شطرنج و آلات قمار (آیت الله سید علی خامنه ای)

شطرنج و آلات قمار (آیت الله سید علی خامنه ای)

شطرنج و آلات قمار

شطرنج‌

سوال 1116 :

با توجه به اينکه در بيشتر مدارس بازى با شطرنج رواج دارد آيا بازى با آن و برگزارى دوره‌هاى آموزشى آن جايز است؟

ج: اگر به نظر مکلّف، شطرنج در حال حاضر از آلات قمار محسوب نشود در اين صورت بازى با آن بدون شرطبندى اشکال ندارد.

سوال 1117 :

بازى با وسايل سرگرمى از جمله پاسور چه حکمى دارد؟ و آيا بازى با آنها براى سرگرمى و بدون شرطبندى جايز است؟

ج: بازى با چيزى که عرفا از آلات قمار محسوب مى‌شود، مطلقا حرام است هر چند براى سرگرمى و بدون شرطبندى باشد.

سوال 1118 :

شطرنج در موارد زير چه حکمى دارد؟

1 - ساخت و خريد و فروش آن

2 - بازى شطرنج با شرطبندى و بدون آن

3 - ايجاد مراکزى در محافل عمومى و غير آن براى آموزش شطرنج و بازى با آن وتشويق مردم به آن‌

ج: اگر مکلّف تشخيص دهد که در حال حاضر شطرنج از آلات قمار محسوب نمى‌شود، ساخت و خريد و فروش و بازى با آن بدون شرطبندى، اشکال ندارد، همچنين با فرض مذکور، آموزش آن هم بدون اشکال است.

سوال 1119 :

آيا از تأييد برگزارى مسابقات شطرنج توسط مديريت آموزش رياضى معلوم مى‌شود که شطرنج جزء آلات قمار نيست؟ و آيا جايز است مکلّف به آن اعتماد کند؟

ج: معيار در تعيين موضوعات احکام، تشخيص خود مکلّف و يا اقامه دليل شرعى بر آن نزد خود اوست.

سوال 1120 :

بازى با آلاتى مثل شطرنج و بيليارد با کفار در کشورهاى خارجى چه حکمى دارد؟ مصرف مال براى استفاده از اين آلات بدون شرطبندى چه حکمى دارد؟

ج: حکم بازى با شطرنج و آلات قمار در مسائل قبلى بيان شد و در حکم مذکور فرقى بين بازى با آنها در کشورهاى اسلامى يا غيراسلامى و بين بازى با مسلمان يا کافر وجود ندارد و خريد و فروش آلات قمار و مصرف مال در اين موارد هم جايز نيست.

آلات قمار

سوال 1121 :

آيا اگر افراد بدون شرطبندى و قصد قمار و بُرد و باخت و کسب درآمد بلکه فقط براى سرگرمى و مشغول بودن، مبادرت به بازى با ورق کنند، آن افراد مرتکب حرام شده‌اند؟ حضور در مجالس بازى با ورق براى تفريح چه حکمى دارد؟

ج: بازى با ورقى که عرفا از آلات قمار محسوب مى‌شود، بطور مطلق حرام است و جايز نيست انسان با اختيار در مجلس قمار يا بازى با آلات قمار شرکت کند.

سوال 1122 :

آيا استفاده از ورق‌هاى پاسور در صورتى که براى بازيهاى فکرى محض که بدون شرطبندى بوده و متضمّن مفاهيم علمى و دينى باشند، جايز است؟ بازى با ورق‌هايى که با چيدن آنها به نحو خاصى، بعضى از شکلها مثل موتورسيکلت يا ماشين و مانند آن ايجاد مى‌شود و در عين حال استفاده از آنها براى شرط بندى و مسابقه هم ممکن است، چه حکمى دارد؟

ج: بازى با ورق‌هايى که عرفا، آلات قمار محسوب مى‌شوند، مطلقا جائز نيست ولى بازى با ورق‌هايى که عرفا آلت قمار محسوب نمى‌شوند، بدون شرطبندى اشکال ندارد.

وبطور کلى بازى با هر چيزى که مکلّف تشخيص دهد از آلات قمار است و يا در آن شرطبندى شود، به هيچ وجه، جائز نيست.

وبازى با هر وسيله‌اى که جزء آلات قمار به حساب نيايد، بدون شرطبندى، اشکال ندارد.

سوال 1123 :

بازى باگردو و تخم‌مرغ و چيزهاى ديگرى که شرعا ماليّت دارند، چه حکمى دارد؟ آيا اين بازيها براى کودکان جايز است؟

ج: اگر بازى قمار و شرط بندى باشد، شرعا حرام است و طرف برنده، مالک چيزى که برده و از طرف مقابل گرفته است، نمى‌شود. ولى اگر بازى‌کنندگان غيربالغ باشند شرعا مکلّف نبوده و تکليفى ندارند، هر چند که مالک چيزى که مى‌برند نمى‌شوند.

سوال 1124 :

آيا شرطبندى با پول يا غير آن در بازى با غير آلات قمار جايز است؟

ج: شرطبندى در بازى جايز نيست هر چند بازى با غير آلات قمار باشد.

سوال 1125 :

بازى با آلات قمار مانند پاسور و غير آن از طريق کامپيوتر چه حکمى دارد؟

ج: حکم بازى با آلات قمار را دارد.

سوال 1126 :

بازى با «أنو» و «الکيرم» چه حکمى دارد؟

ج: اگر به نظر عرف از آلات قمار محسوب شوند، بازى با آنها جايز نيست هر چند بدون شرطبندى باشد.

سوال 1127 :

اگر بعضى از وسيله‌هاى بازى در شهرى از آلات قمار محسوب شوند ولى در شهر ديگرى از آلات قمار محسوب نشوند، آيا بازى با آنها جايز است؟

ج: بايد عرف هر دو مکان رعايت شود به اين معنى که اگر آن وسيله‌ها در يکى از دو شهر از آلات قمار محسوب شوند و در گذشته هم در هر دو مکان از آلات قمار بوده‌اند، در حال حاضر هم بازى با آنها حرام است.

Powered by TayaCMS