عده طلاق (آیت الله سید علی محمد دستغیب)

عده طلاق (آیت الله سید علی محمد دستغیب)

عدّه طلاق‌

مسأله 2601 :

زنى که نُه سالش تمام نشده و زن يائسه اگرچه شوهر با آنها نزديکى کرده باشد، و زنى که شوهر اصلاً با او نزديکى نکرده عدّه ندارند و بعد از طلاق مى‌توانند فوراً شوهر کند.

مسأله 2602 :

زنى که نُه سالش تمام شده و يائسه نيست اگر شوهرش با او نزديکى کند و طلاقش دهد، بعد از طلاق بايد عدّه نگه دارد، يعنى بعد از آن که در پاکى طلاقش داد، به قدرى صبر کند که دو بار حيض ببيند و پاک شود و همين که حيض سوم را ديد عدّه او تمام مى‌شود و مى‌تواند شوهر کند. ولى اگر پيش از نزديکى کردن با او طلاقش بدهد عدّه ندارد، يعنى مى‌تواند بعد از طلاق فوراً شوهر کند.

مسأله 2603 :

زنى که حيض نمى‌بيند اگر در سنّ زنهايى باشد که حيض مى‌بينند، چنانچه شوهرش بعد از نزديکى کردن او را طلاق دهد، بايد بعد از طلاق تا سه ماه هلالى عدّه نگه دارد.

مسأله 2604 :

زنى که عدّه او سه ماه است، اگر اوّل ماه طلاقش بدهند بايد سه ماه هلالى، يعنى از موقعى که ماه ديده مى‌شود تا سه ماه عدّه نگه دارد. و اگر در بين ماه طلاقش بدهند، بايد باقى ماه را با دو ماه بعد از آن و نيز کسرى ماه اوّل را از ماه چهارم عدّه نگه دارد تا سه ماه تمام شود، مثلاً اگر غروب روز بيستم ماه طلاقش بدهند و آن ماه بيست و نُه روز باشد بايد نه روز باقى ماه را با دو ماه بعد از آن و بيست روز از ماه چهارم عدّه نگه دارد و احتياط مستحب است که از ماه چهارم بيست و يک روز عدّه نگه دارد تا با مقدارى که از ماه اوّل عدّه نگه داشته، سى روز شود.

مسأله 2605 :

اگر زن آبستن را طلاق دهند، عدّه‌اش تا دنيا آمدن يا سقط شدن بچّه اوست، بنابراين اگر مثلاً يک ساعت بعد از طلاق، بچّه او به دنيا آيد، عدّه‌اش تمام مى‌شود، و اين در صورتى است که زن از زنا آبستن نشده باشد، که در اين صورت عدّه طلاق با به دنيا آمدن يا سقط، تمام نمى‌شود.

مسأله 2606 :

زنى که نُه سالش تمام شده و يائسه نيست اگر صيغه شود مثلاً يک ماهه يا يک ساله، چنانچه شوهرش با او نزديکى نمايد و مدّت آن زن تمام شود يا شوهر مدّت را به او ببخشد در صورتى که حيض مى‌بيند بايد به مقدار دو حيض و اگر حيض نمى‌بيند، چهل و پنج روز بايد از شوهر کردن خوددارى نمايد، و در صورتى که آبستن باشد با وضع حمل يا سقط جنين عدّه او تمام مى‌شود، هرچند احتياط مستحب آن است که به هر کدام از وضع حمل يا چهل و پنج روز يا دو حيض کامل که بيشتر است عدّه نگه دارد.

مسأله 2607 :

ابتداى عدّه طلاق از موقعى است که خواندن صيغه طلاق تمام مى‌شود، چه زن بداند طلاقش داده‌اند يا نداند، پس اگر بعد از تمام شدن عدّه بفهمد که او را طلاق داده‌اند، لازم نيست دوباره عدّه نگه دارد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS