اگر ظاهر یا باطن بودن بخشی از بدن انسان مورد شک و تردید باشد آیا بعد از زوال عین نجس می توان حکم به پاکی آن محل داد؟

اگر ظاهر یا باطن بودن بخشی از بدن انسان مورد شک و تردید باشد آیا بعد از زوال عین نجس می توان حکم به پاکی آن محل داد؟

پاسخ

  • خویی، تبریزی، سیستانی، مکارم و شبیری: باید آب کشید (یعنی با زوال عین نجاست پاک نمی شود)سیستانی: اگر با نجاست خارجی ملاقات کند باید آب کشید[1]
  • امام، فاضل و نوری: لازم نیست جایی را که نمی داند از باطن است یا از ظاهر، آب بکشد (یعنی حکم به پاک شدن آن می شود) ولی احتیاط مستحب در آب کشیدن است.[2]
  • وحید و صافی: بنابر احتیاط واجب باید آب کشید (یعنی با زوال عین نجاست پاک نمی شود).[3]
  • منابع:

    1. خویی و مکارم: العروة الوثقی، کتاب الطهارة، المطهرات، العاشر، م1؛ تبریزی و شبیری: رساله، م 224؛ سیستانی: رساله، م 217 و العروة الوثقی، ج1، کتاب الطهارة، المطهرات، العاشر، م1.
    2. امام: رساله، م 218 و تحریرالوسیلة، ج1، کتاب الطهارة، المطهرات، تاسعها؛ فاضل و نوری: العروة الوثقی، کتاب الطهارة، المطهرات، العاشر، م1.
    3. وحید و صافی: رساله، م 224.
    Powered by TayaCMS