1ـ احرام حجّ تمتّع
سوال 450 :
آيا احرام بستن در حجّ تمتّع بايد در مکّه قديم باشد يا در هر کجاى مکّه باشد اشکالى ندارد؟
جواب :
فرق نمى کند.
سوال 451 :
آيا از محلاّت جديدالإحداث مکّه مثل محلاّت قديم، بستن احرام حجّ جايز است؟
جواب :
مانعى ندارد ولى احتياط واجب اين است که از مناطقى که بعد از مسجد تنعيم در بيرون حرم واقع شده، احرام نبندد.
2ـ رمى جمرات
سوال 452 :
رمى جمرات در طبقه فوقانى چه حکمى دارد؟
جواب :
هنگام ازدحام جايز است.
سوال 453 :
آيا در رمى جمرات مى توان به نيابت از افرادى که سالم هستند عمل رمى را انجام داد؟
جواب :
جايز نيست.
سوال 454 :
آيا خانمها براى اين که بدنشان با نامحرم برخورد نکند مى توانند در رمى جمرات مردان را نايب کنند؟
جواب :
خود زن بايد رمى کند.
سوال 455 :
براى امثال من رمى جمرات در روز مقدور نيست، آيا در شب مى توانيم رمى جمرات کنيم و در صورت مثبت بودن، آيا همراهان من هم مى توانند در شب رمى جمرات کنند؟
جواب :
مى توانيد در شب رمى کنيد امّا همراهان اگر توانايى دارند در روز رمى کنند.
سوال 456 :
آيا رمى به غير از دست مثل رمى با دهان و پا و يا سنگ قلاب و مانند اينها جايز است؟
جواب :
با غير دست کفايت نمى کند
3ـ قربانى
سوال 457 :
آيا حاجى مى تواند به جاى قربانى کردن،در صورت نابود شدن گوشت آن توسط بولدوزر در قربانگاه،پول آن را براى اماکن خيريّه در نظر گيرد؟
جواب :
بايد در محلّ ديگرى مانند شهر خودش در ذى الحجّه قربانى کند و صرف پول آن در جاى ديگر کافى نيست.
سوال 458 :
در چه صورتى حاجى موظّف است در وطنش قربانى کند؟
جواب :
در شرايط فعلى قربانى سه حالت دارد:
الف) در صورتى که بتواند در آن جا قربانى کند و در آن جا قربانى را به مصرف برساند اين مقدّم بر هر چيز است.
ب) در صورتى که آن جا قابل مصرف نباشد امّا مسلمين بتوانند آن را بسته بندى کرده به خارج منى و بلد ديگر بفرستند تا مصرف نيازمندان شود. در صورت عدم امکان روش اوّل، روش دوّم واجب است.
جواب :
اين که هيچ کدام از آن دو صورت ممکن نباشد و قربانى ضايع مى شود و از بين مى رود پول آن را کنار بگذارند و در ماه ذى الحجّه هنگام بازگشت قربانى کرده و در مصارف آن مصرف کنند هيچ اشکالى براى حج آنها نخواهد داشت و اگر نمى توانند پول قربانى را کنار بگذارند بر ذمّه بگيرند.
سوال 459 :
محل توزيع گوشت در مکّه مکرّمه حدود يک کيلومتر بعد از مسجد تنعيم قرار دارد با توجّه به اين که عوامل خدماتى مجبورند براى گرفتن سهميه کاروان به آن محل تردد کنند، آيا به عمره تمتّع يا حجّ واجب آنها اشکالى وارد مى شود؟ حکم مسأله در خصوص کسانى که حجّ مستحبّى يا نيابتى بجا مى آورند چگونه است؟
جواب :
بعد از انجام عمره تمتّع مى تواند به اين گونه مناطق رفت و آمد کند و در عمره مفرده هرگاه قبل از گذشتن ماهى که در آن عمره انجام داده است خارج شود و بازگردد تکرار عمره لازم نيست امّا اگر در ماه بعد برگردد بايد از همان مسجد تنعيم محرم شود و عمره بجاى آورد.
سوال 460 :
در منى فقير نيست به مجرّد ذبح قربانى مأمورين گوشت قربانى را از بين مى برند يا تلف مى شود آيا لازم است قبل از سفر از يک نفر فقير وکالت بگيريم و
بعد از ذبح از سهم او مثل سهم خودمان اعراض کنيم يا لازم نيست؟
جواب :
در اين صورت قربانى کردن در آن جا، چه با اخذ وکالت و چه بدون وکالت،اشکال دارد و بايد به روشى که در مسائل قبل گفته شد عمل شود.
سوال 461 :
دولت سعودى چندين محلّ ذبح،در خارج از منى تعيين کرده، وظيفه حجّاج را بيان فرماييد؟
جواب :
غالب قربانگاههاى امروز خارج منى است ولى ذبح در آنها در شرايط فعلى اشکالى ندارد.
سوال 462 :
اگر کسى به قصد مافى الذّمه در ماه ذى الحجّه در وطن خود قربانى کند آيا پوست و روده آن بايد تماماً به فقير داده شود يا ممکن است يک سوّم آن به فقير داده شود و دو سوّم ديگر به عنوان سهم دوستان و خودش صرف شود و اگر خلاف عمل شده باشد آيا قيمت روز کشتن گوسفند را بدهکار است يا موقع اداى دين؟
جواب :
مى تواند آن را به عنوان سهم خود صرف کند يا به دوستان يا فقرا بدهد ولى دادن به قصّاب به عنوان عوض کارى که انجام داده مشکل است و احتياط مستحب آن است که اگر خودش از آن استفاده کرد قيمت آن را صدقه بدهد و ملاک قيمت همان روز ذبح است.
4ـ بيتوته در منى
سوال 463 :
افراد پير و داراى عذر را بعد از نيمه شب دوازدهم از منى به جمرات آورده، اعمال فردا را انجام مى دهند و سپس به مکّه برده شده و اعمال بعدى را همان شب انجام مى دهند و غير داراى عذر نيز چنين کرده اند جز انجام رمى جمرات که فردا براى انجام آن بازگشته اند، آيا اعمال آنها درست است؟
جواب :
انجام دادن اعمال مکّه (طوافين و سعى) براى غير داراى عذر در شب دوازدهم بلکه در شب يازدهم بعد از نيمه شب نيز جايز است.
سوال 464 :
آيا حجّاج مى توانند شب دوازدهم، بعد از نيمه شب شرعى به مکّه بيايند و عصر روز دوازدهم فقط براى رمى جمرات به منى برگردند و عمل خويش را انجام دهند؟
جواب :
براى بيتوته در منى کافى است نيمه اوّل يا نيمه دوّم شب را بمانند.
سوال 465 :
آيا زنها مى توانند شب دوازدهم رمى جمرات نمايند و همان شب به مکّه بروند و ديگربه منى برنگردند يا بايد مانند مردان تا ظهر در منى بمانند؟
جواب :
بايد مانند مردان تاظهر درمنى بمانند مگر اين که از ماندن معذور باشند.
سوال 466 :
شب عيد کارکنان کاروانها بعد از نصف شب با خانمها به منى مى روند و دوباره به مشعر باز نمى گردند، آيا کفّاره دارد و حجّشان صحيح است؟
جواب :
چنانچه براى راهنمايى و اداره وضع آنها لازم است با آنها بروند مانعى ندارد و کفّاره هم لازم نيست.
سوال 467 :
در اثر کثرت حجّاج چادرهاى بعضى از حجّاج را خارج از منى نصب مى کنند تکليف چيست؟
جواب :
در مقام ضرورت اشکال ندارد و در غير اين صورت جايز نيست.
سوال 468 :
در شب عيد بعد از نيمه شب زنان را به منى مى برند، آيا مردى که با زنش در آن گروه است مى تواند با زنش به منى برود؟
جواب :
اگر ضرورتى داشته باشد که همراه همسرش باشد جايز است و الاّ جايز نيست.
سوال 469 :
کسى که نيمه اوّل شب را در خارج از منى بيتوته کرده است، آيا جايز است که به مسجدالحرام برود و نيمه دوّم شب را آن جا بيتوته کند بدون اين که به منى جهت بيتوته برگردد؟
جواب :
احتياط واجب آن است که براى بيتوته نيمه دوّم شب به منى برگردد.
سوال 470 :
آيا تلاوت قرآن يا دعا و يا نماز در مسجدالحرام يا نگاه کردن به کعبه از عبادات محسوب مى شود که حاجى هنگام بيتوته در مسجدالحرام بايد انجام دهد يا اين که حتماً در هنگام بيتوته بايد طواف کند؟
جواب :
همه موارد ذکر شده عبادت محسوب مى شود و کفايت مى کند.