دست زدن

دست زدن

دست زدن

سوال 468 :

آيا دست زدن هماهنگ و مرتّب، يا نامرتّب، در مجالس مولودى ائمّه اطهار(عليهم السلام) جايز است؟ آيا با احترام و قداست اين مجالس سازگار است؟ شرکت در اين مجالس، که جهت اظهار شادى به دست زدن مشغول مى شوند، چه حکمى دارد؟

جواب :

کف زدن مانعى ندارد; امّا در مساجد و حسينيّه ها بايد ترک شود.

سوال 469 :

حکم کف زدنِ هماهنگ و مرتّب يا نامرتّب به صورت مطلق، و در هر مجلسى (عروسى، مهمانى، مولودى و مانند آن) و در هر مکانى اعمّ از مسجد، حسينيّه، منزل و مانند آن، جهت اظهار شادى و سرور، يا تشويق، چيست؟

جواب :

از جواب سابق معلوم شد; ولى توجّه داشته باشيد که افراط در هيچ کارى شايسته نيست.

سوال 470 :

معمولا در مراسم عيدالزهرا کف زدن، پايکوبى، رقص و حتّى امورى را که جميع فقها صريحاً فتوا به حرمت آن داده اند، را مستند به حديث رفع القلم که ذيلا به آن اشاره مى شود، جايز مى دانيد؟

«وَ اَمَرْتُ الْکِرامَ الْکاتِبينَ اَنْ يَرْفَعُوا الْقَلَمَ عَنِ الْخَلْقِ کُلِّهِمْ ثَلاثَةَ اَيّام مِنْ ذلِکَ الْيَوْمِ، وَ لا اَکْتُبُ عَلَيْهِمْ شَيْئَاً مِنْ خَطا يا هُمْ کَرامَةً لَکَ وَ لِوَصِيِّکَ»(1)

آيا اين نوع احاديث از نظر سند معتبر است؟ و بر فرض اعتبار معناى حديث چيست؟

جواب :

اين روايت از نظر سند اعتبارى ندارد; به علاوه مخالف کتاب الله است، و معاذ الله که ائمّه معصومين(عليهم السلام) اجازه ارتکاب گناه به افراد در اين ايّام يا غير اين ايّام داده باشند. و بر فرض اعتبار، معناى حديث اين است که اگر کسى لغزشى از او سر زد خداوند او را مى بخشد، نه اين که عمداً آلوده گناه شود.

1. بحار الانوار، جلد 31، صفحه 125.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

جدیدترین ها در این موضوع

No image

معامله سلف

No image

نقد و نسیه

No image

1ـ خیار شرط

No image

2ـ خیار عیب

No image

3ـ خیار غبن

پر بازدیدترین ها

No image

دروغ

No image

قمار

No image

رقص

No image

غیبت

No image

تراشیدن ریش

Powered by TayaCMS