آیا کارهایی که انجام دادن آنها در اعتکاف حرام است، اعتکاف را باطل می کنند؟

آیا کارهایی که انجام دادن آنها در اعتکاف حرام است، اعتکاف را باطل می کنند؟

پاسخ

  • خویی، سیستانی، وحید و نوری: بله.[1]
  • بهجت و صافی: اگر نداند آن مکان برای دیگری است، اعتکافش باطل نیست. امّا اگر به غصبی بودن آن مکان آگاه باشد ولی به خاطر کوتاهی در یادگیری مسائل شرعی نداند غصب کردن مکان اعتکاف شخص دیگر اعتکاف را باطل می کند، اعتکافش باطل است.[2] تبریزی و شبیری: نزدیکی با همسر اعتکاف را باطل می کند، ولی بقیۀ کارهایی که در اعتکاف حرام است، اعتکاف را باطل نمی کند.[3]
  • امام: نزدیکی با همسر، لمس و بوسیدن اگر با شهوت باشد، اعتکاف را باطل می کند. امّا اگر بقیۀ کارهای حرام در اعتکاف را مرتکب شود بنا بر احتياط واجب اگر اعتکاف واجب معيّن باشد بايد اعتکاف را کامل کند و قضاى آن را به‌جا آورد؛ و در واجب غيرمعيّن، اگر در دو روز اول باشد بايد اعتکاف را از سر بگيرد و اگر روز سوم باشد اعتکاف را کامل کند و سپس از سر بگيرد و در اعتکاف مستحب قبل از تمام شدن روز دوم چيزى بر عهده او نيست و اگر روز سوم باشد بنابر احتیاط واجب باید آن را قضا کند. بايد دوباره اعتکاف را از سر بگيرد. [4]
  • فاضل: نزدیکی با همسر، لمس و بوسیدن اگر با شهوت باشد، اعتکاف را باطل می کند و بقیۀ کارهایی که در اعتکاف حرام است، بنابر احتیاط واجب اعتکاف را باطل می کند؛ (لذا اگر اعتکاف واجب معيّن باشد بايد اعتکاف را کامل کند و قضاى آن را به‌جا آورد؛ و در واجب غيرمعيّن، اگر در دو روز اول باشد بايد اعتکاف را از سر بگيرد و اگر روز سوم باشد اعتکاف را کامل کند و سپس از سر بگيرد و در اعتکاف مستحب قبل از تمام شدن روز دوم چيزى بر عهده او نيست و اگر روز سوم باشد بنابر احتیاط واجب باید آن را قضا کند. بايد دوباره اعتکاف را از سر بگيرد.) [5]
  • مکارم: همه ی کارهایی که انجام آن در اعتکاف حرام است آن را باطل می کند مگر لمس و بوسیدن با شهوت که بنابر احتیاط واجب اعتکاف را باطل می کند؛ (بنا بر احتياط واجب اگر اعتکاف واجب معيّن باشد بايد اعتکاف را کامل کند و قضاى آن را به‌جا آورد؛ و در واجب غيرمعيّن، اگر در دو روز اول باشد بايد اعتکاف را از سر بگيرد و اگر روز سوم باشد اعتکاف را کامل کند و سپس از سر بگيرد و در اعتکاف مستحب قبل از تمام شدن روز دوم چيزى بر عهده او نيست و اگر روز سوم باشد بنابر احتیاط واجب باید آن را قضا کند. بايد دوباره اعتکاف را از سر بگيرد). [6]

منابع:

  1. خویی، سیستانی و وحید: منهاج الصالحین، کتاب الصوم، الخاتمة فی الاعتکاف ، م 1080؛ نوری: العروة الوثقی، کتاب الاعتکاف، فصل فی احکام الاعتکاف، م 3.
  2. بهجت: وسیلة النجاة، م 12010؛ صافی: هدایة العباد، ج 1، کتاب الصوم، م 1423.
  3. تبریزی: منهاج الصالحین، کتاب الصوم، الخاتمة فی الاعتکاف ، م 1080؛ شبیری: استفتائات، اعتکاف، محرّمات اعتکاف.
  4. امام: تحریر الوسیلة، ج1، کتاب الصوم، خاتمة فی الاعتکاف، القول فی احکام الاعتکاف، م2
  5. فاضل: العروة الوثقی، کتاب الاعتکاف، فصل فی احکام الاعتکاف، م 3.
  6. مکارم: العروة الوثقی، کتاب الاعتکاف، فصل فی احکام الاعتکاف، م 3.
Powered by TayaCMS