خواندن يک رکعت وقت ندارد ، نماز نخواند و بعد بفهمد وقت داشته ، بايد قضاى آن نماز را به جا آورد .

مسأله 482 :

مستحب است زن حائض در وقت نماز ، خود را از خون پاک نمايد و پنبه و دستمال را عوض کند و وضو بگيرد ، و اگر نمى تواند وضو بگيرد تيمم نمايد و در جاى پاکى رو به قبله بنشيند و مشغول ذکر و تسبيح و تهليل و تحميد به مقدار نماز بشود .

مسأله 483 :

خضاب کردن به حنا و مانند آن و رساندن جايى از بدن را به ما بين خطهاى قرآن براى حائض مکروه است ، و همراه داشتن قرآن ، و خواندن قرآن براى او مانعى ندارد .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

No image

مصرف خمس (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

مال خمسی، به شش سهم تقسیم می شود: سه سهم (نصف خمس آن، برای خدا و پیامبر و امام تلاافته است که به امام می رسد، و در دوران غیبت باید آن را به فقیه جامع شرایط فتوا پرداخت کنند....
No image

احکام خرید و فروش (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

بر هر بالغ و عاقل، لازم است احکام معاملات را برابر فتوای فقيهان جامع شرایط یاد بگیرد تا به حرام آلوده نشود و معامله باطلی انجام ندهد....
No image

شرایط فروشنده و خریدار (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

فروشنده و خریدار باید دارای اوصاف زیر باشند: ۱. بالغ باشند. ۲- عاقل باشند، نه دیوانه. ۳. رشید باشند، نه سفيه. ۴. قصد جدی نسبت به معامله داشته باشند، نه شوخی. ۵. مجبور دیگری نباشند، بلکه مختار باشند.....

پر بازدیدترین ها

No image

احکام خرید و فروش (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

بر هر بالغ و عاقل، لازم است احکام معاملات را برابر فتوای فقيهان جامع شرایط یاد بگیرد تا به حرام آلوده نشود و معامله باطلی انجام ندهد....
No image

مصرف خمس (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

مال خمسی، به شش سهم تقسیم می شود: سه سهم (نصف خمس آن، برای خدا و پیامبر و امام تلاافته است که به امام می رسد، و در دوران غیبت باید آن را به فقیه جامع شرایط فتوا پرداخت کنند....
No image

شرایط فروشنده و خریدار (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

فروشنده و خریدار باید دارای اوصاف زیر باشند: ۱. بالغ باشند. ۲- عاقل باشند، نه دیوانه. ۳. رشید باشند، نه سفيه. ۴. قصد جدی نسبت به معامله داشته باشند، نه شوخی. ۵. مجبور دیگری نباشند، بلکه مختار باشند.....
Powered by TayaCMS