اقسام عمره
مسأله 135 : عمره مانند حج است ، گاهى واجب است و گاهى مستحب ، و گاهى مفرده است و گاهى عمره تمتع .
مسأله 136 : عمره مانند حج بر هر مستطيعى که داراى شرايط است واجب مى شود ، و وجوبش مانند وجوب حج فورى است ، 0پس کسى که مستطيع براى عمره شد هر چند براى حج مستطيع نباشد واجب است عمره را به جا آورد .
بلى ظاهر اين است که کسى که وظيفه اش حج تمتع است و استطاعتش آن را ندارد ولى استطاعت عمره مفرده را دارد عمره مفرده بر او واجب نيست .
و بنابر اين اگر کسى مستطيع شود و قبل از موسم حج بميرد ، واجب نيست از اموالش براى او اجيرى جهت انجام دادن عمره مفرده بگيرند ، همچنان که کسى که براى حج اجير شده بعد از فراغت از اعمال حج نيابى واجب نيست عمره مفرده به جا آورد ، هر چند در اين هنگام استطاعت عمره داشته باشد ، لکن شايسته است که احتياط در موارد ذکر شده ترک نشود . و اما کسى که حج تمتع را به جا آورده مسلماً ، عمره مفرده بر او واجب نيست .
مسأله 137 : مستحب است عمره مفرده را در هر ماه از ماه هاى سال به جا آورد ، و وجود فاصله سى روز بين دو عمره لازم نيست ، پس جايز است يک عمره را در يک ماه اگر چه در آخر آن باشد و عمره ديگر را در ماه بعدى اگر چه در اول آن باشد بجا آورد .
و دو عمره را در يک ماه نمى توان به جا آورد ، در صورتى که هر دو عمره براى يک شخص باشد چه آنشخص خود به جا آورنده باشد يا شخص ديگرى اگرچه عمره دوم را رجاءاً به جا آوردن اشکالى ندارد .
و ميتواند در يک ماه دو عمره بياورد يکى براى خود و ديگرى براى ديگرى يا يکى براى شخصى و ديگرى براى شخص ديگر ولى معتبر بودن فاصله اى که ذکر شد بين عمره مفرده و تمتع مورد اشکال است ، پس احوط براى کسى که عمره تمتع را در ماه ذى الحجة بجا آورده و مى خواهد عمره مفرده را بعد از پايان اعمال حج انجام دهد اين است که عمره مفرده را در ماه شوال ـ مثلاً ـ انجام داده و مى خواهد بعد از آن عمره تمتع را بجا آورد اين است که عمره تمتع را در همان ماه شوال انجام ندهد .
و اما بجا آوردن عمره مفرده بين عمره تمتع و حج ، ظاهر اين است که موجب بطلان عمره تمتع خواهد شد ، و لازم است که آن را اعاده نمايد .
بلى اگر در مکّه بماند تا روز ترويه ، يعنى هشتم ماه ذى الحجّه ، به قصد انجام حج ، در اين صورت عمره مفرده که انجام داده عمره تمتع به حساب مى آيد ، و بعد از آن بايد حج تمتع بجا آورد .
مسأله 138 : همچنان که عمره مفرده به استطاعت واجب مى شود ، به نذر و قسم و عهد و غير اينها نيز واجب مى شود .
مسأله 139 : عمره مفرده با عمره تمتع در اعمال شريکند ، و بيان اعمال عمره تمتع خواهد
آمد ، و عمره مفرده با عمره تمتع چند فرق دارد :
آنکه در عمره مفرده طواف نساء واجب است ولى در عمره تمتع واجب نيست .
آنکه عمره تمتع بجز در ماه هاى حج ( شوال و ذى القعدة و ذى الحجة ) واقع نمى شود و صحيح نخواهد بود ، ولى عمره مفرده در تمام ماه ها صحيح است ، و افضل آنها ماه رجب است .
آنکه بيرون آمدن از احرام در عمره تمتع منحصر به تقصير است ، ولى بيرون آمدن از احرام در عمره مفرده هم به تقصير و هم به سر تراشيدن ممکن است ، و سر تراشيدن افضل است .
اين حکم مردان است ، و اما زنان تقصير بر آنها متعين است در هر دو عمره .
آن که عمره تمتع و حج بايد در يک سال واقع شوند چنان که بيان خواهيم نمود ، ولى عمره مفرد چنين نيست ، پس کسى که حج افراد و و عمره مفرد بر او واجب باشد مى تواند حج را در يک سال و عمره را در سال ديگرى به جا آورد .
آن که در عمره مفرده اگر کسى قبل از فارغ شدن از سعى از روى علم و عمد جماع کند ، عمره وى حتماً باطل شده و واجب است آن را دوباره به جا آورد ، به اين طور که تا ما بعد در مکه بماند و در آن ماه آن را دوباره به جا آورد ، و اما کسى که در حين انجام عمره تمتع جماع نمايد حکم ديگرى دارد ، که در مسأله 220 خواهد آمد .
مسأله 140 : احرام بستن براى عمره مفرده واجب است از همان ميقاتهايى باشد که احرام عمره تمتع از آنها بسته مى شود ، و بيان آنها خواهد آمد .
بلى اگر مکلف در مکه باشد و بخواهد عمره مفرده به جا آورد ، جايز است از نزديکترين نقطه خارج حرم مانند حديبيه و جعرانيه و تنعيم احرام ببندد ، و واجب نيست به يکى از ميقاتها برود و از آنجا محرم شود ، مگر کسى که عمره مفرده خود را به علت جماع قبل از سعى فاسد نموده باشد ، که چنين شخصى براى عمره اى که دوباره بايد بجا آورد بايد از يکى از ميقاتها احرام ببندد ، و بنابر احتياط احرام از اولين نقطه خارج از حرم براى او کافى نخواهد بود ، چنان که در مسأله 223 خواهد آمد .
مسأله 141 : ورود در مکّه بلکه در حرم هم بدون احرام جايز نيست ، پس کسى که بخواهد در غير ماههاى حج ( شوال ، ذو القعده ، ذو الحجّه ) وارد آنها شود بايد براى عمره مفرده احرام ببندد ، مگر کسى که به علت کارى که دارد مرتباً وارد و خارج
ميشود ، مانند هيزم شکن و علاف و امثال اينها ، و همچنين کسى که بعد از تمام نمودن اعمال عمره تمتع و حج يا بعد از عمره مفرده از مکه خارج شده و بيرون رفته باشد ، که چنين شخصى مى تواند پيش از گذشتتن ماهى که عمره خود را در آن انجام داده بدون احرام وارد مکه شود . و حکم کسى که بعد از عمره تمتع و قبل از حج از مکه خارج شود در مسأله 154 خواهد آمد .
مسأله 142 : کسى که عمره مفرده را در ماه هاى حج به جا آورده و تا روز ترويه ، يعنى هشتم ماه ذى الحجة ، در مکه باقى مانده و قصد حج نموده ، در اين صورت عمره
مفرده اى که بجا آورد عمره تمتع به حساب مى آيد و بعد از آن کافى است که حج تمتع بجا آورد ، و فرقى در اين حکم بين حج واجب و حج مستحبى نيست .