احکام طهارت‌

احکام طهارت‌

احکام طهارت‌

آب مطلق و مضاف‌

سوال 1 :

- آبى که مخلوط با کلر از شير شيلنگ توالتها يا دوش حمام منازل خارج مى‌شود آيا حکم آب مطلق دارد يا مضاف؟

جواب:

- اگر به آن آب گفته مى‌شود حکم آب مطلق دارد.

سوال 2 :

- آيا آبهاى معدنى و آب درياچه‌ها که با نمک مخلوط است که حتى آثار نمک بر بدن انسان باقى مى‌ماند، جزء آبهاى مطلق هستند يا مضاف؟ آيا مى‌توان با آن آبها غسل و تطهير نمود؟

جواب:

- در حکم آب مطلق است، مگر آنکه مواد معدنى به حدّى زياد باشد که ديگر به آن آب گفته نشود.

سوال 3 :

- بعضى از رودخانه‌ها آبشان به حدّى شور است که قابل شرب و زراعت نيست، امّا آب نمک گفته نمى‌شود آيا آبهاى اين قسم چشمه‌سارها و کانالها قابل تطهير و غسل و وضو هست يا خير؟

استفتاءات ج‌1 28 س 17 ..... ص : 28

استفتاءات، ج‌1، ص: 25

جواب:

- اگر آب نمک گفته نمى‌شود، حکم آب مطلق را دارد.

سوال 4 :

- مقدار آب کر در بعضى از رساله‌ها به مقدار 906/ 383 و در بعضى ديگر 419/ 377 کيلو گرم نوشته شده، صحيح آن کدام است؟

جواب:

- مقدار کر به حسب حجم و وزن همان است که در رساله‌ها ذکر شده است و حساب آن به کيلوگرم با خود مکلّفين است.

سوال 5 :

- در مسأله 35 رساله چنين آمده است: "آب لوله‌هاى حمام که از شيرها و دوشها مى‌ريزد اگر متصل به کر باشد مثل آب جارى است و آب لوله‌هاى عمارات اگر متصل به کر باشد در حکم آب کر است" سوال اين است: چه دليلى دارد که آب کرى که از لوله‌هاى حمام يا دوشها مى‌ريزد، حکم آب جارى را دارد ولى آب کرى که از لوله‌هاى عمارات مى‌ريزد حکم آب کر را دارد، در حالى که آب هر دو از يک مخزن (آب کر) است.

جواب:

- دليل مسأله روايات اهل بيت و ادله فقهيّه است.

سوال 6 :

- حوضچه‌اى کر نيست ولى به وسيله باز کردن شير آب متصل به لوله کشى شهر، حکم آب جارى را پيدا کرده و مورد استفاده قرار مى‌گيرد اگر قبل از باز کردن شير آب دست نجس خود را وارد حوضچه کنيم مسلما آب حوضچه نجس مى‌شود و در اين موقع آب شهر نيز قطع شده باشد چنانچه آب حوضچه رنگ و بوى نجاست به خود نگرفته باشد آيا تنها با باز شدن شير و وصل شدن جريان آب‌

استفتاءات، ج‌1، ص: 26

کر، آب اين حوضچه پاک مى‌شود يا اينکه بايد آن آب را خارج کرد.

جواب:

- به احتياط واجب بايد آب لوله ممزوج با آب قليل متنجّس شود تا پاک گردد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

احکام طهارت‌

 

جدیدترین ها در این موضوع

No image

مصرف خمس (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

مال خمسی، به شش سهم تقسیم می شود: سه سهم (نصف خمس آن، برای خدا و پیامبر و امام تلاافته است که به امام می رسد، و در دوران غیبت باید آن را به فقیه جامع شرایط فتوا پرداخت کنند....
No image

احکام خرید و فروش (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

بر هر بالغ و عاقل، لازم است احکام معاملات را برابر فتوای فقيهان جامع شرایط یاد بگیرد تا به حرام آلوده نشود و معامله باطلی انجام ندهد....
No image

شرایط فروشنده و خریدار (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

فروشنده و خریدار باید دارای اوصاف زیر باشند: ۱. بالغ باشند. ۲- عاقل باشند، نه دیوانه. ۳. رشید باشند، نه سفيه. ۴. قصد جدی نسبت به معامله داشته باشند، نه شوخی. ۵. مجبور دیگری نباشند، بلکه مختار باشند.....
Powered by TayaCMS