غسل مس ميت
مسأله 527 :
اگر کسى بدن انسان مرده اى را که سرد شده و غسلش نداده اند مس کند، يعنى جائى از بدن خود را به آن برساند بايد غسل مس ميت نمايد، چه در خواب مس کند چه در بيدارى، با اختيار مس کند يا بىاختيار، حتى اگر ناخن و استخوان او بناخن و استخوان ميت برسد بايد غسل کند، ولى اگر حيوان مرده اى را مس کند غسل بر او واجب نيست.
مسأله 528 :
براى مس مرده اى که تمام بدن او سرد نشده، غسل واجب نيست اگر چه جائى را که سرد شده مس نمايد.
مسأله 529 :
اگر موى خود را به بدن ميت برساند، يا بدن خود را به موى ميت، يا موى خود را بموى ميت برساند، چنانچه مو بحدى بلند باشد که عرفا مس ميت بر او صدق نکند غسل واجب نيست.
مسأله 530 :
براى مس بچه مرده، حتى بچه سقط شده اى که چهار ماه او تمام شده غسل مس ميت واجب است. بنابر اين اگر بچه چهار ماهه اى مرده بدنيا بيايد و بدنش سرد شده و ظاهر بدن مادر را مس کند مادر او بايد غسل مس ميت کند.
مسأله 531 :
بچه اى که بعد از مردن مادر و سرد شدن بدنش بدنيا مىآيد، چنانچه ظاهر بدن مادر را مس نمايد وقتى بالغ شد واجب است غسل مس ميت کند.
مسأله 532 :
اگر انسان، ميتى را که سه غسل او کاملا تمام شده مس نمايد غسل بر او واجب نمىشود، ولى اگر پيش از آن که غسل سوم تمام شود جائى از بدن او را مس کند اگر چه غسل سوم آنجا تمام شده باشد، بايد غسل مس ميت نمايد.
مسأله 533 :
اگر ديوانه يا بچه نا بالغى ميت را مس کند، بعد از آن که آن ديوانه عاقل يا بچه بالغ شد بايد غسل مس ميت نمايد.
مسأله 534 :
اگر از بدن زنده يا مرده اى که غسلش نداده اند، قسمتى که داراى استخوان است جدا شود، و پيش از آن که قسمت جدا شده را غسل دهند، انسان آن را مس نمايد، بايد غسل مس ميت کند، ولى اگر قسمتى که جدا شده، استخوان نداشته باشد، براى مس آن، غسل واجب نيست.
مسأله 535 :
براى مس استخوانى که گوشت ندارد و آنرا غسل نداده اند چه از مرده جدا شده باشد چه از زنده غسل واجب نيست و همچنين است براى مس دندانى که از مرده يا زنده جدا شده باشد.
مسأله 536 :
غسل مس ميت را بايد مثل غسل جنابت انجام دهند ولى کسى که مس ميت کرده، اگر بخواهد نماز بخواند احتياط مستحب آنست که وضو هم بگيرد.
مسأله 537 :
اگر چند ميت را مس کند يا يک ميت را چند بار مس نمايد يک غسل کافى است.
مسأله 538 :
براى کسى که بعد از مس ميت غسل نکرده است، توقف در مسجد و نزديکى با زن و خواندن آيه هائى که سجده واجب دارد، مانعى ندارد ولى براى نماز و مانند آن بايد غسل کند.