چیزهایی که باید برای آن ها وضو یا غسل گرفت (آیت الله حسین وحید خراسانی)

چیزهایی که باید برای آن ها وضو یا غسل گرفت (آیت الله حسین وحید خراسانی)

چيزهايى که بايد براى آنها طهارت از حدث داشت

مسأله 322 :

براى شش چيز بايد وضو گرفت :

( اول ) براى نمازهاى واجب غير از نماز ميت ، و براى نمازهاى مستحب وضو شرط صحت است .

( دوم ) براى سجده و تشهد فراموش شده و دو سجده ء سهوى که براى تشهد فراموش شده بجا مى آورد ، و اگر بين آنها و نماز حدثى از او سر زده - مثلا بول کرده باشد - بنابر احتياط واجب نماز را اعاده کند ، ولى براى سجده ء سهو در غير موردى که ذکر شد واجب نيست وضو بگيرد .

( سوم ) براى طواف واجب در حج يا عمره .

( چهارم ) اگر نذر يا عهد کرده يا قسم خورده باشد که وضو بگيرد .

( پنجم ) اگر نذر کرده باشد که جايى از بدن خود را به خط قرآن برساند ، در صورتى که آن نذر صحيح باشد ، مانند بوسيدن قرآن .

( ششم ) براى آب کشيدن قرآنى که نجس شده ، يا براى بيرون آوردن آن از محلى که بودن قرآن در آن محل موجب هتک است ، در صورتى که مجبور باشد دست يا جاى ديگر بدن خود را به خط قرآن برساند ، ولى چنانچه معطل شدن به مقدار وضو بى احترامى به قرآن باشد ، بايد بدون اين که وضو بگيرد قرآن را از آن محل بيرون آورد ، يا اگر نجس شده آب بکشد .

مسأله 323 :

مس نمودن خط قرآن - يعنى رساندن جايى از بدن به خط قرآن - براى کسى که وضو ندارد حرام است ، و رساندن موى بدن به قرآن مانعى ندارد در صورتى که از توابع بشره شمرده نشود ، و اگر قرآن را به زبان فارسى يا به زبان ديگرى ترجمه کنند مس آن در غير اسم ذات و اسماء صفات خداوند متعال اشکال ندارد .

مسأله 324 :

جلوگيرى بچه و ديوانه از مس خط قرآن واجب نيست ، ولى اگر مس نمودن آنان بى احترامى به قرآن باشد بايد از آن جلوگيرى کنند .

مسأله 325 :

کسى که وضو ندارد - بنابر احتياط واجب - نبايد اسم ذات و اسماء صفات خداوند متعال را به هر زبانى که نوشته شده باشد مس نمايد ، و احتياط مستحب آن است که اسماء مبارکهء چهارده معصوم ( عليهم السلام ) را هم بدون وضو مس ننمايد .

مسأله 326 :

اگر پيش از وقت نماز به قصد اين که با طهارت باشد وضو بگيرد يا غسل کند ، صحيح است ، و اگر نزديک وقت نماز هم به قصد مهيا بودن براى نماز وضو بگيرد اشکال ندارد ، بلکه مستحب است .

مسأله 327 :

کسى که يقين يا حجت شرعيه دارد که وقت داخل شده ، اگر نيت وضوى واجب کند و قصدش مقيد به وجوب نباشد و بعد از وضو بفهمد وقت داخل نشده ، وضوى او صحيح است .

مسأله 328 :

مستحب است انسان براى امورى که وضو هر چند شرط صحت آنها نيست ولى در کمال آنها معتبر است وضو بگيرد ، مانند مناسک حج به غير از طواف واجب و نماز طواف - که وضو در آن دو شرط صحت است - و همچنين براى نماز ميت و ادخال ميت در قبر و رفتن به مسجد و براى خواندن قرآن و نوشتن آن و براى خوابيدن ، و نيز مستحب است کسى که وضو دارد دوباره وضو بگيرد . و هرگاه براى يکى از اين کارها وضو بگيرد مى تواند هر کارى را که بايد با وضو انجام داد به جا آورد ، مثلا مى تواند با آن وضو نماز بخواند يا طواف واجب انجام دهد .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS