مسائل متفرقه

مسائل متفرقه

مسائل متفرقه

سوال 1007 :

مستدعي است نظر مبارکتان را در رابطه با قضاوت زنان و ورود زنان به دستگاه قضائي جهت رسدگي به دعاوي حقوقي ، کيفري و امور حسبيه از بدو تشکيل پرونده ، مرحله تحقيقات و ختم رسيدگي و اصدار و ابلاغ و اجراي حکم مرقوم فرماييد .

ج از آنجا که قضاوت اسلامي يکي از شئون حکومتي اسلام است لذا قضاوت زنان و دخاللت آنان رد مراحل امور قضائي در مواردي که با تنظيم برنامه اي که از طرف زعيم اسلامي صورت گيرد و در چهار چوب موازين اسلامي تنظيم شود ، جايز است .

سوال 1008 :

تشخيص موسيقي مطرب و حرام موکول به عرف است يا شخص مکلف ؟

جواب :

تشخيص متعارف ميزان است .

سوال 1009 :

نصب پمپهاي پر فشار آب که اخيرا عرضه شده در منازل در صورتي که اگر پمپ مشغول به کار باشد آب آن منزل فراوان و آب همسايه ها کم مي شود ، آيا نصب آنها جايز است ؟ اخيرا در بعضي از مساجد هم اين کار مشاهده شده است .

جواب :

اگر موجب ضرر به آنها شود و يا اشکالي در کار آنها ايجاد کند جايز نيست .

سوال 1010 :

آيا بردن نام مبارک حضرت بقيه الله الاعظم ( عج ) به نام خاص آن حضرت ( محمد بن الحسن المهدي (عج) ) در اين زمان اشکال دارد يا خير ؟

جواب :

در اين زمان اشکال ندارد .

سوال 1011 :

وظيفه ما در برخورد با انحرافات و مسائل خلاف شرع ( فساد و بد حجابي ) که در جامعه گسترش يافته ( با در نظر گرفتن اين مطلب که شرايط امر به معروف حاصل نيست ) چيست ؟

جواب :

به مراکز مسئول تذکر دهيد .

سوال 1012 :

اگر فرزند براي رفع نيازهاي شرعي خود به اماکن مقدسه برود و پدرش در منزل نيست با به او بگويد ولي مادر هست آيا حتما اجازه پدر لازم است ؟ اگر هر دو يا يکي از آنان در منزل نباشد ولي فرزند بداند آنها راضي هستند که براي کاري فردي از منزل خارج شود اشکال دارد ؟

جواب :

اشکالي ندارد .

سوال :

1013 : اگر پدري پشت بام خانه را با قير دزدي آسفالت کند آيا زندگي زن و فرزندان او در صورتي که مسکني ديگر ندارند در آن خانه اشکال دارد ؟

جواب :

براي زن و فرزندان در فرض مذکور اشکال ندارد .

سوال 1014 :

معاشرت با کسي که نماز را عمدا ترک کرده و نسبت به نامحرم و محرم بي تفاوت است و حجاب را کنار گذاشته و امر به معروف هم تاثيري در او ندارد چه حکمي دارد ؟

جواب :

در صورتيکه معاشرت کننده تحت تاثير او قرار نگيرد معاشرت به اندازه متعارف اشکال ندارد .

سوال 1015 :

متأسفانه در بعضي خانواده ها و حتي خانواده هاي مذهبي هنگامي که مجالس عروسي برگذار مي کنند مرتکب خيلي از حرام ها از قبيل رقص و اختلاط زن و مرد نامحرم و ترانه هاي حرام مي شوند و استدلالشان اين است که مجلس عروسي بايستي شاد باشد و غالبا مي گويند يک شب که بيشتر نيست لطفا بفرماييد اين استدلال صحيح است يا خير ؟ و شرکت در اين مجالس ( با فرض اينکه اگر شرکت نکند خانواده مذکور ناراحت شده و بعد قطع رابطه مي کنند ) چه حکمي دارد ؟

جواب :

شرکت در مجالس حرام حرام است ، مگر اينکه بتوان نهي از منکر نمود و لازم است که مسلمان هميشه بر اساس دين مقدس اسلام حرکت نمايد .

سوال 1016 :

لطفا نظر شريف خود را در مورد مسائل زير مرقوم فرماييد :

1ـ طلبه شدن در عصر حاضر واجب کفائي است يا عيني ؟

جواب :

واجب کفائي است ولي آموختن مسائل شرعي مورد احتياج واجب عيني است .

2ـ اگر کسي بخواهد طلبه بشود ولي پدر و مادر او مانع شوند وظيفه اش چيست ؟

جواب :

بايد پرسيد که پدر و مادر به چه علت مانع مي شوند اگر منطف صحيح نباشد نمي توانند مانع بشوند .

سوال 1017 :

نظر کردن خانمها به فيلمهاي ورزشي که از سيماي جمهوري اسلامي ايران پخش مي شود ، به ويژه در ورزش کشتي و شنا که اکثر بدن مردان نمايان است چگونه است ؟

جواب :

در صورتي که موجب فساد و فحشاء باشد جايز نيست .

سوال 1018 :

بعضي از ذارکين در مدايح اهل بيت با تعبيراتي مانند : ( مست مستم من ، هر چه بادا باد ، علي پرستم من ، همچو مادرت زهرا از همه خوشگلتري ، يا ابا صالح بيا ) را به کار مي برند که به نظر مي رسد با شأن اهل بيت عليهم السلام منافات دارد ، به کار بردن اينگونه الفاظ چه حکمي دارد ؟

جواب :

هر تعبيري که منافات با عظمت مقام اهل بيت عليهم السلام دارد يا يا مباني مذهب سازگار نيست حرام است .

سوال 1019 :

اخيرا معمول شده براي نونهالان جشن تکليف برگذار مي کنند و لي در برخي از اين مجالس بجاي اينکه نونهالان و حاضرين را به مسائل ديني و حلال و حرام الهي و عبادات جلب کنند اين مجالس را با زدن و رقصيدن بر پا مي نمايند نظر حضرت عالي در مورد برپايي اينگونه مجالس چيست ؟

جواب :

لازم است جشن تکليف را با ذکر مطالب شرعي و اخلاقي برگزار نمايند .

سوال 1020 :

خانمي در شکمش دو بچه دارد و وقت زايمان او است وي را به بيمارستان انتقال داده و متوجه شده اند که سرهاي بچه ها به رحم مادر چسبيده و دکتر ها تشخيص داده اند اگر سرهاي بچه ها را ببرند مادر سالم و زنده مي ماند و اگر رحم مادر را ببرند بچه ها زنده مي مانند و از طرفي هم قتل نفس حرام است وظيفه ما در اين مورد چيست ؟

جواب :

در اين موارد اگر بريدن رحم مادر موجب مرگ مادر مي شود وظيفه خاصي نداريد و دست نگه داريد .

سوال 1021 :

آيا دفن کردن ميت در قبري که شخصي در ا، ساليان قبل دفن شده است با احتمال بر اينکه ميت اولي از بين رفته و تنها مقداري از استخوانهايش باقي مانده است جايز است يا خير ؟

جواب :

تا ميت او لي کاملا نپوسيده و خاک نشده است نبش قبر جايز نيست و ميت ديگر را در آن قبر نمي توان دفن کرد .

سوال 1022 :

به چه کسي سادات مي گويند ؟ و رواياتي که در اين مورد آمده بيان فرماييد .

جواب :

کسي که نسلش به هاشم مي رسد از سادات است و براي روشن شدن بيشتر مطلب به جلد 6 وسائل الشيعه مراجعه بفرماييد .

سوال 1023 :

اگر مستأجري ملک را بعد از انقضاء مدت اجاره تخليه ننمايد آيا مي توان او را با تعزير يا حبس و ... وادار به تخليه نمود يا خير ؟

جواب :

وادار نمودن از تذکر و نصيحت آغاز مي شود و مراحل متفاوت دارد و آنچه که مرقوم شده است آخرين مرحله است و مرحله آخر با نظر حاکم شرع است .

سوال 1024 :

نظر مبارک در مستثنيات دين چيست ايا تلفن منزل ماشين به هر قيمت که باشد جزء مستثنيات دين است يا خير ؟

جواب :

احتياج و شأن و حداقل را بايد در نظر گرفت .

سوال 1025 :

بعضي از پرسنل راهنمايي و رانندگي ، رانندگان متخلف را متوقف و بجاي جريمه مبلغي از آنان بعنوان رشوه مي گيرند و متخلف را رها مي نمايند و اينگونه پولها از نظر شرعي چه حکمي دارد ؟

جواب :

در صورتي که صاحبان اين پولها مجهول است مجازند که آنها را به عنوان مظالم و مجهول المالک به افراد فقير بدهند .

سوال 1026 :

نظر مبارک شما پيرامون نمايش فيلم و برگزاري کلاسهاي آموزش ورزشهاي رزمي و کاراته جهت جذب نوجوانان به سمت مساجد علاوه بر تدريس قرآن و احکام چيست ؟

جواب :

در صورتي که همراه با فساد اخلاقي و يا احيانا آميخته با گناه نباشد اشکال ندارد ، ضمنا اگر برنامه هاي مذکور در مساجد برگزار مي شود نبايد مزاحم عبادت و اجتماعات مردم باشد .

سوال 1027 :

زنان يا مرداني که در کنار خيابانها و يا پياده روها نشسته و براي مردم فال مي گيرند و از گذشته و آينده خبر مي دهند ، آيا کار آنها مشروعيت دارد و پول دادن به آنها جايز است ؟

جواب :

جايز نيست .

سوال 1028 :

افرادي دعانويس هستند و بيماران و افرادي که از همه جا دستشان بريده شده پيش اين گروه مي روند ، آيا چنين چيزي در اسلام وجود دارد ؟

جواب :

اگر دعاها مطابق ادعيه وارده از حضرت خاتم ( صلي الله عليه و آله ) و اعمه اطهار عليهم السلام باشد مثل کتاب مفاتيح الجنان و زاد المعاد جايز است .

سوال 1029 :

احتراما برخي از افراد شيفته ، دلشده و سوخته بي قرار حضرت مهدي موعود ارواحنا فدا ، اخيرا اظهار مي دارند وجود مبارک و محبوب امام حجه ابن الحسن العسکري ( عليه السلام ) ظهور فرموده اند و گوش مبارک به اذن کردگار سپرده تا جهان را بعدالت مزين فرمايند ؟ و جالب اينکه اين گروه مشتاق ، زمان را زودتر از 4 الي 5 سال براي حضور فرح انگيز و جانفزاي حضرت تعيين ميدارند . حضرتعالي چه مي فرماييد ؟ عطر دلاويز حضور و ظهور به مشام خاصان رسيده است ؟

جواب :

منتظر فرج آن حضرت عجل الله فرجه الشريف و ارواحنا لتراب مقدمه الفداء بمعناي واقعي کلمه با توفيق پروردگار بايد باشيم ولي بما دستور فرموده اند که وقت تعيين نکنيد . اللهم عجل فرجه و سهل مخرجه و اجعلنا من انصاره و اعوانه .

سوال 1030 :

در برخي کتب ( موجود در بازار ) آمده است که حضرت حجت ارواحنا فدا داراي همسر و فرزندان مي باشند ؟ نظر مبارک چيست ؟

جواب :

اگر نقل معتبر باشد بايد قبول کرد و استبعاد ندارد .

سوال 1031 :

آيا نشستن در کنار نامحرم در تاکسي و ديگر وسائل نقليه عمومي جايز است ؟ ( در صورتي که تماس بين اين دو از روي لباس باشد )

جواب :

در صورتي که فشار و اتکاء باشد جايز نيست .

سوال 1032 :

چيدن ميوه از باغ کشاورزي براي خوردن در همان محل بدون اجازه از صاحب باغ ، آيا حلال است يا خير ، و اين که مي گويند به اندازه خوردن حلال است و براي بردن حلال نيست ، چگونه است ؟

جواب :

اگر درخت ميوه در ( سر راه ) رهگذر قرار داشته باشد مي توان در حال ( عبورش ) از ميوه آن درخت بري خوردن در ( همانجا ) استفاده کند ، به شرط آن که از حد يکدفعه سير خوردن و احتياج تجاوز نکند .

سوال 1033 :

عطر زدن و استعمال بوي خوش براي آقايان و بانوان در صورتيکه به مشام نامحرم برسد ، چگونه است ؟

جواب :

براي بانوان جايز نيست .

سوال 1034 :

در مورد دوچرخه سواري بانوان نظر حضرت عالي چيست ؟

جواب :

اگر فقط خوشان باشند اشکالي ندارد .

سوال 1035 :

آيا براي دور انداختن کاغذهايي که اسماء جلاله يا اسامي معصومين عليهم السلام در آنها وجود دارد مي توان به طوري در آنها دخل و تصرف کرد که ديگر آن کلمه خوانده نشود ؟ مثلا با سياه کردن بعضي از حروف آنها ، آيا به اين کار محو نمودن صدق مي کند ، يا خير ؟

جواب :

با دخل و تصرف مزبور نيز از کاري که موجب هتک احترام است خودداري کنند .

سوال 1036 :

مشاهده حجم بدن نامحرم از روي پوشش ، چگونه است ؟

جواب :

تا قصد و نحوه نظر چگونه باشد و اگر با ريبه و تلذذ باشد حرام است .

سوال 1037 :

دست افشاني بانوان در مجلس عروسي زنانه چگونه است ؟

جواب :

در مجلس عروسي با توأم نبودن با محرمات ديگر بي اشکال است .

سوال 1038 :

آيا خوردن شير حرام ( شير سگ ) انسان را از نسب خاتم انبياء مي اندازد ؟

جواب :

هر چند شير سگ حرام و نجس است ولي اين اثر ثابت نيست .

سوال 1039 :

به نظر جناب عالي بهترين دعاء چه دعائي است؟

جواب :

دعائي که در حال خضوع و خشوع و تضرع و توجه خوانده شود و سند صحيح داشته باشد و مناست ايام باشد.

سوال 1040 :

بهترين خوف ، خوف از خالق است ( البته از عظمت خالق ) اين خوف را چگونه در خود ايجاد کنيم ؟

جواب :

با تفکر در عظمت خداوند و عواقب گناه و معاصي و دعاهايي که از اهل بيت عليهم السلام رسيده است .

سوال 1041 :

آموزش و فراگيري آهنگهاي قرآني به منظور يادگيري و تلاوت چگونه است ؟

جواب :

جايز است و بسيار مطلوب .

سوال 1042 :

آيا روکش يا عين جنس طلاي زرد يا سفيد براي زينت دندان يا مرمت آن را جايز مي دانيد يا خير لطفا توضيح بفرماييد .

جواب :

زينت به طلا به هر عنوان براي زن اشکال ندارد ولي براي مرد طلاي سفيد که اشکال ندارد و اما طلاي زرد اگر فقط براي زينت باشد در دندانهاي جلو اشکال دارد ولي براي زينت اگر نباشد و جنبه معالجه و استحکام داشته باشد اشکال ندارد .

سوال 1043 :

طلبه اي که از شهريه آقا امام زمان ( عليه السلام ) استفاده مي نمايد آيا مي تواند از کمک مالي خانواده نيز استفاده کند ؟

جواب :

بلي مي تواند مخصوصا براي کسب مخارج خود .

سوال 1044 :

اخيرا که مرسوم شده ، دارندگان سکه طلا ، سکه هاي خود را به متقاضيان اجاره مي دهند و ماهانه مبلغي را بابت حق الاجاره دريافت مي نمايند ( با توجه به نوسان قيمت طلا اين کار از دو طرف ريسک است ) فردي که سکه را اجاره مي نمايد متعهد است در موعد مقرر سکه ها را عودت دهد و سکه هاي برگشتي به يقين همان سکه اوليه نيست ، زيرا فرد اول که سکه ها را اجاره کرده است به منظور فروش آن در بازار و نقد کردن سکه به پول رايج بوده است ليکن از همان نوع سکه ( آزادي و تمثال حضرت امام ...) را بايد عودت نمايد . خواهشمند است نظر فقهي خود را در مورد اين نوع اجاره اعلام فرماييد.

جواب :

اجاره به صورت مذکور در سوال باطل است و مشروع نيست .

سوال 1045 :

آيا گذاشتن ريش بلند به اندازه بلندتر از انگشتان جايز است يا خير ؟

جواب :

جايز است .

سوال 1046 :

کف زدن چه حکمي دارد ؟

جواب :

کف زدن به تنهايي حرام نيست ولي از ديدگاه اسلام مسلمانان بايد وقار و متانت خود را در مجالس و مجامع خود هميشه حفظ کنند و اعمال و حرکاتي که نشانگر جلف و سبک بودن است و وقار و عظمت و متانت آنها را خدشه دار مي سازد کنار بگذارند و مخصوصا در مجالس مذهبي به همان فرستادن صلوات و گفتن الله اکبر به مجلس خود عظمت و شکوه بدهند .

سوال 1047 :

بعضي از مسئلين سازمان ها و ادارات اخيرا با وجود آقايان از خانهاي جوان به عنوان منشي و رابط بين خود و ارباب رجوع استفاده مي کنند . نظر مبارک حضرت علي در اين مورد چيست ؟

جواب :

گر چه موضوع مذکور به حکم اولي اسلام جايز است ولي براي اينکه مورد تهمت و سوء ظن قرار نگيرد لازم است از وجود آقايان به عنوان منشي و رابط استفاده کنند و استفاده از وجود خانم براي رابط و منشي را به مسئولين زن واگذار نمايند .

سوال 1048 :

اگر شخصي در اتومبيلي سوار شده که نوار موسيقي يا غنا گذاشته اند و بداند نهي از منکر سودي ندارد ، وظيفه چيست ؟

جواب :

نهي از منکر با شرايطي لازم است و بدون آن شرايط لازم نيست ولي اگر ممکن است خودش با آن وسيله به طرف مقصد نرود .

سوال 1049 :

آيا سربازي که در حين انجام مأموريت براي بردن سوخت در قسمت نگهداري اسراء جنگي به دره سقوط نموده و از دنيا رحلت کرده و کارشناسان ارتش در دولت اسلامي ايشان را جزء شهداء محسوب کرده و از مزاياي خانواده شهيد بهره مند نموده اند . آيا اين نظر صحيح مي باشد ؟ و اخذ اين مزايا به عنوان شهيد براي وارث جايز است ؟ و بالاخره از لحاظ ثواب مسأله ايشان چطور است ؟

جواب :

مشروعيت اخذ مزاياي مذکور تابع ضوبط کارشناسان ارتش است و اگر ضوابط آنها شامل مورد مذکور در فوق مي شود اشکال ندارد . و بردن ثواب هم تابع قصد آن سرباز است ، رحمة الله عليه .

سوال 1050 :

مفهوم شخصيت حقوقي که در قانون موضوعه بخصوص در حقوق تجارت داريم آيا در فقه چنين عنوان يا مفهومي يافت مي شود؟

جواب :

اين الفاظ اصطلاحاتي است که بعدا بوجود آمده است ولي محتوا و معناي آن در فقه وجود دارد .

سوال 1051 :

بحثهايي در خصوص خلفاي سه گانه چگونه مي باشد براي روسن شدن قضايا مي توانيم بحث کنيم يا خير ؟

جواب :

با منطق و دليل و با مراجعه به مثل المراجعات و الغدير و معالم المدرستين و امثال آنها بحث شود .

سوال 1052 :

در زيارت امام حسين عليه السلام مي خوانيم ، سلام بر حسين و بر علي بن حسين عليه السلام و سلام بر اولاد و اصحاب و انصار ، چه سري است که نام برادران امام حسين عليه السلام يا مخصوصا آقا عباس بن علي عليه السلام در اين سلام گنجانده نشده است ؟

جواب :

اصحاب و انصار شامل برادران حضرت سيد الشهداء نيز مي شود .

سوال 1053 :

شخصي براي کسي کار مي کرد و اجرت معيني ذکر کرده بود ، پس از انجام عمل اجرت او را کمتر داده است آيا مي تواند از ساير اموال او که باقي مانده اجرت را به عنوان تقاص بردارد ؟

جواب :

اگر حق او را ندهند مي تواند با اذن حاکم شرع به عنوان تقاص بردارد .

سوال 1054 :

الف ـ آيا امر پدر بر ترک مستحب و فعل مکروه ، واجب الاطاعه است ؟

ب ـ امر پدر ، بر فعل مستحب يا مباح و ترک مکروه ، چه نقشي دارد و چه تکليفي را براي فرزند به وجود مي آورد ؟

جواب :

عاق والدين به چه معني است ؟ در چه شرايطي تحقق مي يابد ؟ آثار آن چيست ؟

د ـ مقام مادر بالاتر است يا پدر ؟ در مقام تعارض بين اطاعت امر پدر و مادر کداميک واجب است ؟

جواب :

در آن محدوده اي که معاشرت اجتماعي معمول و متعارف اقتضا مي کند که پدر و مادر نظر بدهند و نافرماني گوش ندادي به نظر آنها در عرف متشرعه خلاف محسوب مي شود اطاعت امر ايشان لازم است . ولي در مواردي که در عرصه معاشرتهاي اجتماعي ارتباطي به پدر و مادر وجود ندارد و انسان خودش بايد تصميم بگيرد و نظر آنها يک نوع دخالت در زندگي شخصي انسان محسوب مي شود اطاعت از آنها واجب نيست و اين جواب کلي بسياري از پرسشهايي است که مرقوم داشته ايد .

سوال 1055 :

د رمقام تعارض بين امر پدر و همسر ، اطاعت امر کدام يک براي زن مقدم است ؟

جواب :

در مقام تعارض در يک امر مشروع ، امر همسر مقدم است .

سوال 1056 :

در چه مواردي امر پدر و مادر ، بر فرزند حرام است ؟

جواب :

در موردي که پدر يا مادر به امري که خلاف شرع است امر کنند .

سوال 1057 :

جوائزي که در کل بانکهاي ايران از طريق قرعه کشي اعم از جوائز نقدي ، مسکن ، خودرو و سود بانکي به برنده تعلق مي گيرد چه حکمي دارد ؟

جواب :

دادن جايزه بر اساس قرعه به افرادي که داراي مزيت مشروع مي باشند جائز و حلال است و مسئله حليّت سود بانکي در اواخر توضيح المسائل مرقوم گرديده است ، مراجعه بفرماييد .

سوال 1058 :

دو نفر که با هم وارد ساختماني ( محدوده پاسگاه هوايي ) شده و به کمک يکديگر شمش مسي به بلندي 5 متر را مي دزدند ، اما يکي از آنها از اين دزدي هيچ سهمي نمي گيرد و فقط با او همکاري کرده اين شخص که هيچ سهمي از دزدي نبرده بخواهد تاوان اين دزدي را بپردازد چگونه بايد عمل کند ؟ اگر پول پرداخت آن را ندارد چه ؟ و خلاصه حکم اين دو نفر چيست ؟

جواب :

در فرض مسأله اين دو نفر هر دو ضامن مي باشند و هر يک از آنها بايد نصف قيمت آن شمش را به مسئول آن مرکز بپردازند و اگر فعلا قدرت پرداخت آن را ندارند لازم است که تصميم پرداخت را در هر زمان ممکن هر چه زودتر داشته باشند و اگر در حال حيات نتوانند بايد وصيت کنند که از ترکه آنها پرداخت شود .

سوال 1059 :

استهزاء و تحقير و غيبت جواناني که موسوم به ( رپ ) هستند چه حکمي دارد؟

جواب :

جائز نيست .

سوال 1060 :

آيا ناسزا گفتن و فحش دادن به ديگران اشکال دارد ؟ و در برابر شخص ناسزاگو چه بايد کرد؟

جواب :

مسلما اشکال دارد و حرام است و ناسزا گفتن و فحش دادن را نبايد با فحش دادن جواب داد بلکه اگر ممکن است با رعايت مراتب نهي از منکر که از منطق ملايم آغاز مي شود بايد نهي از منکر کرد و اگر ممکن نيست حلم و سکوت تاثير زيادي در تنبه او دارد .

سوال 1061 :

اگر انسان در بي نمازي فردي يقين پيدا کند و با او دوست باشد پس از يقين به اين موضوع آيا ادامه دوستي جايز است يا خير ؟

جواب :

اگر ادامه دوستي بر اساس تدبير ناصحانه موجب تنبه او شود راجح بلکه لازم است و اگر نه سعي شود که ترک دوستي باعث تنبه او شود .

سوال 1062 :

کشيدن دخانيات و سيگار در جمع دانش آموزان که معمولا اثرات سوء تربيتي دارد از طرف مسئولين مدرسه ومعلمين ومعاونين جايز است يا خير ؟

جواب :

چون همانطور که مرقوم داشته ايد اثرات سوء تربيتي دارد اجتناب شود .

سوال 1063 :

سيمخ زدن براي اهل بيت عليهم السلام به صورت برهنه حتي اگر منجر به سرخ شدن يا کبود ، يا خون آمدن سينه شود آيا کار شرعي است ؟

جواب :

به طوري که در بين شيعيان متعارف است اشکال ندارد .

سوال 1064 :

آيا معاشرت با افرادي که نماز و روزه و خمس و زکات را ترک کرده اند حرام و گناه است ؟

جواب :

در صورتي که ترک معاشرت شما موجب تنبيه آنها باشد معاشرت نکنيد .

سوال 1065 :

بازي با پاسور بدون شرط برد و باخت چه حکمي دارد ؟

جواب :

جائز نيست .

سوال 1066 :

اگر کسي فاضلاب شخصي خود را به آب مورد استفاده عمومي باز کرده باشد چه صورتي دارد ؟

جواب :

جائز نيست و حرام است .

سوال 1067 :

حکم حشيش و مکاني که در آن حشيش کشيده مي شود چه صورتي دارد ؟ آيا آن مکان پاک است يا نجس ؟

جواب :

حشيش حرم است ولي نجس نيست .

سوال 1068 :

الف ـ اينکه مي گويند خلقت آدم پس از خلقت انسان بوده يعني چه ؟ آيا انسان با آدم فرق دارد ؟

ب ـ خداوند مي فرمايد که (اي محمّد ! اگر تو نبودي جهان را خلق نمي کردم ) لطفا بفرماييد که چرا خداوند ، جهان را آفريده و بعد از يک مدتي بسيار طولاني آدم را خلق کرده و باز بعد از يک مدت طولاني پيامبر( صلي الله عليه و آله وسلم ) را فرستاده و بعد ايشان را از اين جهان بردند ، چرا خداوند از همان ابتدا پيامبر را خلق نفرمودند ؟

الف ـ مضمون اول صحيح نيست .

ب ـ خداوند متعال قبل از خلقت عالم و آدم عليه السلام انوار حضرت محمد ( صلي الله عليه و آله و سلم ) را آفريده است و خداوند حکيم آنچه را که مقتضاي حکمت و مصلحت است انجام مي دهد ، بر ما لازم است که تسليم و مطيع و شاکر باشيم .

سوال 1069 :

نياکان و اجداد ما که متوفي شده اند به سيادت و سيد بودن اشتهار و معروفيت دارند لکن با وجود احراز شرايط مذکور ، ما که فرزندان و يادگار نسل آباء و اجداد گذشتگان خود در عصر حضر هستيم دسترسي به شجره نامه هاي معتبر آنان در رابطه با سيادت خويش نداريم و با عنايت به صغر سن ما ( نسل جديد ) و عدم اطلاع از سوابق اجداد گذشته خويش و با يقين و اطمينان بر ما محرز و مشخص نشده است که انتساب شجره ما به کدام امام عليه السلام منتسب است ، حکم سيادت و تکليف شرعي درباره ما چگونه است ؟

جواب :

در ثبوت سيادت شياع و اشتهار موجب وثوق و اطمينان کافي است .

2 ـ پيدا کردن ريشه و شجره و تشخيص انتساب به کدام يک از ائمه معصومين عليهم السلام لازم نيست و همانطور که گفته شد اشتهار و شياع موجب اطمينان کفايت مي کند .

سوال 1070 :

احتراما به استحضار مي رساند که در مجالس ائمه اطهار عليهم السلام که به مناسبت ولادت ايشان يا ساير اعياد شيعي برگزار مي گردد خواندن مولودي ، ارجوزه و مداحي ائمه مرسوم است که در آنها مردان يا بانوان کف مي زنند خواهشمند است نظر مبارک را در زمينه هاي زير مرقوم فرماييد .

1ـ کف زدن در اين گونه مجالس از نظر شرع مقدس چه صورتي دارد ؟

2ـ در هنگام سخنراني وعاظ در مجالس فوق کف زدن براي تأييد مطالب سخنران چه صورتي دارد ؟

3 ـ حکم کف زدن در مساجد چيست ؟

جواب :

مناسب شأن و منزلت مساجد و مجامع ديني اين است که مراقب همان شعارهاي مذهبي و سنتي خودمان باشيم و با فرستادن صلوات و گفتن تکبير مجالس و مجامع خود را معطر و منور نمائيم و بر شکوه و عظمت آن بيفزاييم وفقکم الله تعالي

سوال 1071 :

با توجه به نياز استفاده از تلفن عمومي داشتن پول خورد ضروري است و از آنجا که اداره مخابرات و بانکها از ارائه پول خورد دريغ مي کنند ، عده اي 2 ريالي و 5 ريالي را به عنوان مثال به مبلغ 10 يا 12 ريال در ميدانهاي شهر مي فروشند ، خواهشمند است نظر مبارک خويش را در خصوص چنين کاري بيان فرموده ، همچنين حکم کسي که با توجه به نياز آن را جهت استفاده مکالمه تلفني مي خرد چيست ؟

جواب :

در فرض مذکور پول از ثمن و پول خورد بودن خارج شده و به عنوان يک مثمن و متاع مورد استفاده قرار مي گيرد ، بنابراين خريد و فروش آن به قيمت متعارف براي رفع احتياج مذکور در فوق جائز است .

سوال 1072 :

مشاهده مي شود در نيروهاي مسلح ، عده اي از عناصر کادر ساعات اداري و غير اداري از سربازان وظيفه جهت امور شخصي خود استفاده مي نمايند ، خواهشمند است نظر مبارک خويش را در اين خصوص بيان فرماييد ، آيا پرسنل کادر در قبال استفاده از پرسنل وظيفه در ساعات غير داري ( مانند نقاشي ساختمان و ... ) بايستي هزينه اي را به دولت يا شخص کننده کار بپردازد ؟

جواب :

جواز استفاده از پرسنل وظيفه براي افرادي که ذکر کرده ايد و عدم جواز آن تابع ضوابط حکومت اسلامي است و حکم هزينه مورد سوال نيز همين است .

سوال 1073 :

در بعضي مساجد ، اهل محل قرآن هاي اوراق شده را در مسجد گذاشته اند ، و اکنون در مسجد محل شايد متجاز از پنجاه جلد قرآن اوراق شده موجود است که قابل صحافي نيست ، وظيفه امام جماعت و هيئت امناء و مسجد چه مي باشد ؟ آيا جائز است که در بيابان دفن کنند يا در دريا و آب روان بريزند .

جواب :

جائز است .

سوال 1074 :

از قرار معلوم کنوانسيون ( محو کلّيه اشکال تبعيض عليه زنان ) بزودي جهت بررسي در دستور کار مجلس شوراي اسلامي قرار خواهد گرفت . از آنجا که اين معاهده بين المللي متضمن مواردي است که از نظر فقهي قابل تأمل است ، مستدعي است نظر مبارک خود را نيبت به موارد زير بيان فرماييد :

1ـ بر اساس ماده 1 اين معاهده بايد هر گونه تمايز ، استثناء و يا محدوديت بر اساس جنسيت در زمينه هاي ، سياسي ، اقتصادي ، اجتماعي ، فرهنگي ، و يا هر زمينه ديگر لغو گردد .

با توجه به اين ماده تفاوت زن و مرد در مواردي چون ، ميزان پوشش واجب بدن ، نظر و لمس بدن جنس مخالف ، قصاص ، شهادت ، ارث ، طلاق ، تعداد همسران ، امامت جماعت ، لزوم تمکين جنسي ، ولايت بر فرزندان ، سرپرستي خانواده ، حق حضانت ، عيوب موجب فسخ نکاح ، نشوز ، لزوم سپري شدن عده براي ازدواج بعدي ، مرجعيت و قضاوت تبعيض تلقي مي گردد و بايد از ميان برداشته شود . آيا تساوي زن و مرد در موارد ذکر شده با احکام شرع مطابقت دارد ؟

2 ـ با توجه به اينکه ماده 15 بند 4 در مورد کسب ، تردد ، تغيير و يا حفظ تابعيت خود و فرزندان ، زن و مرد را مساوي ميداند ،

الف ـ آيا زن بدون موافقت همسر مي تواند براي فعاليتهاي اقتصادي ، سياسي و اجتماعي از منزل خارج شود ؟

ب ـ آيا زن بدون رضايت همسر مي تواند براي فعاليتهاي اقتصادي ، سياسي و اجتماعي از منزل خارج شود ؟

3 ـ با توجه به ماده 14 بند 2 ب و ماده 16 بند ه که حق تصميم گيري در مورد تعداد فرزندان ، فواصل بارداري و تنظيم خانواده را براي زنان مطرح مي کند ، آيا زن بدون رضايت همسر مي تواند اقدام به بستن لوله رحم ، استفاده از داروها و روشهاي ضد بارداري و تنظيم فواصل بارداري کند ؟

4ـ با توجه به ماده 16 بند الف و ج که ازدواج را فقط موکول به رضايت طرفين دانسته است :

الف: آيا ازدواج با مردان غير مسلمان جايز است ؟

ب : آيا ازدواج طرفين براي بار چهارم بدون وجود محلل جايز است ؟

جواب :

آيا پدر در امر ازدواج بر فرزند صغير ولايت دارد؟

د : آيا زن در صورت يقين به عدم انعقاد نطفه مي تواند قبل از سپري شدن ايام عادت اقدام به ازدواج کند ؟

5 ـ با توجه به اينکه بر طبق ماده 16 بند 2 ازدواج کودک غير قانوني اعلام شده است و کودک در عرف بين الملل به افراد کمتر از 18 سال اطلاق مي شود ، آيا ازدواج افراد بالغ کمتر از 18 سال نافذ است ؟

6 ـ با توجه به اينکه طبق ماده 15 بند 3 کليه قراردادها و اسناد خصوصي که در جهت محدود کردن خيارات و اهليت قانوني زنان است ملغي اعلام مي شود ، آيا زن و مرد هنگام ازدواج مي توانند شروطي را در ضمن عقد بگنجانند که مفاد آن محدود کردن اختيارات همسر باشد ؟

7 ـ با توجه به مفاد کنوانسيون ، آيا موارد تعارض اين معاهده بين المللي با احکام اسلامي را به کونه اي ارزيابي مي نماييد که با حذف برخي موارد جزيي آن به گونه اي که با روح کنوانسيون يعني رفع هر گونه تمايز منافات نداشته باشد ، بتوان موارد تعارض آن را با احکام اسلامي از ميان بر داشت و به اين معاهده پيوست ؟

جواب :

موارد مورد نظر مخالف مباني و معارف اسلام و مغايز فقه اهل بيت عصمت عليهم السلام است و مطرح کردن آنها با توقع جواب مثبت و مساعد حاکي از عدم شناخت معارف اسلام و عدم آگاهي از روحيات و جهان بيني مردم مملکت امام عصر عليه السلام که دهها هزار شهيد بخون غلتيده در راه اسلام داده و بنيان جمهوري اسلامي را بر فراز پيکرهاي پاک و چاکچاک هزاران مجاهد في سيل الله بر پا و روي پر و بال شکسته هزاران جانباز بر قرار ساخته و هنوز سالي چند مرتبه در راه تشييع جنازه ده ها هزار کشته صحنه هاي جنگها و جهاد اسلامي خونين گام بر مي دارد مي باشد ، توجيني براي مطرح ساختي اين قبيل افکار جز شيفته شدن در برابر معاني استکباري و استعماري غرب و غرب زدگي وجود ندارد .

و چون نظر شما اين بود که در مجلس شوراي اسلامي نيز مطرح نمائيد بنده معتقدم که در اين مملکت اسلامي چنين موادي هرگز به تصويب نخواهد رسيد و مطرح ساختن آن نيز به صلاح شما نيست شما قداست آن مرکز را براي هميشه حفظ کنيد و منادي و مبلغ خير و صلاح باشيد .

البته همه احکام دين مبين اسلام بر اساس مصلحت پي ريزي شده و احکام مورد سوال نيز از اين قاعده مستثني نيست ولي فعلا فرصت بيان فلسفه و مصالح آن احکام در بين نيست اگر لازم شد در فرصت ديگر انشاء الله تعالي .

سوال 1075 :

کاربرد هيپنوتيزم در معالجه برخي بيماريهاي رواني و جسماني نظير آسم ، چاقي مفرط ، بيماريهاي زنان و ... توسط يک پزشک ( غير روانپزشک ) چه حکمي دارد ؟

جواب :

هيپنوتيزم يک نوع سحر است و حرام است ولي اگر بضوررت ايجاب مي کند در معالجه مورد استفاده قرار بگيرد به اندازه رفع ضرورت جائز است .

سوال 1076 :

غالبا پزشکان و بعضي از مسئولين براي منشي گري از دختران و زناني استفاده مي کنند که با بدترين وضع حجاب در انظار عموم ظاهر مي شوند بفرماييد وظيفه مومنين که احتياج به پزشک يا مسئول دارند و حتما براي کارشان بايد با اين خانمها برخورد کنند چيست ؟

جواب :

وظيفه آن است که به مسئولين تذکر بدهند و مراعات وظيفه امر به معروف و نهي از منکر را بنمايند .

سوال 1077 :

اگر امام جمعه اي ( نعوذ بالله ) عدالتش ساقط گردد آيا مي توان به او اقتدا نمود يا خير و بفرماييد نرفتن سه هفته پي در پي در نماز جمعه با اين عذر آيا نفاق مي آورد يا خير ؟ و اصلا حديث مورد نظر مربوط به زمان معصوم است يا در زمان غيبت امام معصوم هم معتبر مي باشد ؟

جواب :

در فرض مسأله به آن امام نمي توان اقتدا کرد و اما اين قبيل احاديث محمول بر عصر حضور امام معصوم عليه السلام است .

سوال 1078 :

حکم خريد و فروش و معامله با فرقه ضاله بهائيت در صورتي که موجب تقويت ايشان شود چيست البته بعضي از اين افراد با جواز رسمي شهرداري جمهوري اسلامي مشغول به کسب مي باشند ؟

جواب :

تقويت بهائيت جايز نيست .

سوال 1079 :

در روزنامه ها و مجلات در حال حاضر آيات زيادي از قرآن مجيد و نام خداوند متعال و اسماء انبياء و ائمه عليهم السلام و آرم جمهوري اسلامي که همان الله است به چشم مي خورد و بسياري از مردم به طور اجتناب ناپذير با آنها سرو کار دارند و اجناس را در آن مي پيچند و زير دست و پا در محل هاي نجس و کثيف که توهين است مي اندازند و اين مطلب در کاغذهاي اداري نيز به چشم مي خورد که معمولا رعايت در حفظ احترام آن نمي گردد ... به طور مثال با عدم طهارت آنها را دست مي زنند ، آيا وظيفه داريم که به متصديان تذکر بدهيم تا فکري کنند و خلاصه حکم چيست .؟

جواب :

بودن آنها در مواردي که لازم و مناست است لزوم دارد ولي بايد مواظبت و توجه شود که مورد بي احترامي قرار نگيريد و از انداختن آنها در مواضع هتک آميز اجتناب شود و لازم است بي وضو دست به آيات قرآن و نام خداوند متعال نزنند .

سوال 1080 :

در حديث است بي وضو دست زدن ولو به يک آيه از قرآن مجيد حتي به يک کلمه کلب هم که افتاده باشد يا در روزنامهه و امثال آنها باشد حرام است و نظر کردن هم به چند چيز عبادت است ، من جمله مصحف شريف ، آيا حتي يک کلمه جدا شده از قرآن هم چنين فضيلتي را دارا مي باشد ؟

جواب :

دست زدن بي وضو به يک کلمه و يا حتي يک حرف از قرآن مجيد حرام است ولي ثواب و فضيلت نگاه به مصحف ظاهرا شامل يک کلمه و امثال آن نمي شود .

سوال 1081 :

همانگونه که مستحضريد برخي عروس و دامادها در شب عروسي، نماز مغرب و عشا و فردا صبح را نمي خوانند و گاهي هم مي گويند خواوند گناهان اين يک شب را مي بخشد . آيا واقعا همين طور است و حکم شرعي و وظيفه ديني اين گونه اشخاص چيست ؟ و اگر امکان دارد با توجه به شرايط و محدوديت هايي که براي عروس و دامادها در اين شب وجود دارد راه حلها و راهنماييهايي براي آنان از جهت وضو و غسل و نماز بيان فرماييد .

جواب :

نماز رکن دين اسلام است و نخستين نشانه يک مسلمان نماز خواندن است و از مرد در هيچ حال و از زن جز در عادت ماهانه و نفاس ساقط نيست بنابراين به هيچ عنوان نبايد در اداي اين فريضه الهي سستي شود و اگر عذر شرعي ـ نه خيالي ـ براي غسل وجود دارد بايد با تيمم نماز خوانده شود و بايد توجه داشت که اسلام عنايت دارد که ازدواج و زفاف با نام خداوند و نماز مستحبي مخصوص و دعا انجام شود تا مبارک باشد.

سوال 1082 :

آيا جايز است صدقات مستحبي را به سادات نيازمند پرداخت کرد ؟

جواب :

جائز است .

سوال 1083 :

آيا سيد مي تواند صدقه را به سيد نيازمند ديگري بدهد ؟

جواب :

مي تواند

سوال 1084 :

حقيقت بيت المال چيست و از چه اموالي تشکيل مي شود ؟

جواب :

اصطلاحا بيت المال يعني اموال عمومي از قبيل خمس و زکات و صدقات و انفال و غير ذلک .

سوال 1085 :

مدارهاي ماهواره اي در سازماني معين به کشورها اختصاص مي يابد که بعد از اين اختصاص آن کشور مي تواند ماهواره هاي خود اعم از خود ساخته ، خريده يا استيجاري را در آن مدارهاي محلي قرار دهد . حق استفاده اين کشورها از اين مدارها به نحو مالکيت است يا حق انتفاع ؟ و آيا اجاره و يا وقف آنها توسط اين کشورها ممکن است؟

جواب :

کليه موضوعاتي از اين قبيل جزء انفال است و منوط به نظر فقيه جامع الشرائط است و کليه انتفاعات و تصرفات لازم است با نظر او انجام بگيرد .

سوال 1086 :

اگر چهل نفر هر کدام مبلغ پنج هزار تومان بدهند تا پس از جمع آوري پول قرعه کشي شده و يکي از انها با کل پول ( 000/200 ) تومان براي زيارت به مکه فرستاده شود اما يک نفر از اين جمع در باطي از اين کار راضي نباشد ( از اينکه قرعه به نام خود او در نيامده ) زيارت شخص چه حکمي دارد ؟

جواب :

اگر پولها را به اين قصد گذاشته اند که بعدا قرعه کشي بنام هر کس اصابت کرد بقيه افراد پول خودشان را به او هبه کنند جائز است ولي در هبه رضايت هبه کننده شرط است و در اين مورد چون يکي از آنها راضي نيست اشکال دارد .

سوال 1087 :

کسي از ديگري طلبي دارد که بايد بعد از مدتي پس بگيرد . اما طلب خود را به مقدار کمتري صلح مي نمايد آيا چنين مصالحه اي درست است ؟

جواب :

اگر مقصودش اين باشد که از مقداري از طلب خود گذشت کند و بقيه را نقد بگيرد ، اشکالي ندارد .

سوال 1088 :

وسيله تامين معاش ما مغازه اي است که سرمايه اوليه مواد قابل فروش را پدرم متقبل شده ولي از آن به بعد به علت ناتواني ، مادرم مغازه را مي گرداند و زحمت فراوان هم مي کشد و پدر فقط گاهگاهي براي خريد به بازار مي رود ، حال در آمد حاصله متعلق به کدام مي باشد ؟

جواب :

اگر قراردادي در بين نيست ، مادر حق گرفتن اجرت المثل را دارد .

سوال 1089 :

اگر کسي اشياء قيمتي را از بيرون شهر مثل اينکه از بين آشعال ريز يا مثلا ترمينال و چنين جاهايي يافته که صاحبش احتمالا پيدا نمي شود ، آيا آن شيء را از جانب صاحبش صدقه بدهد يا اينکه به فروش برساند و مبلغ آي را به چند فقير صدقه دهد ؟ يا به دفتر مراجع تحويل دهد يا صبر کند از صاحبش سراغ بگيرد ؟ کدام بهتر است ؟ و تا چه مدّت براي پيدا شدن صاحبش صبر کند ؟ البته احتمالا آن شيء چهل هزار تومان يا زيادتر و يا کمتر ارزش دارد .

جواب :

در صورتي که از پيدا کردن صاحب آن مايوس است يا آن را عينا يا قيمت آن را به افراد مستحق به قصد صاحبش صدقه بدهد .

سوال 1090 :

شخصي بدون گواهي نامه رانندگي يا داشتن نقص فني ماشين رانندگي مي کند که منجر به قتل کسي مي شود آيا اين قتل عمد است يا غير عمد ؟

جواب :

با توجه به عواقب اين موضوع قتل عمدي است .

سوال 1091 :

شخصي در دوران نوجواني پولي را از جيب رفيقش به قصد دزدي در آورده است ولي حالا که به سن جواني رسيده است پشيمان شده ، حال اگر پول را به صاحبش برگرداند آبرويش پيش آن شخص که با هم رفيق بودند مي رود ، آيا به نظر حضرت عالي مي تواند آن را به صندوق صدقات و يا به فقير بدهد ؟

جواب :

لازم است به هر نحوي بوده هر چند که خود آن شخص متوّجه نشود به او برساند .

سوال 1092 :

اينکه پدر بر فرزند خود ولايت دارد مقصود ولايت در چه اموري است و اگر فرزند بالغ شد و رشيد شد آيا باز ولايت پدر بر فرزندان باقي است يا خير ؟

جواب :

بعد از بلوغ و عقل ديگر ولايت ندارد و معناي ولايت يعني سرپرستي و اداره امور او.

سوال 1093 :

نفقه پسر بر پدر تا چه موقع واجب است آيا حد مشخصي دارد ؟

جواب :

حد مشخصي ندارد و در صورت فقر لازم است .

سوال 1094 :

گردن بند طلا براي مردها و نيز صليب و نگهداري آن چه صورت دارد ؟

جواب :

جائز نيست

سوال 1095 :

اينجانب امسال ماه مبارک رمضان در روستائي که بودم مشکل سقط جنين در سالهاي قبل براي عده اي از خانواده ها پيش آمده که چگونگي گناه و ديه مربوط به آن را استفتاء و در قالب سه پرسش در ذيل مطرح مي نمايم :

الف ـ اگر سقط جنين بعد از ولوج روح باشد و زوجين معا دخالت داشته باشند .

جواب :

در صورتي که ابوين هر دو مباشرت در سقط جنين داشته باشند ديه جنين به طبقات بعد مي رسد .

ب ـ اگر زوجه بدون اطلاع و رضايت زوج اقدام نمايد .

جواب :

در اين صورت لازم است زوجه ديه را به پدر جنين بپردازد .

پ ـ اگر زوج با اکراه زوجه اقدام به سقط نمايد حکم آن را بيان فرمائيد .

جواب :

اگر اکراه به حدي برسد که مادر جنين هيچ اختياري نداشته باشد و پدر شخصا اقدام به سقط جنين کند در اين صورت لازم است پدر به مادر ديه جنين را بپردازد .

سوال 1096 :

خانمي که قبلا همسر پدرم بوده و دختر خاله او نيز بوده و اکنون طلاق گرفته و اگر ما بخواهيم با او رفت و آمد کنيم رفت و آمد و گفتگو باعث جنگ و جدال و ناراحتي و فحش و ناسزا مي شود ، آيا با وجود چنين وضعيتي صله رحم واجب است ؟

جواب :

در اين صورت واجب نيست .

سوال 1097 :

: در کشور پاکستان ، بعضي از سادات که به اصطلاح به آنان پير گفته مي شود ، به دست خويش براي امام زمان ( عليه السلام ) بيعت مي گيرند ، آيا اين بيعت گرفتن آنها از نظر شرع مقدس اسلام جواز شرعي دارد يا خير ؟

جواب :

مدرک شرعي ندارد .

سوال 1098 :

يک ناشر مدعي وکالت از طرف مولف يک اثر علمي در چاپ و نشر آن اثر مي باشد در حالي که از طرف مولف اين ادعا در شده ، اکنون که اختلاف در اصل وکالت است تصرفات وکيل از لحاظ نشر و چاپ و فروش چه حکمي دارد ؟

جواب :

قبل از فصل خصومت جايز نيست .

سوال 1099 :

آيا ولايت فقيه مسأله تقليدي است يا اعتقادي ؟

ج در حد خود اعتقادي است .

سوال 1100 :

اينجانب دانشجوي فوق ليسانس آموزش پرستاري دانشگاه تربيت مدرّس جهت انجام پايان نامه تحصيلي خود موضوعي تحت عنوان (( بررسي تاثيري آواي قرآن کريم بر ميزان سطح هوشياري بيماري کمايي )) انتخاب نموده ام ، اين پايان نامه در راستاي تحقيقاتي است که محافل علمي غرب جهت افزايش سطح هوشياري بيماران کمايي از روشهايي چون موسيقي درماني کمک مي گيرند و در مواردي نيز به نتايجي دست يافته اند.

اما اينجانب با توجه به ساختار فرهنگي جامعه خودمان و با توجه به نقش آرامش بخش صوت قرآن کريم اين موضوع را انتخاب نموده ام . سوال اين است که :

1 ـ آيا اين تحقيق از نظر شرعي قابليت انجام دارد ؟

2 ـ آيا تجربي نمودن مفاهيم اسلام مثل صوت قرآن و آزمايش بر روي انسانها جهت تحقيقات علوم پزشکي و پرستاري اشکال ايجاد مي کند ؟

جواب :

در صورتي که از هيچ جهت مستلزم هتک احترام کلمات قرآن نباشد اشکال ندارد .

سوال 1101 :

اگر کاري براي شادي روح ميت انجام گيرد ثواب آن کار را به ميت اهدا کنند فاعل آن کار خود هم ثواب مي برد ؟

جواب :

بلي مي برد .

سوال 1102 :

براي اهداء ثواب کار به اموات و شادي روح آنان چه کارهايي انجام شود ؟

جواب :

هر کار خيري که ثواب است خوب است ولي کارهاي که نفع اجتماعي دارد بهتر است.

سوال 1103 :

نقش کارهايي که احياء براي اموات انجام مي دهند چيست ؟ چه اثري در وضع و سرنوشت آنان دارد ؟

جواب :

چون پرونده اعمال آنها هنوز باز است تاثير آن ترفيع درجات و تخفيف گناهان است .

سوال 1104 :

رفتن به سر قبر ميت مومن چه حکمي دارد ؟ در چه شرايط و زمانهايي بهتر است ؟

جواب :

ثواب و فضيلت فراوان دارد و ميت خوشحال مي شود و انس مي گيرد و براي شب جمعه تاکيد بيشتر است .

سوال 1105 :

انساني که مي خواهد براي ميت پولي را هزينه کند نيت صدقه کند يا رد مظالم ؟ کدام بهتر است ؟

جواب :

نيت صدقه کند رد مظالم هم به عنوان صدقه اداء مي شود .

سوال 1106 :

تلاوت قرآن سر قبر ميت ، تلاوت در حرم ائمه عليهم السلام يا مسجد يا منزل به نيت ميت کدام ثواب بيشتري دارد ؟

جواب :

هر يک ثوب مخصوص به خود را دارد .

سوال 1107 :

آيا به طور کلي انجام کار خير و نيک براي ميت در سر قبر او موضوعيت دارد و بهتر از جاي ديگر است يا فرقي در اين مورد نيست ؟

جواب :

فرق نمي کند .

سوال 1108 :

مادر پيري هستم که واجب الحج بوده و کل ما يملک خود را که عبارتست از نيم دانگ از شش دانگ خانه بزرگ و سنگين قيمتي در تهران به عروس خود در مقابل تاديه وجه حج تمتع به صورت آزاد مشروط بر اينکه در همان سال ، محقق شود به انضمام مبلغ سيصد و شصت هزار تومان که ايشان آن مبلغ را تاديه نموده اما از انجام و تاديه و ارسال فريضه واجب حج تمتع که انگيزه اصلي در ايجاد قصد انشاء و قبول عقد صلح بوده استنکاف ورزيده است ، اکنون به نظر مبارک آن مرجع عاليقدر به دليل عدم تحقق آيا استنکاف متصالح از انجام و ارسال و تاديه و تحقق معوضه صلح در اجل معين بشرح فوق باعث انفساخ و ابطال مصالحه مذکور مي گردد يا خير ؟

جواب :

در فرض مذکور در فوق صلح محقق شده ايت ولي چون متصالح به شرط مذکور در عقد صلح عمل نکرده است ، مصالح مي تواند به استناد خيار تخلف شرط مصالحه را فسخ نمايد .

سوال 1109 :

در مورد شناسايي مفاسد و منکرات اخلاقي که توسط بعضي افراد در خانه خود انجام مي دهند تا چه حد از نظر شرعي جايز است که تجسس کنيم ؟ بعضي از مواقع به ما از طريق تلفن اطلاع مي دهند که در فلان خانه مرکز فساد بر قرار است آيا جايز است که براي اثبات مطلب مامور بگذاريم که آن خانه را تحت نظر بگيرد ؟

جواب :

تجسس از عيوب مسلمانان حرام است مگر اينکه ضوابط حکومت اسلامي براي افراد مخصوص اقتضا کند .

سوال 1110 :

و اگر مردي همسرش را به حجاب اسلامي ملتزم نکند ، آيا فاسق محسوب مي شود ؟

جواب :

در صورتي که امر به معروف و نهي از منکر او تاثير دارد ولي اهميت نمي دهد و امر و نهي نمي کند فاسق است .

سوال 1111 :

کتابهايي که در فرودگاه طي ده سال گذشته توسط ماموران سعودي از زائران خانه خدا اخذ و ضبط گرديده اکنون به سازمان حج و زيارت عودت داده شده است .

در حاليکه اکثر کتابها تکراري و مشابه و صاحبان آنها در بين هفتاد هزار زائر سال گذشته نا مشخص است دشوار و گاهي غير ممکن و مراجعه صاحبان آنها به سازمان براي دريافت کتب موجب عسر و حرج مي باشد ، لطفا حکم شرعي را نسبت به اين کتابها بيان فرمائيد .

جواب :

در صورت امکان در روزنامه اعلان شود تا کساني که ميل دارند کتاب خود را دريافت دارند مراجعه کنند و از آن پس حکم مجهول المالک پيدا مي کند مي توانيد بفوشيد و قيمت آنها را به فقرا بدهيد .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

پر بازدیدترین ها

No image

خمس مغازه ‌ها

No image

احکام غسل جنابت

No image

روزه

Powered by TayaCMS