مواردى که لازم نيست بدن و لباس نمازگزار پاک باشد
مسأله 854 :
در سه صورت که تفصيل آنها خواهد آمد ، اگر بدن يا لباس نمازگزار نجس باشد ، نماز او صحيح است .
( اول ) آن که به واسطهء زخم يا جراحت يا دملى که در بدن اوست ، لباس يا بدنش به خون آلوده شده باشد .
( دوم ) آن که بدن يا لباس او به مقدار کمتر از درهم به خون آلوده باشد ، و اندازه ء درهم - از جهت عفو خون کمتر از آن در نماز - تقريبا به مقدار بند سرانگشت سبابه ( شهادت ) مى باشد .
( سوم ) آن که ناچار باشد با بدن يا لباس نجس نماز بخواند . و در يک صورت اگر لباس نمازگزار نجس باشد ، نماز او صحيح است ، و آن صورت اين است که متنجس از لباسهاى کوچک باشد مانند جوراب و عرقچين . و احکام اين چهار صورت به تفصيل در مسائل بعد مى آيد .
مسأله 855 :
اگر در بدن يا لباس نمازگزار خون زخم يا جراحت يا دمل باشد ، چنانچه طورى است که آب کشيدن بدن يا لباس يا عوض کردن لباس براى نوع مردم مشقت داشته باشد ، تا وقتى که زخم يا جراحت يا دمل خوب نشده است ، مى تواند با آن خون نماز بخواند ، و همچنين است اگر چرکى که با خون بيرون آمده يا دوايى که روى زخم گذاشته اند و نجس شده در بدن يا لباس او باشد .
مسأله 856 :
اگر خون بريدگى و زخمى که به زودى خوب مى شود و شستن آن براى نوع مردم آسان است در بدن يا لباس نمازگزار باشد و کمتر از درهم نباشد و با آن نماز بخواند ، نماز او باطل است .
مسأله 857 :
اگر جايى از بدن يا لباس که با زخم فاصله دارد به رطوبت زخم نجس شود ، جايز نيست با آن نماز بخواند ، ولى اگر مقدارى از بدن يا لباس که معمولا به رطوبت زخم آلوده مى شود ، به رطوبت آن نجس شود ، نماز خواندن با آن مانعى ندارد .
مسأله 858 :
اگر از بواسيرى که دانه هاى آن بيرون نباشد يا زخمى که توى دهان و بينى و مانند اينها است خونى به بدن يا لباس برسد ، ظاهر اين است که مى تواند با آن نماز بخواند ، و اما خون بواسيرى که دانه هاى آن بيرون است بدون اشکال نماز خواندن با آن جايز است .
مسأله 859 :
کسى که بدنش زخم است ، اگر در بدن يا لباس خود خونى ببيند که به مقدار درهم يا بيشتر از آن است و نداند از زخم است يا خون ديگر ، جايز نيست با آن نماز بخواند .
مسأله 860 :
اگر چند زخم در بدن باشد و به طورى نزديک هم باشند که يک زخم حساب شود ، تا وقتى همه خوب نشده اند نماز خواندن با خون آنها اشکال ندارد ، ولى اگر به قدرى از هم دور باشند که هر کدام يک زخم حساب شود ، هر کدام که خوب شد بايد براى نماز بدن و لباس را از خون آن در صورتى که از يک درهم کمتر نباشد آب بکشد .
مسأله 861 :
اگر سر سوزنى خون حيض يا سگ يا خوک يا کافر غير کتابى يا مردار يا حيوان حرام گوشت در بدن يا لباس نمازگزار باشد ، نماز او باطل است ، و بنابر احتياط واجب خون نفاس و استحاضه نيز چنين است ، ولى خونهاى ديگر مثل خون بدن انسانى که نجس العين نيست ، يا خون حيوان حلال گوشت ، اگر چه در چند جاى بدن و لباس باشد ، در صورتى که روى هم کمتر از درهم باشد ، نماز خواندن با آن اشکال ندارد .
مسأله 862 :
خونى که به لباس بى آستر بريزد و به پشت آن برسد ، يک خون حساب مى شود ، ولى اگر پشت آن جدا خونى شود ، بايد هر کدام را يک خون جداگانه حساب کند ، پس اگر خونى که پشت و روى لباس است روى هم از يک درهم کمتر باشد ، نماز با آن صحيح ، و اگر به مقدار درهم يا بيشتر باشد نماز با آن باطل است
مسأله 863 :
اگر خون روى لباسى که آستر دارد بريزد و به آستر آن برسد ، يا به آستر بريزد و روى لباس خونى شود ، بايد هر کدام را جدا حساب نمود ، پس اگر خون روى لباس و آستر کمتر از درهم باشد نماز با آن صحيح ، و اگر به مقدار درهم يا بيشتر باشد نماز با آن باطل است .
مسأله 864 :
اگر خون بدن يا لباس کمتر از درهم باشد و رطوبتى به آن برسد که اطراف را آلوده کند ، نماز با آن باطل است ، اگر چه خون و رطوبتى که به آن رسيده به اندازه ء درهم نباشد ، ولى اگر رطوبت فقط به خون برسد و اطراف را آلوده نکند ، نماز خواندن با آن اشکال ندارد .
مسأله 865 :
اگر بدن يا لباس خونى نشود ولى به واسطهء رسيدن با رطوبت به خون نجس شود ، اگر چه مقدارى که نجس شده کمتر از درهم باشد ، نمى شود با آن نماز خواند .
مسأله 866 :
اگر خونى که در بدن يا لباس است کمتر از درهم باشد و نجاست ديگرى به آن برسد - مثلا يک قطره بول روى آن بريزد - در صورتى که به بدن يا لباس برسد ، نماز خواندن با آن جايز نيست .
مسأله 867 :
اگر لباسهاى کوچک نمازگزار ، مثل عرقچين و جوراب که نمى شود با آنها عورت را پوشانيد نجس باشد ، چنانچه ساير موانع لباس نمازگزار در آن نباشد - مثل اين که از مردار يا نجس العين يا حيوان حرام گوشت باشد - نماز با آن صحيح است ، و نيز اگر با انگشترى نجس نماز بخواند اشکال ندارد .
مسأله 868 :
چيز نجس مانند دستمال و کليد و چاقوى نجس جايز است همراه نمازگزار باشد . مسأله 869 - اگر مى داند خونى که در بدن يا لباس اوست کمتر از درهم است ، ولى احتمال مى دهد که از خونهايى باشد که مورد عفو نيست ، جايز است که با آن خون نماز بخواند و شستن براى نماز لازم نيست .
مسأله 870 :
اگر خونى که در لباس يا بدن است کمتر از درهم باشد ، و نداند که از خونهايى است که مورد عفو نيست و نماز بخواند و بعد معلوم شود که از آنها بوده ، اعاده ء نماز لازم نيست ، و همچنين است اگر اعتقاد نمايد که کمتر از درهم است و نماز بخواند و بعد معلوم شود که به مقدار درهم يا بيشتر بوده ، در اين صورت نيز اعاده لازم نيست .