زکات

زکات

زکات

سوال 774 :

درهـم و ديـنار که در زکات و حدود تعيين شده در روزگار مابراى ايرانيان چگونه تعيين مى شود جواب بسمه تعالى در زکـات طلا و نقره بايد سکه رايج در معامله باشد که فعلاچنين نيست .

و در ديات و ساير موارد خود طلا و نقره کافى است , واللّه العالم .

سوال 775 :

در مسئله هاى 1889 و 1890 توضيح المسائل که فرموده بوديد : مخارج و هزينه ها و بذر را از حاصل گندم نمى تواندکسر کند و بايد در مجموع حساب نصاب را بکند و زکات دهد .

اگر کسى بخواهد بهاى بذر , دستمزد تراکتور که جهت کشت , درو و خرمن کردن پرداخته است را برآورد و کم نکند ,کارى سخت است , چه کند , جواب بسمه تعالى نـسبت به هزينه هايى که بعد از گندم شدن براى درو و جمع آورى آن لازم است , مى تواند قبل از صرف آن از حاکم شرع اجازه بگيرد و آن را بر کل حاصل ـ از سهم خود و سهم زکات آتوزيع کند .

و اما هزينه هايى که قبل از گندم شدن صرف مى شود استثناى آنها از نصاب راهى ندارد , واللّه العالم .

سوال 776 :

اجـازه مـى فرماييد پولهايى را که در مصرف کشاورزى ازقبيل کود شيميايى و ديگر چيزها خـرج شده , با ملاحظه نصاب , از حاصل گندم و جو کم نماييم ؟

اگر نه , آيا اجازه مى فرماييد در اين مسئله از مجتهد ديگرى با رعايت اعلميت ,پيروى کنيم ؟

جواب :

نبايد کسر بنماييد بنا بر احتياط , و قابل رجوع به غير است ,واللّه العالم .

سوال 777 :

مـخـارجـى کـه کـشاورز در کشت گندم و جو وجز آن مى کند ,آيا محاسبه آنها را پيش از برآورد زکات کم کند يا پس از برآوردزکات ؟

جواب :

مـخـارج مذکور از زکات و يا از نصاب آن خارج نمى شود .

ليکن مخارجى که پس از گندم يا انگور شـدن يـا خـرما شدن به اذن حاکم شرع خرج مى کند , مى تواند به نسبت مقدار زکات معين کند .

وفقط آن مقدار از مخارج را کسر نمايد , واللّه العالم .

سوال 778 :

آيا در ساختن بهدارى و خانه بهداشت در روستا , مى شوداز زکات و خمس پرداخت ؟

جواب :

از خـمـس نـمى شود .

و از زکات چنانچه کارهاى عام المنفعه مشروع در آن انجام مى شود , مانعى ندارد , واللّه العالم .

سوال 779 :

سکه هاى طلاى رايج آيا زکات دارند يا خير ؟

جواب :

زکـات در صـورتى به طلا تعلق مى گيرد که مسکوک باشد به سکه رايج در معامله و در اين زمان چنين طلايى وجود ندارد ,واللّه العالم .

سوال 780 :

شـخـصـى فـوت کرده در وقتى که زراعت وى به حد کمال رسيده و متعلق زکات شده در مـلـک مـتـوفـى ولامحالة متعلق خمس هم واقع مى شود زيرا که مؤنه اش تمام شده آيا از زکات و خمس هر دو بايد از اصل گرفته شود يا اين که زکات از اصل و خمس از مابقى يا به عکس ؟

جواب :

بلى از اصل زکات را مى دهد و از بقيه خمس داده مى شود , واللّه العالم .

سوال 781 :

در طلاهاى مسکوک زکات را واجب مى دانيد ؟

و آياوظيفه زرگر که اکثر سرمايه اش طلا و جواهرات مسکوک است , چيست ؟

جواب :

طلاى مسکوک به سکه رايج , اگر يک سال تبديل نشود , زکات دارد .

و سکه هاى فعلى سکه رايج نـيـسـت .

و اگـر سـکـه رايـجـى بـود ,چـون در دسـت زرگـر يـک سال باقى نمى ماند متعلق زکات نمى شود , واللّه العالم .

سوال 782 :

کسى که محصول خود را در همه سال با موتور و چاه آب آبيارى مى کند , آيا زکات محصول يک از بيست مى باشد يايک از ده ؟

جواب :

در فرض مذکور زکات يک از بيست مى باشد , واللّه العالم .

سوال 783 :

آيا برنج زکات دارد ؟

استحباب در دادن زکات برنج چگونه است ؟

جواب :

برنج زکات ندارد .

و استحباب آن هم خالى از تاءمل نيست , واللّه العالم .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

زکات

No image

زکات فطره

پر بازدیدترین ها

No image

زکات

No image

زکات فطره

Powered by TayaCMS