حکم امام جماعتى که قرائت وى صحيح نيست‌ (آیت الله سید علی خامنه ای)

حکم امام جماعتى که قرائت وى صحيح نيست‌ (آیت الله سید علی خامنه ای)

حکم امام جماعتى که قرائت وى صحيح نيست‌

سوال 587 :

آيا در صحت قرائت بين نماز فرادى و نماز مأموم يا امام تفاوت وجود دارد يا اينکه صحت قرائت در هر حال مسأله واحدى است؟

ج: اگر قرائت مکلّف صحيح نباشد و قدرت بر يادگيرى هم نداشته باشد، نماز او صحيح است، ولى ديگران نمى‌توانند به وى اقتدا کنند.

سوال 588 :

قرائت بعضى از ائمه جماعات از جهت مخارج حروف صحيح نيست. آيا کسى که حروف را به طور صحيح از مخارج خود ادا مى‌کند، مى‌تواند به آنان اقتدا نمايد؟ عده‌اى مى‌گويند مى‌توانيد نماز را به جماعت بخوانيد، ولى بايد بعدا اعاده نمائيد، من که فرصت اعاده ندارم، وظيفه‌ام چيست؟ آيا مى‌توانم در نماز جماعت شرکت نموده ولى حمد و سوره را آهسته بخوانم؟

ج: اگر قرائت امام از نظر مأموم صحيح نباشد، اقتدا و نماز جماعت او باطل‌است و اگر نمى‌تواند نماز را اعاده کند، اقتدا نکردن اشکال ندارد، ولى آهسته خواندن در قرائت نمازى که بايد بلند خوانده شود، براى اظهار اقتدا به امام جماعت صحيح و مجزى نيست.

سوال 589 :

عده‌اى معتقدند که قرائت بعضى از ائمه جمعه صحيح نيست، زيرا يا حروف را آنگونه که هست، ادا نمى‌کنند و يا حرکت آنها را طورى تغيير مى‌دهند که ديگر آن حرف نيست. آيا اقتدا به آنان بدون اعاده نمازى که پشت سر آنان خوانده مى‌شود، صحيح است؟

ج: ملاک صحت قرائت عبارت است از رعايت قواعد زبان عربى و اداء حروف از مخارج آن به طورى که اهل لسان آن را اداء آن حرف بدانند نه حرف ديگر؛ اگر مأموم قرائت امام را مطابق قواعد و صحيح نداند، نمى‌تواند به او اقتدا کند و در صورت اقتداء، نماز او صحيح نيست و اعاده آن واجب است.

سوال 590 :

اگر امام جماعت در اثناى نماز در کيفيت تلفظ کلمه پس از اداى آن شک کند و بعد از فراغت از نماز علم پيدا کند که در تلفظ آن کلمه اشتباه کرده است، نماز او و مأمومين چه حکمى دارد؟

ج: نماز محکوم به صحت است.

سوال 591 :

وظيفه شرعى شخص بخصوص معلم قرآن کريم که يقين دارد امام جماعت نماز خود را از جهت تجويد غلط مى‌خواند چيست؟ در حالى که اين فرد به دليل عدم شرکت در نماز جماعت در معرض تهمت‌هاى زيادى قرار گرفته است.

ج: رعايت محسنات تجويد لازم نيست ولى اگر قرائت امام جماعت از نظر مأموم صحيح نباشد و در نتيجه نماز او را صحيح نداند، نمى‌تواند به او اقتدا کند، لکن شرکت ظاهرى در نماز جماعت براى يک غرض عقلائى، اشکال ندارد

Powered by TayaCMS