وسواس
سوال 40 :
مشکل اصلى من ديوار خانه و شستن بچّه ام مى باشد، زيرا دستمالى را که نجس بود روى لبه ديوار که رنگ روغن شده گذاشتم. البتّه عين نجس روى ديوار ريخته نشد، ولى رطوبت دستمال با ديوار ارتباط داشت. و چون بچّه ام به تازگى چهار دست و پا راه مى رود، و دستهايش را مرتّب به ديوارها مى زند، من مرتّب دستهايش را آب مى کشم، و اين مرا آزار مى دهد. لطفاً به سوالهاى زير پاسخ دهيد، تا ان شاء الله نجات يابم.
1) راههاى سرايت نجاست را خوانده ام، ولى نمى دانم منظور از رطوبت کم و غير مسرى چقدر است؟ خواهش مى کنم توضيح دهيد.
جواب :
شما بى شک گرفتار وسواس شده ايد، و اگر به دستوراتى که مى دهيم عمل کنيد بزودى نجات خواهيد يافت، والاّ مشکلات شما زياد خواهد شد.
ابتدا پاسخ سوالهاى شما، و بعد يک دستور کلّى:
منظور از رطوبت براى سرايت اين است که وقتى دست خشک بر آن شىء مرطوب بگذارد، انسان به آسانى آثار ترى را ببيند.
2) آيا ديوارهاى خانه بخاطر مسأله اى که پيش آمده نجس است؟
جواب :
ديوارهاى خانه به صورتى که نوشته ايد کاملا پاک است.
3) ظرفى که زير شير (منظور آب لوله کشى) گذاشته مى شود، حتّى اگر سر نرود آيا حکم آب کر را دارد؟ آيا مى توان لباس نجس را در آن آب کشيد؟
جواب :
ظرفى که زير آب لوله کشى است حکم آب کر دارد; پر باشد، يا خالى.
4) اگر جايى مثل دسته در، سردى آن احساس شود، آيا نجاست با دست خشک به آن منتقل مى گردد؟
جواب :
سردى دسته در هيچ ارتباطى به رطوبت ندارد، و نجاست به آن منتقل نمى شود، و اين سوال دليل وسواسى بودن شماست.
و امّا دستور کلّى:
وسواسى بودن شما به علّت ندانستن مسائل است. اگر مسائل را درست، ياد بگيريد، راحت مى شويد. مسأله مهم اين است که علم و يقين وسواسى نه ملاک نجاست است، نه ملاک طهارت; و به عبارت واضح تر، بايد ببينيد افراد عادى متديّن چه موقع علم به نجاست پيدا مى کنند، و چه موقع علم به طهارت، به همان مقدار قناعت کنيد، و اگر قلب شما راضى نشد به آن اعتنا نکنيد، و مسؤوليّت آن را به عهده ما بگذاريد. به شک و ترديد اعتنا نکنيد، حتّى کف توالت ماداميکه با چشم خود نجاستى در آن نبينيد بگوييد پاک است; کوچه ها، خيابانها، مغازه ها همه پاک است. اتوميبل هاى عمومى، صندلى ها و دسته درهاى آنها پاک است، حمّام مادامى که چيز نجسى به يقين در آن نباشد پاک است. تمام مسلمانها و بچّه هاى آنها مادامى که نتوانيد قسم به نجس بودن آنها بخوريد پاک هستند. وظيفه شرعى شما اين است که به آنچه گفته ايم عمل کنيد، و بعد از يک هفته آثار مثبت آن را خواهيد ديد.