اجیر گرفتن برای نماز (آیت الله حسین وحید خراسانی)

اجیر گرفتن برای نماز (آیت الله حسین وحید خراسانی)

اجير گرفتن براى نماز

مسأله 1541 :

بعد از مرگ انسان مى شود براى نماز و عبادتهاى ديگر او که در زندگى به جا نياورده ، ديگرى را اجير کنند ، يعنى به او مزد دهند که آنها را به جا آورد ، و اگر کسى بدون مزد هم آنها را انجام دهد ، صحيح است .

مسأله 1542 :

انسان مى تواند براى بعضى از کارهاى مستحبى ، مثل زيارت قبر پيغمبر و امامان ( عليهم السلام ) از طرف زندگان اجير شود ، به اين معنى که متعلق اجاره نيابت از آنان در انجام آن کار باشد ، چنان که مى تواند همين نيابت را تبرعا انجام دهد ، و نيز مى تواند کار مستحبى را انجام دهد و ثواب آن را براى مردگان يا زندگان هديه نمايد .

مسأله 1543 :

کسى که براى نماز قضاى ميت اجير شده ، بايد در مسائل نماز يا مجتهد باشد ، يا نماز را از روى تقليد صحيح انجام بدهد ، يا آن که عمل به احتياط کند .

مسأله 1544 :

اجير بايد موقع نيت ميت را معين نمايد ، و لازم نيست اسم او را بداند ، پس اگر نيت کند از طرف کسى نماز مى خوانم که براى او اجير شده ام کافيست .

مسأله 1545 :

اجير بايد عمل را به قصد آنچه در ذمهء ميت است به جا آورد ، و اگر عملى را انجام دهد و ثواب آن را براى او هديه کند ، کافى نيست .

مسأله 1546 :

بايد کسى را اجير کنند که بدانند يا حجت شرعيه داشته باشند - مثل اطمينان يا اخبار دو عادل يا شخص مورد وثوقى که ظن بر خلاف قولش نباشد - که عمل را انجام مى دهد .

مسأله 1547 :

کسى را که براى نمازهاى ميت اجير کرده اند ، اگر ثابت شود که عمل را به جا نياورده ، يا باطل انجام داده ، بايد دوباره اجير بگيرند .

مسأله 1548 :

هرگاه شک کند که اجير عمل را انجام داده يا نه ، همين که مورد اطمينان باشد و بگويد انجام داده ام ، يا بينه يا خبر ثقه اى که ظن بر خلاف آن نباشد قائم شود بر اين که انجام داده ، کفايت مى کند ، و اگر شک کند که عمل او صحيح بوده يا نه ، بنابر صحت آن بگذارد .

مسأله 1549 :

کسى را که عذرى دارد - مثلا با تيمم يا نشسته نماز مى خواند - نمى شود براى نمازهاى ميت اجير کرد ، اگر چه نمازهاى ميت هم همان طور قضا شده باشد .

مسأله 1550 :

مرد براى زن و زن براى مرد مى تواند اجير شود ، و در بلند و آهسته خواندن نماز بايد اجير به تکليف خود عمل نمايد .

مسأله 1551 :

در قضاى نمازهاى ميت ترتيب واجب نيست ، هر چند احتياط مستحب رعايت ترتيب است ، مگر در نمازهايى که اداى آنها ترتيب دارد ، مثل نماز ظهر و عصر يا مغرب و عشاء از يک روز .

مسأله 1552 :

اگر با اجير شرط کنند که عمل را به طور مخصوصى انجام دهد ، بايد همان طور به جا آورد ، مگر اين که علم به فساد عمل داشته باشد که در اين صورت نمى تواند بر آن عمل اجير شود ، و اگر با او شرط نکنند ، بايد در آن عمل به تکليف خود رفتار نمايد ، و احتياط مستحب آن است که از وظيفهء خودش و ميت هر کدام که به احتياط نزديکتر است به آن عمل کند ، مثلا اگر وظيفهء ميت گفتن سه مرتبه تسبيحات اربعه بوده و تکليف او يک مرتبه است ، سه مرتبه بگويد . مسأله 1553 - اگر با اجير شرط نکنند که نماز را با چه مقدار از مستحبات آن بخواند ، بايد مقدارى از مستحبات نماز را که معمول است به جا آورد .

مسأله 1554 :

اگر انسان چند نفر را براى قضاى نماز ميت اجير کند ، بنابر آنچه در مسألهء " 1551 " گذشت ، لازم نيست براى هر کدام آنها وقتى را معين نمايد .

مسأله 1555 :

اگر کسى اجير شود که مثلا در مدت يک سال نمازهاى ميت را بخواند ، و پيش از تمام شدن سال بميرد ، بايد براى نمازهايى که مى دانند به جا نياورده ديگرى را اجير نمايند ، و اگر احتمال مى دهند به جا نياورده ، بنابر احتياط واجب نيز اجير بگيرند .

مسأله 1556 :

کسى را که براى نمازهاى ميت اجير کرده اند ، اگر پيش از تمام کردن نمازها بميرد و اجرت همهء آنها را گرفته باشد ، چنانچه شرط کرده باشند که تمام نمازها را خودش بخواند ، اگر قادر بر عمل بوده اجاره صحيح ، و اجاره کننده مى تواند اجرة المثل باقى مانده را بگيرد ، يا آن که اجاره را فسخ نموده واجرة المثل مقدارى را که به جا آورده کسر و مابقى را بگيرد ، و اگر قادر نبوده اجاره نسبت به ما بعد فوت اجير باطل است ، و مى تواند اجرة المسماى باقى مانده را گرفته ، يا آن که اجاره ء مقدار گذشته را فسخ نموده واجرة المثل آن را بدهد ، و اگر شرط نکرده باشند که خودش بخواند بايد ورثه اش از مال او کسى را اجير بگيرند ، و اما اگر مال نداشته باشد بر ورثهء او چيزى واجب نيست .

مسأله 1557 :

اگر اجير پيش از تمام کردن نمازهاى ميت بميرد و خودش هم نماز قضا داشته باشد ، بعد از عمل به دستورى که در مسألهء قبلى ذکر شد ، اگر چيزى از مال او زياد آمد ، در صورتى که وصيت کرده باشد و اجرت نمازهاى او بيش از ثلث باشد و ورثه اجازه بدهند ، براى تمام نمازهاى او اجير بگيرند ، و اگر اجازه ندهند ، ثلث آن را به مصرف نماز او برسانند .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS