احکام نگـاه کردن
مسأله 2441 :
نگاه کردن مرد به بدن زن نامحرم، و همچنين نگاه کردن به موى او چه با قصد لذت و چه بدون آن حرام است و نگاه کردن به صورت و دستها اگر به قصد لذت باشد حرام است، و احتياط واجب بلکه اقوى آنست که بدون قصد لذت هم به آنها نگاه نکند و اين اقوائيت در غير نظره اولى است، که غالباً قهرى است، هر چند که مقدمات آن اختيارى باشد، و نيز نگاه کردن زن به بدن مرد نامحرم حرام مى باشد.
مسأله 2442 :
اگر انسان بدون قصد لذت به سر و صورت و دستهاى زنهاى اهل کتاب مثل زنهاى يهود و نصارى نگاه کند، در صورتى که نترسد که به حرام بيفتد اشکال ندارد، و احتياط واجب آنست که به غير آنچه که متعارف بوده نپوشيدن آن، نگاه نکند.
مسأله 2443 :
زن بايد بدن و موى خود را از مرد نامحرم بپوشاند، و بنابر احتياط واجب زن جوان بايد صورت و دستهاى خود را از مرد نامحرم بپوشاند بلکه احتياط واجب آنست که بدن و موى خود را از پسرى هم که بالغ نشده ولى خوب و بد را مى فهمد و به حدى رسيده که نظر کردن او يا نظر کردن به او موجب هيجان شهوت بشود بپوشاند.
مسأله 2444 :
نگاه کردن به عورت ديگرى حتى به عورت بچه مميزى که خوب و بد را مى فهمد حرام است، اگر چه از پشت شيشه يا در آئينه يا آب صاف و مانند اينها باشد، ولى زن و شوهر مى توانند به تمام بدن يکديگر نگاه کنند.
مسأله 2445 :
مرد و زنى که با يکديگر محرمند، اگر قصد لذت نداشته باشند مى توانند غير از عورت به تمام بدن يکديگر نگاه کنند.
مسأله 2446 :
مرد نبايد با قصد لذت به بدن مرد ديگر نگاه کند، و نگاه کردن زن هم به بدن زن ديگر با قصد لذت حرام است.
مسأله 2447 :
مرد نبايد عکس زن نامحرم را بيندازد، و اگر زن نامحرمى را بشناسد نبايد به عکس او نگاه کند على الاحوط.
مسأله 2448 :
اگر زن بخواهد زن ديگر، يا مردى غير از شوهر خود را تنقيه کند يا عورت او را آب بکشد، بايد چيزى در دست کند، که دست او به عورت آن مرد نرسد و همچنين است اگر مرد بخواهد مرد ديگر، يا زنى غير زن خود را تنقيه کند يا عورت او را آب بکشد.
مسأله 2449 :
اگر مرد براى معالجه زن نامحرم ناچار باشد، که او را نگاه کند و دست به بدن او بزند اشکال ندارد، ولى اگر با نگاه کردن بتواند معالجه کند، نبايد دست به بدن او بزند، و اگر با دست زدن بتواند معالجه کند، نبايد او را نگاه کند.
مسأله 2450 :
اگر انسان براى معالجه کسى ناچار شود که به عورت او نگاه کند، بنابر احتياط واجب بايد آئينه را در مقابل گذاشته و در آن نگاه کند، ولى اگر چاره اى جز نگاه کردن به عورت نباشد اشکال ندارد.