7ـ باقي ماندن بر جنابت و حيض ونفاس تا اذان صبح
مسأله 1635 :
اگر جنب عمداً تا اذان صبح غسل نکند، يا اگر وظيفه او تيمّم است عمداً تيمّم ننمايد، اگر روزه او روزه ماه رمضان يا قضاي رمضان باشد، روزهاش باطل است و همچنين است بنابر احتياط مستحبّ در روزههاي واجب ديگر.
مسأله 1636 :
اگر در روزه واجبي که مثل روزه ماه رمضان وقت آن معيّن است تا اذان صبح غسل نکند وتيمّم هم ننمايد ولي از روي عمد نباشد، مثل آن که ديگريش نگذارد غسل وتيمّم کند روزهاش صحيح است.
مسأله 1637 :
کسي که جنب است وميخواهد روزه واجبي بگيرد که مثل روزه رمضان وقت آن معيّن است چنانچه عمداً غسل نکند تا وقت تنگ شود، بايد تيمّم کند وروزه بگيرد، اگرچه گناه کرده است.
مسأله 1638 :
اگر جنب در ماه رمضان غسل را فراموش کند و بعد از يک روز يادش بيايد، بايد روزه آن روز را قضا نمايد و اگر بعد از چند روز يادش بيايد، بايد روزه هر چند روزي را که يقين دارد جنب بوده، قضا نمايد مثلاًاگر نميداند سه روز جنب بوده يا چهار روز، بايد روزه سه روز را قضاکند.
مسأله 1639 :
کسي که در شب ماه رمضان براي هيچکدام از غسل وتيمّم وقت ندارد اگر خود را جنب کند، روزهاش باطل است وقضا وکفّاره بر او واجب ميشود، ولي اگر براي تيمّم وقت دارد، چنانچه خود را جنب کند، بايد تيمّم نمايد وروزه بگيرد اگرچه گناه کرده است.
مسأله 1640 :
اگر براي آن که بفهمد وقت دارد يا نه، جستجو نمايد وگمان کند که به اندازه غسل وقت دارد وخود را جنب کند و بعد بفهمد وقت تنگ بوده، چنانچه تيمّم کند، روزهاش صحيح است و همچنين است اگر بدون جستجو گمان کند که وقت دارد وخود را جنب نمايد و بعد بفهمد وقت تنگ بوده و با تيمّم روزه بگيرد، روزه او صحيح است.
مسأله 1641 :
کسي که در شب ماه رمضان جنب است و ميداند که اگر بخوابد تا صبح بيدار نميشود، نبايد بخوابد و چنانچه بخوابد وتا صبح بيدار نشود، روزهاش باطل است وقضا وکفّاره بر او واجب ميشود.
مسأله 1642 :
هرگاه جنب در شب ماه رمضان بخوابد وبيدار شود، احتياط مستحبّ آن است که پيش از غسل نخوابد، اگرچه احتمال بدهد که اگر دوباره بخوابد پيش از اذان صبح بيدار ميشود.
مسأله 1643 :
کسي که در شب ماه رمضان جنب است و ميداند يا احتمال ميدهد که اگر بخوابد پيش از اذان صبح بيدار ميشود، چنانچه تصميم داشته باشد که بعد از بيدار شدن غسل کند و با اين تصميم بخوابد وتا اذان خواب بماند، روزهاش صحيح است.
مسأله 1644 :
کسي که در شب ماه رمضان جنب است و ميداند يا احتمال ميدهد که اگر بخوابد پيش از اذان صبح بيدار ميشود، چنانچه غفلت داشته باشد که بعد از بيدار شدن بايد غسل کند، در صورتي که بخوابد وتا اذان صبح خواب بماند، روزه او صحيح است گرچه احتياط مستحبّ آن است که قضا نمايد.
مسأله 1645 :
کسي که در شب ماه رمضان جنب است و ميداند يا احتمال ميدهد که اگر بخوابد پيش از اذان صبح بيدار ميشود، چنانچه نخواهد بعد از بيدار شدن غسل کند، يا ترديد داشته باشد که غسل کند يا نه، درصورتي که بخوابد وبيدار نشود، روزهاش باطل است وقضا وکفّاره همدارد.
مسأله 1646 :
اگر جنب در شب ماه رمضان بخوابد وبيدار شود وبداند يا احتمال دهد که اگر دوباره بخوابد پيش از اذان صبح بيدار ميشود وتصميم هم داشته باشد که بعد از بيدار شدن غسل کند چنانچه دوباره بخوابد وتا اذان بيدار نشود، بايد روزه آن روز را قضا کند و همچنين است از خواب دوم بيدار شود وبراي مرتبه سوم بخوابد وتا اذان صبح بيدار نشود، قضاي روزه بر او واجب ميشود و بنابر احتياط واجب کفّاره هم دارد.
مسأله 1647 :
خوابي را که در آن محتلم شده، خواب اوّل حساب نميشود و بعد از علم به جنابت اگر دوباره به قصد اين که بعد از بيدار شدن قبل از اذان غسل کند، بخوابد در حالي که بداند و يا اطمينان داشته باشد که بيدار ميشود و تا اذان خواب بماند روزه او صحيح است و قضا و کفاره هم ندارد و اگر دو مرتبه بخوابد با همان شرائط و تا اذان صبح خواب بماند روزه آن روز را بايد قضا کند و اگر براي بار سوم بخوابد با همان شرائط و تا اذان صبح بيدار نشود قضاي آن روز را بگيرد و به احتياط واجب کفاره هم بدهد و در دو صورتي که بايد روزه را قضا کند حق ندارد آن روز را افطار نمايد.
مسأله 1648 :
اگـر روزهدار در روز محتـلم شـود، واجـب نيست فوراً غسل کند.
مسأله 1649 :
هرگاه در ماه رمضان بعد از اذان صبح بيدار شود وببيند محتلم شده، اگرچه بداند پيش از اذان صبح محتلم شده، روزه او صحيح است.
مسأله 1650 :
کسي که ميخواهد قضاي روزه رمضان را بگيرد، هرگاه تا اذان صبح جنب بماند، اگرچه از روي عمد نباشد روزه او باطل است.
مسأله 1651 :
کسي که ميخواهد قضاي روزه رمضان را بگيرد، اگر بعد از اذان صبح بيدار شود وببيند محتلم شده وبداند پيش از اذان محتلم شده است، روزه او باطل است چه آن که وقت قضا تنگ باشد يا نه.
مسأله 1652 :
اگر در روزه واجبي غير روزه رمضان وقضاي آن، تا اذان صبح جنب بماند ولي از روي عمد نباشد، چنانچه وقت آن روزه معيّن است مثلاً نذر کرده که آن روز را روزه بگيرد، روزهاش صحيح است و اگر مثل روزه کفّاره وقت آن معيّن نيست، احتياط مستحبّ آن است که غير از آن روز، روز ديگري را روزه بگيرد.
مسأله 1653 :
اگر زن پيش از اذان صبح از حيض يا نفاس پاک شود وعمداً غسل نکند، يا اگر وظيفه او تيمّم است عمداً تيمّم نکند، روزهاش باطلاست.
مسأله 1654 :
اگر زن پيش از اذان صبح از حيض يا نفاس پاک شود وبراي غسل وقت نداشته باشد، چنانچه بخواهد روزه رمضان يا قضاي آن را بجا آورد، بايد تيمّم نمايد و بنابر احتياط مستحبّ تا اذان صبح بيدار بماند و اگر بخواهد روزه مستحبّ يا روزه واجبي که غير از ماه رمضان وقضاي آن باشد بگيرد، روزهاش صحيح است اگرچه تيمّم هم نکرده باشد.
مسأله 1655 :
اگر زن نزديک اذان صبح از حيض يا نفاس پاک شود وبراي هيچکدام از غسل وتيمّم وقت نداشته باشد، يا بعد از اذان بفهمد که پيش از اذان پاک شده، روزه او صحيح است چه روزه ماه رمضان باشد يا غير آن ولي در واجب موسّع، احتياط در بطلان است.
مسأله 1656 :
اگر زن بعد از اذان صبح از خون حيض يا نفاس پاک شود، يا در بين روز خون حيض يا نفاس ببيند، اگرچه نزديک مغرب باشد، روزه او باطل است.
مسأله 1657 :
اگر زن غسل حيض يا نفاس را فراموش کند و بعد از يک روز يا چند روز يادش بيايد، روزههايي که گرفته صحيح است و احتياط مستحبّ آن است که قضاي آن روزههايي که گرفته هم بنمايد.
مسأله 1658 :
اگر زن پيش از اذان صبح از حيض يا نفاس پاک شود و در غسل کردن کوتاهي کند وتا اذان غسل نکند، روزهاش باطل است ولي چنانچه کوتاهي نکند مثلاً منتظر باشد که حمّام زنانه شود، اگرچه سه مرتبه بخوابد وتا اذان غسل نکند، روزه او صحيح است در صورتي که اگر وقت تيمّم داشته، تيمّم نمايد والاّ بدون تيمّم هم صحيح است.
مسأله 1659 :
اگر زني که در حال استحاضه است، غسلهاي خود را به تفصيلي که در احکاماستحاضهگفته شد، بجاآورد، روزهاو صحيح است.
مسأله 1660 :
کسي که مسّ ميّت کرده يعني جايي از بدن خود را به بدن ميّت رسانده، ميتواند بدون غسل مسّ ميّت روزه بگيرد، و اگر در حال روزه هم ميّت را مسّ نمايد، روزه او باطل نميشود.