نماز مسافر

نماز مسافر

نماز مسافر

سوال 469 :

کـسـانـى کـه از وطـن مـهـاجـرت مـى کنند و اتخاذ وطن هم نکرده اند نماز و روزه آنها و خانواده شان چه حکمى داد ؟

وهمچنين دختر و قتى که شوهر مى کند , و به شهر ديگرى مى رود , هنگامى که به ديدن پدر و مادر مى آيد نماز و روزه اش در خانه والدين او چگونه است , آيا در حکم , بايد تابع شوهرباشد ؟

جواب :

مـادامى که وطنى اتخاذ نکرده اند در سفر , نماز و روزه شان قصراست .

و اهل و عيال همراه ايشان که قصدشان با آنها يکى است وقصد آنها را مى دانند , حکم صاحب عيال را دارند .

و دختر هم پس از شوهر کردن , در وطن و اعراض از آن و مسافرت , و اقامت قصد خودش معتبر است , واللّه العالم .

سوال 470 :

حـکـم وطـن کودکان و فرزندان که يا به سبب خردسالى و يابه جهت نداشتن اختيار که از چگونگى برنامه آينده زندگى بى خبرند چگونه است ؟

جواب :

تابع پدر و مادرشان مى باشند , واللّه العالم .

سوال 471 :

در منزل سازمانى در 12 کيلومترى زنجان سکونت دارم در حالى که محل کارم در دادسراى شهر زنجان مى باشد , اولاقصد 5 سال ماندن را دارم .

ثانيا با اين وصف هر روز بين اين12 کيلومتر از پادگان تا محل کارم در تردد هستم و قصد اقامت ده روزه هم ميسر نيست .

ثالثا نه زنجان و نه حومه آن , وطن من نيست , حکم نماز و روزه اى را بيان فرماييد ؟

جواب :

در محل سکونت و مکان عمل بايد نماز را تمام و روزه را گرفت ,واللّه العالم .

سوال 472 :

کارمندى بنابر اقتضاى شغلى مجبور است 18 روز درمحل کارش بوده و پس از اتمام شيفت کـارى چـنـد روزى به وطن خود برمى گردد و اين برنامه کارى حدود دو سال بايداجرا شود نظر شـريـف خـودتان در مورد نمازهايى که در بين راه بايد خوانده شود چيست آيا حکم مسافر در اين مورد جايزاست يا حکم کثير السفر ؟

جواب :

در مـحـل کـار با قصد اقامت ده روز و بيشتر نماز و روزه را تمام انجام دهيد و در بين راه احتياطا بين قصر و اتمام جمع کنيد واگر روزه گرفتيد قضا ندارد , واللّه العالم .

سوال 473 :

ايـن جانب اهل تبريز و وطنم همان جا است لکن بعضى مواقع به خاطر شغل به ماموريت به بعضى شهرها مثل قم واراک و تهران اعزام مى شوم بفرماييد تکليف من از جهت نمازو روزه چگونه است ؟

جواب :

چـنانچه ادامه شغل بستگى به رفتن و برگشتن از تبريز به قم واراک و تهران دارد بطورى که در هـر هـفته حد اقل يکبار اين رفت وبرگشت انجام مى گيرد در اين صورت نماز و روزه تمام است هم در تبريز و هم قم و هم تهران و هم اراک و در مسافرت براى غيرشغل يا مسافرتى که ادامه شغل به آن بستگى ندارد نمازشکسته و روزه باطل است و در تبريز که وطن اصلى است نمازو روزه تمام است , واللّه العالم .

سوال 474 :

شـخـصـى بـه قـصـد تبليغ به شهرى سفرى مى کند و در همان شهر , محل تبليغى فراهم مـى شـود و با قصد اقامه روزه رامى گيرد و نمازش را تمام مى خواند ولى بعد از يکى دو روزمحل ديـگرى به او پيشنهاد مى شود که تقريبا 18 کيلومتر بامحل اقامتش فاصله دارد و بايد هر روز اين مـسـيـر را بـرود وبـرگـردد و رفت و برگشت ايشان هر روز دو يا سه ساعت وقت مى برد در اين صـورت روزه و نماز ايشان چه حکمى دارد .

واگر رفت و برگشت ايشان شش ساعت وقت بگيرد چطور ؟

جواب :

در هـر دو صـورت کـه پس از قصد اقامه و تحقق اقامه با خواندن نماز چهار رکعتى , سفر بمادون مـسـافـت , اتفاف افتاده و از اول قصد خروج نداشته , نماز و روزه اش تمام و صحيح است و درروز آخـر که از محل دوم به قصد مسافرت به محل اول برمى گردددر برگشت و محل اقامه احتياطا در نماز بين قصر و تمام جمع کند و روزه را بگيرد , واللّه العالم .

سوال 475 :

شـخصى که فاصله محل سکونت و درس او حدود بيست و دو کيلومتر و نيم است و هر روز بين محل درس و سکونت تردد دارد ؟

حکم نماز و روزه او چگونه است ؟

جواب :

چـنـانـچـه بـراى تدريس مى رود و برمى گردد ـ مثل اساتيد ومعلمين ـ نمازش تمام و روزه اش صـحـيـح اسـت و اگـر بـراى درس خـوانـدن و تحصيل مى رود و برمى گردد ـ مثل دانشجويان ومحصلين ـ در نمازش احتياطا جمع بين قصر و تمام کند و اگرروزه اش را گرفت مجزى است و قضا ندارد , واللّه العالم .

سوال 476 :

اگر هر چند روز يک بار به محل درس مى رود حکم چگونه است ؟

جواب :

اگـر هـفته اى حداقل يک بار براى تدريس مى رود و برمى گردد ,نمازش تمام و روزه اش صحيح است و اگر فاصله اين رفت وآمدها بيش از يک هفته باشد مثل اين که هر 8 روز يا هر 9 روزيک بار مى رود و برمى گرد ـ چه استاد و معلم باشد يا دانشجو ومحصل ـ در نمازش جمع بين قصر و تمام بکند و روزه اش را اگرگرفت مجزى است و قضا ندارد , واللّه العالم .

سوال 477 :

اگر در محل درس ده روز يا بيشتر بماند حکم چگونه است ؟

جواب :

چـنـانـچـه بـا قصد اقامت ده روز در محل درس بماند ـ چه براى تدريس رفته باسد يا براى درس خـوانـدن ـ و يا حداقل هفته اى يک بار براى تدريس به آن محل رفت و آمد مى کند نمازش درآنجا تـمـام و روزه اش صحيح است و در غير اين صورت بايد درنمازش جمع بين قصر و مقام به کند و روزه اش را اگر گرفت مجزى است و قضا ندارد , واللّه العالم .

سوال 478 :

اگر زيد د محل درس بيش از ده روز بماند حکم چگونه است ؟

جواب :

در فرض مزبور که با قصد اقامت ده روز در محل درس مى ماندچه استاد و معلم باشد يا دانشجو و محصل نمازش در محل درس تمام است و روزه اش صحيح مى باشد , واللّه العالم .

سوال 479 :

خـوابگاه و محل درس غير وطن است و محل درس بيست و دو کيلومتر ونيم يا بيشتر از آن باشد اگر شخص روز به درس برود و شب به خوابگاه بيايد حکم نماز و روزه او چگونه است ؟

جواب :

اگـر بـراى تـدريـس مـى رود و برمى گردد نمازش در خوابگاه و درمحل درس تمام و روزه اش صـحـيـح اسـت چـه حـداقل هفته اى يکبار به وطن برود و برگردد يا به وطن تردد نکند و اگر براى درس خواندن مى رود و برمى گردد در نمازش احتياطا جمع بين قصر تمام کند و روزه اش را اگـر گـرفـت مـجـزى اسـت و قـضا ندارد ,چه به وطن برود و برگردد يا به وطن تردد نکند , واللّه العالم .

سوال 480 :

اگـر مـحـل درس و خـوابـگاه کمتر از بيست و دو کيلومتر ونيم باشد حکم نماز و روزه او چـگونه است ؟

و همچنين اگرچند روز در تردد باشد و چند روز خوابگاه و اگر هر هفته به وطن خود برگردد حکم چگونه خواهد بود ؟

جواب :

چنانچه شخص مزبور حداقل هفته اى يکبار به وطن مى رود وبرمى گردد و رفت و آمد او هم براى تدريس است نمازش در اين رفت و آمدها و در خوابگاه و محل درس تمام و روزه اش صحيح است و در غير اين صورت در نمازش احتياطا جمع بين قصر وتمام کند و روزه اش را اگر گرفت مجزى است و قضا ندارد , واللّه العالم .

سوال 481 :

کسى که معلم است و فاصله منزل يا محل کار مسافت شرعى است و فرموده ايد نمازش تمام اسـت و روزه اش رابـگيرد در صورتى که در رفتن به محل کار چند روز فاصله شودمثل تعطيلات نوروز آيا در سفر اول به محل کار نماز تمام است يا حکم ديگرى دارد ؟

جواب :

در سفر اول هم نماز تمام است .

واللّه العالم .

سوال 482 :

اگر مرد دو وطن داشته باشد , و در وطن دوم هم ساکن باشد , ولى همسرش از وطن اول شوهرش نباشد , وقتى به وطن اول مسافرت کردند , وظيفه زن در نماز و روزه چگونه مى باشد ؟

جواب :

در وطن اول شوهر زن , حکم مسافر را دارد , واللّه العالم .

سوال 327 :

قـبرستانهاى که مدت طولانى است کسى در آن دفن نمى شود آيا شهردارى و يا ارگانهاى ديگر مى توانند آن جا رافضاى سبز ساخته و يا تصرفاتى ديگر در آن بنمايند ؟

جواب :

چناچنه دفن کردن در آن زمينها فعلا ممکن نباشد و قبور هم مندرس شده اند به طورى که اثرى از بدنها نباشد مانعى نداردبه شرط اين که از قبور علما و معاريف دين و امامزادگان ومنتسبين به ائمه ـ عليهم السلام ـ نباشد , واللّه العالم .

سوال 483 :

دانـش آموزى هستم که براى تحصيل از روستاى خود که45 کيلومترى اراک مى باشد , بر اراک مى آيم , اما روزهاى پنجشنبه و جمعه به روستاى برمى گردم نماز و روزه ام چه حکمى دارد ؟

جواب :

در روزهايى که در اراک هستيد در نمازتان بنابر احتياط واجب جمع بين دو رکعتى و چهار رکعتى به نماييد و روزه تان را اگربگيريد مجزى است ـ انشاء اللّه ـ و قضا ندارد , واللّه العالم .

سوال 484 :

نماز و روزه کسى که هميشه در سفر است , چگونه مى باشد ؟

جواب :

کسى که شغل او مسافرت است , بايد روزه بگيرد و نمازش راتمام بخواند , واللّه العالم .

سوال 485 :

کـسى که ماشين مسافربرى دارد , اينک آن را به کاميون تبديل کرده , آيا باز هم حکم شغل اول را دارد ؟

جواب :

ادامه شغل سابق است و نمازهايش در آن سفرها تمام است ,واللّه العالم .

سوال 486 :

کـارم در کـشـتى است و نماز و روزه ام درست است دو روزدر کار و سه روز آسايش دارم .

اگر اين سه روز را به شهرم برگشتم و همان بندر ماندم آيا اين سه روز نمازم شکسته است يا نه ؟

جواب :

در سه روز مزبور , نماز تمام خوانده شود , واللّه العالم .

سوال 487 :

اگـر کـسـى قـصـد 10 روز کرد , سپس با خواندن يک نمازچهار رکعتى براى انجام کارى حدود 3 ساعت به اطراف رفت و پيش از ظهر هم برگشت , آيا به نماز و روزه اش ضررمى رساند ؟

جواب :

اگـر بـعـد از خـواندن چهار رکعتى به اطراف محل اقامت رفته به قصد اقامت او ضررى ندارد , و مادامى که در آن محل اقامت بوده نمازش تمام و روزه اش صحيح بوده است , واللّه العالم .

سوال 488 :

ايـن جـانـب تا سن 4 سالگى چادر نشين بوده ام , از آن پس در يک روستا اقامت نمودم و از سـال 42 بـه مـدت ده سـال بـه طـور سيار و ثابت در عشاير و روستاها معلم بوده ام , بيشتراوقات نمازهايم را انجام داده ام ؟

جواب :

در مـوادى بـراى شغل معلمى سفر کرده ايد و شغل معلمى در حال سفر بوده , روزه صحيح و نماز تـمـام اسـت , و در غـير آن موارد باقصد اقامه روزه صحيح و نماز تمام و بدون آن قصر است ,واللّه العالم .

سوال 489 :

براى تعيين 8 فرسخ , وسط دو شهر حساب مى شود ياانتهاى مقصد ؟

جواب :

حد مسافت از انتهاى شهر مبداء تا ابتداى شهر مقصد ملاحظه مى شود , واللّه العالم .

سوال 490 :

آيا براى تحقق شغل مسافرتى , تعداد خاص مسافرت درهفته يا ماه لازم است , مثلا در هفته يک بار يا دو ماه پنج بارمجزى است ؟

لطفا شغل مسافرتى را بيان کنيد ؟

جواب :

مناط اين است که صدق کند کارش مسافرت است .

در موردهفته اى يک بار و بيشتر , نماز و روزه تـمـام اسـت .

و در صـورتـى که کمتر باشد , مثلا ده روز يک بار براى شغلش به مسافرت مى رود , احتياطا نماز را هم تمام و هم شکسته بخواند , و روزه را بگيرد , واللّه العالم .

سوال 491 :

تهران که از بلاد کبيره است بايد حد ترخص آن از کجاحساب شود ؟

جواب :

مـبـداء مـسـافت آخرين خانه هاى مسکونى بلد مى باشد , و حدترخص از آن جا حساب مى شود , و فرقى بين بلاد کبيره و غيرآن نيست , واللّه العالم .

سوال 492 :

دخترى که در غير وطن ازدواج مى کند آيا هر وقت به ديدن پدر و مادر مى رود , بدون قصد مـانـدن ده روز نـمـازش تمام است يا شکسته به اين دليل که قصد دارد با شوهرش باشد و اعراض قهرى است ؟

جواب :

اگـر اعراض کرده نمازش شکسته است , ولى مجرد شوهر کردن اعراض محسوب نمى شود , واللّه العالم .

سوال 493 :

پـدر و مـادرم تـهـرانـى نـيـستند , آن دو از شهرى ديگر به تهران آمده اند .

من و برادران و خـواهـرانـم در تـهـران مـتـولـد شده بزرگ شده ايم , ولى هر ساله چند روز به آن شهر مى رويم , تکليف روزة ما چه مى شود ؟

جواب :

مـادامـى کـه از آن جـا اعراض نکرديد آن جا وطن شما و برادران وخواهرانتان مى باشد , و نماز و روزه تان در آن جا تمام است وهر يک از شما که از آن جا اعراض کرده نمازش در آن جا قصراست , واللّه العالم .

سوال 494 :

شـخـصـى در محلى قصد اقامت ده روز کرده آيا مى تواند دربين اين ده روز از حد ترخص خارج شود ؟

جواب :

پس از تحقق اقامه به خواندن نماز چهار رکعتى , مانعى نداردخروج در مادون مسافت شرعى و در برگشت اگر جزم به سفردارد احتياطا نماز را شکسته هم بخواند , واللّه العالم .

سوال 495 :

شخصى قصد دارد شهرى را که محل کار اوست , وطن دوم خود قرار دهد , تا چه مقدار بايد در آن شهر بماند تا آن جاوطن او حساب شود ؟

جواب :

جـايـى را کـه بـه عـنـوان وطـن دايمى انتخاب نمود با قصد توطن وطن وى محسوب مى شود و گذشت زمان لازم نيست , واللّه العالم .

سوال 496 :

کسى که حکم مسافر يا غير مسافر را نمى داند , اعمال خود را چگونه انجام دهد ؟

جواب :

تا وقتى که ياد نگرفته بايد احتياط کند , نماز را شکسته و تمام بخواند , و روزه را بگيرد , واللّه العالم .

سوال 497 :

کسى که شغلش سفر است , در مسافرتى که به قصدتجارت مى رفت , در اثر مريضى مجبور شد که از نيمه راه برگردد , وظيفه اش در حال بازگشت چيست ؟

جواب :

در فرض مزبور در برگشت جمع بين قصر و تمام بکند , واللّه العالم .

سوال 498 :

هر سال جمع کثيرى از دانشجويان غير مشهدى وارددانشگاه مشهد مى شوند برخى از آنان از شهرهاى ديگر به اين جا مى آيند .

درس اين دانشگاه به گونه اى است که دانشجويان هر هفته دو روز را نيز به وطن خويش ـ که حد شرعى است آبرمى گردند .

اين رفت و برگشت هر هفته ادامه دارد .

چگونگى نماز و روزه اينان را بفرماييد ؟

جواب :

دانشجويان مذکور در نمازشان در مشهد احتياطا جمع بين قصر و تمام کنند و روزه شان را بگيرند , واللّه العالم .

سوال 499 :

بـه نـظـر حضرت عالى وظيفه کسى که شغل او سفر است باکسى که شغل او در سفر است فرق مى کند ؟

جواب :

در صورتى که شغل حساب شود فرقى بين اين دو نيست , واللّه العالم .

سوال 500 :

فاصله بين مکه و عرفا که قبلا چهار فرسخ بوده , امروز باتوجه به توسعه مکه و اتصال شهر به منى , کمتر از مسافت شرعى است .

در اين صورت , کسى که قصد اقامه ده روز درمکه را نموده و سـپـس بـه عـرفات , مشعر و منى مى رود و چهارشب يا بيشتر در آنجا بيتوته مى کند , نماز او در عرفات ,مشعر , منى و پس از مراجعت به مکه قصر است يا تمام ؟

جواب :

چـنـانـچـه از آخر خانه هاى مسکونى فعلى مکه تا عرفات کمتر ازچهار فرسخ و رفتن به عرفات و مشعر و منى و رجوع به مکه کمتر از هشت فرسخ باشد , در صورتى که شخص بعد از اقامت ده روز ـ بـا قـصـد اقـامت از قبل ـ به عرفات برود , و يا اين که قصداقامت ده روز در مکه نموده و بعد از خـوانـدن يـک نـمـاز چهاررکعتى از اقامت در مکه منصرف شده وتصميم گرفت به عرفات برود نمازهاى او در عرفات و مشعر و منى و در رفتن و برگشتن تمام است و در غير اين صورت مسافر است و بايد نمازهاى خود را در غير مکه قديم قصر بخواند و در خود مکه قديم مخيراست بين قصر و تمام , واللّه العالم .

سوال 501 :

بـيشتر مردم کشاورزند و شغل دومى دارند ـ که تجارت باشد ـ که به شهرها سفر مى کنند و 10 روز هم در وطن اصلى خود نمى مانند بفرماييد نماز و روزه آنها در مسافرت به چه صورت است ؟

جواب :

اگـر بـه طور مستمر ـ ولو در مدتى از سال و حداقل هفته اى يک بار ـ براى شغل به اطراف که به حد مسافت شرعى برود نماز اودر آن سفرها تمام است و روزه اش را هم بگيرد , واللّه العالم .

سوال 502 :

شـخـصى که در شهر مسافرکشى مى کند و هر روز يا چندروزى يک بار مسافر را از شهر به بيرون شهر که حد مسافت است مى برد (( مانند تاکسى تلفنى )) , تکليف نماز و روزه اش چيست ؟

جواب :

اگـر دست کم هفته اى يک بار به حد مسافت و بيشتر مى رود , نمازو روزه اش صحيح است , واللّه العالم .

سوال 503 :

براى اينکه جائى محل کار صدق مى کند , چه مدت بايدبگذرد , آيا کمتر از 3 ماه را نيز شامل مى شود ؟

جواب :

هـمـيـن کـه اشـتـغال به کار پيدا کرد و براى عمل و شغل بوده , وقصد داشته باشد که کار کند , گرچه دو ماه , نماز و روزه اش صحيح است , واللّه العالم .

سوال 504 :

شـخـص دانشجوئى که به مدت 2 سال بناست در شهرى ديگر تحصيل کند .

او هر هفته سه روز چـهـارشـنبه و پنج شنبه وجمعه را به شهر خود برمى گردد .

آيا بقيه روزها که در شهرمزبور مى ماند حکم مسافر را دارد يا بايد قصد ده روز کند ؟

بنابر اين ماه رمضان او چه حکمى دارد ؟

جواب :

اگر قصد اقامه در آن شهر نکند , بنابر احتياط واجب جمع بين قصر و تمام نمايد و روزه اش را هم احتياطا بگيرد , و بعيدنيست قضاى روزه واجب نباشد , واللّه العالم .

سوال 505 :

طـلبه اى که جهت تحصيل در قم بوده و هر هفته به وطن خود باز مى گردد , حکم نماز و روزه وى چيست ؟

جواب :

چـنـانچه براى تحصيل ده سال و بيشتر مى خواهد به ماند نماز وروزه اش تمام است , و در غير اين صورت بين قصر و تمام جمع کند و روزه را بگيرد , واللّه العالم .

سوال 506 :

کـسـانـى کـه براى کارکردن در پتروشيمى به بندر عباس مى روند , فاصله محل کار آنها با مـنـزلـى کـه به آنها داده اند بيشتراز مسافت شرعى است و هر روز صبح آنها را به محل کار برده و سپس شب به خوابگاه برمى گردانند , نماز و روزه آنها چگونه است ؟

جواب :

وقتى که مشغول به کار شوند , نماز و روزه شان در همان سفراول تمام و صحيح است , واللّه العالم .

سوال 507 :

افـرادى کـه هر روز به محل کار خود که کمتر از مسافت شرعى مى باشد , مى روند آيا حکم همان افراد بيشتر ازمسافت شرعى را دارند ؟

جواب :

نماز و روزه شان صحيح و تمام است , واللّه العالم .

سوال 508 :

کـسـى کـه هـر هـفـته يا هر ده روز يک مرتبه مسافرت مى کندکه يک روز تا دو روز طول مى کشد نمازش تمام است يا نه ؟

جواب :

اگـر در هر هفته يک روز در سفر شغلى است نمازش تمام , وروزه اش صحيح است .

و اگر در هر ده روز يـک روز را در سـفـرشـغلى است , در نمازش جمع بين قصر و تمام کند و روزه اش رااگر بگيرد , انشاء اللّه مجزى است , و قضا ندارد , واللّه العالم .

سوال 509 :

بعضى در دبى مغازه دارند هست ماه در دبى و هشت ماه در ايران اقامت مى کنند , در اثناى اقـامتشان در ايران , دو يا سه روز براى تجديد اقامت به دبى رفته سپس به ايران برمى گردند .

بار ديگر پس از دو ماه به دبى برگشته مشغول کارشان مى شوند , آن دو سه روز نماز و روزه شان قصر است ياتمام ؟

جواب :

چنانچه رفتن به دبى در آن دو سه روز براى کارشان در دبى باشد به طورى که کار در دبى متوقف بر آن است نمازشان درآن روزها تمام و روزه شان صحيح است , واللّه العالم .

سوال 510 :

بـرخى افراد در اداره ها يا شرکتهاى دبى مشغل به کارهستند , شرکتها کارمندان خود را به نـقـاط دور افـتاده که مسافت شرعى هم هست گسيل مى دارند , اين مسافرت از 2 روز تا 15روز متغير است .

آيا اين افراد مسافر هستند ؟

جواب :

چـنـانچه حداقل هفته اى يک روز جهت کار در مسافرت هستندنمازشان تمام و روزه شان صحيح است , واللّه العالم .

سوال 511 :

افـرادى در دبـى بـا سـاکنان آن جا مغازه اى را شريک هستند , از اين رو براى رسيدگى به تـجـارت خـود هر ماه چندين بار به آن کشور سفر مى کنند .

اگر در سفر نتواند کار روزانه خودرا انجام دهد و شب را در آن جا بماند , حکم مسافر بر او بارمى شود ؟

جواب :

چـنانچه در ماه سه مرتبه سفر مى کند و سفرش کمتر از ده روزطول مى کشد و برمى گردد , در اين فرض نمازش تمام وروزه اش را بايد بگيرد , واللّه العالم .

سوال 512 :

اگر کسى با اين که پدر و مادرش در وطن خود مى باشند وخانه و املاک در آن جا دارند , از آن جـا اعراض کند , آيا حکم وطن بودن قطع مى شود يا خير ؟

و در فرض قطع شدن اگرپشيمان شود و احتمال توطن دوباره را بدهد , آيا نمازش تمام است و اعراض قبلى اثر ندارد يا نمازش قصر است و اعراض عما وقع عليه منقلب نمى شود ؟

جواب :

با اعراض حکم وطن قطع مى شود , و چنانچه با احتمال مذکور به وطن سابق برگردد احتياط در قصر و تمام کند , واللّه العالم .

سوال 513 :

ايـن جـانب طلبه اى هستم که براى ادامه تحصيل به قم مشرف شده ام , بنا دارم به مدت 6 الى 7 سال بدين منظور دراين شهر مقدس بمانم و به وطن اصلى خود مراجعت کنم ,حکم نماز و روزه ام چه مى شود ؟

جواب :

احتياطا قصد اقامه ده روز نماييد , واللّه العالم .

سوال 514 :

آيا در نماز و روزه بين بلاد کبيره و جز آن فرق هست ؟

جواب :

بلاد کبيره نسبت به قصر و تمام نماز , با بلاد غير کبيره فرقى ندارد , واللّه العالم .

سوال 515 :

حـکـم نـمـاز و روزه طلبه اى را که اهل اهواز است و اکنون درقم در يک از مدارس علميه مشغول تحصيل است , بيان فرماييد در ضمن او نه قم را وطن برگزيده , و نه منزل در قم دارد ؟

جواب :

چـنـانـچـه قصد دارد براى تحصيل مدتى مثل ده سال يا بيشتر درقم بماند نمازش در قم تمام و روزه اش صـحـيـح است .

و چنانچه قصد ماندن مدتى کمتر از آن را دارد يا معلوم نيست چه مدت درقم مى ماند بايد قصد اقامه کند , واللّه العالم .

سوال 516 :

حکم نماز و روزه سربازان نظام وظيفه را که در محلى دوراز وطن خود به خدمت سربازى مشغولند , بيان فرماييد ؟

جواب :

چنانچه در محل خدمت مى ماند و هر ماه يا هر دو ماه مثلا به وطن برمى گردد مسافر است , اگر بـا قـصـد اقامه در جايى ماند ,نمازش تمام والا قصر است .

و چنانچه در هر هفته به محل سربازى مـى رود و بـرمـى گـردد , بـه وطـن يـا در محل سربازى براى کارى او را به اطراف به ماءموريت مى فرستند نمازش در آن محل و سفرهايى که مى رود تمام و روزه اش صحيح است , واللّه العالم .

سوال 517 :

آيا شخصى که مدت 8 سال در شهرى تحصيل کرده وقصد توطن ننموده , اين شهر براى او وطن حساب مى شود ؟

جواب :

در فرض مذکور که آن شهر را مقر خود قرار داده حکم مسافرندارد , و قصد توطن لازم نيست , در جايى که قصد دارد براى مدتى طولانى بماند که عرفا به وى مسافر نمى گويند , واللّه العالم .

سوال 518 :

هر فرسخ شرعى براى مسافر چند کيلومتر است ؟

جواب :

تقريبا پنج و نيم کيلومتر است , واللّه العالم .

سوال 519 :

آيا شهر فوق العاده بزرگ از نظر احکام شرع و مسافرت مانند شهرهاى معمولى است و يا اين که داراى احکام ويژه است ؟

جواب :

شـهرى هر چند بزرگ باشد مادامى که يک عنوان دارد , با شهرکوچک فرقى در حکم ندارد , واللّه العالم .

سوال 520 :

تـجـارى که براى تجارت سالى دست کم دو بار به خارج ازکشور مى روند , پس از برگشت هم براى توزيع و فروش کالا به شهرهاى ديگر مسافرت مى کنند و اين جريان تقريبا تمام سال ادامه مى يابد حکم نماز آنها چيست ؟

جواب :

در فـرض مـزبـور در خارج از کشور مسافر هستند .

واگر در داخل کشور هر ماه يک يا دو بار سفر مى کنند , باز حکم مسافر رادارند , واللّه العالم .

سوال 521 :

شخصى در سفر قصد خريد وسايل معصيت دارد و يامى خرد , آيا سفرش معصيت است ؟

جواب :

اگـر بـه قـصد خريد وسايل معصيت سفر کرد , سفرش سفرمعصيت است , ولى اگر اتفاقا وسايل مذکور را مى خرد , نمازش شکسته است , واللّه العالم .

سوال 522 :

شـرط شـکـسـته خواندن نماز يکى آن است که از آغاز قصدمسافت شرعى بکند .

حال اگر شخص مسافر چنين قصد نکردتا اين که روى هم رفته 25 کيلومتر شد , نماز اين شخص تمام است و وقتى برمى گردد نمازش قصر است , دو روزى را که درآن مى ماند چگونه است ؟

جواب :

مـقـدارى را که بدون قصد رفته حساب نمى شود , و نمازش در آن جا تمام است .

و در برگشت از آن جا در صورتى که فاصله از آن جا تا وطن کمتر از هشت فرسخ شرعى باشد نمازش تمام است .

و چنانچه به اندازه هشت فرسخ باشد نمازش قصر است , واللّه العالم .

سوال 523 :

شـخصى جهت کار در شهرى اقامت نمود , گرچه وطن اختيار نکرده , ولى مدتى ماند که عرفا اهل آن جا بر او صدق مى کند , در اين صورت ايا از همان روز اول مى تواند نماز راتمام بخواند و روزه بگيرد يا به مدت نيازمند است ؟

در اين صورت چه مدت لازم دارد ؟

جواب :

اگر قصد داشته باشد که مدتى مثل 10 سال يا بيشتر در شهرى بماند که در اين صورت او را در آن شهر مسافر حساب نمى کنند ,بنابر اظهر از همان زمانى که با قصد ماندن به آنجا رفته نمازش تمام و روزه اش صيح است , و احتياج به گذشت مدتى ندارد ,واللّه العالم .

سوال 524 :

سکونتم در آبادان و کارم در شرکمت نفت است .

15 روزدر خانه و 15 روز روى کشتى يدک کش شرکت نفت در بوشهرهستم .

نماز و روزه ام چگونه است ؟

جواب :

در فرض مزبور که بوشهر مقر عمل شما است نمازتان در مدتى که در بوشهر هستيد تمام روزه تان صحيح است , واللّه العالم .

سوال 525 :

کسى که نداند سفرش هشت فرسخ است براى نماز وروزه خود بايد چه کار کند ؟

جواب :

اگـر شـک دارد مسافتى را که مى رود به اندازه هشت فرسخ است يا کمتر نمازش تمام و روزه اش صحيح است , واللّه العالم .

سوال 526 :

مـا در يـک دبـيـرسـتـان شـبـانـه روزى مشغول تحصيل هستيم .

از محل سکونت تا محل تـحـصـيـلـمان بيشتر از هشت فرسخ ‌است و در طول تحصيل همه هفته از روز شنبه تا ظهر روز پنچ شنبه در محل تحصيل و پس از آن به محل خود برمى گرديم وضعيت نماز و روزه ما در محل تحصيل , بين راه و محل سکونت چگونه است ؟

و به طور کلى آيا سفر براى تحصيل علم , سفر شغل يا مقدمه شغل محسوب مى شود يا نه ؟

جواب :

بـنابر احتياط واجب بين قصر و تمام جمع مى کند و روزه اش رامى گيريد , انشاء اللّه تعالى مجزى است , واللّه العالم .

سوال 527 :

اين جانب کارم رانندگى است .

اگر جهت تحويل ماشين وکارهاى مربوط به کارم با وسيله ديگرى مسافرت مى کنم , نمازچگونه است ؟

جواب :

چنانچه سفر مربوط به ماشين و کار ماشين باشد نمازش درهر دو صورت تمام است , واللّه العالم .

سوال 528 :

طـلابـى کـه در حـوزه عـلـميه مشغول تحصيل هستندپنجشنبه و جمعه ها به وطن خود مى روند , حکم نماز وروزه شان چيست ؟

جواب :

در محل تحصيل و خصوص رفت و برگشت براى تحصيل ,احتياطا نماز را جمع بخواند , يعنى هم شکسته و هم نماز تمام بخواند و روزه اى که گرفته مجزى است , واللّه العالم .

سوال 529 :

شـخصى 10 سال است در شهرستانى جهت تحصيل علوم حوزوى اقامت دارد و قصد اقامت هميشگى در آن جا راهم ندارد , آيا اين شهرستان حکم وطن او را دارد ؟

جواب :

حکم مسافر را ندارد و قصد اقامت در آن جا لازم نيست , واللّه العالم .

سوال 530 :

طـلـبـه اى که در روستايى قصد اقامت ده روزه کرده , آى مى تواند مثل اهالى آن روستا به حومه همان روستا مسافرت کند ؟

جواب :

اگر مدت رفت و آمدنش به اندازه يکى , دو ساعت است اشکالى ندارد , گرچه از اول , قصد رفتن به آن محل را در هر روز داشته باشد , واللّه العالم .

سوال 531 :

کـارمـنـد امـور مـالـى اداره راه نـوشـهر هستم و هفته اى 2 الى 3بار به سارى فاصله 200 کـيـلـومـتـرى مـاءموريت مى روم به طورمتوسط ماهانه 10 بار ماءموريت دارم , لطفا تکليف نماز وروزه ام را بيان فرماييد ؟

جواب :

در فرض سوال نماز تمام است و روزه هم صحيح است , واللّه العالم .

سوال 532 :

احتراما به استحضار مى رساند عده اى از پرسنل خدوم وزحمتکش نيروى انتظامى از وطن خـود مهاجرت کرده و درجاى ديگر مشغول انجام وظيفه مى باشند , و بين وطن و محل کار تردد ندارند , حکم نماز و روزه آنها چگونه است ؟

جواب :

اگـر اين شخص نمى داند در محل کار خودش مدت زيادى مثلا 10سال خواهد ماند بايد در محل کـارش قـصـد اقـامـه کـنـد , مـگـر اين که بخواهد در هر هفته اى که آنجا هست براى شغلش به اطراف برود که در اين صورت در محل کارش هم روزه اش صحيح ونمازش تمام است .

سوال 533 :

گروهى از اعضاى نيروى انتظامى در بين وطن و محل کارتردد ندارند , ولى داراى حوزه اسـتـحـفـاظى هستند که بيش ازمسافت شرعى است و در اين حوزه تردد مى نمايند .

چنانچه در ضـمن ده روز تردد ننمايند و ده روز در محل کار اصلى بمانند حکم نماز و روزه آنان در سفر اول به حوزه استحفاظى چگونه است ؟

جواب :

اگـر ايـن شـخص حداقل در هر هفته يک بار به حوزه استحفاظى مى رود در موقع تردد روزه اش صـحـيـح اسـت , و نـمـازش هـم تـمام ,ولى اگر هميشه هر 10 روز يک بار به حوزه استحفاظى سفرمى کند مسافر است , و نمازش قصر و روزه اش صحيح نيست ,واللّه العالم .

سوال 534 :

حـکم نماز و روزه اساتيدى که دو روز در هفته براى تدريس به شهر ديگر سفر مى کنند و يا ايـن که چهار روز درمحل تدريس و سه روز در وطن هستند چيست ؟

و آيا فرقى بين اساتيد عضو هيئت علمى و اساتيد حق التدريسى هست ؟

جواب :

در فـرض سوال نـمـازشـان تمام و روزه شان صحيح است .

و فرقى در حکم بين کسانى که شاغل هستند و براى شغل سفر مى کنندنيست , واللّه العالم .

سوال 535 :

حـکـم نـماز دانشجوويانى که هر روز به محل تحصيل خودکه بيش از مسافت شرعى است رفت و آمد مى کنندچيست ؟

جواب :

بـنابر احتياط واجب در نماز بايد بين قصر و تمام جمع کنند , واگر روزه بگيرند قضا ندارد , واللّه العالم .

سوال 536 :

محل کار شخصى با منزلش هشت فرسخ فاصله داردحکم نماز و روزه او چگونه است ؟

جواب :

شخصى مزبور از کسانى است که شغل او در سفر است ونمازش در محل زندگى و محل کار تمام و روزه اش صحيح مى باشد .

واللّه العالم .

سوال 537 :

شخصى جهت مسافرت ـ از قطار بليط خريده ـ و گفته اندکه حرکت بعد از 9 روز است ـ و ايـن شخص هم به خيال اين که9 روز خواهد ماند ـ قصد اقامت نکرده نمازش را ـ شکسته خواند و بعد از 9 روز معلوم شده که ـ تاريخ بليط را اشتباه خوانده اند ـ حرکت بعد از ده روز است ـ و يکروز هم دوباره مانده و آن يکروز را هم ـ نمازش را شکسته خوانده ـ آياوظيفه اش را انجام داده يا نه ؟

جواب :

چنانچه قصدش اين بود که روزى را که تاريخ بليط نوشته شدبرود و اشتباها خيال کرد تا آن روز 9 روز است نمازش تمام بوده و بايد اعاده کند و اگر قصدش 9 روز ماندن بوده و تاريخ ‌بليط داعى بر آن بوده نمازش قصر بوده و به وظيفه عمل کرده است .

سوال 538 :

قارى قرآن دائما جهت قرائت قرآن به شهرهاى مختلف دعوت مى شود تکليف نماز و روزه او چيست ؟

جواب :

در صورتى که سفر اتفاقى نباشد و حد اقل هفته اى يک روز سفرکند و عمل مزبور شغل او شمرده شود و سفر مقدمه عمل باشد ,بايد نماز را تمام بخواند و روزه را هم بگيرد , واللّه العالم .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

نماز مسافر

No image

نماز مسافر

No image

نماز مسافر

No image

نماز مسافر

No image

نماز مسافر

No image

نماز مسافر

No image

نماز مسافر

استفاءسایر مراجع

No image

احکام نماز

No image

احکام مسافر‌

پر بازدیدترین ها

No image

غسل(جنابت)

No image

مطهرات

No image

نوافل یومیه

No image

زکات

No image

روزه

Powered by TayaCMS