قصاص

قصاص

قصاص

سوال 1890 :

کسى که رانندگى را خوب مى داند با کسى که نمى داند ,در قتل با هم فرق دارند ؟

جواب :

چـنـانچه رانندگى بلد نباشد يا وسيله نقليه او خراب باشد به طورى که بداند , رانندگى کند در معرض تصادف خواهد بود ,عمد حساب مى شود , واللّه العالم .

سوال 1891 :

لـغـزشـهايى که صبى هنگام بچگى مرتکب شده در صورتى که قتل نفس نباشد , مثل ديه اطراف و از بين بردن اموال مردم , بر عهده کيست ؟

جواب :

ديـه بر عهده عاقله صبى است و لکن تلف اموال را خود صبى ضامن است که بعد از بلوغش بايد از عهده خارج شود , واللّه العالم .

سوال 1892 :

ديه تصادف , ايا بر عهده خود راننده است يا بر عهده عاقله اوست ؟

جواب :

در صورتى که جنايت واقعه به راننده استناد پيدا کند , ديه برخود اوست .

و در غير اين صورت ديه نـه بـر او و نـه بـر عـاقله اوست .

و ميزان در اسناد , عرف است .

و خصوص قوانين رانندگى معيار نيست , واللّه العالم .

سوال 1893 :

در اثـر کـوتـاهـى مـسـؤلان و خـرابـى اسـفالت , تصادف مى شود جمعى کشته و زخمى مى گردند , چه کسى ضامن است ؟

جواب :

هر کس که جرح و قتل به او مستند است , او ضامن است .

و اگربه مقتول يا مجروح مستند باشد , کسى ضامن نيست , واللّه العالم .

سوال 1894 :

پسر پنج ساله اى در تصادف مرد .

راننده مى گويد : خودبچه به ماشين خورده , آيا حرف او پذيرفتنى است , تا ديه گرفته نشود ؟

جواب :

چنانچه حرف راننده واقعيت داشته باشد , پسر ديه ندارد , واللّه العالم .

سوال 1895 :

شـخصى براى کندن نهر آبى از مردم کمک مى گيرد در حال کار سنگى سقوط مى کند و کسى کشته مى شود .

ديه او به گردن کيست ؟

جواب :

چنانچه سقوط سنگ مستند به عمل جمع باشد که خود مقتول هم از آن جمع بوده , ديه مقتول بر عـاقـلـه آنـهـا اسـت , ولـى حـصـه مـقتول کسر مى شود , مثلا اگر چهار نفر بودند يک ربع ديه کـسـرمى شود و سه ربع ديه بر عاقله سايرين است , و ديه کسرمى شود به نحو اشتراک .

و چنانچه سـقوط مستند به فعل غيرمقتول باشد , و او در سقوط کمک نداشته , ديه مقتول بر عاقله سايرين است , واللّه العالم .

سوال 1896 :

اگـر ناگهان راننده خود را در سر دو راهى بيابد که گريزى ازهر دو نيست , مثلا يا بايد اتـوبـوس بـرابر خود را هدف سازد ومسافران زيادى آسيب ببينند يا عابرى که کنار خيابان است .

ازاين رو به عابر مى زند , آيا اين قتل عمد شمرده مى شود , وحکم او قصاص است ؟

جواب :

شبه عمد است .

و ديه بايد پرداخت کند و قصاص ندارد , واللّه العالم .

سوال 1897 :

اتـومـبـيـلى با سرعت مجاز و رعايت مقررات از کوچه اى مى گذرد فردى ناگهان بيرون مى آيد و به اتومبيل برخورد کرده و کشته مى شود , آيا قتل خطايى است يا خون او هدراست ؟

جواب :

چنانچه راننده به نحوى رانندگى نموده که مى توانسته توقف کند , ولى شخص مقتول خودش را طورى انداخته که راننده نتوانسته متوقف شود , خونش هدر است , واللّه العالم .

سوال 1898 :

آيا مجازات قتل عمد فقط قصاص است يا قصاص وديه ؟

جواب :

در فرضى که قاتل پدر مقتول , يا در موردى که قصاص ممکن نيست مانند اين که قاتل گريخته و به او دسترسى نباشد , حکم در اين دو فرض پرداخت ديه است , و همچنين اگر قصاص موقوف بر رد ديه باشد , ولى مقتول با رد فاضل ديه مى تواندقصاص کند , و در غير اين سه صورت حکم قتل عمد قصاص است و با مصالحه , قابل معاوضه به ديه است , البته در فرضى که حکم , قصاص است , بايد شرايط عامه آن موجود باشد تاقصاص اجرا گردد , واللّه العالم .

سوال 1899 :

آيا اگر اولياء دم گذشت کردند مى توان قاتل را حبس تعزيرى کرد ؟

جواب :

حـاکـم شـرعى جامع شرايط در مورد فرض ـ با رعايت مصلحت آمى تواند قاتل را تغزير کند , واللّه العالم .

سوال 1900 :

اگـر اولـيـاء مـقتول بعضى صغير و بعضى کبير باشند اولياءکبير مى توانند با پرداخت حق اولياء صغير از ديه , جانى راقصاص کنند ؟

جواب :

اولـياء مقتول که کبير هستند مى توانند جانى را قصاص کنند وبايد حصه صغار را از ديه بپردازند , واللّه العالم .

سوال 1901 :

آيا ولى و قيم به نيابت از صغار مى توانند مطالبه قصاص نمايند ؟

جواب :

بـثـوت حـق القصاص براى ولى صغير محل اشکال است , ومى تواند ديه را ـ که به مصلحت صغار است ـ مطالبه و اءخذ کند ,واللّه العالم .

سوال 1902 :

آيا مى شود قاتل را در زندان نگه داشت تا اين صغار کبيرشوند ؟

جواب :

در فرض مزبور نمى توان قاتل را در زندان نگه داشت , واللّه العالم .

سوال 1903 :

زن در خصوص قتل شوهر خود و همچنين بالعکس حق درخواست قصاص را ندارد .

آيا اين اسقاط حق درخواست قصاص در مورد مقتول و ساير ورثه مؤنث بصرف مؤنت بودن ثابت مى باشد ؟

جواب :

زنها مطلقا حق قصاص و عفو ندارند , واللّه العالم .

سوال 1904 :

دو بـرادر و يـا دو خـواهـر بـالغ و يا نابالغ ( ولى فاقد سن قانونى يعنى 18 سال ) با هم نزاع مـى کـنند , يکى از آنها ديگرى را مجروح مى کند , مجروح يا مضروب برادر يا خواهر ضارب خود به دادگـاه بـرده و اعلام شکايت مى کند , و حاضر به دادن رضايت نيست , آيا رضايت پدر و يا جد در جهت منع تعقيب ضارب نافذ است ؟

جواب :

بـالـغ شرعى رشيد (( که در رساله مناط بلوغ و رشد آن ذکر شده ))بايد خودش رضايت دهد و يا قـصـاص کـنـد و يـا ديـه بـر حـسـب مـورد بـگـيـرد و در غير بالغ رشيد شرعى ولى شرعى او بر حسب مصلحت ملزمه مى تواند از طرف مجنى عليه عفو کند ويا ديه اخذ نمايد , واللّه العالم .

سوال 1905 :

آيا قصاص حق انحلالى ( مرکب ) است يا غير انحلالى ( بسيط ) است ؟

جواب :

اگـر بعضى از اولياء دم قصاص کنند و بقيه به قصاص راضى نباشند , قصاص کننده بايد حصه آنها را ديـه ـ در صـورت مـطالبه ـ بپردازد .

و اگر حصه خودشان را بخشيدند , بايد آن رابه ورثه قاتل بدهند , واللّه العالم .

سوال 1906 :

اگـر زن حـامـله براى اسقاط جنين با طبيب يا قابله مراجعه نمايد ـ و او هم آگاهانه و به عـمـد مـبـاشرت به اسقاط جنين نمايد ـ در حالى که روح در جنين دميده شده باشد , آياقصاص مى شود ؟

جواب :

مـشـهور فقها قائلند به قصاص , به جهت عموم ادله قصاص , ومرسله ابن فضال ( وسائل جزء 19 , باب 21 , ابواب به قصاص فى النفس صفحه 2 و 4 ) ولى عموم قابل تخصيص است به تعليل صحيحه , ابى بصير در مورد مجنون (( فلا قود لمن لا يقاد منه )) .

واما مرسله به سند صحيح , به مضمون ديـگـرى نـقل شده است که دلالت ندارد .

و راجع به الت قتل ظاهرا مى باشد (( کل من قتل بشى ء صغر او کبر )) و اما ديه جنين کامل بحث معروفى دارد .

به کتب مفصله مراجعه شود , واللّه العالم .

سوال 1907 :

آيا حق قصاص از حقوق اختصاصى اولياء دم است ؟

جواب :

حق قصاص از نفس حق مجنى عليه نيست , بلکه حق اولياء دم است , واللّه العالم .

سوال 1908 :

مـردم , از وارث کـشـتـه شـده در خـواسـت بخشش قاتل مى کنند , اگر بستگان مقتول نپذيرفتند , چه حکمى دارد ؟

جواب :

در مورد , توصيه اى بيش نيست , وجوب عمل ندارد .

و حکم قصاص و ديه ثابت است , واللّه العالم .

سوال 1909 :

چنانچه زن حامله يا شخصى ديگر عمدا و عدوانا جنينى را که روح در آن دميده شده است , به قتل برسانند و سبب اسقاط آن را فراهم نمايند , مجازات آنها چيست ؟

جواب :

قصاص ندارد .

بايد ديه بدهد , واللّه العالم .

سوال 1910 :

گـاه جـانـى دست به کارى مى زند که ناخود آگاه به کشتن کسى مى انجامد , مثلا او در فضايى شلوغ براى زدن کسى تيراندازى مى کند و تصادفا به ديگرى اصابت مى کند .

بنابر اين ,اين قتل از کدام نوع است ؟

جواب :

قتل مزبور خطايى است , واللّه العالم .

سوال 1911 :

کـسـى که به شدت آسيب ديده و در حال مرگ است ورثه عاقل ندارد .

ورثه ديوانه يا عقب افـتاده ذهنى هستند .

از باقى مانده اين خانواده کسى نيست که اقامه دعوى کند .

کسى نيزحاضر نـيـست که قيموميت آنان را بپذيرد .

اگر ثابت شود که قتل عمد است , آيا حاکم شرع مى تواند به جاى آنان ديه بخواهد و قاتل را آزاد کند؟

جواب :

ولى شرعى اشخاص مذکور , اگر پدر و جد پدرى نداشته باشند ,حاکم شرع جامع الشرايط است .

و انچه را نسبت به ديه مصلحت قاصرين تشخيص دهد , عمل مى کند .

و سفيه مى تواندخودش ديه بگيرد , و مى تواند قصاص کند , واللّه العالم .

سوال 1912 :

فـقـهاى عظام ملاک قصاص را ساقط شدن جنين به شکل زنده مى دانند .

حال اگر کسى جنين را بعد از 4 يا 5 ماه در شکم مادر با دستگاه قطعه قطعه نمودن ـ چنان که امروز مرسوم است ـ آيا به دليل اين که جنين حيا ساقط نشده , قصاص منتفى است ؟

جواب :

در هر صورت ساقط کردن جنين قصاص ندارد , و در فرض سوال بايد ديه کامل بدهد , واللّه العالم .

سوال 1913 :

زن مرد خود را يا مرد زن خود را زد و از زانو به پايين قطع شد , در صورتى که مجنى عليه خواستار قصاص است , آياضارب قصاص مى شود يا ديه بدهد ؟

جواب :

اگر قطع شدن پا امر اتفاقى بوده و ضارب قصد قطع کردن نداشت , قصاص ندارد .

بايد ديه بدهد , واللّه العالم .

سوال 1914 :

اگـر شـخصى ولد زنا را به قتل برساند , شخص قاتل رامى توان قصاص کرد , و در صورت عدم جواز قصاص , مقدارديه را بيان و وارث آن را مشخص فرماييد ؟

جواب :

فرقى بين ولدالزنا و غيره نيست .

چنانچه ورثه مثل اولاد ,داشته باشد , حق قصاص به آنان منتقل مـى شـود ـ و چـنـانچه ورثه اى نداشت , امر وى راجع به حاکم شرع است , بر طبق نظرخود عمل مى نمايد , واللّه العالم .

سوال 1915 :

کشتارى که در تصادف موتور و ماشين صورت مى گيرد ,آيا قتل عمد است يا خطاء ؟

جواب :

خطاى شبه عمد حساب مى شود , واللّه العالم .

سوال 1916 :

بـنـايـى ناآگاه خانه اى مى سازد , به گزارش کارشناسان , اومصالح کافى براى آن به کار نـبـرده اسـت .

چـنـد عـامـل دسـت به دست هم داده و خانه فرو ريخت .

در اين ميان چند نفر از بين رفتند , آيا اين کار قتل عمد به شمار مى آيد ؟

جواب :

چـنانچه خانه سازى او طورى بوده که هر کس در آن سکونت مى کرده خراب مى شد .

نظير چاهى که شخصى در راه و معبرمردم کنده که هر کس عبور کند در آن مى افتد , در اين صورت قتل غير عمد بوده و شخص ضامن ديه است والا ضامن نيست ,واللّه العالم .

سوال 1917 :

اگـر هـمـه دلايل بر قتل خطايى شهادت دهد , و خود قتل هم همين را بگويد , آيا ديه بر قاتل است يا عاقله ؟

جواب :

چنانچه بينه اى شهادت بر قتل خطايى محض بدهد و اولياى مقتول خلاف آن را ادعا نکنند .

ديه بر عاقله ثابت مى شود .

و اگربعضى از اوليا خلاف آن را ادعا کنند و بگويند قتل عمدى بوده از عاقله ديه بگيرند .

و حق قصاص هم ندارد .

بلى , مى توانند به اندازه سهمشان از قاتل ديه بگيرند .

و احوط آن است که اولياى مقتول و قاتل و عاقله با هم مصالحه کنند , واللّه العالم .

سوال 1918 :

اگـر کسى بگويد : من فلانى را به خطا کشته ام بينه و مدارک و دلايل نيز به همين ترتيب اقامه شد .

ايا چون مدعى قتل عمد در ميان است , و نياز به بينه بود که بينه هم اقرار مقر راشهادت داده , آيا ديه بر قاتل است يا عاقله ؟

جواب :

چـنـانـچـه اولـياى مقتول ادعاى قتل عمد نکنند .

در فرض مزبور که بينه بر قتل خطايى محض شهادت داده , قتل خطايى محض ثابت مى شود .

و ديه بر عاقله است , واللّه العالم .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

اجاره

No image

قصاص

No image

قصاص

No image

قصـاص

No image

قصاص

پر بازدیدترین ها

No image

غسل(جنابت)

No image

مطهرات

No image

نوافل یومیه

No image

نبش قبر

No image

زکات

Powered by TayaCMS