مواردی که فقط قضای روزه واجب است (آیت الله حسین وحید خراسانی)

مواردی که فقط قضای روزه واجب است (آیت الله حسین وحید خراسانی)

جاهايى که فقط قضاى روزه واجب است

مسأله 1696 :

در چند صورت فقط قضاى روزه بر انسان واجب است و کفاره واجب نيست :

( اول ) آن که در شب ماه رمضان جنب باشد و به تفصيلى که در مسألهء " 1638 " گذشت تا اذان صبح از خواب دوم و سوم بيدار نشود .

( دوم ) آن که عملى که روزه را باطل مى کند انجام ندهد ، ولى نيت روزه نکند ، يا ريا کند ، يا قصد کند که روزه نباشد ، يا قصد کند کارى که روزه را باطل مى کند انجام دهد .

( سوم ) آن که در ماه رمضان غسل جنابت را فراموش کند و با حال جنابت يک روز يا چند روز روزه بگيرد .

( چهارم ) آن که در ماه رمضان بدون اين که خودش تحقيق کند صبح شده يا نه ، کارى که روزه را باطل مى کند انجام دهد ، و بعد معلوم شود صبح بوده ، و نيز اگر بعد از تحقيق گمان داشته باشد که صبح شده ، يا شک کند که صبح شده يا نه ، و کارى که روزه را باطل مى کند انجام دهد ، و بعد معلوم شود صبح بوده ، قضاى آن روزه بر او واجب است .

( پنجم ) آن که کسى بگويد صبح نشده و انسان به گفتهء او کارى که روزه را باطل مى کند انجام دهد ، و بعد معلوم شود صبح بوده است .

( ششم ) آن که کسى بگويد صبح شده و انسان به گفتهء او يقين نکند يا خيال کند شوخى مى کند و کارى که روزه را باطل مى کند انجام دهد ، و بعد معلوم شود صبح بوده است .

( هفتم ) آن که کور و مانند او به گفتهء کسى ديگر افطار کند ، و بعد معلوم شود مغرب نبوده است.

( هشتم ) آن که در هواى صاف به واسطهء تاريکى يقين کند که مغرب شده و افطار کند ، و بعد معلوم شود مغرب نبوده است ، ولى اگر در هواى ابر به گمان اين که مغرب شده افطار کند ، و بعد معلوم شود مغرب نبوده قضا لازم نيست .

( نهم ) آن که براى خنک شدن يا بى جهت مضمضه کند - يعنى آب در دهان بگرداند - و بى اختيار فرو رود ، ولى اگر فراموش کند که روزه است و آب را فرو دهد ، يا براى وضوى نماز واجب مضمضه کند و بى اختيار فرو رود ، قضا بر او واجب نيست .

( دهم ) آن که کسى از جهت اکراه يا اضطرار يا تقيه افطار کند .

مسأله 1697 :

اگر غير آب چيز ديگرى را در دهان ببرد و بى اختيار فرو رود ، يا آب داخل بينى کند و بى اختيار فرو رود ، قضا بر او واجب نيست .

مسأله 1698 :

استنشاق و مضمضهء زياد براى روزه دار مکروه است ، و اگر بعد از مضمضه بخواهد آب دهان را فرو برد ، بهتر آن است که سه مرتبه آب دهان را بيرون بريزد .

مسأله 1699 :

اگر انسان بداند که به واسطهء مضمضه يا استنشاق بى اختيار يا از روى فراموشى آب وارد گلويش مى شود ، نبايد مضمضه يا استنشاق کند .

مسأله 1700 :

اگر در ماه رمضان بعد از تحقيق يقين کند که صبح نشده ، و کارى که روزه را باطل مى کند انجام دهد ، و بعد معلوم شود صبح بوده ، قضا لازم نيست .

مسأله 1701 :

اگر انسان شک کند که مغرب شده يا نه ، نمى تواند افطار کند ، ولى اگر شک کند که صبح شده يا نه ، پيش از تحقيق هم مى تواند کارى که روزه را باطل مى کند انجام دهد .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS