دعانويسى و استخاره
سوال 1432 :
آيا پرداخت و دريافت پول در قبال نوشتن دعا جايز است؟ ج: دريافت يا پرداخت مبلغى به عنوان اجرت نوشتن دعاهاى وارده اشکال ندارد.
سوال 1433 :
دعاهايى که نويسندگان آنها ادعا مىکنند که در کتابهاى قديمى دعا نقل شدهاند، چه حکمى دارند؟ و آيا اين ادعيه از نظر شرعى معتبر هستند؟ مراجعه به آنها چه حکمى دارد؟ ج: اگر دعاها از ائمه اطهار «عليهم السلام» نقل و روايت شده باشند و يا مضامين آنها حق باشد،تبرّک جستن به آنها اشکال ندارد. همانگونه که تبرّک جستن به دعاهاى مشکوک به اين اميد که از معصوم «عليه السلام» باشند، اشکال ندارد.
سوال 1434 :
آيا عمل به استخاره واجب است؟ ج: الزام شرعى در عمل به استخاره وجود ندارد ولى بهتر است بر خلاف آن عمل نشود.
سوال 1435 :
بنابر آنچه گفته مىشود که در کارهاى خير نيازى به استخاره نيست. آيا در مورد کيفيت انجام آنها و يا در مورد مشکلات پيش بينى نشدهاى که در خلال انجام آنها ممکن است پيش بيايد، استخاره جايز است؟ و آيا استخاره راهى براى شناخت غيب محسوب مىشود يا اينکه فقط خدا از آن آگاه است؟ ج: استخاره براى رفع حيرت و ترديد در انجام کارهاى مباح است ، اعم از اينکه ترديد در اصل عمل باشد يا در چگونگى انجام آن .بنابر اين در کارهاى خير که در آنها حيرت وجود ندارد، استخاره لازم نيست و همچنين استخاره براى آگاهى از آينده شخص يا عمل نمىباشد.
سوال 1436 :
آيا در مواردى مثل تقاضاى طلاق يا عدم آن استخاره با قرآن صحيح است؟ و در صورتى که شخصى استخاره کند ولى طبق آن عمل نکند، حکم چيست؟ ج: جواز استخاره با قرآن يا تسبيح اختصاص به مورد خاصى ندارد، بلکه در هر امر مباحى که شخص راجع به آن ترديد و حيرت داشته باشد بطورى که قادر بر اتخاذ تصميم نباشد، مىتوان استخاره گرفت و از نظر شرعى عمل به استخاره واجب نيست هر چند بهتر است انسان با آن مخالفت نکند.
سوال 1437 :
آيا استخاره با تسبيح يا قرآن درمسائل سرنوشت ساز مانند ازدواج جايز است؟ ج: شايسته است انسان در امورى که مىخواهد راجع به آنها تصميم بگيرد، ابتدا تأمل و دقت کند و يا با افراد با تجربه و مورد اطمينان مشورت نمايد و در صورتى که با اين کارها تحيّر او برطرف نشد، مىتواند استخاره کند.
سوال 1438 :
آيا چند بار استخاره براى يک کار صحيح است؟ ج: چون استخاره براى رفع حيرت است، بنابر اين بعد از برطرف شدن حيرت با استخاره اول ، تکرار آن معنى ندارد مگر آنکه موضوع تغيير کند.
سوال 1439 :
گاهى مشاهده مىشود نوشتههايى که متضمّن معجزات امام رضا «عليهالسلام» هستند با قرار دادن آنها بين صفحههاى کتابهاى زيارت که در زيارتگاهها و مساجد وجود دارند، در بين مردم توزيع مىشوند و ناشر آنها هم در زير آنها نوشته است که هر کس آن معجزه ها را بخواند واجب است آنها را به تعداد خاص بنويسد و در بين مردم توزيع کند تا به حاجت خود برسد، آيا اين مطلب صحيح است؟ و آيا بر کسى که آنها را مىخواند، واجب است که به درخواست ناشر عمل نمايد؟ ج: از نظر شرعى دليلى بر اعتبار اين امور وجود ندارد و کسى هم که آنها را مىخواند ملزم به عمل به درخواست ناشر مبنى بر نوشتن آنها نيست.